Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar om AB reportrarna har påsksemester eller det inte finns något annat att rapportera om, men när jag slängde en glans så leder de med en artikel om en person som förlorat jobbet inom hotell och restaurangbranschen (pga covid för att hålla det lite OT), de flesta har anställningsstopp där hon vill söka jobb, och hon har inte något förtroende för AF. Känns inte direkt som stop the presses, världens största nyhet ens inrikes.
 
Undrar om AB reportrarna har påsksemester eller det inte finns något annat att rapportera om, men när jag slängde en glans så leder de med en artikel om en person som förlorat jobbet inom hotell och restaurangbranschen, de flesta har anställningsstopp där hon vill söka jobb, och hon har inte något förtroende för AF. Känns inte direkt som stop the presses, världens största nyhet ens inrikes.

Jag tänkte likadant....
 
Ska bli intressant å se om den "svenska modellen" håller i denna kris.
Än så länge klättrar Sverige på listan över döda i coronakrisen men alla länder toppar ju nån gång
 
Ska bli intressant å se om den "svenska modellen" håller i denna kris.
Än så länge klättrar Sverige på listan över döda i coronakrisen men alla länder toppar ju nån gång
Det är för mig förväntat att ju mer restriktioner dess mer lyckas man få ner spridningen för stunden vad totalen blir sen när man försöker lätta på restriktionerna får framtiden utvisa. Så ja det blir intressant. Anders Tegnell sa i svaret på någon fråga att de jämfört antlet döda med andra år och då ligger vi inom förväntade dödstal, så ingen skillnad mot andra år. Hur det blir i slutändan ska bli intressant att se, der håller jag med om.

Sen tror jag ärligt att länder är olika bra på att registrera döda och räknar olika. Sverige samkör register och alla som fått positiva coronatest kommer att räknas med, precis alla. Jag tror inte något annat land får med större andel av sina döda i Corona och många länder är förmodligen betydligt sämre på det och så kan man räkna olika, är det hjärtinfarkt eller corona som är dödsorsaken exempelvis.

Ta USA som har många privata sjukhus och säkert små möjligheter att samköra eller italien där det finns flera rapporter om att det är en liten delmängd av corona offren som räknas i den officiella statistiken. Och det är ländet i västvärlden. Hur är det då i diktaturer och i afrika där man har mycket sämre koll vet vi inte.
 
Ska bli intressant å se om den "svenska modellen" håller i denna kris.
Än så länge klättrar Sverige på listan över döda i coronakrisen men alla länder toppar ju nån gång
Den svenska modellen har varit under press på förändring länge framförallt iochmed att den svenska arbetarklassen gått från underklass till högutbildad och välbetald och vi tyvärr fått en etnfierad underklass och de extraproblem som följer med inte bara underklass. Det blir förändring för att förändring krävs. Förändring krävs. Det blir annorlunda inte nödvändigtvis sämre men annorlunda.

Lågprisbolagen på flyg försvinner för de kan inte bära samhällskostnaden att frakta virus runt hela klotet. Kontroller på flyget kanske på friskhet och kanske vid gränspasseringar. Förbud för gränspasseringar om inte landet kan klara kostnader för sjukvård etc. svenskar resvanor förändras och de bolag som har produktionskedjor utom EU kommer fundera två gånger.

PåskKram till dig. Det där var bara lite påskkänskänsla som kom flygande.
 
Det är för mig förväntat att ju mer restriktioner dess mer lyckas man få ner spridningen för stunden vad totalen blir sen när man försöker lätta på restriktionerna får framtiden utvisa. Så ja det blir intressant. Anders Tegnell sa i svaret på någon fråga att de jämfört antlet döda med andra år och då ligger vi inom förväntade dödstal, så ingen skillnad mot andra år. Hur det blir i slutändan ska bli intressant att se, der håller jag med om.

Sen tror jag ärligt att länder är olika bra på att registrera döda och räknar olika. Sverige samkör register och alla som fått positiva coronatest kommer att räknas med, precis alla. Jag tror inte något annat land får med större andel av sina döda i Corona och många länder är förmodligen betydligt sämre på det och så kan man räkna olika, är det hjärtinfarkt eller corona som är dödsorsaken exempelvis.

Ta USA som har många privata sjukhus och säkert små möjligheter att samköra eller italien där det finns flera rapporter om att det är en liten delmängd av corona offren som räknas i den officiella statistiken. Och det är ländet i västvärlden. Hur är det då i diktaturer och i afrika där man har mycket sämre koll vet vi inte.

Och lite knapplån.
Här i UK är man väldigt noga med att påpeka att antalet döda som räknas BARA är de som dött på sjukhus under behandling, man räknar alltså inte med de som dör i ålderdomshemmen till exempel. De testas inte alls som jag förstått det om de inte förs till just sjukhus, så länder räknar helt klart olika.
Här är de i alla fall ärliga med att det finns ett mörkertal.

Jag tror inte att Sverige kommer att sluta med radikalt fler dödsfall än länder med betydligt striktare metoder.
 
Här i Norge är ju frågan hur länge vi ska leva som vi gör nu. Det blir lite försiktiga ändringar i tilltagen efter den 20/4, men vi kan knappast räkna med att leva normalt på väldigt länge.

Det tär väldigt, men det känns som en liten lättnad att uppoffringarna iallafall verkar ha effekt just nu. Antalet inlagda på sjukhus är hanterbart och antalet nya smittade (bland de som testats...) minskar. Men så fort man lättar på tilltagen lär det ju gå upp igen. Just nu tror jag det är ca 125.000 testade och runt 6000 med konstaterad smitta.

Så vi får väl räkna med åtminstone ett par månader till innan merparten är tillbaka på jobbet, och det lär dröja innan uteserveringarna i Oslo kan öppna igen. (Det är stopp på alkoholservering sedan en tid tillbaka). Och inom två veckor lär en ny smitt-topp komma med tanke på att folk umgås mer under påsken.
 
Det tär väldigt, men det känns som en liten lättnad att uppoffringarna iallafall verkar ha effekt just nu. Antalet inlagda på sjukhus är hanterbart och antalet nya smittade (bland de som testats...) minskar. Men så fort man lättar på tilltagen lär det ju gå upp igen. Just nu tror jag det är ca 125.000 testade och runt 6000 med konstaterad smitta.
Jag är helt med vår FoHM, och hur de hållt ned en allmän testning till förmån för testning av sjuka och vårdpersonal när vi ändå har en konstaterad smittspridning i samhället.

Jag tror väldigt många (framför allt i utlandet) tänker sig lite flyktigt att siffrorna ovan ger 119.000 friska, medan det egentligen bara är 119.000 fortsatt möjliga mål för viruset att smitta.
 
I mars månad i år dog det färre i Sverige totalt sett än det gjorde under samma månad 2018. 8013 personer i mars 2020 mot 9210 personer i mars 2018. Om man räknar alla dödsfall oavsett orsak.
Det beror på vart du tittar. Tittar du i Stockholm bara så är siffrorna lite högre än vanligt. Men året innan dog rekordfå människor, och någon gång måste man ju komma ifatt med.

Vet inte hur säker denna källa är, men jag hittar ingen vettig myndighetskälla när jag letar nu; https://emanuelkarlsten.se/04/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

En skillnad här dock är att det finns inget som pekar på att covid-19 skulle lugna ner sig när det blir varmare ute, som vår vanliga influensa vanligen gör. Om det inte gör det så kommer ju siffrorna gå upp.

Men det är fullt möjligt att alla dessa åtgärder för covid-19 gör så att man räddar livet på betydligt fler som annars skulle dött i tex influensa eller liknande.
 
Jag är helt med vår FoHM, och hur de hållt ned en allmän testning till förmån för testning av sjuka och vårdpersonal när vi ändå har en konstaterad smittspridning i samhället.

Jag tror väldigt många (framför allt i utlandet) tänker sig lite flyktigt att siffrorna ovan ger 119.000 friska, medan det egentligen bara är 119.000 fortsatt möjliga mål för viruset att smitta.
Norge masstestar inte random folk. Inte ens de med luftvägssymtom som pågått i flera veckor testas, man förväntas isolera sig tills man är symptomfri. (Finns säkert undantag, men generellt blir du inte testad om du inte är vårdpersonal, riskgrupp, varit i nära kontakt med konstaterad smitta eller i behov av inläggning på sjukhus). Och jag tror de allra flesta norrmän förstår att de som inte var sjuka vid testtillfället mycket väl kan vara smittade nu.

Flera är kanske testade flera gånger. Vet inte om statistiken tar hänsyn till det. Men som exempel var det som mest runt 10.000 anställda inom vården i karantän efter att ha varit i kontakt med smitta, fram till idag har runt 500 anställda inom vården konstaterats smittade och isolerats, ”bara” de 500 lär ju i sin tur ha varit i kontakt med rätt mycket folk. Och de som satts i karantän just in case ska ju också testas. Så det blir ju fort väldigt många tester. Även om det inte är en bred testning av allmänheten.

E3A7EC22-AB09-4005-85C1-EC8DA24D4D05.jpeg
 
I mars månad i år dog det färre i Sverige totalt sett än det gjorde under samma månad 2018. 8013 personer i mars 2020 mot 9210 personer i mars 2018. Om man räknar alla dödsfall oavsett orsak.
I mars 2020 dog 323 personer en Covid-19-relaterad död i Sverige.
I Stockholm är det lite mer otydlig statistik, men jag gissar c:a 104 Covid-döda,+/- en eller ett par individer.
 
Norge masstestar inte random folk. Inte ens de med luftvägssymtom som pågått i flera veckor testas, man förväntas isolera sig tills man är symptomfri. (Finns säkert undantag, men generellt blir du inte testad om du inte är vårdpersonal, riskgrupp, varit i nära kontakt med konstaterad smitta eller i behov av inläggning på sjukhus). Och jag tror de allra flesta norrmän förstår att de som inte var sjuka vid testtillfället mycket väl kan vara smittade nu.
Det var egentligen tänkt som ett generellt uttalande som byggde på ditt inlägg.
Jag tror inte Norrmän tänker annorlunda än svenskar i den här frågan. Tänkte mer på de som runt om i världen läser artiklar om Sverige, där man upprörs över vår tillbakalutade, och knappt (i statistiken) synliga testning.


Slutligen masstestar kanske inte Norge random människor.
Men bland världens länder (med mer än 650.000 invånare) ligger man idag på tredje plats med sina nästan 23.000 tester per miljonen invånare. Bara slagna av Bahrain (1.7m) och Förenade Arabemiraten (9.9m).

Om nu Norge har lagt denna entusiastiska testning på precis rätt ställe, dvs bland åldringsvårdens och hemtjänstens personal, så tror jag att vi efteråt kan peka på en av de mest framgångsrika metoderna att hålla ned Covid-dödligheten.
 
Jag håller på att bli tokig på en person i en av grupperna jag är med i på Facebook. :banghead::banghead::banghead:

Hon påstår att influensa är typ samma sak som covid-19 och att influensa oxå är ett coronavirus.

Jag tror att hon har fått för sig att influensa A och influensa B är samma sak som alphacoronavirus och betacoronavirus. Att A inte är samma sak som alpha och beta inte är samma som som B verkar tydligen helt omöjligt att förstå det med.

Hon är moderator i en stor grupp för en av sjukdomarna jag har på fb och hon lägger upp så otroligt mycket felaktigheter så det blir löjligt
 
Läser att covid smittar katter (men inte tvärtom) och inser att social distancing inte fungerar mellan mig och Megara. Nu är jag säker på att jag inte har corona (möjligtvis har Megara katt corona vilket inte är farligt om det inte blir FIP) eller kan smitta människor. Men jag hoppas innerligt att inga idioter blandar ihop det och tror att katter kan smitta människor och avlivar/dumpar sina.
 
Det finns väldigt många foliehattar i världen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdEMPe/massforstorelse-av-5g-master--tros-sprida-coronavirus

Snart är det väl dags för attacker mot dem som brukar anklagas för allt ont i världen, judarna, och "negrerna", och kanske folk med asiatiskt utseende. (Använder n-ordet för tydliggöra rasism)

konspirationsteorierna är dessutom oerhört utbredda och väldigt många tror på dem. En annan”variant” av denna konspirationsteori är även att man planterat ut Covid-19 för att sedan när ett vaccin tagits fram, uppmana alla att vaccinera sig. I vaccinet finns då ett chip med, som möjliggör att via 5G masterna ”spåra och läsa av” alla människor.

https://www.google.se/amp/s/themils...-caused-5g-technology-what-are-the-facts/amp/

inte bara regering och myndigheter har gått ut med vädjan till allmänheten att vara extra källkritiska och inte sprida desinformation. Även Säpo har uttalat sig:

https://www.nyteknik.se/sakerhet/sapo-varnar-frammande-makt-drar-nytta-av-coronakrisen-6991927
 
konspirationsteorierna är dessutom oerhört utbredda och väldigt många tror på dem. En annan”variant” av denna konspirationsteori är även att man planterat ut Covid-19 för att sedan när ett vaccin tagits fram, uppmana alla att vaccinera sig. I vaccinet finns då ett chip med, som möjliggör att via 5G masterna ”spåra och läsa av” alla människor.
Jag har visat den här förr i Covid-trådarna, och kommer nog göra det igen vid tillfälle.

FYI - Det här är sant!
Källa: Internet

VaccineChemtrailBeam.webp
 
Om nu Norge har lagt denna entusiastiska testning på precis rätt ställe, dvs bland åldringsvårdens och hemtjänstens personal, så tror jag att vi efteråt kan peka på en av de mest framgångsrika metoderna att hålla ned Covid-dödligheten.
Om jag spinner vidare så är det här Sveriges akilleshäl dödssiffremässigt - vår åldringsvård och hemtjänst är (ofta) organiserad så att de som vi skulle skydda allra mest - har störst behov av social distansiering - de har vi sett till att de får besök av många olika personer varje dag, och nästa dag - andra olika personer...
 
Senast ändrad:
Läser att covid smittar katter (men inte tvärtom) och inser att social distancing inte fungerar mellan mig och Megara. Nu är jag säker på att jag inte har corona (möjligtvis har Megara katt corona vilket inte är farligt om det inte blir FIP) eller kan smitta människor. Men jag hoppas innerligt att inga idioter blandar ihop det och tror att katter kan smitta människor och avlivar/dumpar sina.
De djurförsök som gjorts på katt har varit att spruta upp viruset i nosen i mycket höga koncentrationer och inget en katt normalt utsätts för ens om en hel familj är smittad, så risken att du smittar Megara eller att Megara smittar dig är i princip = 0.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 397
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp