Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir nog svårt att få något resultat överhuvudtaget. I alla fall så länge länderna för register över de avlidna på olika sätt. Läste i DN idag att om t.ex en smittad person i Finland har t.ex. KOL som underliggande sjukdom så registreras personen som avliden i KOL och inget annat. Möjligen riktigt, jag vet inte. Men i de flesta fall är viruset endast "spiken i kistan". Skulle vi registrera likadant i Sverige så skulle naturligtvis siffrorna är bättre ut.
Jag föreslår att du läser mitt inlägg en gång till, och eventuellt fördjupar dig i konceptet överdödlighet.
 
Jag föreslår att du läser mitt inlägg en gång till, och eventuellt fördjupar dig i konceptet överdödlighet.

Du skrev att vi skulle få "hyfsat exakta" siffror efteråt. Och där håller jag inte med iom hur de olika länderna rapporterar. Det skiljer sig en del. Frågan är då om siffror gör och för ens är särskilt intressanta.

Sedan gillar jag ditt svar som tämligen spydigt. Har jag fel ber jag om ursäkt.
 
Du skrev att vi skulle få "hyfsat exakta" siffror efteråt. Och där håller jag inte med iom hur de olika länderna rapporterar. Det skiljer sig en del. Frågan är då om siffror gör och för ens är särskilt intressanta.

Sedan gillar jag ditt svar som tämligen spydigt. Har jag fel ber jag om ursäkt.

Skulle vara: frågan är då om siffror hit och dit ens är särskilt intressanta.

För mycket påskmust i mobilen...
 
Screenshot_20200412-142721.webp


Ingen överdödlighet ännu iaf.
 
funderar på dethär med ’lindriga symtom’..

anders tegnell sa i skavlan ngt om att han själv kanske rentutav redan haft covid -- när han svarade på frågan om han o skavlan också troligtvis kommer drabbas. meningen då att det är allmän spridning o symtomen på ffa personer under 70+ är så pass lindriga oftast.

av dom första slumpmässiga testerna i sthlm var 2,5% positiva -- tegnell bedömer i intervju att det eg är ännu fler som bär på smittan just nu -- kanske upp till 10%. men står ju ingenstans vad jag sett hur dom eg mår?

på fhm:s sida står det bla; ’De flesta får lindriga besvär som kan komma gradvis, och som går över av sig själva med egenvård i hemmet.’

förekommer också allmänna uppgifter det kan vara så lindrigt man tom. knappt märker det. men hur vet man det? går det veta med säkerhet ännu det är så? man ska vara uppmärksam på minsta symtom men är det för covid faktiskt kan vara så lindrig eller är det bara för lägga ribban o få dom som faktiskt har det o stanna hemma? även för fånga sjuka tidigt vid dom allra första symtomen om det nu kommer gradvis.

för överallt läser man ju -- förutom dödstal... -- i princip bara om ett ständigt ökande flöde av människor som måste läggas in -- på iva eller i bästa fall vanlig infektionsklinik o största representerade åldersgruppen på sjukhus är då inte 70 + -- eller förvisso klarar sig hemma men då ändå är riktigt sjuka i flera veckor..

kan personligen inte känna jag nånsin varit så sjuk som dom fall jag läser om. jämförs ju endel med andra virus men jag har väll på höjd varit febrig o sängliggande några dar o känt mig allmänpåverkad upp till ngn vecka vid ’svårare’ förkylning eller influensa i vuxen ålder. att endel drabbas väldigt svårt är förståss helt klart -- men hur sjuk ska man liksom vänta sig bli?...

’lindrigt’ tänker jag mig nog iaf inte sängliggandes med andningssvårigheter o hög feber i veckor? även det då Kan vara ännu mkt svårare också. misstolkar jag vad som är ’lindriga symtom’ för ’dom flesta’ eller är min bild för mkt ensidigt påverkad av media?...

vad har ni för uppfattning?
 
Har vi inte färre döda totalt sett i år jämfört med t ex förra året? Har vi underdödlighet i Sverige isf? :angel: ;)
Det har varit underdödlighet i hela Europa pga mild vinter i år. Därför hade vi troligen fått en överdödlighet i sommar pga att många klarat vintern bra. Det kommer ju aldrig gå att analysera exakt hur många som dör, men jag fortsätter upprepa att jag är övertygad om att Sveriges siffror är mest tillförlitliga just nu eftersom vi har så många register. Sen är det ju svårt att veta om den där hjärtattacken,stroken, organsvikten osv som många äldre dör av hade kommit ändå, nu elle rom några veckor. Vill man se bara hur många som avlider pga den lunginflammation som Corona kan skapa så kanske Tyskland är det land man ska snegla på, där finns bara såna dödsfall i statistiken och ett sjukvårdssystem som gör att många troligen dör på sjukhus. Och det här inlägget är halvt kl ;)
 
funderar på dethär med ’lindriga symtom’..

anders tegnell sa i skavlan ngt om att han själv kanske rentutav redan haft covid -- när han svarade på frågan om han o skavlan också troligtvis kommer drabbas. meningen då att det är allmän spridning o symtomen på ffa personer under 70+ är så pass lindriga oftast.

av dom första slumpmässiga testerna i sthlm var 2,5% positiva -- tegnell bedömer i intervju att det eg är ännu fler som bär på smittan just nu -- kanske upp till 10%. men står ju ingenstans vad jag sett hur dom eg mår?

på fhm:s sida står det bla; ’De flesta får lindriga besvär som kan komma gradvis, och som går över av sig själva med egenvård i hemmet.’

förekommer också allmänna uppgifter det kan vara så lindrigt man tom. knappt märker det. men hur vet man det? går det veta med säkerhet ännu det är så? man ska vara uppmärksam på minsta symtom men är det för covid faktiskt kan vara så lindrig eller är det bara för lägga ribban o få dom som faktiskt har det o stanna hemma? även för fånga sjuka tidigt vid dom allra första symtomen om det nu kommer gradvis.

för överallt läser man ju -- förutom dödstal... -- i princip bara om ett ständigt ökande flöde av människor som måste läggas in -- på iva eller i bästa fall vanlig infektionsklinik o största representerade åldersgruppen på sjukhus är då inte 70 + -- eller förvisso klarar sig hemma men då ändå är riktigt sjuka i flera veckor..

kan personligen inte känna jag nånsin varit så sjuk som dom fall jag läser om. jämförs ju endel med andra virus men jag har väll på höjd varit febrig o sängliggande några dar o känt mig allmänpåverkad upp till ngn vecka vid ’svårare’ förkylning eller influensa i vuxen ålder. att endel drabbas väldigt svårt är förståss helt klart -- men hur sjuk ska man liksom vänta sig bli?...

’lindrigt’ tänker jag mig nog iaf inte sängliggandes med andningssvårigheter o hög feber i veckor? även det då Kan vara ännu mkt svårare också. misstolkar jag vad som är ’lindriga symtom’ för ’dom flesta’ eller är min bild för mkt ensidigt påverkad av media?...

vad har ni för uppfattning?

på FHM står även en hel lista på möjliga symptom inkl de lättare. Tex huvudvärk, ledvärk, illamående, diarré, feber.
 
Sitter på telefonen på fb och detta kom upp; https://web.archive.org/web/20200406190917/https://n5ti.com/health/1233/

Kan någon hjälpa mig avgöra hur pass pålitligt detta är? Att Kina har mörkat antal döda har ju varit uppenbart länge. Men att det skulle handla om 21 miljoner känns både rimligt och och orimligt på samma gång. Logisk siffra om smittan fanns i hela landet, då skulle dödligheten ligga på 1% ungefär.
För mig känns det inte alls pålitligt. Känns som att det desinformation i stor skala.
Vad jag vet så fanns det inte ens så mycket folk i de regioner som drabbats som det anges som döda. Att t ex telefonabonnemang har minskat kan givetvis bero på att abonnenten dött. Men i det värst drabbade området fanns många utländska studenter som säkerligen försökte ta sig därifrån och då avslutat en massa saker. Om det nu ens är korrekta uppgifter i artikeln.
 
på FHM står även en hel lista på möjliga symptom inkl de lättare. Tex huvudvärk, ledvärk, illamående, diarré, feber.

jomen men hur ser sjukdomsbilden ut i helheten? det står man får symtom gradvis o rentutav kan man få alla?... många verkar berätta om hög o ihållande feber först efter några dar -- inte omöjligt då man haft andra symtom innan?

undrar mer vad som menas med ’dom flesta får lindriga symtom’.. när bilder som förmedlas i media istort är ganska svår grad av sjukdom -- utfrån mitt perspektiv o egenupplevda förkylningar o influensor sett då. utfrån vårdens sida ses det säkert som lättare sålänge det inte är ngt så akut o svårt det kräver sjukhusvård -- visst. men det framstår istort inte som ngn allmänt lindrig sjukdom eller?

o många ggr verkar det ju krävas vård med -- mtp dom bekräftade fallen ökar fort o tester bara görs i kontakt med vården. det är nytt virus o finns ingen immunitet o olika riskgrupper osv. men det är inte dom äldsta som vårdas på iva?...

eller är det så dom milda fallen heltenkelt inte märks o hörs i samma grad? antas det så från fhm eller vad kan det baseras på när fler stickprover inte gjorts iaf i sverige än?

menar inte jag misstror fhm -- men om jag fattar dom rätt?...
 
jomen men hur ser sjukdomsbilden ut i helheten? det står man får symtom gradvis o rentutav kan man få alla?... många verkar berätta om hög o ihållande feber först efter några dar -- inte omöjligt då man haft andra symtom innan?

undrar mer vad som menas med ’dom flesta får lindriga symtom’.. när bilder som förmedlas i media istort är ganska svår grad av sjukdom -- utfrån mitt perspektiv o egenupplevda förkylningar o influensor sett då. utfrån vårdens sida ses det säkert som lättare sålänge det inte är ngt så akut o svårt det kräver sjukhusvård -- visst. men det framstår istort inte som ngn allmänt lindrig sjukdom eller?

o många ggr verkar det ju krävas vård med -- mtp dom bekräftade fallen ökar fort o tester bara görs i kontakt med vården. det är nytt virus o finns ingen immunitet o olika riskgrupper osv. men det är inte dom äldsta som vårdas på iva?...

eller är det så dom milda fallen heltenkelt inte märks o hörs i samma grad? antas det så från fhm eller vad kan det baseras på när fler stickprover inte gjorts iaf i sverige än?

menar inte jag misstror fhm -- men om jag fattar dom rätt?...

Det är väl självklart att de lindriga fallen inte rapporteras? Vad är det att skriva om att kalle-27 stannade hemma fem dagar med lite halsont och en febertopp på lördagen liksom? Det är lindriga symptom. Eller att kraxa lite ett par dagar utan feber, men man klarar sig med läkerol.
Även en vanlig rejäl 'snuva' där man blir sängliggande några dagar och krasslig en vecka eller två är ju rätt normala grejer och klassas som lindrigt få en anta.
 
funderar på dethär med ’lindriga symtom’..

anders tegnell sa i skavlan ngt om att han själv kanske rentutav redan haft covid -- när han svarade på frågan om han o skavlan också troligtvis kommer drabbas. meningen då att det är allmän spridning o symtomen på ffa personer under 70+ är så pass lindriga oftast.

av dom första slumpmässiga testerna i sthlm var 2,5% positiva -- tegnell bedömer i intervju att det eg är ännu fler som bär på smittan just nu -- kanske upp till 10%. men står ju ingenstans vad jag sett hur dom eg mår?

på fhm:s sida står det bla; ’De flesta får lindriga besvär som kan komma gradvis, och som går över av sig själva med egenvård i hemmet.’

förekommer också allmänna uppgifter det kan vara så lindrigt man tom. knappt märker det. men hur vet man det? går det veta med säkerhet ännu det är så? man ska vara uppmärksam på minsta symtom men är det för covid faktiskt kan vara så lindrig eller är det bara för lägga ribban o få dom som faktiskt har det o stanna hemma? även för fånga sjuka tidigt vid dom allra första symtomen om det nu kommer gradvis.

för överallt läser man ju -- förutom dödstal... -- i princip bara om ett ständigt ökande flöde av människor som måste läggas in -- på iva eller i bästa fall vanlig infektionsklinik o största representerade åldersgruppen på sjukhus är då inte 70 + -- eller förvisso klarar sig hemma men då ändå är riktigt sjuka i flera veckor..

kan personligen inte känna jag nånsin varit så sjuk som dom fall jag läser om. jämförs ju endel med andra virus men jag har väll på höjd varit febrig o sängliggande några dar o känt mig allmänpåverkad upp till ngn vecka vid ’svårare’ förkylning eller influensa i vuxen ålder. att endel drabbas väldigt svårt är förståss helt klart -- men hur sjuk ska man liksom vänta sig bli?...

’lindrigt’ tänker jag mig nog iaf inte sängliggandes med andningssvårigheter o hög feber i veckor? även det då Kan vara ännu mkt svårare också. misstolkar jag vad som är ’lindriga symtom’ för ’dom flesta’ eller är min bild för mkt ensidigt påverkad av media?...

vad har ni för uppfattning?
Tidningar och media har ett intresse att uppmärksamma de svåraste fallen. Att nån haft lite muskelvärk i några dagar ger inga klickningar och säljer inga lösnummer.

Idag skriver Svenska Dagbladet att åtta av tio skrivs ut från IVA och tillfrisknar från corona. Jag kan undra hur stor dödlighet det i stort är på IVA-patienter. för där hamnar man ju bara om det är rejält allvarligt.

Hur sjuk man ska "förvänta sig bli" är en helt omöjlig fråga. Eftersom vissa har hög feber och svårt att andras. Andra känner sig lite dämpade några dagar och sedan är det över.

Folk dör av säsongsinfluensa också. Hur sjuk förväntas man bli av den?
 
jomen men hur ser sjukdomsbilden ut i helheten? det står man får symtom gradvis o rentutav kan man få alla?... många verkar berätta om hög o ihållande feber först efter några dar -- inte omöjligt då man haft andra symtom innan?

undrar mer vad som menas med ’dom flesta får lindriga symtom’.. när bilder som förmedlas i media istort är ganska svår grad av sjukdom -- utfrån mitt perspektiv o egenupplevda förkylningar o influensor sett då. utfrån vårdens sida ses det säkert som lättare sålänge det inte är ngt så akut o svårt det kräver sjukhusvård -- visst. men det framstår istort inte som ngn allmänt lindrig sjukdom eller?

o många ggr verkar det ju krävas vård med -- mtp dom bekräftade fallen ökar fort o tester bara görs i kontakt med vården. det är nytt virus o finns ingen immunitet o olika riskgrupper osv. men det är inte dom äldsta som vårdas på iva?...

eller är det så dom milda fallen heltenkelt inte märks o hörs i samma grad? antas det så från fhm eller vad kan det baseras på när fler stickprover inte gjorts iaf i sverige än?

menar inte jag misstror fhm -- men om jag fattar dom rätt?...
Vet inte om jag missuppfattar dig men självklart är det de svåra fallen som rapporteras i media och inte att "Nu har 100000 svenskar milda symtom som inte kräver sjukhusvård" Finns ju liksom inget nyhetsvärde i sig i det. Sen kan det ju senare i stort vara intressant att få reda på hur många som är immuna och ffa så länge tryckte på sjukvården är högt så man vet vilka som kan jobba vad vi vet "riskfritt".

Ett stickprovstest är genomfört och analyseras mer just nu. Ytterligare ett är på gång from nästa vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 396
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp