Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säger du inte emot dig själv lite? Om du är så orolig och tror att sjukvården ligger så illa till finns det väl alla anledningar i världen till att uppmuntra alla till att följa råden till punkt och pricka, från morgon till kväll.

Det som många har svårt att ta till sig är att detta är att välja mellan pest och kolera. Oavsett hur du gör så kommer många att drabbas.

Jag skulle definitivt råda riskgrupper att isolera sig, ja, eftersom sjukvården inte räcker till.

Däremot råder jag andra att se till så att samhället håller igång, så att vi undviker en ekonomisk katastrof.
 
Idag släppt Region Skåne siffror för var kommun. I min kommun står det färre än 10 konstaterade fall. Lugnt läge i Skåne än så länge.
Fast om det är de siffrorna som kom genom domstolsbeslut, så är ju de inaktuella nu. Men läget ser dock bra ut i Skåne i jämf. Men vi får väl se hur det blir nu efter påsken med alla turister.
 
Det som många har svårt att ta till sig är att detta är att välja mellan pest och kolera. Oavsett hur du gör så kommer många att drabbas.

Jag skulle definitivt råda riskgrupper att isolera sig, ja, eftersom sjukvården inte räcker till.

Däremot råder jag andra att se till så att samhället håller igång, så att vi undviker en ekonomisk katastrof.

Vem har svårt att ta till sig det?
Det är viss skillnad mellan att ta en kaffe på närmsta uteservering (som följer riktlinjerna.) för att hjälpa småföretagare och att uppmuntra folk till att resa land och rike runt för att stötta hotellkedjorna eller att ta regeringens uppmaning som ett "gör som du vill".

Det är ju just för att värna om ekonomin och friheten som det är viktigt att åhöra riktlinjerna.

Nu känns det mest som att vi mal i cirklar.
 
Senast ändrad:
Vem har svårt att ta till sig det?
Det är viss skillnad mellan att ta en kaffe på närmsta uteservering (som följer riktlinjerna.) för att hjälpa småföretagare och att uppmuntra folk till att resa land och rike runt för att stötta hotellkedjorna eller att ta regeringens uppmaning som ett "gör som du vill".

Det är ju just för att värna om ekonomin och friheten som det är viktigt att åhöra riktlinjerna.

Nu känns det mest som att vi mal i cirklar.

Många har svårt att ta till sig att det som är bra för riskgrupperna inte behöver vara bra för sjukvården som i sin tur inte behöver vara bra för ekonomin.

Rent ekonomiskt tycks det finnas två bra alternativa vägar. Antingen stoppa viruset med brutal kraft a la Kina eller så nonchalera viruset och bara köra på som att viruset inte existerar. Den sämsta vägen rent ekonomiskt tycks vara att gå halvvägs a la Italien att låta viruset få fäste men ändå stänga samhället.

Så att man ska följa anvisningarna för ekonomin är felaktigt. Svenskt näringsliv har varit tydliga med att de inte vill ha några restriktioner då det drabbar dem negativt. Så ekonomin går sämre om vi följer FHMs anvisningar. Däremot minskar smittspridningen vilket framförallt gynnar riskgrupper och sjukvården.
 
När belastningen ökar märks också bristerna mer och mer. Viktiga operationer som ställs in och flyttas, allt mer sjuka patienter som inte får vård mm mm.

Nu är förvisso situationen med Covid extrem men att tro att Sveriges sjukvård är så starkt att det finns vård till alla att få är minst sagt naivt.
Var ställs viktiga operationer in, inte viktiga vet jag ställs in.

Brukar vara vanligt att operationer blir inställda minst 1 gång om året, brukar hända runt semestertider och runt jul när folk inte lämnar blod i samma utsträckning.
 
Rent ekonomiskt tycks det finnas två bra alternativa vägar. Antingen stoppa viruset med brutal kraft a la Kina eller så nonchalera viruset och bara köra på som att viruset inte existerar. Den sämsta vägen rent ekonomiskt tycks vara att gå halvvägs a la Italien att låta viruset få fäste men ändå stänga samhället.
Ja Kina har stoppat viruset på kort sikt men det är ingen lösning. Den här saken har diskuterats gång på gång genom de här trådarna men vi tar det igen.
Det fanns exakt EN chans att stoppa viruset och utrota det. Den chansen fanns i Kina i Wuhan i början på december men Kina valde att förfölja och trakassera de läkare som berättade att det fanns ett problem istället för att ta tag i problemet. Det gjorde att miljontals människor lämnade Wuhan och reste runt i både Kina och resten av världen. Bland dessa människor så fanns det ett antal smittbärare vilka spred smittan över hela världen.
Idag är smittan spridd överallt och det saknas både vaccin och medicin. Om man isolerar bort viruset som många länder försöker göra så har man inte uppnått något annat än att senarelägga epidemin. Det enda sättet att lösa problemet är att ta sig igenom sjukdomen och uppnå flockimmunitet för även om alla väljer att isolera så räcker det med att en person i typ bortre Mongoliet bär på smittan så är cirkusen snart igång igen.
Så det du skriver handlar om att önska sig en utopi.
 
Var ställs viktiga operationer in, inte viktiga vet jag ställs in.
"Tusentals operationer ställs in. Cancersjuka Ridvan en av de drabbade."

"Resultatet blir att det nu byggs upp långa operationsköer som det kommer att ta lång tid att ta hand om. Det innebär också ett stort lidande för många patienter.

– Det handlar till exempel om höftoperationer, det är människor som har ont för varje steg de tar och nu måste de vänta i flera månader till eller kanske ännu längre. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, säger Gunnar Enlund."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...talls-in-cancersjuke-ridvan-en-av-de-drabbade
 
Jag skulle definitivt råda riskgrupper att isolera sig, ja, eftersom sjukvården inte räcker till.

Däremot råder jag andra att se till så att samhället håller igång, så att vi undviker en ekonomisk katastrof.

Ja jag håller med, en annan aspekt på det hela är att de som isolerar sig verkar bli galna i varierat format, rädda, egenutnämnda samhällspoliser som inte har annat att göra än att klaga på, vad de anser, andras felaktiga sätt att lyssna på och lyda råd och rekommendationer.
 
Många har svårt att ta till sig att det som är bra för riskgrupperna inte behöver vara bra för sjukvården som i sin tur inte behöver vara bra för ekonomin.
Och andra propagerar detta som om det vore nyheter för folk som diskuterat det sedan krisens början. Du startar när maratonloppet gått imål typ

Rent ekonomiskt tycks det finnas två bra alternativa vägar. Antingen stoppa viruset med brutal kraft a la Kina eller så nonchalera viruset och bara köra på som att viruset inte existerar. Den sämsta vägen rent ekonomiskt tycks vara att gå halvvägs a la Italien att låta viruset få fäste men ändå stänga samhället.
Stora kristallkulan här ser jag. Hur du kan se hur det blir i slutändan och vad som är mest gynsamt i långa loppet utan en sådan är obegripligt åtminstone.

Det finns många vägar att gå förutom kinas och Italiens. Och vilken som fungerar bäst beror förmodligen på faktorer och kan säkert vara olika. Som jag skrev i en annan tråd, att införa utegångsförbud i glesbyggden i Norrland är direkt poänglöst medan det kan vara nödvändigt i Wuhan.


Så att man ska följa anvisningarna för ekonomin är felaktigt. Svenskt näringsliv har varit tydliga med att de inte vill ha några restriktioner då det drabbar dem negativt. Så ekonomin går sämre om vi följer FHMs anvisningar. Däremot minskar smittspridningen vilket framförallt gynnar riskgrupper och sjukvården.
Kapitalismen har inte folkets intresse primärt utan att tjäna pengar, klart de inte är nöjda med begränsningar. Att ens komma på iden att informera oss om att ekonomin blir lidande om man begränsar folks rörlighet och inför social distanserin tyder på att du inte bara grävt ner huvudet i sanden utan hela dig själv. Jag lovar det är inte många i Sverige som inte fattat det för länge sedan.
 
Jag kommer följa alla råden om de blir lag. Jag följer förvisso de flesta av dem redan, men inte alla.
Tror inte du har riktigt klart för dig. Råd eller riktlinje i detta fallet är tvingande enligt smittskyddslagstifningen. När det gäller lagtext är det inte alltid att orden som används ska tolkas som vi gör i vardagen.
Lite enkelt är de flesta lagar uppbyggda i flera steg. Först själva lagen som ofta är väldigt kort och som man inte sällan måste läsa förarbetet och remissvar för att tolka på rätt sätt.
Efter det kan den myndighet som ska se till så att den efterlevs komma med mer tydliga tolkningar. Detta för att det ska bli lättare för lekmän att förstå vad som gäller.
Är riktigt omfattande lagar som t ex Djurskyddslagstiftningen finns det först ett förtydligande för hur Länsstyrelserna ska agera och sedan anvisningar för enskilda djurägare.
Samma sak med Smittskyddslagen bara för att det heter råd betyder inte det att man kan strunta i det. Man är lika skyldig att lyda det som paragraferna som står i lagen.
 
Det var värre stabsläge när det nya företaget inte kunde leverera material och det ställdes in operationer på löpande band. Det var väl då det egentligen det borde börja lagrats för att förhindra en liknande situation som den idag. Men idioterna till regions (gamla landstings) politikerna bestämde sig för att fortsätta med samma företag trots bristen och problematiken med inställda operationer och inga lager med sjukvårdsmaterial eftersom det skulle kosta för mycket.

Samtidigt som man i Stockholm storvarslade vårdpersonal och just sålde ett sjukhus specifikt inriktat mot äldre och enbart kräver att företaget som tar över ska fortsätta med äldrevården i fem år. Är det någon som tror att det kommer fortsätta med det efter fem år? Eller att som @TinyWiny påpekade det inte kommer kosta multum när det blir privat äldrevård?

Ekonomin är ganska usel i Stockholm bla pga Nya Karolinska och de miljarder som försvann där. Trots det har inga politiker ställts till svars juridiskt, vilket de borde gjorts.
 
"Tusentals operationer ställs in. Cancersjuka Ridvan en av de drabbade."

"Resultatet blir att det nu byggs upp långa operationsköer som det kommer att ta lång tid att ta hand om. Det innebär också ett stort lidande för många patienter.

– Det handlar till exempel om höftoperationer, det är människor som har ont för varje steg de tar och nu måste de vänta i flera månader till eller kanske ännu längre. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, säger Gunnar Enlund."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...talls-in-cancersjuke-ridvan-en-av-de-drabbade
Läs länken en gång till.
Bla Canceroperationer fortsätter att göras.
 
Trycket på vården kan inte bli mycket större. Tror snarare att de råd vi vidtagit är symbolpolitik för att visa att man gjort någonting. När nu Folkhälsomyndigheten kan stå emot hela världen lär de inte ändra sig.

I Stockholm, enligt vad jag läste (även om man alltid ska ta källor med en nypa salt) så har de inte ens börjat använda Älvsjö som akutvård eftersom det inte behövs. Senaste informationen var att det finns 100,000 IVA platser och det är 80,000 som vårdas. Men att vården tar sikte på att ha ordentligt med luft om det skulle explodera.
 
Det är väl i storstäderna det är som mest ansträngt just nu?
På mindre orter är det lite "lugnet före stormen" just nu, där det är lugnare än vanligt åtminstone på mitt lokala sjukhus. (enligt min sjukgymnast, som jobbar inne på sjukhuset)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 396
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp