funderar på dethär med ’lindriga symtom’..
anders tegnell sa i skavlan ngt om att han själv kanske rentutav redan haft covid -- när han svarade på frågan om han o skavlan också troligtvis kommer drabbas. meningen då att det är allmän spridning o symtomen på ffa personer under 70+ är så pass lindriga oftast.
av dom första slumpmässiga testerna i sthlm var 2,5% positiva -- tegnell bedömer i intervju att det eg är ännu fler som bär på smittan just nu -- kanske upp till 10%. men står ju ingenstans vad jag sett hur dom eg mår?
på fhm:s sida står det bla; ’De flesta får lindriga besvär som kan komma gradvis, och som går över av sig själva med egenvård i hemmet.’
förekommer också allmänna uppgifter det kan vara så lindrigt man tom. knappt märker det. men hur vet man det? går det veta med säkerhet ännu det är så? man ska vara uppmärksam på minsta symtom men är det för covid faktiskt kan vara så lindrig eller är det bara för lägga ribban o få dom som faktiskt har det o stanna hemma? även för fånga sjuka tidigt vid dom allra första symtomen om det nu kommer gradvis.
för överallt läser man ju -- förutom dödstal... -- i princip bara om ett ständigt ökande flöde av människor som måste läggas in -- på iva eller i bästa fall vanlig infektionsklinik o största representerade åldersgruppen på sjukhus är då inte 70 + -- eller förvisso klarar sig hemma men då ändå är riktigt sjuka i flera veckor..
kan personligen inte känna jag nånsin varit så sjuk som dom fall jag läser om. jämförs ju endel med andra virus men jag har väll på höjd varit febrig o sängliggande några dar o känt mig allmänpåverkad upp till ngn vecka vid ’svårare’ förkylning eller influensa i vuxen ålder. att endel drabbas väldigt svårt är förståss helt klart -- men hur sjuk ska man liksom vänta sig bli?...
’lindrigt’ tänker jag mig nog iaf inte sängliggandes med andningssvårigheter o hög feber i veckor? även det då Kan vara ännu mkt svårare också. misstolkar jag vad som är ’lindriga symtom’ för ’dom flesta’ eller är min bild för mkt ensidigt påverkad av media?...
vad har ni för uppfattning?