Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@vtok det har funnits några redogörelser från folk i media som varken haft feber eller mer än ledvärk, huvudvärk och diarré. Men ja - det som syns främst i media är de som blivit väldigt dåliga. Men det rimmar väldigt bra med det FHM varit tydliga med ända från början, att majoriteten som inte har bakomliggande sjukdomar eller/och tillhör riskgrupp inte blir särskilt sjuka och att många inte ens upplever att de är sjuka. Ett exempel på det är testet på anställda inom vården i Linköping som publicerades förra veckan där en stor majoritet testade positiva utan att öht ha några upplevda symtom . Det representerar allmänheten i övrigt och är helt i linje med FHM’s och forskares information gällande viruset.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/symtomfria-sjukhusanstallda-var-smittade
 
Senast ändrad:
@vtok sen ett tillägg, ang att inte allt testats osv i Sverige ännu osv:

FHM opererar ju inte i egen regi runt det här utan har ett nära och ständigt arbete tillsammans med övriga världen inkl då forskning och studier av virusets framfart och övrig kunskap från virologer, epidemiologer och annan expertis. Utifrån det har de ju stor kunskap och självklart kan du lita på att de inte påstår helt tokiga saker osv.
 
För mig känns det inte alls pålitligt. Känns som att det desinformation i stor skala.
Vad jag vet så fanns det inte ens så mycket folk i de regioner som drabbats som det anges som döda. Att t ex telefonabonnemang har minskat kan givetvis bero på att abonnenten dött. Men i det värst drabbade området fanns många utländska studenter som säkerligen försökte ta sig därifrån och då avslutat en massa saker. Om det nu ens är korrekta uppgifter i artikeln.
Du förutsätter alltså att kinesiska myndigheter har rapporterat korrekt info om vilka områden som var drabbade?

Det är ju extremt troligt att dödstalen inte stämmer, eftersom alla andra länder med liknande många smittade har fler döda. När Frankrike kom upp i 80 000 smittade som är de officiella sifforna från Kina så hade de mer än dubbelt så många döda, redan då. UK som har 78 000 smittade har nästan 3 ggr så många döda som Kinas officiella siffror. Så mycket talar ju för att deras siffror inte stämmer.

Jag har svårt att tro att smittan skulle varit begränsad till de områdena som de säger. Framförallt med tanke på hur länge de mörkade det och därmed inte isolerade folk. Det borde ha rest runt folk tillräckligt för att orsaka allmän smittspridning i början.

Ta nu inte detta som att jag menar att artikeln är rätt, för det är inte det jag säger.
 
Vad gör ni när ni upptäcker att familjemedlemmar beter sig mer eller mindre puckat med tanke på situationen? Min storebror + sambo har gjort flera saker den här helgen som jag verkligen tycker är skitdumt (rest med tåg från en storstad till en hårt drabbad region till en ny storstad trots att de inte behövde, till exempel), men jag vet inte riktigt om jag vågar/orkar protestera. Dels vill jag inte riskera att bli osams med dem eftersom relationen redan känns lite vinglig med tanke på omständigheterna, och dels tvivlar jag på att det har någon effekt... Jag har hintat om att jag tycker det är fel agerat, men vet inte om jag ska våga ryta ifrån mer än så.
 
Vad gör ni när ni upptäcker att familjemedlemmar beter sig mer eller mindre puckat med tanke på situationen? Min storebror + sambo har gjort flera saker den här helgen som jag verkligen tycker är skitdumt (rest med tåg från en storstad till en hårt drabbad region till en ny storstad trots att de inte behövde, till exempel), men jag vet inte riktigt om jag vågar/orkar protestera. Dels vill jag inte riskera att bli osams med dem eftersom relationen redan känns lite vinglig med tanke på omständigheterna, och dels tvivlar jag på att det har någon effekt... Jag har hintat om att jag tycker det är fel agerat, men vet inte om jag ska våga ryta ifrån mer än så.
Jag säger ifrån. Min sjuttioåriga pappa som har förkylningssymptom ville åka till biltema... 🙄
 
@Mineur nu har jag iof inte det problemet då alla jag umgås med inkl familjen (extended med 70+ are, någon i verklig riskgrupp osv ) då samtliga är både pålästa och är försiktiga. Men jag delger källor och hänvisar till dessa när ”mindre” fall dykt upp. Som tex att min 70+ mamma vill gå till frisören, vilket Agnes Vold tex uttrycker specifikt och påpekar är olämpligt för hennes kategori. (Utöver då att själva FHM gör det men då mer ospecificerat och mer allmänt). Men Agnes Vold är något hon lättare kan ta till sig och själv läsa om. Osv.

Det är det sundaste man kan göra tror jag, att säga till och upplysa med etablerade källor, och då får personen en chans att ta till sig och kolla själv om den inte förstått osv.

Att inte säga något ger ju inte den chansen till folk att tänka till ett nytt varv.
Om du även har någon i samma hushåll som dig själv är det ju viktigt att du säger hur du känner eftersom det även drabbar dig. (Oron för att anhörig du bryr dig om ska bli ordentligt sjuk, samt att även du själv då kan bli sjuk.
 
Jag säger ifrån. Min sjuttioåriga pappa som har förkylningssymptom ville åka till biltema... 🙄
Min mor har startat krig i släkten, om inte morföräldrarna börja sköta sig och tar smittorisken på allvar istället för att flänga på varenda loppis och lågprisaffär i halva Sverige så kommer hon inte hälsa på igen till typ efter årsskiftet pga pappa är i riskgrupp och hon jobbar i hemtjänsten.
 
@Mineur nu har jag iof inte det problemet då alla jag umgås med inkl familjen (extended med 70+ are, någon i verklig riskgrupp osv ) då samtliga är både pålästa och är försiktiga. Men jag delger källor och hänvisar till dessa när ”mindre” fall dykt upp. Som tex att min 70+ mamma vill gå till frisören, vilket Agnes Vold tex uttrycker specifikt och påpekar är olämpligt för hennes kategori. (Utöver då att själva FHM gör det men då mer ospecificerat och mer allmänt). Men Agnes Vold är något hon lättare kan ta till sig och själv läsa om. Osv.

Det är det sundaste man kan göra tror jag, att säga till och upplysa med etablerade källor, och då får personen en chans att ta till sig och kolla själv om den inte förstått osv.

Att inte säga något ger ju inte den chansen till folk att tänka till ett nytt varv.
Om du även har någon i samma hushåll som dig själv är det ju viktigt att du säger hur du känner eftersom det även drabbar dig. (Oron för att anhörig du bryr dig om ska bli ordentligt sjuk, samt att även du själv då kan bli sjuk.
Ja, det låter ju vettigt. Jag blir bara så oerhört matt av hela situationen och så frustrerad över att se att intelligenta människor beter sig såhär, så jag orkar inte riktigt ta fighten. Det största problemet i det här fallet tror jag är att ingen av dem tillhör någon slags riskgrupp, och det gör ingen av de som de umgås med heller såvitt jag vet, så de verkar liksom tänka att då är det inte så mycket att oroa sig för. Det här att de med att de riskerar att bidra till att sprida viruset längre än så verkar de inte fundera över...

Själv lär jag inte träffa dem på länge, så det påverkar inte mig och mitt hushåll på något vis. Jag funderar dock på om jag skulle försöka säga att jag i alla fall inte vill att de åker ner till mina föräldrar (vilket är planen) eftersom de trots allt är 60+ och båda på sätt och vis tillhör en riskgrupp. Men jag vet också att mina föräldrar är väldigt måna om att träffa dem och definitivt låter känslorna ta överhanden i det här fallet, så jag tror inte jag har en chans att stoppa den turen faktiskt. Risken är att hela familjen tycker att jag är en glädjedödare som överreagerar eftersom jag bor i ett land där det här hanteras mycket "hårdare".
 
@Mineur ja situationen just nu skapar helt klart sociala klyftor människor emellan på många sätt inkl inom familj, släkt osv, så är det ju.

Dock eftersom ni har ännu striktare direktiv som du säger, så blir det ju på många sätt ”lättare” att säga till tänker jag? Sen läste jag det fel - din bror + sambo läste jag som att det var din sambo och då är det ju inom ditt hushåll tolkade jag det så därav del av svaret . Men jag ser ju när jag läser igen utifrån ditt svar att det var din bror plus hans sambo!

jag hade ändå iallafall uttryckt det du nämner ang att hälsa på era föräldrar - till både bror+sambo och dina äldre föräldrar .
 
Jag är glad att mina föräldrar och kära mormor tar det försiktigt också. Mor och far sitter mest ute i sommarstugan, ställde in resan till släkten över påsk och även det tilltänkta umgänget med barnbarnen häromdagen då vädret blev dåligt och de inte kunde vara utomhus som de planerat.
Mor arbetade ändå fram till långfredagen men nu är hon pensionerad och tänker stötta farsgubben som är lite orolig.
 
@dobbis njut av det så länge det varar. Verkar som Ryssland och Saudiarabien har avslutat sitt oljekrig och beslutat producera mindre för att pressa upp priserna.

https://www.nytimes.com/2020/04/12/...odule=Spotlight&pgtype=Homepage#link-567d3d6f

Avdelning positivt: Trycket på de vanliga sjukhusakuterna har minskat betydligt eftersom folk är rädda för att gå till akuten och få covid. Så de stannar hemma och blir friska ändå, eller bokar besök hos sin VC.
 
Avdelning positivt: Trycket på de vanliga sjukhusakuterna har minskat betydligt eftersom folk är rädda för att gå till akuten och få covid. Så de stannar hemma och blir friska ändå, eller bokar besök hos sin VC.
Tyvärr så söker inte heller de som borde söka, så har redan sett en liten ökning av de som gått hemma och haft bröstsmärta i några dagar men sen kommer in med hjärtstopp. Och därmed behöver intensivvård istället för vanlig hjärtavdelning. Inte avdelning positivt men värt att nämna, till akuten ska du om du behöver akutsjukvård!
 
Du förutsätter alltså att kinesiska myndigheter har rapporterat korrekt info om vilka områden som var drabbade?

Det är ju extremt troligt att dödstalen inte stämmer, eftersom alla andra länder med liknande många smittade har fler döda. När Frankrike kom upp i 80 000 smittade som är de officiella sifforna från Kina så hade de mer än dubbelt så många döda, redan då. UK som har 78 000 smittade har nästan 3 ggr så många döda som Kinas officiella siffror. Så mycket talar ju för att deras siffror inte stämmer.

Jag har svårt att tro att smittan skulle varit begränsad till de områdena som de säger. Framförallt med tanke på hur länge de mörkade det och därmed inte isolerade folk. Det borde ha rest runt folk tillräckligt för att orsaka allmän smittspridning i början.

Ta nu inte detta som att jag menar att artikeln är rätt, för det är inte det jag säger.
Jag känner folk, svenskar som finns i andra delar av Kina just nu p g a arbete och har varit där i några år. Deras uppfattning om vad som hänt och var stämmer mycket bra med det som rapporterats. Att det har kunnat hållas så pass lokalt ska enligt dom som förstår det beror på att det är en diktatur där man kan ta till åtgärder på ett annat sätt än hos oss. Vi hade ju som exempel aldrig accepterat att myndigheter kom in i våra bostäder och satte upp kameror för att övervaka så att vi stannade inne.
 
Avdelning positivt: Trycket på de vanliga sjukhusakuterna har minskat betydligt eftersom folk är rädda för att gå till akuten och få covid. Så de stannar hemma och blir friska ändå, eller bokar besök hos sin VC.

Tyvärr så söker inte heller de som borde söka, så har redan sett en liten ökning av de som gått hemma och haft bröstsmärta i några dagar men sen kommer in med hjärtstopp. Och därmed behöver intensivvård istället för vanlig hjärtavdelning. Inte avdelning positivt men värt att nämna, till akuten ska du om du behöver akutsjukvård!

Fick precis köra in maken akut (akut men inte jätteallvarligt tack och lov) på grund av något helt orelaterat till Corona. Och jag förstår om folk drar sig för att åka dit. Kändes jättekonstigt att släppa av honom utanför ett stort tält och inte få följa med in (även om jag självklart förstår varför).

Känns också ungefär 1000% mer olustigt att han är på sjukhuset nu :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 396
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp