Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen måste åka och handla om man ser det på det viset, så om det stör dig att folk har barn med så låt bli. I att visa hänsyn ingår det även att ha förståelse för att andra kanske inte har det så lätt och så gott som aldrig tar med barn för att irritera andra.

Ha ha i prick samtidigt, herregud va folk gnäller över skitsaker. Coronagnäll kanske nytt ord på nyordslistan i år.
 
Ingen måste åka och handla om man ser det på det viset, så om det stör dig att folk har barn med så låt bli. I att visa hänsyn ingår det även att ha förståelse för att andra kanske inte har det så lätt och så gott som aldrig tar med barn för att irritera andra.

Jag brukar även i vanliga fall gå och handla när det är få familjer i butik och just nu är det som sagt en ickefråga just här. Jag tycker det låter märkligt att det inte går att lösa i Sverige också, även utan lagar och strikta regler. Bara med vanlig hänsyn. :)
Det händer ju uppenbarligen rätt ofta att det är barn som springer runt i affärerna och det känns onödigt. Särskilt nu.

Menmen, runt och runt pratar vi nu. Vi kommer uppenbarligen inte överens.
 
Men är man så känslig för yttre störningar så kan man ju beställa hem sin egen mat.
Jag sa aldrig att jag var känslig. Jag svarade på att det är onödigt att hela familjer går och handlar just nu och att jag just uppmärksammat att så var fallet.

Och faktum känslig eller inte spelar egentligen inte så stor, rekommendationerna är att hålla avstånd och minimera sociala kontakter utanför ordinarie kretsar så de som tar med sig hela familjen till en matbutik frångår dessa rekommendationer, som vi ska följa, lika mycket som de som drar till fjällen eller hälsar på sin mor och farföräldrar. Ska vi komma ur detta så lindrigt som möjligt anser jag att var och en får göra sitt och att då handla tillsammans en hel familj är inte att göra sin del.
 
Jag brukar även i vanliga fall gå och handla när det är få familjer i butik och just nu är det som sagt en ickefråga just här. Jag tycker det låter märkligt att det inte går att lösa i Sverige också, även utan lagar och strikta regler. Bara med vanlig hänsyn. :)
Det händer ju uppenbarligen rätt ofta att det är barn som springer runt i affärerna och det känns onödigt. Särskilt nu.

Menmen, runt och runt pratar vi nu. Vi kommer uppenbarligen inte överens.
Och jag ser sällan barn som springer omkring i affärer (och nu i cornatiden nästan inga alls), men visst det förekommer säkert någonstans.

Hänsyn behöver som sagt vara ömsesidig och inte något ensidigt krav på att andra ska stanna hemma.

Men vi kommer nog inte längre det har du rätt i.
 
Jag såg en unge böja sig ner och ta en tugga av en kanelbulle i en plastback en gång.
Ja ibland så gör ungar så, även väluppfostrade och som föräldrarna har generellt god koll på. De gör det för att de är barn, ibland blir det fel. Mest fel gör nog affären om en unge ens får tillfälle att böja sig ner för att ta en bulle, de bör inte förvaras så lågt ner, det är som att be om att oskyddad mat ska bli förstörd.
 
Och jag ser sällan barn som springer omkring i affärer (och nu i cornatiden nästan inga alls), men visst det förekommer säkert någonstans.

Hänsyn behöver som sagt vara ömsesidig och inte något ensidigt krav på att andra ska stanna hemma.

Men vi kommer nog inte längre det har du rätt i.

Jag visar hänsyn genom att hålla mina två meter i avstånd, tvätta händerna, låta bli att pilla på saker i onödan och så gott jag kan kliva ur vägen för folk som vill förbi precis som de flesta andra också gör. Det råder givetvis inget ensidigt krav, jag förväntar mig bara samma respekt och hänsyn tillbaka.
 
Jag visar hänsyn genom att hålla mina två meter i avstånd, tvätta händerna, låta bli att pilla på saker i onödan och så gott jag kan kliva ur vägen för folk som vill förbi precis som de flesta andra också gör. Det råder givetvis inget ensidigt krav, jag förväntar mig bara samma respekt och hänsyn tillbaka.
Det finns andra sätt att visa hänsyn, som att acceptera att barn finns och inte riktigt har koll och man ibland kan bli tvungen att ta med sig även små barn i Coronatider och då får man som vuxen ha lite extra koll. Man får göra sitt bästa i situationen.
 
Har inte sett ett barn i en butik sedan en månad tillbaka. Visst finns det ouppfostrade ungar, men det finns också ett barnförakt som bubblar upp på buke emellanåt oberoende av Coronavirus eller ej.

Jag hoppas de allra flesta gör så gott de kan. Idioter kommer det alltid finnas och de skyddar man sig bäst ifrån genom att socialt distansera sig själv. Det är också en del i eget ansvar, i synnerhet som riskgrupp.
 
Har inte sett ett barn i en butik sedan en månad tillbaka. Visst finns det ouppfostrade ungar, men det finns också ett barnförakt som bubblar upp på buke emellanåt oberoende av Coronavirus eller ej.

Jag hoppas de allra flesta gör så gott de kan. Idioter kommer det alltid finnas och de skyddar man sig bäst ifrån genom att socialt distansera sig själv. Det är också en del i eget ansvar, i synnerhet som riskgrupp.
Välformulerat.

Men jag såg ett barn idag, en liten knatte på 4 år eller så som uppförde sig exemplariskt.
 
Välformulerat.

Men jag såg ett barn idag, en liten knatte på 4 år eller så som uppförde sig exemplariskt.

Titta på många äldre vuxna då som klämmer och petar på olika sorters mat, frukt och även genom plasten på annan mat. Pet o pill, tror nog att de som sneglar ilskt på andra ( se hur lätt det kan bli ett angivarsamhälle, flera i tråden skulle säkert anmäla Anna som går till affären med två!! barn om det fanns en angivarlinje) har andra brister som de i sin iver att kontrollera att andra sköter sig missar.
 
Ja ibland så gör ungar så, även väluppfostrade och som föräldrarna har generellt god koll på. De gör det för att de är barn, ibland blir det fel.

Ja där får man tänka ett varv till och inte stirra sig blind på att det antas vara ett ouppfostrat barn, alla dessa provsmakningar som brukar finnas, i min affär kan ( kunde) man gå typ en stig vissa dagar och äta sig mätt, börjar på frukten, sen kakor( bulle), chark,ost, matlagning, glass och godis på slutet.

Inte konstigt alls om ett barn norpar en smakbit på en bulle. Och som sagt-ofarligt.
 
Välformulerat.

Men jag såg ett barn idag, en liten knatte på 4 år eller så som uppförde sig exemplariskt.

Att jag inte sett några barn kan förvisso bero på att jag själv ändrat mina vanor.

Tycker det är intressant med alla som rapporterat om hur andra ränner på stan eller shoppar med barn. Min första tanke är ”Ah men duråå”. Om man socialt distanserar sig själv så märker man inte om andra missköter sig i någon större utsträckning.

Det vore bättre om folk tog mer ansvar för sig själva, än att leta fel hos andra. Det är så väldigt svårt att kontrollera vad andra gör. Inte heller kan man alltid vid en första anblick avgöra vad som är ignorans och vad som kan vara befogat. Barns närvaro är ett lysande exempel på det.
 
Alla våra campingar är fyllda av danskar och tyskar så tyvärr verkar rekommendationerna inte hålla i Danmark heller. Jag läste att man funderar på strypa arbetspendlingen till/från Danmark, är det något seriöst förslag?
Nej det finns ju "idioter" i alla länder.

De har blivit nämnt, men inte mer detaljerat eller något konkret förslag. Jag tror att det främst sker ifall det helt plötsligt exploderar med fall i skåne/den del av Tyskland som gränsar till Danmark eftersom man är rädd för att få smitta in i landet den vägen.
 
Har inte sett ett barn i en butik sedan en månad tillbaka. Visst finns det ouppfostrade ungar, men det finns också ett barnförakt som bubblar upp på buke emellanåt oberoende av Coronavirus eller ej.

Jag hoppas de allra flesta gör så gott de kan. Idioter kommer det alltid finnas och de skyddar man sig bäst ifrån genom att socialt distansera sig själv. Det är också en del i eget ansvar, i synnerhet som riskgrupp.

Spinner vidare lite :Jag känner lite allmänt just nu ang tongångar i samhället, medier inkl sociala medier, att jag blir lite dränerad av att många inte ser essensen i situationen. Många är helt galna över att någon tar bilen 2 mil inom samma region med samma familj de sitter med i övrigt, för att vara i sin enskilda stuga några dagar tex.

Om du stannar i din region, åker 2 mil till egna stugan avsides, med samma individer i hushållet du redan har runt dig och har handlat med er varor spelar det ingen roll.

Öht kan jag känna utifrån media just nu, att även om JA - det finns folk som missköter sig, står och trängs, sitter och trängs på servering etc etc, så just nu spenderar många ”i det andra lägret” en osund volym av tid på att förfasa sig över det i media.

1) se till att ha sopat utanför din egen dörr. 2) säg TILL om du personligen utsätts för individer som trängs i vardagen. 3) anmäl till instans om du ser krogar och uteserveringar som inte sköter sig.

Mao: gör något konkret. Annars blir det varken konkret eller produktivt.
 
Jag tycker ju i och för sig att det är ganska mänskligt att bli irriterad när en gör så gott en kan och det sedan kommer någon och flåsar en i nacken, drar med sig kusinen och hens moster till Ica eller låter barnen pilla på tomaterna.
Här finns inte problemet med barn på affärerna till exempel och jag blir inte jättestörd av folk som råkar stå en och en halv meter ifrån istället för de upptejpade två... jag blir däremot smått Vansinnig på alla människor som plötsligt bivit "skogsfolk som går på utflykt" och lämnar en massa skit efter sig i skogen.
Jag blir å släktens vägnar störd på skoterturisterna i fjällen.
Kanske inte produktivt, men mänskligt.
Det är givetvis mänskligt att göra misstag också men jag tror det är väldigt många som helt enkelt inte har omprioriterat ännu och skiter i vilket - och det i sin tur kan leda till kollektivbestraffning i form av hårdare restriktioner. Det tror jag inte att någon vill.
 
Senast ändrad:
Ja ibland så gör ungar så, även väluppfostrade och som föräldrarna har generellt god koll på. De gör det för att de är barn, ibland blir det fel. Mest fel gör nog affären om en unge ens får tillfälle att böja sig ner för att ta en bulle, de bör inte förvaras så lågt ner, det är som att be om att oskyddad mat ska bli förstörd.
Denna unge var nog omkring tio år och borde vetat att det var fel.
 
Jag tycker ju i och för sig att det är ganska mänskligt att bli irriterad när en gör så gott en kan och det sedan kommer någon och flåsar en i nacken, drar med sig kusinen och hens moster till Ica eller låter barnen pilla på tomaterna.
Här finns inte problemet med barn på affärerna till exempel och jag blir inte jättestörd av folk som råkar stå en och en halv meter ifrån istället för de upptejpade två... jag blir däremot smått Vansinnig på alla människor som plötsligt bivit "skogsfolk som går på utflykt" och lämnar en massa skit efter sig i skogen.
Jag blir å släktens vägnar störd på skoterturisterna i fjällen.
Kanske inte produktivt, men mänskligt.
Det är givetvis mänskligt att göra misstag också men jag tror det är väldigt många som helt enkelt inte har omprioriterat ännu och skiter i vilket - och det i sin tur kan leda till kollektivbestraffning i form av hårdare restriktioner. Det tror jag inte att någon vill.
Du kanske skulle tagga ner lite och njuta av livet istället för att irritera dig så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 405
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 688
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp