Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, visste inte att det var så vanligt. Har hört att hjärt-kärlsjukdomar var vanligast och sen cancer.
Alltså, när det gäller äldre-äldre är det ju i de flesta fall oftast en kombination av sjukdomar och skador som gör att man tillslut dör. Man dör långsamt så att säga. Man får en urinvägsinfektion så man blir förvirrad och och trillar, sen får hjärtat problem osv.
 
Döden kan vara lugn och stilla, ett litet andetag som tar slut. Den kan också vara fylld med ångest och rädsla. Och allt annat däremellan. Jag har suttit med ett antal gånger och vår palliativkunniga personal gör allt de kan för att lindra. Det finns ingen anledning att vägra ge medicin som lindrar.
 
Döden kan vara lugn och stilla, ett litet andetag som tar slut. Den kan också vara fylld med ångest och rädsla. Och allt annat däremellan. Jag har suttit med ett antal gånger och vår palliativkunniga personal gör allt de kan för att lindra. Det finns ingen anledning att vägra ge medicin som lindrar.
Ja, jag har aldrig varit med om att man inte gett lindrade mediciner om att behövs.
 
Ja, jag har aldrig varit med om att man inte gett lindrade mediciner om att behövs.

Jag önskar att jag kunde säga samma sak.. Den läkaren var iofsej extrem på andra sätt också och satte i princip ut allt läkemedel som folk hade även om det innebar att de rasade i sin sjukdom när de kunde haft mer livskvalitet. Annars har de flesta andra gett smärtlindring även om det ibland suttit hårt inne och man fått trycka på en del.
 
VC har gått ut med ett antal mail om att vi är övertaliga (enligt henne, med diverse hot om omplacering till annan verksamhet eller tjänst), nu senast bara förra veckan :banghead:.
Jag kan ju tycka att med tanke på att det hela tiden saknas personal pga sjukdom och med tanke på coronan och semestrar så kunde hon ha chillat till hösten. Nu har dock en kollega fått nog och sagt upp sig så hon slutar lagom till semesterperioden, hepp, hepp... Bästa är att samordnarna inte fått info om detta och de skulle sitta och få ihop semesterschemat nu, nämnde det när jag blev inringd för extrapass och hen var typ, jaha, det hade ju varit bra att veta med tanke på att vi sitter och gör sommarschemat nu. Så, få se om det blir nån semester i år, misstänker att man kommer bli jagad konstant för att gå in och jobba extra :meh:.
 
VC har gått ut med ett antal mail om att vi är övertaliga (enligt henne, med diverse hot om omplacering till annan verksamhet eller tjänst), nu senast bara förra veckan :banghead:.
Jag kan ju tycka att med tanke på att det hela tiden saknas personal pga sjukdom och med tanke på coronan och semestrar så kunde hon ha chillat till hösten. Nu har dock en kollega fått nog och sagt upp sig så hon slutar lagom till semesterperioden, hepp, hepp... Bästa är att samordnarna inte fått info om detta och de skulle sitta och få ihop semesterschemat nu, nämnde det när jag blev inringd för extrapass och hen var typ, jaha, det hade ju varit bra att veta med tanke på att vi sitter och gör sommarschemat nu. Så, få se om det blir nån semester i år, misstänker att man kommer bli jagad konstant för att gå in och jobba extra :meh:.
Snacka om att inte kunna se orsak och verkan...
 
Varför tror alla att covid instruktioner och regler gäller alla utom de själva? Uppenbarligen åker inte folk till fjällen eftersom de har en 90% nedgång, men annars verkar folk glatt trängas i affärer, var på Lidl idag, höll mig lydigt på avstånd och sedan får jag en dam med rullator som verkligen såg ut som en stark vind skulle blåsa omkull henne som flåsade mig i nacken.

Folk åker ut till sommarstugan, träffar släkt, åker på läger, eftersom de inte är sjuka. Samtidigt förfasar alla sig över att andra inte följer regler och rekommendationer. Nej, man ska inte sluta leva, men kanske ta en rask promenad eller en joggingtur istället för gym? Eller gymma lite hemma istället? Om man själv bryter mot rekommendationer, då har man inte rätt att sedan gråta ut i AB eller Expressen eller skrika på FB eller forum om hur hemskt det är att svenskar inte gör som FHM säger och stackars gamlingar som dör av covid.

Jag gjorde en sväng på stan... när jag kliver in på Åhléns står en 70+ och hostar och snörvlar... jag=:eek: och springer raskt till den avdelning jag skulle till. När jag lite senare kommer in på Hemköp står kärringen (ursäkta mitt ordval) och snorar över grönsakerna. Jag vände på klacken och gick därifrån. Hur kan man vara så puckad?! Fine att de som är 70+ går och handlar men när man uppenbarligen är sjuk?!

Det där med distans funkar inte heller... jag försökte på Maxi och det enda som hände var att någon annan glatt gick in i det avstånd man försökte hålla. Plus att kan alla hålla reda på sina snoriga ungar? Just nu kanske det inte är läge att låta de små smitthärdarna springa och kladda på allt?!
 

Jag gjorde en sväng på stan... när jag kliver in på Åhléns står en 70+ och hostar och snörvlar... jag=:eek: och springer raskt till den avdelning jag skulle till. När jag lite senare kommer in på Hemköp står kärringen (ursäkta mitt ordval) och snorar över grönsakerna. Jag vände på klacken och gick därifrån. Hur kan man vara så puckad?! Fine att de som är 70+ går och handlar men när man uppenbarligen är sjuk?!

Det där med distans funkar inte heller... jag försökte på Maxi och det enda som hände var att någon annan glatt gick in i det avstånd man försökte hålla. Plus att kan alla hålla reda på sina snoriga ungar? Just nu kanske det inte är läge att låta de små smitthärdarna springa och kladda på allt?!
Folk är inte kloka .. Nog för att jag har jobbat med barn och dessutom pluggar till förskollärare numera ser väldigt många föräldrar som borde ha bättre koll på sina barn på affärer. De ska inte kladda på allt 🙈 Inte fasiken fick jag göra de för mina föräldrar!
 
Jag gjorde en sväng på stan... när jag kliver in på Åhléns står en 70+ och hostar och snörvlar... jag=:eek: och springer raskt till den avdelning jag skulle till. När jag lite senare kommer in på Hemköp står kärringen (ursäkta mitt ordval) och snorar över grönsakerna. Jag vände på klacken och gick därifrån. Hur kan man vara så puckad?! Fine att de som är 70+ går och handlar men när man uppenbarligen är sjuk?!

Det där med distans funkar inte heller... jag försökte på Maxi och det enda som hände var att någon annan glatt gick in i det avstånd man försökte hålla. Plus att kan alla hålla reda på sina snoriga ungar? Just nu kanske det inte är läge att låta de små smitthärdarna springa och kladda på allt?!

Är det verkligen läge att gå och familjehanda nu liksom? O_o Visst sjutton kan man hålla sig till en familjemedlem i taget. Skolorna och sådant är ju dessutom öppna hos er så där man kan väl lämna ungarna,
 
Är det verkligen läge att gå och familjehanda nu liksom? O_o Visst sjutton kan man hålla sig till en familjemedlem i taget. Skolorna och sådant är ju dessutom öppna hos er så där man kan väl lämna ungarna,
Om man är ensamstående med små barn och jobbar så är det inte så lätt. Vem ska passa barnen? Snoriga barn ska varken med till affären eller till skolan dock.
 
Folk är inte kloka .. Nog för att jag har jobbat med barn och dessutom pluggar till förskollärare numera ser väldigt många föräldrar som borde ha bättre koll på sina barn på affärer. De ska inte kladda på allt 🙈 Inte fasiken fick jag göra de för mina föräldrar!

Jag har sett ungar stå och trycka tills det går hål på plasten på butikspackat kött... och det kommer ett lamt "Gör inte så" från föräldern... vad f-n, ta väck ungen därifrån!
 
Jag har haft det som vuxen och blev inte speciellt sjuk. Klådan var värst.
Iofs hade jag det som barn också så hade väl lite immunitet kvar.
Vad jag vet (och även 1177 anger det) kan man bara få vattkoppor en gång. "När du har sjukdomen bildas antikroppar mot den och du blir immun. Då blir du inte sjuk igen även om du träffar någon som har vattkoppor. Viruset som orsakar vattkoppor stannar kvar i kroppen resten av livet. Ibland kan det aktiveras igen och orsakar då sjukdomen bältros, som också ger blåsor på huden."

Bältros kan man då få i olila grader, vissa får jättelite medan andra får mkt.
 
Påsklov plus att det här är ju ungar yngre än skolålder... men jag tycker inte det är fräscht även i vanliga fall att de får springa och snora på allt.

Visstfan, det är ju påsklov! Nåja, då går det ju utmärkt att vänta tills någon annan kommer hem och kan se efter ungarna, alternativt kan man ju snyggt plantera dem I kundvagnen och hålla sig till att gå mitt i gången.
Det är ju som du säger alltid ett ofog med barn som springer lösa i affärerna, men särskilt i nuläget är det dags att folk börjar tänka ett steg längre.
 
Vad jag vet (och även 1177 anger det) kan man bara få vattkoppor en gång. "När du har sjukdomen bildas antikroppar mot den och du blir immun. Då blir du inte sjuk igen även om du träffar någon som har vattkoppor. Viruset som orsakar vattkoppor stannar kvar i kroppen resten av livet. Ibland kan det aktiveras igen och orsakar då sjukdomen bältros, som också ger blåsor på huden."

Bältros kan man då få i olila grader, vissa får jättelite medan andra får mkt.
Inga regler utan undantag. Båda mina barn hade av vården konstaterade vattkoppor två gånger. Det kan bli så om sjukdomen var väldigt mild första gången vilket stämmer på mina barn, de hade bara ett fåtal koppor var vid båda tillfällena och var inte särskilt sjuka även om det i normalfallet inte ska hända.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 411
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp