Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag skrev tidigare så är det viktigt att hålla samhället igång. Alla ser till att sprida smittan mer eller mindre. Att isolera sig och bara sitta hemma skapar andra problem.
Men vad vill du egentligen. Först klagar du på att Sverige inte gör något och sedan anser du att det är en bra idé att ränna runt och riskera att sprida smittan. Du får liksom bestämma dig. Antingen är sjukvården ett gigantiskt problem och då måste vi isolera oss bättre eller så är den inte ett gigantiskt problem och då kan vi fortsätta ungefär som nu (fast känner du dig sjuk ska du vara hemma enligt lag). Just nu verkar du mest bara ösa galla över allt och alla för att sprida missämja i samhället.
 
Men vad vill du egentligen. Först klagar du på att Sverige inte gör något och sedan anser du att det är en bra idé att ränna runt och riskera att sprida smittan. Du får liksom bestämma dig. Antingen är sjukvården ett gigantiskt problem och då måste vi isolera oss bättre eller så är den inte ett gigantiskt problem och då kan vi fortsätta ungefär som nu (fast känner du dig sjuk ska du vara hemma enligt lag). Just nu verkar du mest bara ösa galla över allt och alla för att sprida missämja i samhället.

Du kan inte ha läst mina inlägg. Jag har hyllat Sverige för att man är det land som är mest öppet.
 
Som jag skrev tidigare så är det viktigt att hålla samhället igång. Alla ser till att sprida smittan mer eller mindre. Att isolera sig och bara sitta hemma skapar andra problem.

Fast det behöver man ju inte göra om man inte har stanna-hemma-symptom och de flesta i samhället är ju friska.
Att göra som du när man är sjuk, oavsett i vad, är rent av fördjävligt och oansvarigt.
 
Du skrev att vi skulle få "hyfsat exakta" siffror efteråt. Och där håller jag inte med iom hur de olika länderna rapporterar. Det skiljer sig en del. Frågan är då om siffror gör och för ens är särskilt intressanta.

Sedan gillar jag ditt svar som tämligen spydigt. Har jag fel ber jag om ursäkt.
Ja, mitt svar var kanske i spydigaste laget.
Men jag hade inte svarat spydigt om du hade skrivit något annat i ditt svar på mitt inlägg, än det som stod i det inlägg som jag svarade på. Typ lite för mycket rundgång.

Som svar på vad du skriver här, säger jag att själva grejen med överdödlighet, eller 'excess mortality' är att den kan inte mätas på annat sätt än skillnaden mellan normalen av dödlighet, och den faktiska dödligheten under ett visst tidsspann. I princip alla länder för statistik på hur många som dör, och dessa länder räknar på samma sätt: en död => ett streck i almanackan => någon samlar ihop almanackorna, och sammanställer.

Här är t.ex Euromomo's statistik, som är uppdaterade fram till v14, förra veckan, och här kan vi tydligt se var Covid-19 dragit fram som värst:
https://www.euromomo.eu/
 
Som jag skrev tidigare så är det viktigt att hålla samhället igång. Alla ser till att sprida smittan mer eller mindre. Att isolera sig och bara sitta hemma skapar andra problem.

Ja det är naivt att själv tro att man inget sprider bara för att man håller rekommendationer och känner sig frisk, men men det är tydligen många som känner sig bättre om de förfasar sig över andras menade fel.
 
Du kan inte ha läst mina inlägg. Jag har hyllat Sverige för att man är det land som är mest öppet.
Nej du har anklagat Sverige för att med berått mod begå mord på folk genom att skita i att ge dem lämplig vård. Det var där du började sedan har du virrat runt i en blandning av de anklagelserna och trams om att folk ska skita i de råd som finns (råd som SKA följas enligt lag). Jag har inte i ett enda inlägg sett dig hylla Sverige utan mest ägna dig åt allmän smutskastning av landet och dess strategi.
 
Nej du har anklagat Sverige för att med berått mod begå mord på folk genom att skita i att ge dem lämplig vård. Det var där du började sedan har du virrat runt i en blandning av de anklagelserna och trams om att folk ska skita i de råd som finns (råd som SKA följas enligt lag). Jag har inte i ett enda inlägg sett dig hylla Sverige utan mest ägna dig åt allmän smutskastning av landet och dess strategi.

Nu hittar du på. Om vi ska ha en diskussion får du hålla dig till det jag skriver.

Scar skrev:
"Tack och lov är Sverige det land i västvärlden som haft ekonomin och jobben högst på agendan, varför vi kommer att klara oss ovanligt bra ur det här.

Hela Sveriges strategi kan sammanfattas som nyttig eftersom vi trots allt haft så mycket öppet. Folkhälsomyndigheten vill knappast att riskgrupper dör och att sjukvården får extrem belastning. Men alternativet med en fullständigt havererad ekonomi är än värre."

https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-del-5.1490251/page-26#post-19251309
 
Det där är ju bara din tolkning. Jag delar den inte och är säker på att du inte hittar något prejudikat på någon som dömts för att han gått med milda förkylningssymptom till jobbet.
Jag tolkar inte. Jag läser vad det står. Att du enligt lag har skyldighet att hindra smittspridning.

Personer har åtalats enligt smittskyddslagen för spridning av sjukdomar jo. Just covid finns nog inget än i Sverige. I Norge och Danmark finns det dock.

Här förklaras lite mer av en jurist om du nu tycker att jag "tolkar".
https://www.expressen.se/nyheter/expert-att-sprida-corona-kan-vara-ett-allvarligt-brott/

Jag avslutar dock här iom du vänder kappan efter vinden (jag ska följa det om det blir lag. Oj, det fanns en lag. Men nej, finns det inget prejudikat spelar det ingen roll att det är olagligt) och är oerhört ologisk i dina resonemang (sjukvården är obefintlig men bry er inte om att försöka minska smittspridningen).
Jag hoppas att du bara driver här och att du inte är såhär på riktigt.
 
Som jag skrev tidigare så är det viktigt att hålla samhället igång. Alla ser till att sprida smittan mer eller mindre. Att isolera sig och bara sitta hemma skapar andra problem.
Du är bättre på att göra bedömningen än regeringen och FHM?

Är man sjuk så är det bättre att inte sprida sjukdomen vidare. Smittar 2 två oavsett vad det är och de smittar några till så bidrar du knappast till att hålla samhället igång, tvärt. De flesta för som de blir rekommenderade.
 
Fast även ”lugnet före stormen” blir lite upphaussat i media. Om folk följer ”rekommendationerna” från myndigheterna väl vilket det finns mycket positiva tecken på att det faktiskt görs till oerhört stor del hittills, så behöver det inte bli någon storm i övriga län än som redan blivit i ffa Stockholm - vilket ju är hela essensen i direktiven och kommunikationen som ges av myndigheterna 😄
Problemet är ju att man inte vet om det kommer någon storm eller inte och i så fall när. Ingen vet det. De måste ju göra alla nödvändiga förberedelser för att ta emot en storm om den kommer. Eller kanske - jag vet inte om det görs - ta emot patienter från andra regioner där kapaciteten tryter.
 
Var ställs viktiga operationer in, inte viktiga vet jag ställs in.

Brukar vara vanligt att operationer blir inställda minst 1 gång om året, brukar hända runt semestertider och runt jul när folk inte lämnar blod i samma utsträckning.
Jag gjorde en titthålsoperation i knäet i Eksjö för ca tre veckor sedan. De sa då att de att de ev skulle behöva ställa in operationer som krävde mkt eftervård och som kan vara mer riskfyllda. De sa då att de istället skulle operera ”små” ingrepp och skjuta på de lite större. De var precis i processen då med att göra omprioriteringar. Om de faktiskt skjutit på några låter jag vara osagt men jag förstår verkligen resonemanget.
 
Det var värre stabsläge när det nya företaget inte kunde leverera material och det ställdes in operationer på löpande band. Det var väl då det egentligen det borde börja lagrats för att förhindra en liknande situation som den idag. Men idioterna till regions (gamla landstings) politikerna bestämde sig för att fortsätta med samma företag trots bristen och problematiken med inställda operationer och inga lager med sjukvårdsmaterial eftersom det skulle kosta för mycket.

Samtidigt som man i Stockholm storvarslade vårdpersonal och just sålde ett sjukhus specifikt inriktat mot äldre och enbart kräver att företaget som tar över ska fortsätta med äldrevården i fem år. Är det någon som tror att det kommer fortsätta med det efter fem år? Eller att som @TinyWiny påpekade det inte kommer kosta multum när det blir privat äldrevård?

Ekonomin är ganska usel i Stockholm bla pga Nya Karolinska och de miljarder som försvann där. Trots det har inga politiker ställts till svars juridiskt, vilket de borde gjorts.
Jag är absolut ingen privatiseringsivrare men det som delvis blir snett i debatten om Bromma Sjukhus är att det bedrivits vård av en privat (idéburen så inte vinstdrivande) vårdgivare där tidigare, de har både geriatrisk och palliativsjukvård. Samt nu för att hålla det OnT flera Covid avdelningar, arbetat fram rutiner och dokumentation ang palliativvård vid Covid samt att en av deras verksamhetschefer talade om frågan i Aktuellt för ett tag sedan. Jag vet inte om det vinnande budet var från deras samarbetspartner men som vårdgivare har de ett långsiktigt intresse av att jobba med vård på ett sätt som fokuserar på kvalité istället för kronor. Samt att de nyligen blev utnämna som Universitetssjukvårdsenhet.

Debatten privata vårdgivare vs regionala eller kommunala är komplex när man börjar gräva i frågan och det är tyvärr svårt att få till det i slagordspolitik.
 
Som tidigare diskuterats så synes det som Sverige har högre covidsiffror än tex Danmark och Norge. Däremot så har det uppenbarligen inte dött fler under mars 2020 än det gjorde 2019 och betydligt mindre än 2018 (funderar lite på varför just det året sticker ut). Dvs covid mars är i dödstal som icke-covid mars. Den absoluta majoriteten svenskar (och ja det inkluderar Stockholmare) lyder FHM råd. De områden i Stockholm där covid härjar som värst är inte de Stockholmare som åker till fjällen eller sitt andra (fritids)hem i Skåne och smittar ner lokalbefolkningen. Eftersom de inte har ekonomiska resurser till varken fjällvandring, skidåkning eller fritidshus.

Det kommer bli intressant när den första vågen är över att jämföra dödstalen på ålderdomshem med och utan covid. Hela saken med ålderdomshem är att det är gamla som bor där i perioden innan de dör vilket de gör i betydligt högre utsträckning än övriga befolkningen. Och ja, många äldre får pallitativ vård, covid eller icke covid. Det här är inte en covid fråga utan har diskuterats länge, när ska man sätta in akutresurser och när det är bäst att låta naturen ha sin gång.

Jag tycker att det blir helfel att jämföra med mars faktiskt. Sista mars hade vi "bara" 180 döda i covid-19. I mars hade det alltså inte "dragit igång än". De 2 sista veckorna i mars dog det totalt 172 personer. Nu har det inte gått 2 veckor av april än, vi är trots det uppe i 739 dödsfall på 12 dagar, och då är ju senaste dagarnas siffror inte korrekta pga att det är helg.

Vecka 15 och 16, 2018 så dog totalt 496 personer i Sverige. Samma veckor 2019 dog 478 personer. Så visst syns det en ökning bland antalet döda (och då jämför jag ju endast med corona-döda, folk dör givetvis av andra saker fortfarande oxå!).

Men med det sagt så är det än så länge inte någon jätteökning. Är vi noggranna med att hålla restriktionerna så kanske det inte heller blir så mkt mer än så om vi har lite tur!

Har inte läst hela tråden än då jag har pluggat 11 h, ber om ursäkt om jag upprepat något.
 
Denna sammanställning över överdödlighet i mars i Frankrike, utifrån ålder och region, är rätt intressant. Insee är fransk motsvarighet till SCB.

https://insee.fr/fr/information/4470857#tableau-figure1_radio3

Kort kan sägas att dödligheten var upp till +128% i sydligaste Alsace, jämfört med förra året, men stora skillnader mellan de franska regionerna. Alla regioner redovisar inte överdödlighet. Precis som att covid-19 är koncentrerat till vissa/dessa regioner.

Vi är alldeles för kort in i pandemin för att dra några nationella slutsatser kring överdödlighet.
 
Senast ändrad:
Det är inte desinformation.

Räcker att titta på vilka åldersgrupper som får IVA. Andelen äldre har konstant minskat de senaste veckorna.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

En man från Folkhälsomyndigheten var tydlig med att det kommer att prioriteras utifrån bland annat biologisk ålder, vilket man mycket enkelt kan konstatera av graferna i länken. Så märkligt att du ser det som desinformation.

Är det inte desinformation så är det åtminstone ett felslut.

1. Färre äldre på IVA kan bero på att smittspridningen bland äldre avtar, samtidigt som smittspridningen bland yngre ökar.

2. Att vissa patienter inte dör på IVA betyder inte att de dör hemma i plågor. Sjukhus har fler avdelningar än IVA.

3. Du sammanblandar biologisk ålder med kronologisk ålder.
 
Ja, mitt svar var kanske i spydigaste laget.
Men jag hade inte svarat spydigt om du hade skrivit något annat i ditt svar på mitt inlägg, än det som stod i det inlägg som jag svarade på. Typ lite för mycket rundgång.

Som svar på vad du skriver här, säger jag att själva grejen med överdödlighet, eller 'excess mortality' är att den kan inte mätas på annat sätt än skillnaden mellan normalen av dödlighet, och den faktiska dödligheten under ett visst tidsspann. I princip alla länder för statistik på hur många som dör, och dessa länder räknar på samma sätt: en död => ett streck i almanackan => någon samlar ihop almanackorna, och sammanställer.

Här är t.ex Euromomo's statistik, som är uppdaterade fram till v14, förra veckan, och här kan vi tydligt se var Covid-19 dragit fram som värst:
https://www.euromomo.eu/

Dödsorsak registreras olika i olika länder varför det blir mycket svårt att jämföra.
Sedan behöver man faktiskt inte vara spydig bara för att man inte håller med.
Jag har dock inget intresse i att diskutera detta mer och har talat om vad det var i ditt inlägg jag reagerade på.
 
Är det inte desinformation så är det åtminstone ett felslut.

1. Färre äldre på IVA kan bero på att smittspridningen bland äldre avtar, samtidigt som smittspridningen bland yngre ökar.

2. Att vissa patienter inte dör på IVA betyder inte att de dör hemma i plågor. Sjukhus har fler avdelningar än IVA.

3. Du sammanblandar biologisk ålder med kronologisk ålder.

Felslut?

Kronologisk ålder är en indikation på biologisk ålder. Om man som du vill lura sig själv kan man hitta på vad som helst men det håller inte logiskt.

Folkhälsomyndigheten har som sagt varit tydlig med att äldre prioriteras bort så att det är ytterst få 80+ på IVA är helt i sin ordning.
 
Folkhälsomyndigheten har som sagt varit tydlig med att äldre prioriteras bort så att det är ytterst få 80+ på IVA är helt i sin ordning.
OM det skulle komma till en akut platsbrist.
Men som redan påtalats för dig så är vi inte där idag (och troligen inte imorgon heller utifrån hur prognosen på platstillgången ser ut.)
Så det är INTE tillämpning av den krisprioriteringen som är orsak till att siffrorna redovisar färre 80+ på IVA.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 395
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp