Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte desinformation.

Räcker att titta på vilka åldersgrupper som får IVA. Andelen äldre har konstant minskat de senaste veckorna.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

En man från Folkhälsomyndigheten var tydlig med att det kommer att prioriteras utifrån bland annat biologisk ålder, vilket man mycket enkelt kan konstatera av graferna i länken. Så märkligt att du ser det som desinformation.
jo, grav desinformation. För en timme sedan gavs en presskonferens som redogjorde för läget inom vården. Kolla på den är ett råd. (Men borde kanske vara en lag.)

Av att titta på de siffror du hänvisar till kan inte alls din slutsats dras. Fler har gjort det tidigare i tråden och fått förklarat varför och några vänliga har gjort det igen nu.
 
Som tidigare diskuterats så synes det som Sverige har högre covidsiffror än tex Danmark och Norge. Däremot så har det uppenbarligen inte dött fler under mars 2020 än det gjorde 2019 och betydligt mindre än 2018 (funderar lite på varför just det året sticker ut). Dvs covid mars är i dödstal som icke-covid mars. Den absoluta majoriteten svenskar (och ja det inkluderar Stockholmare) lyder FHM råd. De områden i Stockholm där covid härjar som värst är inte de Stockholmare som åker till fjällen eller sitt andra (fritids)hem i Skåne och smittar ner lokalbefolkningen. Eftersom de inte har ekonomiska resurser till varken fjällvandring, skidåkning eller fritidshus.

Det kommer bli intressant när den första vågen är över att jämföra dödstalen på ålderdomshem med och utan covid. Hela saken med ålderdomshem är att det är gamla som bor där i perioden innan de dör vilket de gör i betydligt högre utsträckning än övriga befolkningen. Och ja, många äldre får pallitativ vård, covid eller icke covid. Det här är inte en covid fråga utan har diskuterats länge, när ska man sätta in akutresurser och när det är bäst att låta naturen ha sin gång.
 
Önsketänkande tyvärr. Många hade haft många fina år framför sig men det finns inte resurser. Av de som får intensivvård överlever 80 procent.
Men nu får du väl ge dig. Ingen patient i Sverige har prioriterats bort pga överbeläggningar. Det är en konstruktion som du har gjort och inte fakta.
Varje patient i varje tid , alltså även utan Corona i samhället, värderas utifrån om personen skulle klara intensivvård. Om så icke är fallet så inleder man inte vård. Att dessa människor skulle haft många år kvr i livet om de fått vara friska är inte fel men nu fick de inte vara friska och då måste man utgå från det läge som är. Intensivvård är oerhört tungt för kroppen och jag är glad att man inte plågar människor på det sätt du förespråkar.
 
Önsketänkande tyvärr. Många hade haft många fina år framför sig men det finns inte resurser. Av de som får intensivvård överlever 80 procent.

Du har inte funderat på om det beror på att de ger intensivvård till de patienter som har förutsättningarna för att klara sig?
Det känns verkligen som att du sitter och grottar dig i sensationsjournalistik samtidigt som du går ut och säger att folk inte behöver följa de råd och anvisningar som finns. Säger du inte emot dig själv lite? Om du är så orolig och tror att sjukvården ligger så illa till finns det väl alla anledningar i världen till att uppmuntra alla till att följa råden till punkt och pricka, från morgon till kväll.
 
Nej och sanningen är att människor dog ensamma långt innan corona var något vi visste vad det var. Det står så fint på papper att ingen ska behöva dö ensam utan att det ska finnas vak men verkligheten är en annan. Det blir så när politiker och i förlängningen skattebetalare inte anser att gamla och sjuka är något som behöver läggas pengar på.

Eller när de inte har familj som bry sig om dem när de lever, vilket jag iofs tycker är viktigare.
 
Som tidigare diskuterats så synes det som Sverige har högre covidsiffror än tex Danmark och Norge. Däremot så har det uppenbarligen inte dött fler under mars 2020 än det gjorde 2019 och betydligt mindre än 2018 (funderar lite på varför just det året sticker ut). Dvs covid mars är i dödstal som icke-covid mars. Den absoluta majoriteten svenskar (och ja det inkluderar Stockholmare) lyder FHM råd. De områden i Stockholm där covid härjar som värst är inte de Stockholmare som åker till fjällen eller sitt andra (fritids)hem i Skåne och smittar ner lokalbefolkningen. Eftersom de inte har ekonomiska resurser till varken fjällvandring, skidåkning eller fritidshus.

Det kommer bli intressant när den första vågen är över att jämföra dödstalen på ålderdomshem med och utan covid. Hela saken med ålderdomshem är att det är gamla som bor där i perioden innan de dör vilket de gör i betydligt högre utsträckning än övriga befolkningen. Och ja, många äldre får pallitativ vård, covid eller icke covid. Det här är inte en covid fråga utan har diskuterats länge, när ska man sätta in akutresurser och när det är bäst att låta naturen ha sin gång.

2018 var influensan ovanligt svår.
 
Men nu får du väl ge dig. Ingen patient i Sverige har prioriterats bort pga överbeläggningar. Det är en konstruktion som du har gjort och inte fakta.
Varje patient i varje tid , alltså även utan Corona i samhället, värderas utifrån om personen skulle klara intensivvård. Om så icke är fallet så inleder man inte vård. Att dessa människor skulle haft många år kvr i livet om de fått vara friska är inte fel men nu fick de inte vara friska och då måste man utgå från det läge som är. Intensivvård är oerhört tungt för kroppen och jag är glad att man inte plågar människor på det sätt du förespråkar.

Min far är läkare. Jag vet hur sjukvården fungerar till skillnad från många här. Sjukvården har successivt monterats ner under de senaste decennierna. Lösningen är att göra sjukvården så svårtillgänglig som möjligt så att patienterna fastnar på mellanhand.
 
Eller när de inte har familj som bry sig om dem när de lever, vilket jag iofs tycker är viktigare.
Det är sant men även om man har det så hjälper det inte alltid. Att betala omsorg privat är fruktansvärt dyrt och är inget den vanlige svensson har råd med i längden. När min svärmor låg för döden turades barnen om att vaka. De är sju stycken, som tur är i det här fallet, men ändå var det slitsamt. För henne handlade det om vak i veckor.
 
Min far är läkare. Jag vet hur sjukvården fungerar till skillnad från många här. Sjukvården har successivt monterats ner under de senaste decennierna. Lösningen är att göra sjukvården så svårtillgänglig som möjligt så att patienterna fastnar på mellanhand.
Ja sjukvården har monterats ner kraftigt de senaste decennierna men det gör det inte mer korrekt att sprida lögner nu. Sanningen är fortfarande att ingen Covid-19 patient i Sverige prioriterats bort från intensivvård av andra skäl än att man anser att vårdens effekt skulle vara lika med noll och bara en förlängning av plågan.
 
Men nu får du väl ge dig. Ingen patient i Sverige har prioriterats bort pga överbeläggningar. Det är en konstruktion som du har gjort och inte fakta.
Varje patient i varje tid , alltså även utan Corona i samhället, värderas utifrån om personen skulle klara intensivvård. Om så icke är fallet så inleder man inte vård. Att dessa människor skulle haft många år kvr i livet om de fått vara friska är inte fel men nu fick de inte vara friska och då måste man utgå från det läge som är. Intensivvård är oerhört tungt för kroppen och jag är glad att man inte plågar människor på det sätt du förespråkar.
Det var en jättebra intervju med en.intensivvårdsläkare på karolinska igår i svts helgprogram. Han poängterade att det här med att prioritera, vilket de inte behövt göra utifrån de riktlinjer som tagits fram just för covid än utan det är de normala som gäller än, är något de kan behöva göra annars också. Vid tex stora bränder, trafikolyckor mm.
 
Upps! Jag tycker nog att det känns som om vi har fått in ett virus i tråden.

Antagligen av typen Svärjus Vännus, som brukar slå hårt mot förtroendet för myndigheter och samhällsinstitutioner.

De vanliga smittskyddsråden från FHM, brukar fungera bra för att minska eller helst eliminera smittspridning.

Till skillnad från majoriteten av virus, så har det här viruset två mål: dels att infektera så många som möjligt, men också att när tillräckligt många blivit infekterade, riva ner den nuvarande samhällsstrukturen, och ersätta denna med en ny struktur, huvudsakligen målad i bruna färgtoner.
 
Min far är läkare. Jag vet hur sjukvården fungerar till skillnad från många här. Sjukvården har successivt monterats ner under de senaste decennierna. Lösningen är att göra sjukvården så svårtillgänglig som möjligt så att patienterna fastnar på mellanhand.
Sant eller inte så har vården rustat upp och ställt om för att klara corona epidemin.
 
Min far är läkare. Jag vet hur sjukvården fungerar till skillnad från många här. Sjukvården har successivt monterats ner under de senaste decennierna. Lösningen är att göra sjukvården så svårtillgänglig som möjligt så att patienterna fastnar på mellanhand.
Alltså inget som har hänt i år eller pga covid19 = vården är inte sämre idag än vad den var i Oktober 2019.
 
Eller när de inte har familj som bry sig om dem när de lever, vilket jag iofs tycker är viktigare.

Eller så har gamlingen som dör själv i hemmet och hittas död efter x antal veckor själv brutit med bit för bit av släkten till den milda grad att ingen har någon kontakt med vederbörande längre.

/Hon vars far hittades 6 veckor efter han avlidit pga att grannarna tyckte det börjat lukta från lägenheten.
 
Min far är läkare. Jag vet hur sjukvården fungerar till skillnad från många här. Sjukvården har successivt monterats ner under de senaste decennierna. Lösningen är att göra sjukvården så svårtillgänglig som möjligt så att patienterna fastnar på mellanhand.
Du är nog långt ifrån den ende här med någon närstående som jobbar inom vården. Finns tom flera användare som gör det själva.
 
Alltså inget som har hänt i år eller pga covid19 = vården är inte sämre idag än vad den var i Oktober 2019.

När belastningen ökar märks också bristerna mer och mer. Viktiga operationer som ställs in och flyttas, allt mer sjuka patienter som inte får vård mm mm.

Nu är förvisso situationen med Covid extrem men att tro att Sveriges sjukvård är så starkt att det finns vård till alla att få är minst sagt naivt.
 
När belastningen ökar märks också bristerna mer och mer. Viktiga operationer som ställs in och flyttas, allt mer sjuka patienter som inte får vård mm mm.

Nu är förvisso situationen med Covid extrem men att tro att Sveriges sjukvård är så starkt att det finns vård till alla att få är minst sagt naivt.
Ingen här har sagt att det inte finns resursbrist. Det vi alla bestrider kraftigt är dina påståenden om att folk lämnas att dö helt i onödan. Detta är två vitt skilda saker varav det första är sant det andra är lögn.
 
När belastningen ökar märks också bristerna mer och mer. Viktiga operationer som ställs in och flyttas, allt mer sjuka patienter som inte får vård mm mm.

Nu är förvisso situationen med Covid extrem men att tro att Sveriges sjukvård är så starkt att det finns vård till alla att få är minst sagt naivt.

Vill du diskutera Sveriges nedrustning av sjukvården är det bättre du skapar en ny tråd. Denna handlar om Corona epidemin.
 
Belastningen har ökat. När belastningen ökar märks också bristerna mer och mer. Viktiga operationer som ställs in och flyttas, allt mer sjuka patienter som inte får vård mm mm.

Nu är förvisso situationen med Covid extrem men att tro att Sveriges sjukvård är så starkt att det finns vård till alla att få är minst sagt naivt.

Att flytta på ickeakuta planerade operationer i en situation då vården förbereder sig för/befinner sig i uppstarten av en eventuell krissituation känns rätt rimligt.
 
Ingen här har sagt att det inte finns resursbrist. Det vi alla bestrider kraftigt är dina påståenden om att folk lämnas att dö helt i onödan. Detta är två vitt skilda saker varav det första är sant det andra är lögn.

Jag har inte sagt att det är i onödan. Däremot är ribban så högt lagd för intensivvård att folk dör i hemmen och på ålderdomshemmen. Normalt skulle de fått vård.

Min kritik är inte mot någon egentligen. Jag bara förklarar situationen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 396
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp