Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min far är läkare. Jag vet hur sjukvården fungerar till skillnad från många här. Sjukvården har successivt monterats ner under de senaste decennierna. Lösningen är att göra sjukvården så svårtillgänglig som möjligt så att patienterna fastnar på mellanhand.
Och min ena syster är IVA-läkare på ett av de värst belastade sjukhusen i Stockholm. Hon hälsar att du har fel i alla dina inlägg här 👋
 
På tal om cancer sjuka som ska opereras så opererads idag min Morfar för just de då inte cellgifterna tog som de var tänkt. Så ja han opererades mer eller mindre akut för att risken för kvävning till slut varför stor. De var vad han hade att välja på, dö av kvävning eller operas trots Covid-19, och självklart är vi nervösa att han ska ligga inlagd en månad på sjukhus men vad ska man göra?
 
Vilka råd är det du inte tänker följa?

* Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld

* Res inte om det inte är nödvändigt

Sedan kan man iofs diskutera vad som menas med att resa.

Men det fungerar inte på min arbetsplats om jag är borta från jobbet om jag känner mig det minsta krasslig.
 
Visst är det intressant att du som anser att sjukvården är så överbelastad så den skiter i folk som dör samtidigt hurrar över folk som struntar i de regler som finns för att minska belastningen på samma sjukvård. Någonstans är du aningens motsägelsefull

Men jag förstår faktiskt inte. Var det massa Stockholmare som åkt dit eller vad?

Jag tänkte mest på några par som var ute och gick och sedan såg det ut som en öde kampingplats.
 
* Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld

* Res inte om det inte är nödvändigt

Sedan kan man iofs diskutera vad som menas med att resa.

Men det fungerar inte på min arbetsplats om jag är borta från jobbet om jag känner mig det minsta krasslig.

Då hoppas jag din arbetsplats tar sitt samhällsansvar och skickar hem dig så att någon vettig person i din omgivning tar andras hälsa på allvar.
 
Och min ena syster är IVA-läkare på ett av de värst belastade sjukhusen i Stockholm. Hon hälsar att du har fel i alla dina inlägg här 👋
Samma rapport har jag från bästa väninnan som är inom sjukvården.
Dels att hennes far blev snabbt inplanerad för op pga att det behövdes (från diagnos till op på två veckor och han opererades för 1.5v sen) samt att på hennes jobb tar de emot patienter från andra sjukhus för op som inte ska vänta.

Att inte få sin höftprotes är supertråkigt men inte livshotande.
 
I Stockholm, enligt vad jag läste (även om man alltid ska ta källor med en nypa salt) så har de inte ens börjat använda Älvsjö som akutvård eftersom det inte behövs. Senaste informationen var att det finns 100,000 IVA platser och det är 80,000 som vårdas. Men att vården tar sikte på att ha ordentligt med luft om det skulle explodera.
Du verkar ha ett par nollor för mycket på dina siffror om du pratar om Sverige, 1039 IVA-platser och ca 80% beläggning just nu var väl dagens siffror.
 
* Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld

* Res inte om det inte är nödvändigt

Sedan kan man iofs diskutera vad som menas med att resa.

Men det fungerar inte på min arbetsplats om jag är borta från jobbet om jag känner mig det minsta krasslig.
Ok, du vill ha lagar som du kan följa?
Här är smittskyddslagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Och här är screenshot från smittskyddslagen över vad som berör oss alla. Detta är LAG. Så om du i det här fallet har milda förkylningssymtom vilka är desamma som för covid så är du skyldig enligt lag att se till att inte riskera att smitta andra. Genom att tex inte gå till jobbet.
Screenshot_20200413-193508_Samsung Internet.webp
 
Det är väl i storstäderna det är som mest ansträngt just nu?
På mindre orter är det lite "lugnet före stormen" just nu, där det är lugnare än vanligt åtminstone på mitt lokala sjukhus. (enligt min sjukgymnast, som jobbar inne på sjukhuset)

Fast även ”lugnet före stormen” blir lite upphaussat i media. Om folk följer ”rekommendationerna” från myndigheterna väl vilket det finns mycket positiva tecken på att det faktiskt görs till oerhört stor del hittills, så behöver det inte bli någon storm i övriga län än som redan blivit i ffa Stockholm - vilket ju är hela essensen i direktiven och kommunikationen som ges av myndigheterna 😄

sen allmänt tillägg :
Stockholm i sak bör heller inte lastas att folk betett sig olämpligt osv. Det blir väldigt snett. Man ser det överallt i media att ”stockholmarna” blivit någon homogen grupp som är pestsmittade och är ignoranta och struntar i direktiv osv. Jag tycker det blir otäckt rent utsagt när folk klassar så.
 
Senast ändrad:
* Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld

* Res inte om det inte är nödvändigt

Sedan kan man iofs diskutera vad som menas med att resa.

Men det fungerar inte på min arbetsplats om jag är borta från jobbet om jag känner mig det minsta krasslig.
Otur för din arbetsplats, den är knappast samhällsviktig för isf hade de redan haft en plan för att täcka upp för medarbetare som får symtom. De får stänga istället om det inte går att lösa på något annat sätt såvida du inte sitter isolerad.
 
* Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld

* Res inte om det inte är nödvändigt

Sedan kan man iofs diskutera vad som menas med att resa.

Men det fungerar inte på min arbetsplats om jag är borta från jobbet om jag känner mig det minsta krasslig.
Då får arbetsgivaren se till att det fungerar. Det är ursäkta uttrycket, sådana som du som ser till att smittan sprids.
 
Då får arbetsgivaren se till att det fungerar. Det är ursäkta uttrycket, sådana som du som ser till att smittan sprids.

Under förutsättning då att det finns något att sprida, finns det inte det så hålls väl samhället igång.

KL
Här har barn med pollenallergi stoppats från skolgång, nu får föräldrarna bevisa att det är just pollenallergi genom att filma. Filma pollenbarnet. Filma medicinintag. Filma resultat. Skola tillåts.
 
Då får arbetsgivaren se till att det fungerar. Det är ursäkta uttrycket, sådana som du som ser till att smittan sprids.

Som jag skrev tidigare så är det viktigt att hålla samhället igång. Alla ser till att sprida smittan mer eller mindre. Att isolera sig och bara sitta hemma skapar andra problem.
 
Ok, du vill ha lagar som du kan följa?
Här är smittskyddslagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Och här är screenshot från smittskyddslagen över vad som berör oss alla. Detta är LAG. Så om du i det här fallet har milda förkylningssymtom vilka är desamma som för covid så är du skyldig enligt lag att se till att inte riskera att smitta andra. Genom att tex inte gå till jobbet.
Visa bifogad fil 48788

Det där är bara din tolkning. Jag delar den inte och är säker på att du inte hittar något prejudikat på någon som dömts eller ens gripits för att han gått med milda förkylningssymptom till jobbet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 395
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp