Någon som är insatt i palliativ vård vid covid-19? Läste förut någon läkare som berättade att det var morfin och syrgas.
Men nu i igår var det ett reportage i tidningarna där en dotter (som var undersköterska) berättade om hennes mamma som bodde på äldreboende, hon var mycket gammal men riktigt pigg för övrigt innan detta. Mamman hade fått en syresättning som var nere på 60% och plågats till döds i kvävning och bara fått alvedon. Någon syrgas fanns inte att tillgå på äldreboendet.
Hade inte syrgas och morfin kunnat lindra plågorna? Eller har jag missat något?
Blir fruktansvärt rädd för att mina äldre anhöriga ska behöva kvävas till döds hemma utan lindring. Så kan det väl inte vara? Eller är alvedon lika bra som morfin mot kvävningskänslor? Lindrar inte syrgas om syresättningen är 60%?
Läser också i en annan artikel att många fler än normalt inte kommer tas in på sjukhus (pga förväntad platsbrist), utan de får dö hemma eller på äldreboende. Så hemskt om de då inte får tillgång till lindring?? Och vem vårdar de hemma, många bor ju själv hemma? Får de ligga ensamma och dö? Har hemtjänsten tid med nya kunder? Min äldre anhörig (74 år) har inte ens hemtjänst utan klarar sig helt själv normalt. Dock flera riskfaktorer och förmodligen inte högprioriterad i dessa tider.
För att vara extra tydlig menar jag alltså inte intensivvård utan lindring mot andnöd, smärtstillande och någon att hålla i handen typ...