Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var du som tog upp tbc. Vilket innebar att jag faktiskt undrade över hur mycket koll du har. Och ja ett vaccin som sannolikt (effekten kan inte kvantifieras) ger ett visst skydd för småbarn, är ett vaccin -my bad.

Och det jag säger är att vi måste se smittan globalt. Pandemier kan inte enbart hanteras lokalt. Vaccin etc måste vara tillgängliga globalt för att göra nytta. Så att göra som du föreslog i det inlägg jag reagerade på - skita i flyktinglägren för det är värre i slummen (vilket faktiskt får det att verka som om du anser att vi kan skita i alla andra) är kontraproduktivt.

Nu har du blandat ihop mig med någon annan, jag har aldrig nämnt flyktinglägren och slum.
 
Även om den muterar kan man komma att ha viss nytta av en tidigare infektion med snarlikt virus. Liksom att en mutation inte behöver vara till det sämre. Ser man till influensavirus så har de återkommit som mildare säsongsinfluensor. Vi har ju även olika Coronavirus som går runt år efter år som förkylningsvirus. Det är lätt att jämföra med spanska sjukan men det är bra att tänka på att det är ett exempel som sticker ut i mängden med sin andra snabba och aggressiva våg.
Det var skönt att läsa, tack.
 
Hoppas dock på immunitet för jag vill inte vara med om det här igen...

Det är ju inget ovanligt just för covid det du genomgår, jag gick själv med en lunginflammation nyss i 5 mån, de räknar med nga år innan den läkt fullt ut.

Jag tror att covid virus skulle trivas extra gott i mina lungor nu pga vissa skador som fortfarande finns.:D
 
Om vi bortser från corona nu så ser palliativ vård olika ut beroende på ansvarig läkare, vi har haft de som tyckt att Alvedon räcker (trots att det inte gör det) och de som inte snålar på morfinet. Det inte heller alltid som individen har ont i slutskedet och då behövs inte smärtlindrande. Angående syrgas så blir det till att ta ställning till om det förlänger lidandet liksom att ge dropp ger man inte heller om loppet är kört då det bara blir ett utdraget lidande.
Sen med tanke på coronan så har vi blivit instruerade att undvika att ta ut joursköterskorna då de åker runt i hela länet till både boenden och sjuka i hemmet = risk för smittspridning och de ordinarie sköterskorna jobbar endast vardagar på kontorstider så det kan bli lite krångligt om nån behöver nåt om inte ordinarie sköterskor är på plats. Hittills har vi haft nåt enstaka misstänkt fall men de har av skrivits efter provtagning.

Tack för svar! Hoppas bara att det går att bibehålla kvaliteten nu framöver. Så att vi slipper att vissa inte ens hinner få en bedömning av vad som är bäst åtgärder.
 
Ja precis det ord jag använde i början om sjukdomen- harmlös om man ser det i stort.

Och håller med om det sista men i det stora där är det onödig produktion/ handel i grund som enbart sliter på miljö, både resurs och co² ekvivalenter. Det förminskar förvisso inte de negativa följderna på ekonomin, men det är en ekonomi som är byggd på överkonsumtion, resursslöseri och lyx.

i början jämfördes covid19 med influensan, i lägget jag svarade på målades det upp som ett hot mot hela mänskligheten. Harmlöst är relativt.
 
Så att göra som du föreslog i det inlägg jag reagerade på - skita i flyktinglägren för det är värre i slummen (vilket faktiskt får det att verka som om du anser att vi kan skita i alla andra) är kontraproduktivt.
Kan du citera var du fått att någon vill att man ska skita i flyktingläger för att slummen har det? Jag har missat det, eller så kanske vi inte uppfattar det på samma vis.
 
Jag tror att vi lurar oss om vi tänker att döden är stillsam och fin. Det är nog oftast inte så...

Du kanske har rätt. Har varit med anhöriga många gånger när de varit allvarligt och tom kritiskt sjuka men inte varit med vid något dödsfall.
 
Nu kanske jag är nr 2 på bollen men är det ngt som dämpar förmågan att andas så är det morfin.
Min mormor dog av en (för hög dos) morfin som helt enkelt släckte ner andningen. Självklart jättesvårt att dosera svagare människor rätt och självklart bråkade ingen av oss då vi alla tyckte det var en välgärning.

Om morfinet minskade lidande så är det ju bra ändå. Det är ju själva känslan att kvävas man vill ska lindras.
 
Det var skönt att läsa, tack.
Det är ju inget ovanligt just för covid det du genomgår, jag gick själv med en lunginflammation nyss i 5 mån, de räknar med nga år innan den läkt fullt ut.

Jag tror att covid virus skulle trivas extra gott i mina lungor nu pga vissa skador som fortfarande finns.:D
Jo det har du rätt i. Jag har ju lunginflammation också så det kanske inte blir så här jobbigt om jag "bara" får Covid-19 igen.När jag var barn hade jag lunginflammation och mina föräldrar har berättat för mig nu att jag var dålig i ett halvår. Hoppas dock på snabbare tillfrisknande nu, i alla fall så pass att jag kan börja gå med mina hundar och leva lite normalt igen.
 
Jo det har du rätt i. Jag har ju lunginflammation också så det kanske inte blir så här jobbigt om jag "bara" får Covid-19 igen. När jag var barn hade jag lunginflammation och mina föräldrar har berättat för mig nu att jag var dålig i ett halvår. Hoppas dock på snabbare tillfrisknande nu, i alla fall så pass att jag kan börja gå med mina hundar och leva lite normalt igen.
 
Tack för svar! Hoppas bara att det går att bibehålla kvaliteten nu framöver. Så att vi slipper att vissa inte ens hinner få en bedömning av vad som är bäst
Tack för svar! Hoppas bara att det går att bibehålla kvaliteten nu framöver. Så att vi slipper att vissa inte ens hinner få en bedömning av vad som är bäst åtgärder.
Om vi bortser från corona nu så ser palliativ vård olika ut beroende på ansvarig läkare, vi har haft de som tyckt att Alvedon räcker (trots att det inte gör det) och de som inte snålar på morfinet. Det inte heller alltid som individen har ont i slutskedet och då behövs inte smärtlindrande. Angående syrgas så blir det till att ta ställning till om det förlänger lidandet liksom att ge dropp ger man inte heller om loppet är kört då det bara blir ett utdraget lidande.
Sen med tanke på coronan så har vi blivit instruerade att undvika att ta ut joursköterskorna då de åker runt i hela länet till både boenden och sjuka i hemmet = risk för smittspridning och de ordinarie sköterskorna jobbar endast vardagar på kontorstider så det kan bli lite krångligt om nån behöver nåt om inte ordinarie sköterskor är på plats. Hittills har vi haft nåt enstaka misstänkt fall men de har av skrivits efter provtagning.

Då får man hoppas man får "rätt" läkare också.
 
Du kanske har rätt. Har varit med anhöriga många gånger när de varit allvarligt och tom kritiskt sjuka men inte varit med vid något dödsfall.
Utan att på något sätt föringa den överdödligheten corona sannolikt innebär nu och med respekt för att varje dödsfall är tragiskt, så kommet väldigt många av oss dö i nån slags infektion. Att dö "av ålderdom" innebär sällan att folk dör knall och fall. Ofta kan det vara någon väldigt simpel infektion som antingen triggar en kedjereaktion av saker eller som bara är sista stöten så att säga
 
Att man inte kan hjälpa alla är inte ett argument för att inte hjälpa någon.

Ju närmare problemet är desto större är ansvaret. Man står inte på stranden och låter någon drunkna för att fler dör på andra platser.
Jag har inte argumenterat för eller emot något, mer komstaterat att det är ett enormt problem och påtalat att det finns ett enormt behov av hjälp på många håll. Det är massor som kommer att fara illa och redan far illa när det gäller covid 19.

Om du tolkar det som jag skulle se på när någon drunknar säger det mer om dig än om mig.
 
Jo det har du rätt i. Jag har ju lunginflammation också så det kanske inte blir så här jobbigt om jag "bara" får Covid-19 igen.När jag var barn hade jag lunginflammation och mina föräldrar har berättat för mig nu att jag var dålig i ett halvår. Hoppas dock på snabbare tillfrisknande nu, i alla fall så pass att jag kan börja gå med mina hundar och leva lite normalt igen.
Det jag läst och hört från de som arbetar med den här typen av infektionssjukdomar är att osäkerheten kring immunitet när det gäller Covid-19 är de som smittats men bara fått lindriga eller inga symptom alls.
 
Det jag läst och hört från de som arbetar med den här typen av infektionssjukdomar är att osäkerheten kring immunitet när det gäller Covid-19 är de som smittats men bara fått lindriga eller inga symptom alls.
Aha, det kanske är så det är. Jag tycker det finns så mycket att läsa och höra
och det är så svårt att veta vad som rätt. Om någon ens vet vad som är helt rätt.
 
Aha, det kanske är så det är. Jag tycker det finns så mycket att läsa och höra
och det är så svårt att veta vad som rätt. Om någon ens vet vad som är helt rätt.
Nä så är det, jag tror inte någon kan säga säkert än utan de försöker nog göra en bedömning utifrån de data om Covid-19 som nu kommer och kombinera det med erfarenheter från tidigare liknande virus. Och alla forskare är förstås heller inte överens och när dessutom en del forskare gärna går ut med spekulativa slutsatser för att få uppmärksamhet blir det ännu svårare att veta vad man skall tro på.

Håller tummarna för att du snart blir bättre :)
 
Utan att på något sätt föringa den överdödligheten corona sannolikt innebär nu och med respekt för att varje dödsfall är tragiskt, så kommet väldigt många av oss dö i nån slags infektion. Att dö "av ålderdom" innebär sällan att folk dör knall och fall. Ofta kan det vara någon väldigt simpel infektion som antingen triggar en kedjereaktion av saker eller som bara är sista stöten så att säga

Okej, visste inte att det var så vanligt. Har hört att hjärt-kärlsjukdomar var vanligast och sen cancer.
 
Varför tror alla att covid instruktioner och regler gäller alla utom de själva? Uppenbarligen åker inte folk till fjällen eftersom de har en 90% nedgång, men annars verkar folk glatt trängas i affärer, var på Lidl idag, höll mig lydigt på avstånd och sedan får jag en dam med rullator som verkligen såg ut som en stark vind skulle blåsa omkull henne som flåsade mig i nacken.

Folk åker ut till sommarstugan, träffar släkt, åker på läger, eftersom de inte är sjuka. Samtidigt förfasar alla sig över att andra inte följer regler och rekommendationer. Nej, man ska inte sluta leva, men kanske ta en rask promenad eller en joggingtur istället för gym? Eller gymma lite hemma istället? Om man själv bryter mot rekommendationer, då har man inte rätt att sedan gråta ut i AB eller Expressen eller skrika på FB eller forum om hur hemskt det är att svenskar inte gör som FHM säger och stackars gamlingar som dör av covid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 411
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp