Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte riktigt, de flesta skidanläggningar har stängt, hotell osv har rapporterat 90% tapp av gäster, vilka är människorna som åker till fjälls? Ska de sova i bilarna och gå upp för backarna i full utrustning?

De har egna stugor och även om backarna är stängda kanske de har boendet öppet? Jag vet inte.

Det är inte främst för skidåkningen de far utan skoteråkningen.
 
"The World Health Organization (WHO) is sceptical of Sweden’s approach.

Noting a fresh surge in the country’s infections, WHO said it was “imperative” that Sweden “increase measures to control spread of the virus, prepare and increase capacity of the health system to cope, ensure physical distancing and communicate the why and how of all measures to the population.”

“Only an ‘all of society’ approach will work to prevent escalation and turn this situation around,” said a WHO Europe spokesperson.

Sweden’s “curve” - the rate of infections and deaths caused by coronavirus - is certainly steeper than that of many other European countries with stricter measures."

https://7news.com.au/lifestyle/heal...lockdown-mode-during-covid-19-battle-c-970104
 
"The World Health Organization (WHO) is sceptical of Sweden’s approach.

Noting a fresh surge in the country’s infections, WHO said it was “imperative” that Sweden “increase measures to control spread of the virus, prepare and increase capacity of the health system to cope, ensure physical distancing and communicate the why and how of all measures to the population.”

“Only an ‘all of society’ approach will work to prevent escalation and turn this situation around,” said a WHO Europe spokesperson.

Sweden’s “curve” - the rate of infections and deaths caused by coronavirus - is certainly steeper than that of many other European countries with stricter measures."

https://7news.com.au/lifestyle/heal...lockdown-mode-during-covid-19-battle-c-970104
Inget officiellt uttalande med andra ord, en anonym tjänsteman som tycker till.

"In some ways, however, Sweden is better prepared to weather the storm than other countries.

Forty per cent of the country’s workforce worked from home regularly, even before the virus struck.

Sweden also has a high ratio of people living on their own, whereas in southern Europe it’s not uncommon to have three generations under one roof."
 
Eftersom de tydligen kan få för sig lite vad som helst? Särskilt om de nu inte ryms i korgen eller kan begränsas på något annat sätt.
Som läget är nu känns det onödigt att ta med barnen i butik om det inte av någon anledning är absolut nödvändigt.
Det är väl lättare att ställa frågan åt andra hållet kanske? Varför ska de med och handla?
Kanske för att de är hungriga och det är det enda sättet att lösa det.

Du kanske kan erbjuda dig att handla åt dem? Det är få som finner nöje i att handla med småbarn, så att de gör det om det finns alternativ tror jag inte är vanligt.
 
Kanske för att de är hungriga och det är det enda sättet att lösa det.

Du kanske kan erbjuda dig att handla åt dem? Det är få som finner nöje i att handla med småbarn, så att de gör det om det finns alternativ tror jag inte är vanligt.
Samma här precis som @jarakamandan , mamma, pappa och hostande unge segade sig fram i butiken. Knappast nödvändigt.

Ny butik för mig. Hade inte valt den om jag vetat hur trång den var. :down:
 
Samma här precis som @jarakamandan , mamma, pappa och hostande unge segade sig fram i butiken. Knappast nödvändigt.

Ny butik för mig. Hade inte valt den om jag vetat hur trång den var. :down:
Och var ser du mig förespråka att gå och handla flera vuxna med sjuka barn?:confused:

När jag förespråkat att sjuka barn ska vara hemma och man kanske måste ta med friska barn för att ahndla om man inte har alternativ.

Har du ens läst vad mina inlägg handlar om för din kommentar är i det närmast "God dag, yxskaft"
 
Och var ser du mig förespråka att gå och handla flera vuxna med sjuka barn?:confused:

När jag förespråkat att sjuka barn ska vara hemma och man kanske måste ta med friska barn för att ahndla om man inte har alternativ.

Har du ens läst vad mina inlägg handlar om för din kommentar är i det närmast "God dag, yxskaft"
Du skrev att det är få som finner nöje i att handla med småbarn och att de inte gör det om det finns andra alternativ. Detta i inlägg #288. Mitt svar var att tydligen är det inte så för med en hel familj i butiken ser jag flera andra alternativ de hade kunnat göra.

Därefter svarar du ett inlägg, #289 om just att hela familjer går och handlar med ett ironiskt inlägg #290 om att det är bättre att de går hungriga.

Om jag missuppfattat dessa inlägg att handla om något helt annat ber jag om ursäkt men för mig var de ganska tydliga att även inkludera familjer och inte bara ensamstående, där diskussionen började någon gång.
 
Man kommer även hela familjer till oss fast vi inte tillåter anhöriga mer än en förälder till det sjuka barnet. Ändå kan hela familjen vara med ibland är det banne mig morföräldrar och kusiner också. Får alltid be folk vänta utanför. De flesta är ju förstås trevliga och gör det utan att knorra men det finns ju de som ifrågasätter och blir sura. Värst är ju när den friska ungen får springa omkring och skrika och leka i väntrummet där det sitter sjuka människor..
 
Du skrev att det är få som finner nöje i att handla med småbarn och att de inte gör det om det finns andra alternativ. Detta i inlägg #288. Mitt svar var att tydligen är det inte så för med en hel familj i butiken ser jag flera andra alternativ de hade kunnat göra.

Därefter svarar du ett inlägg, #289 om just att hela familjer går och handlar med ett ironiskt inlägg #290 om att det är bättre att de går hungriga.

Om jag missuppfattat dessa inlägg att handla om något helt annat ber jag om ursäkt men för mig var de ganska tydliga att även inkludera familjer och inte bara ensamstående, där diskussionen började någon gång.
Mitt ironiska inlägg kommer utifrån att jag skrev om specialfallet att en ensamstående förälder kanske inte har något annat val och får svaret att det är onödigt att handla med hela familjen. Hela familjen för en ensamstående är vanligen en vuxen och ett eller flera barn (eller möjligen en ensam vuxen men det är mindre aktuellt i en diskussion som förutsätter barn) . Om man då blir förbjuden att handla med barn och det inte finns annan hjälp så är alternativet att svälta. Det är ju inte riktigt realistiskt i Sverige därav ironin.

Jag skrev som sagt få viket du också noterar, det innebär inte alla, det finns alltid någon som avviker. Förutsättningen har för mig hela tiden varit att alla inte alltid kan komma ifrån och handla ensam.

Så ja jag tror du missuppfattat mig, en svaghet är att jag inte orkar radda upp alla förutsättningar i alla inlägg det blir lite tungrott att diskutera på det viset och det kan lätt bli missuppfattningar om man tar ett enstaka inlägg från sitt sammanhang :)
 
Kanske för att de är hungriga och det är det enda sättet att lösa det.

Du kanske kan erbjuda dig att handla åt dem? Det är få som finner nöje i att handla med småbarn, så att de gör det om det finns alternativ tror jag inte är vanligt.

Jag tror lite tvärtom att folk gör som de alltid gjort och helt enkelt passar på att gå och handla när de är lediga, ungefär. Gärna med hela familjen om det ska storhandlas!

De flesta som verkligen tänker på smittorisken och på att visa hänsyn just nu löser det nog genom endera hemkörning eller volontärgrupper där, jadå, det finns folk som snällt åker och handlar åt dem som sitter hemma i isolering.
Och måste man verkligen ha med sig småbarnen till butiken tycker jag det ligger extra stort ansvar på att hålla småfingrar och eventuella hostningar och spring i styr även om det råkar innebära att det blir trångt i kundvagnen.
 
Jag tror lite tvärtom att folk gör som de alltid gjort och helt enkelt passar på att gå och handla när de är lediga, ungefär. Gärna med hela familjen om det ska storhandlas!

De flesta som verkligen tänker på smittorisken och på att visa hänsyn just nu löser det nog genom endera hemkörning eller volontärgrupper där, jadå, det finns folk som snällt åker och handlar åt dem som sitter hemma i isolering.
Och måste man verkligen ha med sig småbarnen till butiken tycker jag det ligger extra stort ansvar på att hålla småfingrar och eventuella hostningar och spring i styr även om det råkar innebära att det blir trångt i kundvagnen.
Ingen måste åka och handla om man ser det på det viset, så om det stör dig att folk har barn med så låt bli. I att visa hänsyn ingår det även att ha förståelse för att andra kanske inte har det så lätt och så gott som aldrig tar med barn för att irritera andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 411
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp