Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är egentligen ok just nu? Jag beskriver min påsk nedan. Tycker ni att den verkar ok ur smittskyddssynpunkt?

Jag rörde mig från sängen till kontoret. Sedan till köket. En långsväng med hundarna. Sedan blev det nog vardagsrummet.

Vi var och handlade med faktiskt, så lite har vi ju rört oss bland folk ändå. Men det var mathandling, och alkohol faktiskt, och på en tid med lite folk.

Tvättade händerna innan vi åkte hemifrån, spritade händerna upprepade gånger i butikerna.
Vi spelade även spel med grannarna. Ja inomhus, men en grupp på 4 pers kändes hyfsat ok, framförallt som vi bara umgås med varandra just nu. Innan denna kväll så hade vi allihop varit isolerade i 4 veckor förutom införskaffande av mat.

Allt måste ju ha en individuell avvägning, tänker jag.

Vi (vuxna barn och respektive, 6 personer sammanlagt) umgicks under långhelgen. Inga kramar, minimalt med beröring, inga hostningar. De har åkt max 3 mil med egna bilar, vi har alla varit mer eller mindre isolerade i ca 4 veckor före detta,förutom att vi handlat allihopa.
En har varit sjuk men var helt symptomfri i tre dygn efter tre veckors halvsjuka (covid-19-symptom men inte bekräftat). Alltså också hunnit med eventuella dippar och toppar i sjukdomen.

Dvs, ingen har varit sjuk, har inte haft några symptom förutom en och den har varit frisk minst tre dygn.
Våra föräldrar däremot har firat påsk själva. En av avkommorna och sambo skulle åkt ner till Skåne men p.g.a rådet att stanna hemma åkte de inte över länsgränsen.

Vi har alla tänkt efter, varit friska och informerat varandra var vi varit, hur vi hanterat isoleringen och alla har både tagit egna beslut och beslutat tillsammans.
Sannolikheten för smitta har alltså varit väldigt liten även om risk finns. Dock tror jag den största risken i just detta fall är att alla varit ute och handlat där folk rört sig som kanske inte är lika försiktiga.
 
Att folk minskar sitt resande betyder inte att de följer råden till punkt och pricka. Fortfarande 20 procent i Stockholm som är den hårdast drabbade delen som rörde sig mer än 5 mil under påsken.

Mänskligt att folk inte beter sig som robotar.
Tja, jag har ett samhällskritiskt jobb och är beordrad att köra egen bil till och från jobbet och får inte nyttja allmänna kommunikationer, så jag har varken utsatt andra eller mig själv för smitta utan följt både arbetsgivarens order och rekommendationerna. Jag jobbade hela påsken och har garanterat rört mig mer än 5 mil dagligen.
 
Jag tror att vi idag kommer få se en rejäl eftersläpningseffekt på antal döda i rapporten från FoHM.
Jag gissar att vi tyvärr kommer lägga till mer än 250 döda, till de hittills rapporterade.

Inte riktigt så illa faktiskt visar det sig.

120 var ett lägre antal än jag trodde. M.t.p. att det är fördelat över hela påskhelgen troligtvis.

Siffran imorgon blir intressant. Tegnell säger att det är först då vi får veta den faktiska dödssiffran för påskhelgen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I min region så har de uppdaterat under hela helgen och det ser ganska stabilt ut. En liten minskning av antalet sjuka som vårdas på sjukhus till idag (54 i fredags, 57 i lördags, 57 i söndags, 55 igår och 51 idag) och ganska konstant med IVA-fall (19 fredag, 19 lördag, 18 söndag, 18 måndag, 18 idag) och några dödsfall (1 i fredags, 1 i lördags, 1 i söndags, 3 i måndags, ingen idag).
Vi får se hur mycket eftersläpning det är.
Än så länge ingen panik här, vi har tre sjukhus med intensivvårdsmöjligheter, men vi ligger så klart efter storstäderna.
 
Inte riktigt så illa faktiskt visar det sig.

120 var ett lägre antal än jag trodde. M.t.p. att det är fördelat över hela påskhelgen troligtvis.

Siffran imorgon blir intressant. Tegnell säger att det är först då vi får veta den faktiska dödssiffran för påskhelgen.
Ibland har ju siffrorna släpat efter nästan en vecka, men större delen lär vi väl se imorgon.

Jag tyckte oxå att det var få idag. Men sen kom jag att tänka på att de tar siffrorna redan kl 11:30. Så då har de som jobbat med det antagligen bara kommit en liten bit på vägen. Men det är ju många dagar som ska "jobbas ifatt".

Tegnell sa ju att siffrorna kommer öka mycket :(
 
Tja, jag har ett samhällskritiskt jobb och är beordrad att köra egen bil till och från jobbet och får inte nyttja allmänna kommunikationer, så jag har varken utsatt andra eller mig själv för smitta utan följt både arbetsgivarens order och rekommendationerna. Jag jobbade hela påsken och har garanterat rört mig mer än 5 mil dagligen.

Samma här.
 
Ibland har ju siffrorna släpat efter nästan en vecka, men större delen lär vi väl se imorgon.

Jag tyckte oxå att det var få idag. Men sen kom jag att tänka på att de tar siffrorna redan kl 11:30. Så då har de som jobbat med det antagligen bara kommit en liten bit på vägen. Men det är ju många dagar som ska "jobbas ifatt".

Tegnell sa ju att siffrorna kommer öka mycket :(

114 döda i Sverige idag

https://www.svt.se/nyheter/114-nya-dodsfall-over-1000-doda-av-corona
 
Ja, och det bär man som medborgare vara medveten om. I synnerhet om man tillhör någon riskgrupp.

Ja...? Man måste ju bo under en sten om man inte snappat upp att sjukvården är i en extraordinär situation. Vad är det du egentligen argumenterar för eller emot..?
 
I min region så har de uppdaterat under hela helgen och det ser ganska stabilt ut. En liten minskning av antalet sjuka som vårdas på sjukhus till idag (54 i fredags, 57 i lördags, 57 i söndags, 55 igår och 51 idag) och ganska konstant med IVA-fall (19 fredag, 19 lördag, 18 söndag, 18 måndag, 18 idag) och några dödsfall (1 i fredags, 1 i lördags, 1 i söndags, 3 i måndags, ingen idag).
Vi får se hur mycket eftersläpning det är.
Än så länge ingen panik här, vi har tre sjukhus med intensivvårdsmöjligheter, men vi ligger så klart efter storstäderna.
Vårat sjukhus ser oxå bra ut,11 inlagda 4a på Iva
 
I dag rapporterar de att Portland Oregon, var stat's storstads region med 2.5 million manniskor har 26 dott och i hela Oregon med en folkmangd pa straxt over 5 millioner har 53 manniskor dott i Covid-19.
Det ska bli interressant att se vad som hander nar de "lyfter pa locket" och man kan ga ut som vanligt igen.
 
Ja...? Man måste ju bo under en sten om man inte snappat upp att sjukvården är i en extraordinär situation. Vad är det du egentligen argumenterar för eller emot..?

I den här tråden har vi fått läsa av vissa att man inte behöver oroa sig för att inte få intensivvård om man behöver, oavsett ålder och riskgrupp.

Det argumenterar jag emot.
 
Att man inte ska följa rekommendationerna och att Regionerna ägnar sig åt överlagda mord, tror jag.

Jag tror mkt av det kom från att @Scar skrev att hen var tvungen att gå till kontoret även om hen hade förkylningssymtom, det var rätt många som gick i taket av det och ingen av dem/er tänkte på att det finns faktiskt ensamföretagare som sitter allena på sitt kontor och antagligen kan jobba även då med lite förkylningssymptom.

Men vad vet jag,jag bara gissar, @Scar kanske går till kontorsarbetet i grupp i nuläget med rinnande snuva , röd näsa och hosta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 393
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp