Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste nåt klipp om att textilindustrin i Italien sålts till kinesiska bolag och i stället för att flytta produktionen till Kina har de flyttat kinesiska arbetare från Wuhan till Italien. Dessa arbetare ska då ha tagit med sig viruset till Italien när de återvände efter det kinesiska nyårsfirandet.

Vet inte källan, det var screenshotat och postat av nån på Facebook.
Kan vara sant eller inte sant men låter som en rimlig förklaring till varför Italien drabbats så hårt.

Norra Italien har stor tillverkningsindustri och på så sätt mycket utbyte med Kina, men norra Italien lockar också mycket turister. Att smittan tidigt fick fäste i just norra Italien är därför ganska logiskt. Exakt hur smittan kom till Italien är kanske mindre intressant.
 
I Italien har man inte lyckas spåra patient 0, däremot är det konstaterat att patient 1 var en sk supersmittare och smittade väldigt många men ingen vet var han blev smittad (hade inte varit utomlands).

Österrike hade sina två första smittade genom ett italienskt par som jobbade på Hotel i Innsbruck. Dom verkar däremot inte smittat ngn. I Ischgl trodde man att smittan kommt från en bartender som varit i Italien men i den stora utredningen som just nu pågår där verkar han ha varit patient1 och Patient 0 var en turist från Schweiz.

Förra veckan skrev jag om ett immuntest som testades i Ischgl av uni Innsbruck, det visade sig tvyärr inte bara tillräkligt träffsäkert med 90-95%.

Österrike har även genomförst slumptest på 2000 symptomfria personer, mindre än 1% var posetiva.
 
Senast ändrad:
Sen tror jag ärligt att länder är olika bra på att registrera döda och räknar olika. Sverige samkör register och alla som fått positiva coronatest kommer att räknas med, precis alla. Jag tror inte något annat land får med större andel av sina döda i Corona och många länder är förmodligen betydligt sämre på det och så kan man räkna olika, är det hjärtinfarkt eller corona som är dödsorsaken exempelvis.

Ta USA som har många privata sjukhus och säkert små möjligheter att samköra eller italien där det finns flera rapporter om att det är en liten delmängd av corona offren som räknas i den officiella statistiken. Och det är ländet i västvärlden. Hur är det då i diktaturer och i afrika där man har mycket sämre koll vet vi inte.

Kommer bli jättesvårt att jämföra länders statistik. Finland ser exempelvis ut att ha väldigt få dödsfall, men om en patient med underliggande KOL eller hjärtsvikt dör av covid är det KOL eller hjärtsvikt som uppges som dödsorsak. De anger bidragande dödsorsaker också men det är den underliggande som går till dödsstatistiken. I Sverige är det den terminala dödsorsaken som hamnar i statistiken. Finland kanske kommer ändra det i efterhand (och det lär ju gå att söka ut bland de bidragande orsakerna) men så ser det ut nu. Källa.
 
Jag tycker ju i och för sig att det är ganska mänskligt att bli irriterad när en gör så gott en kan och det sedan kommer någon och flåsar en i nacken, drar med sig kusinen och hens moster till Ica eller låter barnen pilla på tomaterna.
Här finns inte problemet med barn på affärerna till exempel och jag blir inte jättestörd av folk som råkar stå en och en halv meter ifrån istället för de upptejpade två... jag blir däremot smått Vansinnig på alla människor som plötsligt bivit "skogsfolk som går på utflykt" och lämnar en massa skit efter sig i skogen.
Jag blir å släktens vägnar störd på skoterturisterna i fjällen.
Kanske inte produktivt, men mänskligt.
Det är givetvis mänskligt att göra misstag också men jag tror det är väldigt många som helt enkelt inte har omprioriterat ännu och skiter i vilket - och det i sin tur kan leda till kollektivbestraffning i form av hårdare restriktioner. Det tror jag inte att någon vill.

Jag undrar om brist på respekt och omdöme är ett symptom på covid-19? Precis som den plötsliga lusten att resa?:confused:
Dessutom är det konstigt att det här med "inte störa, inte förstöra" slutar gälla nu i "coronatider". Jag kan tänka mig att varenda markägare blir skogstokig när folk inte respekterar allemansrätten. Hur svårt kan det vara att packa ner skräpet i ryggsäcken och ta det med hem?
Nu har i och för sig jag och sambon varit i skogen senaste helgerna inkl idag men det är för att hugga ved på egen mark. Vintrarna slutar inte komma bara för att pandemier härjar så jag anser våra "utflykter" rätt så befogade faktiskt.
 
Kommer bli jättesvårt att jämföra länders statistik. Finland ser exempelvis ut att ha väldigt få dödsfall, men om en patient med underliggande KOL eller hjärtsvikt dör av covid är det KOL eller hjärtsvikt som uppges som dödsorsak. De anger bidragande dödsorsaker också men det är den underliggande som går till dödsstatistiken. I Sverige är det den terminala dödsorsaken som hamnar i statistiken. Finland kanske kommer ändra det i efterhand (och det lär ju gå att söka ut bland de bidragande orsakerna) men så ser det ut nu. Källa.
Nja, om jag uppfattade det rätt så samkör de registren i Sverige och alla som har testats positivt för Corona och dör räknas med oavsett vad som angivits som dödsorsak i registret.

När jag tänker vidare blir det inte riktigt klokt om det stämmer. Om ett halvår kommer man kanske räkna de som blivit friska för länge sedan till statistiken av Corona om de dör av hjärtinfarkt eller något.
 
Intressant att så många skyller på att många som jobbar inom äldrevården har barn som går i skola och själv åker kollektivtrafik .Detsamma gäller ju för sjukvården och vi ser ju inte samma problem med smittan där?
Är det verkligen det öppna samhället med skolbarn och kollektivtrafiken som bär skulden eller är det så att personal har tvingats gå till jobbet sjuka och inte har haft tillräckligt med skydsutrustning och rutiner för att ta hand om sjuka boende?
 
Jag undrar om brist på respekt och omdöme är ett symptom på covid-19? Precis som den plötsliga lusten att resa?:confused:
Dessutom är det konstigt att det här med "inte störa, inte förstöra" slutar gälla nu i "coronatider". Jag kan tänka mig att varenda markägare blir skogstokig när folk inte respekterar allemansrätten. Hur svårt kan det vara att packa ner skräpet i ryggsäcken och ta det med hem?
Nu har i och för sig jag och sambon varit i skogen senaste helgerna inkl idag men det är för att hugga ved på egen mark. Vintrarna slutar inte komma bara för att pandemier härjar så jag anser våra "utflykter" rätt så befogade faktiskt.
Såklart det är okej att vara i skogen! Men, precis som du säger, ta för tusan med er ert skräp hem!
Här möter jag sällan någon på mina promenader men det märks även här ute på landet att corona härjar. Så många bilar och så mycket folk som det har rört sig här det senaste har det aldrig varit förut. Folk springer över precis nysådda åkrar, vrålar och skriker, slänger kakor i mängd, fimpar, citrusskal, godis och godispapper överallt. Vad är deras problem? De är så välkomna hit men sköt er för guds skull! Lämna skog och mark som det var! Förstör inte, släng inte ert skräp här utan ta med det hem och parkera för guds skull inte så att ni blockerar vägen! Hade jag varit en stressad bonde mitt i vårbruket hade jag inte stannat. Jag hade tagit sats och kört över bilarna som är i vägen :rage:
 
Såklart det är okej att vara i skogen! Men, precis som du säger, ta för tusan med er ert skräp hem!
Här möter jag sällan någon på mina promenader men det märks även här ute på landet att corona härjar. Så många bilar och så mycket folk som det har rört sig här det senaste har det aldrig varit förut. Folk springer över precis nysådda åkrar, vrålar och skriker, slänger kakor i mängd, fimpar, citrusskal, godis och godispapper överallt. Vad är deras problem? De är så välkomna hit men sköt er för guds skull! Lämna skog och mark som det var! Förstör inte, släng inte ert skräp här utan ta med det hem och parkera för guds skull inte så att ni blockerar vägen! Hade jag varit en stressad bonde mitt i vårbruket hade jag inte stannat. Jag hade tagit sats och kört över bilarna som är i vägen :rage:

Jag blir stum. Det där som du beskriver är att direkt bryta mot flera olika lagar som allemansrätten omges av.
Tack och lov är vi förskonade ifrån folk där vi bor.
 
Mellan 5 och 10 av 50 personer var symptomfria ELLER hade mycket milda symptom som huvudvärk eller mindre nässnuva.
Det är ju trots allt redan fastställt att det kan smitta typ några timmar innan det bryter ut och att man kan vara sjuk även med milda symptom, så att ha snuva och huvudvärk är för mig inte symptomfri, inte ens om det är milda symptom.
Det enda det visar var att man kan vara smittad trots att man knappt har några symptom, och de som inte hade symptom vid testtillfället vet vi ju inte om de skulle få några timmar senare egentligen. Så, nej, för mig säger det inte att det är skolbarn och kollektivtrafiken som är boven till att smittan tagits in på äldrevården. Det är sjuk personal, och jag tror knappast att det rör sig om personal som är totalt symptomfria helt och hållet, utan jag tror det ligger något i det som personalen själv vittnar om- att de tvingas jobba trots att de är sjuka, och att de inte har adekvat skyddsutrustning eller rutiner.
 
Såklart det är okej att vara i skogen! Men, precis som du säger, ta för tusan med er ert skräp hem!
Här möter jag sällan någon på mina promenader men det märks även här ute på landet att corona härjar. Så många bilar och så mycket folk som det har rört sig här det senaste har det aldrig varit förut. Folk springer över precis nysådda åkrar, vrålar och skriker, slänger kakor i mängd, fimpar, citrusskal, godis och godispapper överallt. Vad är deras problem? De är så välkomna hit men sköt er för guds skull! Lämna skog och mark som det var! Förstör inte, släng inte ert skräp här utan ta med det hem och parkera för guds skull inte så att ni blockerar vägen! Hade jag varit en stressad bonde mitt i vårbruket hade jag inte stannat. Jag hade tagit sats och kört över bilarna som är i vägen :rage:

Det där med att ta sats och bara köra gjorde en styrkeledare i by-brandkåren här när folk hade ställt sig korkat... det tog typ tre dängda bilar innan folk kom rusande och flyttade på dem :angel: :D
 
Har sett ett par videoklipp om hur en del sjukhus i världen måste välja vilka man behandlar med respirator och vilka som får "dödshjälp" istället.....

Läskigt. Hur fan väljer man? Vem måste fatta besluten?
 
Fast det händer ju hela tiden också i vanliga fall. man vårdar inte folk in i absurdum.

Var ger man dödshjälp?!

Fast normalt sett vårdar man folk tills det inte finns nåt att göra. Men nu finns det fler folk än personal/utrustning att vårda så de måste välja vilka som får vård och vilka som mest sannolikt får dö.

Inte dödshjälp men lindring in i döden. Formulerade mig fel först.
 
Nu är jag glad att min farfar sagt nej till alla ålderdomshem. Först stod han länge i kö och sen när han fick några alternativ med ett par månaders mellanrum hade han en massa olika orsaker till att inget var bra nog och han tackade nej till alla tre, det sista var perfekt förutom att utsikten inte var fin nog. Vi var väl alla lite frustrerade för sen farmor dog bor han själv i en stor lägenhet och känner sig ensam fast vi i familjen och pappa och farbröder ser till att han har besök i princip varje dag. Innan Coronan alltså.

Nu är vi så glada att han bor där ensam och inte på ett boende med en massa andra gamla personer och personal som kommer och går. Just att han kan vara i riktig karantän så pass mycket kan ju vara det som får honom att överleva. Han har astma, bronkit, diabetes, gikt, pacemaker och hade lunginflammation i höstas och är 95 år, fyller 96 senare i år. Trots alla sjukdomar är han faktiskt väldigt pigg och helt med i svängarna och jag älskar honom enormt så det känns som sagt väldigt bra att han är isolerad hemma för jag vill att han ska finnas länge till. Dock känns det jobbigt att inte få träffa honom och i och med att han är så gammal känns varje dag som en dag närmare slutet och det känns så jobbigt om det här ska pågå länge och han ska vara ensam in i slutet.
 
Fast normalt sett vårdar man folk tills det inte finns nåt att göra. Men nu finns det fler folk än personal/utrustning att vårda så de måste välja vilka som får vård och vilka som mest sannolikt får dö.

Inte dödshjälp men lindring in i döden. Formulerade mig fel först.
Det finns iallafall i Sverige sedan länge uppgjorde regler för hur prioriteringar ska göras om situationen uppstår. Nu har man de senaste veckorna skapat rutiner speciellt för den här epidemin men det är bara för att förtydliga i stunden inget nytt. Besluten tas av vårdpersonalen (läkare)
 
Det finns iallafall i Sverige sedan länge uppgjorde regler för hur prioriteringar ska göras om situationen uppstår. Nu har man de senaste veckorna skapat rutiner speciellt för den här epidemin men det är bara för att förtydliga i stunden inget nytt. Besluten tas av vårdpersonalen (läkare)

Det låter ju "bra". Men är det någon.här som vet hur de rutinerna ser ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 397
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp