Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Felslut?

Kronologisk ålder är en indikation på biologisk ålder. Om man som du vill lura sig själv kan man hitta på vad som helst men det håller inte logiskt.

Folkhälsomyndigheten har som sagt varit tydlig med att äldre prioriteras bort så att det är ytterst få 80+ på IVA är helt i sin ordning.

Biologisk ålder är måttet på hur funktionell kroppen och kroppen funktioner ör. Det korrelerar ofta, men inte alls alltid till ålder och kan innebära att en pigg och kry 85-åring prioriteras framför en 25-åring som har multipel organsvikt och illa skött diabetes (för att ge ett exempel).

Här kan du höra vad en f.d. kollega till mig som har varit med och tagit fram riktlinjerna för prioritering har att säga om saken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/filosofer-styr-upp-intensivvarden

Och här är själva riktlinjerna: https://www.socialstyrelsen.se/glob...t/nationella-prioriteringar-intensivarden.pdf
 
Dödsorsak registreras olika i olika länder varför det blir mycket svårt att jämföra.
Sedan behöver man faktiskt inte vara spydig bara för att man inte håller med.
Jag har dock inget intresse i att diskutera detta mer och har talat om vad det var i ditt inlägg jag reagerade på.
Överdödlighet har exakt noll att göra med dödsorsak. Och min spydighet hade exakt noll att göra med att jag inte höll med.
Over and out.
 
Biologisk ålder är måttet på hur funktionell kroppen och kroppen funktioner ör. Det korrelerar ofta, men inte alls alltid till ålder och kan innebära att en pigg och kry 85-åring prioriteras framför en 25-åring som har multipel organsvikt och illa skött diabetes (för att ge ett exempel).

Här kan du höra vad en f.d. kollega till mig som har varit med och tagit fram riktlinjerna för prioritering har att säga om saken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/filosofer-styr-upp-intensivvarden

Och här är själva riktlinjerna: https://www.socialstyrelsen.se/glob...t/nationella-prioriteringar-intensivarden.pdf

Jag känner till riktlinjerna. Postade ett liknande inlägg tidigare i tråden.
 
Det är trist att kalla folk troll för att de inte delar ens åsikt.

Fast att sjukvården höjt ribban för intensivvård finns det inte så mycket att diskutera om faktiskt.

Det man kan diskutera är hur mycket de höjt ribban.

Jag har förövrigt inte kallat någon troll.
 
Fast att sjukvården höjt ribban för intensivvård finns det inte så mycket att diskutera om faktiskt.

Det man kan diskutera är hur mycket de höjt ribban.

Jag har förövrigt inte kallat någon troll.
Det är din åsikt, du har inte kommit med något som stödjer den åsikten.
 
Det är din åsikt, du har inte kommit med något som stödjer den åsikten.

Uttalanden från FHM, interna mail från Karolinska samt ålderstatistiken. Du kan jämföra med andra länder om du så vill. Att endast 3 procent i intensivvården är 80+ är inte normalt. Denna siffra har även sjunkit i takt med att Sverige drabbats.
 
Senast ändrad:
Tyvärr så söker inte heller de som borde söka, så har redan sett en liten ökning av de som gått hemma och haft bröstsmärta i några dagar men sen kommer in med hjärtstopp. Och därmed behöver intensivvård istället för vanlig hjärtavdelning. Inte avdelning positivt men värt att nämna, till akuten ska du om du behöver akutsjukvård!
Jag sökte hjälp för sent, eller jag träffade en läkare på VC som inte kunde särskilt mycket hon konstaterade Corona och lunginflammation men trodde att lunginflammationen var på väg bort, istället var den på väg att bli sämre. Hon valde att inte vidta några åtgärder. Det gjorde att jag inte vågade söka mer vård fast jag blev sämre och sämre tills jag blev tvungen att bli skjutsad och intagen på akuten och där sa läkaren när han undersökte mig att läget var allvarligt och han poängterade väldigt tydligt att jag absolut inte skulle tveka att söka vård igen. Han kunde höra att lungorna var fulla av slem, att min puls låg på 130, att jag hade feber och svårt att andas, hostade och var rosslig och trött. Jag orkade knappt hålla mig vaken nog för att prata med honom.

Och ändå gick jag hemma länge för att jag inte ville belasta vården och som jag såg det ta plats från dom som var sjuka "på riktigt"

Tror att fler tänker så, att man inte ska belasta vården och samhället.
 
Uttalanden från FHM, interna mail från Karolinska samt ålderstatistiken. Du kan jämföra med andra länder om du så vill. Att endast 3 procent i intensivvården är 80+ är inte normalt. Denna siffra har även sjunkit i takt med att Sverige drabbats.
Jag frågar efter källa och du säger leta själv. Jag har inte sett något tecken på att Sverige väljer bort intensivvård för äldre pga platsbrist eller hårdare restriktioner. Vill du att jag ska tro dig får du allt visa vad du baserar din åsikt på och inte bara säga att så är det, googla själv.

Varför är det onormalt att 3% av de i intensivvård är 80+, vad baserar du det på? Och hur har du kommit fram till att andelen minskar pga att man väljer bort äldre pga platsbrist? Eller menar du att man väljer bort äldre bara för att man känner för det? Vilken siffra anser du är normalt? Och vad baserar du det på?

Om man kritiserar något så måste man ha stöd för det för att framstå som trovärdig, du bara slänger ur dig en massa kritik och länkar till artiklar som inte ens stödjer det du påstår.
 
Om man kritiserar något så måste man ha stöd för det för att framstå som trovärdig, du bara slänger ur dig en massa kritik och länkar till artiklar som inte ens stödjer det du påstår.

Det är inte kritik utan en beskrivning av verkligheten.

Vem skulle jag kritisera menar du? Jag är positiv till Sveriges linje.
 
Det är inte kritik utan en beskrivning av verkligheten.

Vem skulle jag kritisera menar du? Jag är positiv till Sveriges linje.
Du har en väldigt konstigt sätt att visa att du är positiv till Sveriges linje, jag ser mest sågningar. Exempelvis om att inte vårda 80+are på intensiven.
 
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Går så vitt jag vet inte att se bakåt men andelen 80+ var uppe kring 10 procent för några veckor sedan. Antalet 80+ på intensiven har varit i stort sett konstant sedan dess mn det totala antalet har ökat varför andelen 80+ minskat.
Det räcker inte att peka på siffror, det är bara siffror, man måste analysera dem och se vad som ligger bakom. Nu pekar du på dagens siffror men inte historiska och du försöker inte analysera utan påstår något som fakta utan att ha sett till vad som ligger bakom siffrorna.

Du säger att andelen av 80+ har minska och var runt 10% för några veckor sedan. Har du tänkt på att för några veckor sedan var mycket färre patienter med Corna inlagda på intensivvården, det var drygt 100 totalt som vårdades/hade vårdats för Corna vecka 12 (drygt 3 veckor sedan) och veckan innan hade vi total knappt 20 personer på IVA. Det säger sig själv att har man ett lågt antal så kommer siffror som antal per åldersgrupp variera mycket, i synnerhet om man tänker på 80+ som är såpass få att 1 person mer eller mindre kan representera flera procent.

Förutom det så säger siffrorna absolut inget om hur många som nekats vård pga sin ålder och inte förmågan att klara av intensivvård om det ens finns någon.
 
Eftersom flera användare nu skrivit inlägg där de kallat andra troll så vill jag klargöra att detta inte är okej. Det bidrar knappast till diskussionen och alla sådana inlägg raderas. Känner man att det på något vis är lönlöst att fortsätta diskutera med en specifik användare går det bra att sätta den på ignorera, alternativt scrolla förbi inläggen.

/Mod
 
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Går så vitt jag vet inte att se bakåt men andelen 80+ var uppe kring 10 procent för några veckor sedan. Antalet 80+ på intensiven har varit i stort sett konstant sedan dess mn det totala antalet har ökat varför andelen 80+ minskat.
Det är åldersfördelningen på de coronaIVAvårdade. Du sade att 3% inte är normal andel 80+.
Hur vet du vad som borde vara den normala andelen? Och speciellt när det är en ny sjukdom det handlar om?
 
Du har en väldigt konstigt sätt att visa att du är positiv till Sveriges linje, jag ser mest sågningar. Exempelvis om att inte vårda 80+are på intensiven.

Att konstatera att vi måste göra prioriteringar är ingen sågning. Jag tycker förövrigt att Sverige gör rätt prioriteringar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 392
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp