Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om kladdande barn i mataffärer hade varit källan till covid-19s kraftiga smittspridning hade vi kunnat stoppa smittan för länge sen. Nu verkar ju andra faktorer spela större roll.

Glad påsk på er
 
Nära skrev jag, vänta du snart kommer länder där man ska ange snuviga personer . Hoppas sverige håller kvar sin vettiga öppna lösning så folk kan fika, stå i köer och röra sig lite.

Jag ser inte hur det är 'nära' heller.
Ser jag någon som är på väg att stoppa en lök i fickan eller ett mjölkpaket i handväskan säger jag förmodligen också till, eller om någon äter hälften av en banan och lägger tillbaka den i lådan - antingen personen eller personalen. Det tycker jag är ett helt okej beteende av mig. Att sabotera eller stjäla varor utan att betala för dem är det Inte och jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att den som eventuellt säger till är ett större problem än sabotören/tjuven?

Och jag håller också tummarna för Sverige! Dock krävs det ju att folk hanterar situationen vettigt och respekterar riktlinjerna annars kommer det inte att fungera, och restriktionerna kommer bli hårdare. Så en hjälper både sig själv och andra genom att tänka sig för och ta det hela på allvar.
 
Jag pillar inte eller äter på mat i affären om det är det du undrar över, men jag är inte så känslig som så många av er är och irriterar mig inte alls på andras brister, går inte heller och bevakar eller säger till, måste vara jobbigt i livet att haka upp sig på så mkt småsaker.
Om jag står vid bröddisken i en butik och ska köpa bröd så vill inte jag att okända människor ska klämma på flera färska bröd med sina skitiga fingrar, jag tycker inte man skadar frukt och grön och slänger det hur som helst om man inte vill köpa det för det är respektlöst mot andra och mot handlaren samt de som odlat/bakat maten. Det är respektlöst mot djuret att stå och trycka hål på förpackningar så de måste kasseras och ett djur har dött i onödan.

Jag säger till när folk förstör saker, skadar djur och människor medan jag ser på. Jag ringer polis när folk hotas med våld, jag stannar vid olyckor och ringer ambulans om någon är skadad och jag säger ifrån åt mobbare, det kallas för civilkurage. Du kan ju testa att slå upp ordet om du inte vet vad det är.
 
Jag ser inte hur det är 'nära' heller.
Ser jag någon som är på väg att stoppa en lök i fickan eller ett mjölkpaket i handväskan säger jag förmodligen också till, eller om någon äter hälften av en banan och lägger tillbaka den i lådan - antingen personen eller personalen. Det tycker jag är ett helt okej beteende av mig. Att sabotera eller stjäla varor utan att betala för dem är det Inte och jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att den som eventuellt säger till är ett större problem än sabotören/tjuven?

Och jag håller också tummarna för Sverige! Dock krävs det ju att folk hanterar situationen vettigt och respekterar riktlinjerna annars kommer det inte att fungera, och restriktionerna kommer bli hårdare. Så en hjälper både sig själv och andra genom att tänka sig för och ta det hela på allvar.
Haha! Träffar du på mig så kanske du får säga till då ;) jag packar ofta i jackfickor eller byxfickor när jag handlar. Varför ta påse om man inte behöver liksom?
 
  • Haha
Reactions: Sel

En kort intervju med en professor, tysktalande men med text. Han verkar tveksam till karantän och alla regler kring Corona. Kan ses för ett annat perspektiv. Ex koppling mellan alla dödsfallen i Italien och den dåliga luftkvaliteten där som gör att Corona slår mycket hårdare.
Gud vad jobbigt med engelsk text till tyskt tal. Jag förstår för lite tyska för att hänga med och för mycket för att inte förstå alls.

Med reservation för att jag missuppfattat.

Han har säkert en poäng där med luftföroreningar, men jag upplever som han tonar ner problemet Corona och drar alltför långtgående slutsatser ur statistiken som knappast är exakt utan visar på vad man mätt vilket är antalet sjuka av de testade och antalet registrerat döda av folk testade positivt till Corona där man på något sätt kopplat ihop att döden inträffat. Detta stämmer mer eller mindre överens med hur många som verkligen är smittade i Corona och som dött. Jag tror inte något land egentligen har koll på hur många som verkligen smittats

Jag tappar meningen i det han säger någonstans där han leker hejvillt med siffrorna, att dra långtgående slutsatser, när det mest rör sig om gissningar. Uppfattade jag honom rätt så menade han att karantän var överflödigt i ett land som Tyskland (till skillnad från det förorenade Italien) och att man skulle klara värsta scenariot utan problem även utan nedstängning i samhället för att det ökade inte antalet döda särskilt mycket mot det normala. Och ja med de siffrorna han gissade på kanske det skulle gå, jag tror dock han missat det stora antal som behöver intensivvård för att klara sig och allt handlar inte om döda och lindrigt sjuka.
 
Dessutom görs jobbet av interner från Rikers, dvs människor som inte kan tacka nej till arbetet av flera skäl. Att de skulle ges tillräcklig skyddsutrustning när inte ens sjukvärdespersonal har det, tvivlar jag på. Och sen körs de hem till Rikers igen, till extrem överbeläggning och usla möjligheter till hygien.

USA är ett jävla tragiskt exempel på hur individualismen sker på bekostnad av andras lidande :(
Det står i en artikel att de intagna INTE begraver coronaoffer, utan de har tidigare begravit de ca 20-25 per vecka som normalt begravs där. De som arbetar nu med begravningarna har skyddsutrustning och skyddskläder.

ska se om jag hittar vilken tidning det stod i, men det var inte Aftonbladet.
 
Det står i DNs artikel att de intagna INTE begraver coronaoffer, utan de har tidigare begravit de ca 20-25 per vecka som normalt begravs där. De som arbetar nu med begravningarna har enligt DN skyddsutrustning och skyddskläder.
När jag läste en amerikansk artikel om det här om dagen så var det fortfarande interner.
 
Ser jag någon som är på väg att stoppa en lök i fickan eller ett mjölkpaket i handväskan säger jag förmodligen också till, eller om någon äter hälften av en banan och lägger tillbaka den i lådan - antingen personen eller personalen. Det tycker jag är ett helt okej beteende av mig. Att sabotera eller stjäla varor utan att betala för dem är det Inte och jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att den som eventuellt säger till är ett större problem än sabotören/tjuven?

Du kan rimligtvis inte veta om de stulit varan förrän de gått genom kassan, och hur har du kunnat få för dig att jag tycker att folk ska få stjäla?
 
Jag säger till när folk förstör saker, skadar djur och människor medan jag ser på. Jag ringer polis när folk hotas med våld, jag stannar vid olyckor och ringer ambulans om någon är skadad och jag säger ifrån åt mobbare, det kallas för civilkurage. Du kan ju testa att slå upp ordet om du inte vet vad det är.

Du har ingen urskiljning , att du jämställer att jag inte säger till om någon klämmer på frukt eller om ett barn tar ett bett på en bulle som ligger nära till, med en olycka, ambulans, mobbning och att du anser dig ha rätt att insinuera att jag skulle vända ryggen till då bara för att jag helt enkelt tycker att det ditt första gnäll med tillhörande tillsägelser hör till livets skitsaker .

Det är kanske bättre att lägga krut på allvarligare saker än att gå och irritera sig över andra människors beteende, vilket väl var ursprunget till diskussionen, så många som går och spanar hur andra uppför sig. Jag hade ingen aning om att det hos så många var befäst innan coronat.
 
Fast nä, jag håller inte med. Det är inte normalt att en 10 åring snor en bulle i affären. Inte alls.
Jah tror vi har olika syn på vad normalt är. För mig är något som händer, som friska ungar i den åldern kan få för sig. Normala 10 åringar har hyss för sig tänjer gränser, kanske pallar äpplen eller snattar (vilket det här är ett exempel på) det är inget konstigt/onormalt utan något som många föräldrar behöver hantera.
 
Jag ser inte hur det är 'nära' heller.
Ser jag någon som är på väg att stoppa en lök i fickan eller ett mjölkpaket i handväskan säger jag förmodligen också till, eller om någon äter hälften av en banan och lägger tillbaka den i lådan - antingen personen eller personalen. Det tycker jag är ett helt okej beteende av mig. Att sabotera eller stjäla varor utan att betala för dem är det Inte och jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att den som eventuellt säger till är ett större problem än sabotören/tjuven?

Och jag håller också tummarna för Sverige! Dock krävs det ju att folk hanterar situationen vettigt och respekterar riktlinjerna annars kommer det inte att fungera, och restriktionerna kommer bli hårdare. Så en hjälper både sig själv och andra genom att tänka sig för och ta det hela på allvar.

Visst vet du att många affärer bjuder barn på bananer? Ja uttryckligen bjuder. Sedan är det såklart ohyfsat att lägga tillbaka den halväten i lådan, men har ni någonsin sett en halväten banan i affären. Det har inte jag.

Jag har flera gånger konsumerat varor i butiken som jag betalat för i kassa. Tänk dig en ylande ettåring som är hungrig och inte går att resonera med, tror fler stör sig på ylandet än matandet. Har öppnat hushållspapper i butiken också för att jag akut behövde något att torka med. Ja men självklart betalade jag, men det vet ju inte den som eventuellt ser mig öppna varorna.

Jag funderar på hur ni tänker kring självscanning, det är på eget ansvar och sälla kontroller. Övervakar ni detta med?
 
Senast ändrad:
Visst vet du att många affärer bjuder barn på bananer? Ja uttryckligen bjuder. Sedan är det såklart ohyfsat att lägga tillbaka den halväten i lådan, men har ni någonsin sett en halväten banan i affären. Det har inte jag.

Jag har flera gånger konsumerat varor i butiken som jag betalat för i kassa. Tänk dig en ylande ettåring som är hungrig och inte går att resonera med, tror fler stör sig på ylandet än matandet. Har öppnat hushållspapper i butiken också för att jag akut behövde något att torka med. Ja men självklart betalade jag, men det vet ju inte den som eventuellt ser mig öppna varorna.

Jag funderar på hur ni tänker kring självscanning, det är på eget ansvar och sälla kontroller. Övervakar ni detta med?
Men det är ju en gigantisk skillnad på att öppna ett paket hushållspapper och lägga ner det i korgen samtidigt som man snyter sig och att öppna samma paket och ställa tillbaks det på hyllan eller som en söt person gjorde på Byggmax och öppnade ett paket med sticksågsblad tog ut ett och hängde tillbaks det på kroken så jag hade 2 blad istället för 3 då jag kom hem :rage: .
Det här har egentligen inte med den här tråden att göra men jag blir skrämd av hur många som anser att stöld är okej bara man kan omskriva det som något annat :crazy:
 
Men det är ju en gigantisk skillnad på att öppna ett paket hushållspapper och lägga ner det i korgen samtidigt som man snyter sig och att öppna samma paket och ställa tillbaks det på hyllan eller som en söt person gjorde på Byggmax och öppnade ett paket med sticksågsblad tog ut ett och hängde tillbaks det på kroken så jag hade 2 blad istället för 3 då jag kom hem :rage: .
Det här har egentligen inte med den här tråden att göra men jag blir skrämd av hur många som anser att stöld är okej bara man kan omskriva det som något annat :crazy:
Vem här anser att stöld är okej? Jag tycker det är en högst märklig tolkning att du fått det till att någon här uttryckt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 401
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp