Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående otydliga rekommendationer/regler. Alla STF:s fjällstugor stängde 30 mars på grund av smittrisk men läser nu följande på Kiruna Fjällsäkerhetskommittés facebooksida: "GLAD PÅSK .... fjällen är fantastiska för att åstadkomma "social distans" så lycka till med er fjälltur"

Klart att lokalbefolkningen ska ut och fjällvandra! :) De vill bara inte att folk ska komma långväga, tycker att det är rätt tydligt.
Det är samma sak här. Naturligtvis nyttjar vi som bor häromkring alla vandringsleder och kullar, men cykelvägarna och cykelcentret är stängda, allt för att folk inte ska lockas att resa hit utifrån. (Det är den största turistnäringen här utöver golfen. )
 
Ja, det låter ju vettigt. Jag blir bara så oerhört matt av hela situationen och så frustrerad över att se att intelligenta människor beter sig såhär, så jag orkar inte riktigt ta fighten. Det största problemet i det här fallet tror jag är att ingen av dem tillhör någon slags riskgrupp, och det gör ingen av de som de umgås med heller såvitt jag vet, så de verkar liksom tänka att då är det inte så mycket att oroa sig för. Det här att de med att de riskerar att bidra till att sprida viruset längre än så verkar de inte fundera över...

Själv lär jag inte träffa dem på länge, så det påverkar inte mig och mitt hushåll på något vis. Jag funderar dock på om jag skulle försöka säga att jag i alla fall inte vill att de åker ner till mina föräldrar (vilket är planen) eftersom de trots allt är 60+ och båda på sätt och vis tillhör en riskgrupp. Men jag vet också att mina föräldrar är väldigt måna om att träffa dem och definitivt låter känslorna ta överhanden i det här fallet, så jag tror inte jag har en chans att stoppa den turen faktiskt. Risken är att hela familjen tycker att jag är en glädjedödare som överreagerar eftersom jag bor i ett land där det här hanteras mycket "hårdare".

Människor agerar olika och det är bara att respektera. Finns inget rätt eller fel rörande resor. På sätt och vis är de som lever som vanligt väldigt nyttiga för samhället, då de håller igång restauranger, caféer, hotell och andra företag.
 
Människor agerar olika och det är bara att respektera. Finns inget rätt eller fel rörande resor. På sätt och vis är de som lever som vanligt väldigt nyttiga för samhället, då de håller igång restauranger, caféer, hotell och andra företag.
Vi har tydliga instruktioner från myndigheterna i frågan, så jo, nu finns det absolut ett fel. De som bryter dessa ökar riskerna och belastningen på sjukvården och är fanemig INTE NYTTIGA!
 
Angående otydliga rekommendationer/regler. Alla STF:s fjällstugor stängde 30 mars på grund av smittrisk men läser nu följande på Kiruna Fjällsäkerhetskommittés facebooksida: "GLAD PÅSK .... fjällen är fantastiska för att åstadkomma "social distans" så lycka till med er fjälltur"
Det går utmärkt att fjällvandra utan att besöka fjällstugor, många gör det. Utan dessa så är risken för att sprida smittan liten, i en fjällstuga är den ganska stor då man delar gemensamma utrymmen och ibland rum.

Och att turista in närområdet finns det inga hinder för, eller ens om man kör en del mil. Problemen är om man har kontakt med någon på vägen som det gärna blir om man kör långa sträckor.
 
Senast ändrad:
Vi har tydliga instruktioner från myndigheterna i frågan, så jo, nu finns det absolut ett fel. De som bryter dessa ökar riskerna och belastningen på sjukvården och är fanemig INTE NYTTIGA!

Finns andra faktorer än sjukvården att ta hänsyn till. Ekonomin kommer att få sig en rejäl smäll när så många isolerar sig. Tack och lov är Sverige det land i västvärlden som haft ekonomin och jobben högst på agendan, varför vi kommer att klara oss ovanligt bra ur det här.

Hela Sveriges strategi kan sammanfattas som nyttig eftersom vi trots allt haft så mycket öppet. Folkhälsomyndigheten vill knappast att riskgrupper dör och att sjukvården får extrem belastning. Men alternativet med en fullständigt havererad ekonomi är än värre.
 
Människor agerar olika och det är bara att respektera. Finns inget rätt eller fel rörande resor. På sätt och vis är de som lever som vanligt väldigt nyttiga för samhället, då de håller igång restauranger, caféer, hotell och andra företag.
Det finns massor av rätt och fel att göra i dessa dagar och det har myndigheterna varit väldigt tydliga med. Tycker man inte/förstår man inte det så är det verkligen inte något jag måste respektera utan något jag bör reagera på.
 
Det finns massor av rätt och fel att göra i dessa dagar och det har myndigheterna varit väldigt tydliga med. Tycker man inte/förstår man inte det så är det verkligen inte något jag måste respektera utan något jag bör reagera på.

Det är råd och avgör inte vad som är rätt eller fel.
 
Det är råd och avgör inte vad som är rätt eller fel.
Jag citerar statsministern; Råd från myndigheter är inga lösa tips, de ska följas.

Väldigt tydligt vad som är rätt eller fel. "Gör inga onödiga resor" , "res inte iväg i påsk" betyder alltså just det.

En rekommendation från en myndighet är det hårdaste ord som kan användas innan det blir ett straffsanktionerat förbud. Det betyder Alltså inte samma som när en filmrecensent ger en rekommendation om att gå och se en film, dvs ett tips.
Detta borde inte vara en nyhet för någon som åtminstone någotsånär följt någon form av nyheter.
 
Jag citerar statsministern; Råd från myndigheter är inga lösa tips, de ska följas.

Väldigt tydligt vad som är rätt eller fel. "Gör inga onödiga resor" , "res inte iväg i påsk" betyder alltså just det.

Vi lever tack och lov i en demokrati. Statsministern avgör inte vad som är rätt eller fel.

Lagar är en annan sak men det här är råd och uppmaningar.
 
Det är råd och uppmaningar som så småningom kan leda till regler och lag om folk inte använder sunt förnuft och lyssnar.
Det är viktigt att förstå att det är frihet under ansvar som gäller.

Jag kommer följa alla råden om de blir lag. Jag följer förvisso de flesta av dem redan, men inte alla.
 
Jag kommer följa alla råden om de blir lag. Jag följer förvisso de flesta av dem redan, men inte alla.

Varför inte följa förordningarna och i största mån uppmuntra omgivningen till att göra det också redan nu? Demokratin innebär att ni röstat fram de människor som nu sitter och fattar beslut och ger råd och uppmaningar.

Om folk lyssnar och är förnuftiga slipper Sverige förhoppningsvis hårdare restriktioner.
 
Varför inte följa förordningarna och i största mån uppmuntra omgivningen till att göra det också redan nu? Demokratin innebär att ni röstat fram de människor som nu sitter och fattar beslut och ger råd och uppmaningar.

Om folk lyssnar och är förnuftiga slipper Sverige förhoppningsvis hårdare restriktioner.

Eftersom Sverige prioriterar ekonomin tvivlar jag på att det kommer mer. Men även om det skulle komma mer beror det knappast på mig.

Myndigheter har sina intressen precis som privatpersoner har sina intressen. Nu är detta med Corona hett men råd i övrigt från myndigheter då? Det hade exempelvis varit väldigt intressant att få veta hur många som följt Livsmedelsverket råd om sockerintag under påskhelgen. Jag skulle tippa på max 25 procent.
 
Eftersom Sverige prioriterar ekonomin tvivlar jag på att det kommer mer. Men även om det skulle komma mer beror det knappast på mig.

Myndigheter har sina intressen precis som privatpersoner har sina intressen. Nu är detta med Corona hett men råd i övrigt från myndigheter då? Det hade exempelvis varit väldigt intressant att få veta hur många som följt Livsmedelsverket råd om sockerintag under påskhelgen. Jag skulle tippa på max 25 procent.

Jag tror att de skulle känna sig tvingade att omprioritera om alla skulle ta så lätt på råden. Endera för att minska trycket på vården eller rent politiskt eller både och - jag som sitter utanför tycker verkligen inte att människor i Sverige ska ta för lätt på friheten. Var rädd om den!
Det är ingen som sagt att det skulle bero på en enskild person, men ponera att "alla" plötslig tyckte att det inte fanns rätt eller fel och att råden inte gällde dem?

Det exemplet var faktiskt bara tramsigt.
 
Eftersom Sverige prioriterar ekonomin tvivlar jag på att det kommer mer. Men även om det skulle komma mer beror det knappast på mig.

Myndigheter har sina intressen precis som privatpersoner har sina intressen. Nu är detta med Corona hett men råd i övrigt från myndigheter då? Det hade exempelvis varit väldigt intressant att få veta hur många som följt Livsmedelsverket råd om sockerintag under påskhelgen. Jag skulle tippa på max 25 procent.
Myndigheterna prioriterar att följa fhm om rimliga åtgärder för att hålla ner corona smittan samtidigt som man behåller folkhälsan. En bit i att behålla folkhälsan är att behålla normalitet där det går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 396
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp