Det är för mig förväntat att ju mer restriktioner dess mer lyckas man få ner spridningen för stunden vad totalen blir sen när man försöker lätta på restriktionerna får framtiden utvisa. Så ja det blir intressant. Anders Tegnell sa i svaret på någon fråga att de jämfört antlet döda med andra år och då ligger vi inom förväntade dödstal, så ingen skillnad mot andra år. Hur det blir i slutändan ska bli intressant att se, der håller jag med om.
Sen tror jag ärligt att länder är olika bra på att registrera döda och räknar olika. Sverige samkör register och alla som fått positiva coronatest kommer att räknas med, precis alla. Jag tror inte något annat land får med större andel av sina döda i Corona och många länder är förmodligen betydligt sämre på det och så kan man räkna olika, är det hjärtinfarkt eller corona som är dödsorsaken exempelvis.
Ta USA som har många privata sjukhus och säkert små möjligheter att samköra eller italien där det finns flera rapporter om att det är en liten delmängd av corona offren som räknas i den officiella statistiken. Och det är ländet i västvärlden. Hur är det då i diktaturer och i afrika där man har mycket sämre koll vet vi inte.