Angående det här med vilka som får plats på våra tillgängliga IVA-platser,
så hade twittersignaturen
ST-läkaren följande rant för sig i går kväll:
(Jag har anpassat formatet till forumet, men inte ändrat nåt i brödtexten. Ha överseende med twitterspråket.)
OM IVA-MORTALITET
Många som anser sig kvalificerade att ha åsikter om IVA-mortalitet ser jag.
Korta tankar: vad läggs i begreppet IVA? Vissa länder kallar allt andningsstöd för IVA. Mitt sjk har 10 HFNO (högflödesgrimma) på avd. Pat där registreras ej som IVA-vårdade. 1/x
Hade de reg som IVA-pat hade vår IVA-mortalitet ökat eftersom många av dem är äldre, skörare, multisjuka etc och helt enkelt löper en större risk att dö i sjk. I Sve lägger vi inte heller pat i resp om de inte har en rimlig chans att ta sig ur resp. 2/x
Ang selektion av pat har jag gjort exakt samma bed som alltid - ingen resursbrist har påverkat vilka jag lägger in på IVA. ”Bekvämlighets” inläggningar har jag nekat (typ neurobed x 24- lös det på avd) men våra resurser har, efter massiv upprustning, så här långt räckt. 3/x
Hur situationen varit och är i Sthlm ang selektion av pat kan jag inte svara på, andra kollegor kanske kan. Men en IVA-mortalitet på 80% är för mig ”rimlig” och tyder på en vettig avvägning mellan de som klarar och inte klarar IVA-vård. 4/x
Selektionen är också pga Covid-19 som sjukdom. Dessa pat kräver ofta ca >10 dagar i resp. Det är LÄNGE. En vanlig bonnpneumoni med förväntad resptid 2-3 dagar (medan antibiotika hinner verka) är en mkt mindre påfrestning för pat. 5/x
Pga skillnader i vad som kallas IVA-vård (resp? högflöde?) och skillnader i vilka som läggs på IVA (vem äger beslutet?) är det helt hopplöst att jämföra siffror mellan länder. Och även för pat i resp är IVA-mortalitet i sig inte lika intressant som tex 30-dagars mortalitet. 6/x
Det vore en stark etisk stress att tvingas välja bort pat som vanligen skulle gagnas av IVA-vård pga resursbrist, för att inte tala om pat:s ökade risker. Om så skett vet jag inte, mer än att det inte skett på mitt sjk iaf. 7/x
Covid-19 aspekten har försvunnit ur debatten. Det här är en riktigt riktigt elak sjukdom. Den som behöver en resp pga Covid-19 är så inihelvete sjuk. Att tas in på IVA med en jmförelsevis lättkorrigerad ketoacidos eller njurbäckeninfl är väsensskilt. 8/x
Jag har personlig erf av futil IVA-vård när släkt i USA (där anh/pat i princip äger beslut att IVA-vårda) skickade 93-åriga Nana i resp för en pneumoni. Hon togs ur resp efter 4 dagar och det första hon skrev var ”What the fuck? Never put me on the tube again”. 9/x
Sen dog hon på avd i lugn och ro några dagar senare. Att IVA-vårda henne innebar ett massivt ökat lidande under dödsprocessen, utöver de resurser som lades på ngt som inte gagnade pat och dessutom inte önskades av pat. 10/x
Den reflexmässiga reaktionen ”generationen som byggde Sverige nekas IVA” och allt är SD:s/nyliberalernas/sossarnas/ invandrarnas fel är helt jävla infantil och direkt diskussionsfientlig. Populistiska billiga poänger finns inte ang detta - det är för komplext. 11/x
Att yla om eutanasi för att en 85-åring med grav demens och hjärtsvikt inte ska underkastas IVA är likaledes puckat och visar bara att man inte fattar vad det är fråga om. OBS KAN NOLL om kommunens resurser för palliativ vård eller brister därav. 12/x
Att sätta Kriterier för IVA inläggn på pränt är svårt. Begrepp som ”biol ålder” är likaledes svåra att klart definiera men det är med patientens bästa för ögonen som vi försöker göra en bed av pat:s förutsättningar att klara IVA-vård OCH ÅTERHÄMTA SIG från den. 13/x
Det är här begrepp som mortalitet vid 30 dagar eller 6 månader eller 1 år är av intresse. Om man får pat levande från IVA men det är en massiv mortalitet inom 30 dagar fr utskrivning - har man då gjort pat en välgärning? Det varierar naturligtvis från pat till pat 14/x
Men målet med IVA måste vara att förlänga livet och inte döden. När dammet lägger sig ang Covid-19 och alla börjar sätta tänderna i all data får vi veta mer om hur urvalet gått till och i vilken mån undanträngningseffekter påverkat pat neg. 15/x
Fram tills dess - en STARK REKOMMENDATION att inte uttala sig tvärsäkert ang Sve:s siffror för mortalitet osv och sluta för i HELVETE att försöka applicera ditt politiska filter på COVID -19.
Där ideologisk analys sker slutar folk tänka. 16/16
OUT OUT OUT
ADDENDUM
Jag är fortfarande på paus fr Twitter så kommer interagera minimalt med den här tråden. Varit jour hela påsken typ.
Men den som ser något astronomiskt puckat i mina snabbt nedtecknade tankar får gärna DM:a.
OUT