Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
OM det skulle komma till en akut platsbrist.
Men som redan påtalats för dig så är vi inte där idag (och troligen inte imorgon heller utifrån hur prognosen på platstillgången ser ut.)
Så det är INTE tillämpning av den krisprioriteringen som är orsak till att siffrorna redovisar färre 80+ på IVA.

Det vet du inget om. Siffrorna talar för sig själv och prioritering är enda logiska förklaringen.
 
Felslut?

Kronologisk ålder är en indikation på biologisk ålder. Om man som du vill lura sig själv kan man hitta på vad som helst men det håller inte logiskt.

Folkhälsomyndigheten har som sagt varit tydlig med att äldre prioriteras bort så att det är ytterst få 80+ på IVA är helt i sin ordning.
Än så länge har man inte behövt prioritera bort någon, det har funnits tillräckligt med iva-platser hela tiden, däremot är det många av de äldsta som varken vill eller fysiskt klarar av vård i respirator.. Jag hade skällt ut den person efter noter som lagt min farmor eller min mormor i respirator sista halvåret de levde. Den ena hade icke behandlingsbar cancer den andra var sjuk och skröplig, hade totalt tappat närminnet (och mycket av långtidsminnet) och tjatade om att hon ville dö. Så är det för många av de som inte får respirator vård, de är för sjuka.
 
"Tusentals operationer ställs in. Cancersjuka Ridvan en av de drabbade."

"Resultatet blir att det nu byggs upp långa operationsköer som det kommer att ta lång tid att ta hand om. Det innebär också ett stort lidande för många patienter.

– Det handlar till exempel om höftoperationer, det är människor som har ont för varje steg de tar och nu måste de vänta i flera månader till eller kanske ännu längre. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, säger Gunnar Enlund."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...talls-in-cancersjuke-ridvan-en-av-de-drabbade
Det var ett riktigt usel exempel,han är ju redan frisk o ska "bara" återställas.
 
Än så länge har man inte behövt prioritera bort någon, det har funnits tillräckligt med iva-platser hela tiden, däremot är det många av de äldsta som varken vill eller fysiskt klarar av vård i respirator.. Jag hade skällt ut den person efter noter som lagt min farmor eller min mormor i respirator sista halvåret de levde. Den ena hade icke behandlingsbar cancer den andra var sjuk och skröplig, hade totalt tappat närminnet (och mycket av långtidsminnet) och tjatade om att hon ville dö. Så är det för många av de som inte får respirator vård, de är för sjuka.

Samma sak här. Vi har förlorat flera nära och kära de senaste åren och Tack och LOV har ingen propsat på livsuppehållande vård för någon av dem. Gamla människor dör, helst så snabbt och smärtfritt som möjligt.
 
Det vet du inget om. Siffrorna talar för sig själv och prioritering är enda logiska förklaringen.
Återigen IVA är en oerhört tuff behandling som kräver att patienten är i ett visst skick för att klara den. Många äldre är inte i det skicket även om de är friska och starka innan de insjuknar. Det handlar inte om att prioritera bort äldre det handlar om att inte ägna sig åt onödigt människoplågeri. Varför är det enligt dig lovvärt att plåga människor på principens altare medan det är vidrigt att göra detsamma mot djur? (det senare är iofs jag som lägger ord i din mun du har aldrig sagt något om att avstå från djruplågeri men jag tar för givet att något som är så grundat i vår kultur även gäller dig :) )
Jag har skrivit tidigare i tråden och jag kan skriva det igen. Om min älskade släkting 97,5 år gammal skulle få Corona så hoppas jag vid alla gudar att ingen får för sig den idiotiska idén att ge henom intensivvård. H*n har faktiskt rätt till ett mer värdigt slut än så oavsett mina känslor för personen.
 
Återigen IVA är en oerhört tuff behandling som kräver att patienten är i ett visst skick för att klara den. Många äldre är inte i det skicket även om de är friska och starka innan de insjuknar. Det handlar inte om att prioritera bort äldre det handlar om att inte ägna sig åt onödigt människoplågeri. Varför är det enligt dig lovvärt att plåga människor på principens altare medan det är vidrigt att göra detsamma mot djur? (det senare är iofs jag som lägger ord i din mun du har aldrig sagt något om att avstå från djruplågeri men jag tar för givet att något som är så grundat i vår kultur även gäller dig :) )
Jag har skrivit tidigare i tråden och jag kan skriva det igen. Om min älskade släkting 97,5 år gammal skulle få Corona så hoppas jag vid alla gudar att ingen får för sig den idiotiska idén att ge henom intensivvård. H*n har faktiskt rätt till ett mer värdigt slut än så oavsett mina känslor för personen.

Inte lika kul när personen är drygt 80, frisk och skulle ha många år kvar att leva.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...e-sin-pappa-i-covid-19-fick-inte-intensivvard
 
"Valet om vem som ska få intensivvård har aktualiseras då man befarat att intensivvårdsplatserna ska ta slut, men i fallet med Gabriels och Daniels pappa var det inte en fråga om så kallad triage, att man valde vilka patienter som skulle få behandling. Och Södertälje sjukhus har ingen policy att neka intensivvård för dem som är över 80 år enligt tillförordnad chefläkaren Bengt Cederlund.

– Det vi har lärt oss den senaste tiden är att det är mycket dålig prognos för de som är 80 år. Det är en oerhört hård påfrestning med intesivvård. Är man över 80 år har man generellt inte den läkningsförmågan att man klarar det, säger Bengt Cederlund."

Min fetning. :angel:
 
Det vet du inget om. Siffrorna talar för sig själv och prioritering är enda logiska förklaringen.
Siffror säger bara hur många som vårdas. INGET om orsaker bakom att siffrorna ser ut som de gör. Att det är något som de skulle tala om av sig själva, utan analys, är bara skitsnack och det vet även du.

Och eftersom du själv länkar en artikel som anger andra skäl till att 80-åringar inte läggs i respirator så finns det bevisligen fler logiska förklaringar.

God natt.
 
1586816742518.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 392
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp