Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla resor avrådes kraftigt, så de som åker gör det mot alla rekommendationer. I Danmark är man orolig för alla som arbetspendlar till Danmark från Tyskland och Sverige så oron finns på båda hållen.
Alla våra campingar är fyllda av danskar och tyskar så tyvärr verkar rekommendationerna inte hålla i Danmark heller. Jag läste att man funderar på strypa arbetspendlingen till/från Danmark, är det något seriöst förslag?
 
Och ändå har vi inte lock down, tänk hur det varit efter 2-3 månader instängda i lägenheten som i wuhan?

Man har lyft reseförbudet i Wuhan nu och man räknar med att minst 65 000 pers lämnat staden dag 1. Nu är ju Kina absolut extremt men jag tror man kommer se liknande beteende överallt där man kört väldigt strikta lock downs och jag tror inte ett dugg på att det inte skulle skapa massvis med ny smittspridning
 
Man har lyft reseförbudet i Wuhan nu och man räknar med att minst 65 000 pers lämnat staden dag 1. Nu är ju Kina absolut extremt men jag tror man kommer se liknande beteende överallt där man kört väldigt strikta lock downs och jag tror inte ett dugg på att det inte skulle skapa massvis med ny smittspridning
De har varit i karantän så länge så kanske, kanske....men det räcker med en smittspridare utan symptom så kan det vara igång igen...och flyr de fältet så kan det starta någon annan stans i Kina.
 
De har varit i karantän så länge så kanske, kanske....men det räcker med en smittspridare utan symptom så kan det vara igång igen...och flyr de fältet så kan det starta någon annan stans i Kina.

Tydligen har inte Kina räknat folk utan symptom som smittade alls, jag tror det är alldeles för smittsamt för att man ska kunna hoppas att en stad i den storleken skulle va helt utan smitta även efter en lockdown, visst om vi snackade mindre Svensk stad men knappast Wuhan
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Hur mår du nu?

Tack för frågan,
Jag är fortfarande sjuk, dag 28 med feber, huvudvärk, extrem trötthet, lite svårt att andas i perioder osv.

Det går upp och ner under dagarna med måendet. Varierar lite piggare stunder med att större delen av tiden bara orka ligga i soffan. Andningen krånglar ibland men med hjälp av nya medicinen fungerar det ändå ok. Jag är väldigt trött hela tiden så jag orkar inte så mycket men jag försöker spela lite piano i piggare stunder och lösa korsord, men det går inte alltid.

Jag är så sjukt trött på att vara sjuk. Det här är en långdragen historia och jag vill bara kunna sköta mig själv och handla och gå ut med hundarna och inte vara beroende av andra, och det börjar bli ensamt även om jag pratar lite i telefon med mina föräldrar och några kompisar. Men jag skulle nog säga att det är bättre än när det var som värst. Eller så har jag bara vant mig vid att må så här dåligt, jag tycker jag vänjer mig snabbt vid sånt och att det blir det normala. Märker att när jag tror mig må bättre och gör något lite ansträngande att jag direkt blir sämre så det är svårt att veta när jag är frisk nog.
 
Tydligen har inte Kina räknat folk utan symptom som smittade alls, jag tror det är alldeles för smittsamt för att man ska kunna hoppas att en stad i den storleken skulle va helt utan smitta även efter en lockdown, visst om vi snackade mindre Svensk stad men knappast Wuhan
Jag tror du har rätt, men inte helt säkert. Folk har varit extremt hårt isolerade länge så chansen är att alla små grupperingar faktiskt hunnit läka ut det, men att ha sån tur är inte att räkna med. Alla har inte haft den extrema isoleringen antar jag med tanke på att, el vatten, mat, sjukvård, sophämtning mm måste funka. Sen kan folk i samma hus ha umgåtts, hörde om någon som varit ute på taket som tillflyktsort, antar det är extremt svårt att komma åt allt. De har väl fortfarande några tusen sjuka dessutom, ett misstag och det kan vara igång.
 
Alla våra campingar är fyllda av danskar och tyskar så tyvärr verkar rekommendationerna inte hålla i Danmark heller. Jag läste att man funderar på strypa arbetspendlingen till/från Danmark, är det något seriöst förslag?

Detta låter verkligen jättekonstigt? Trodde deras gränser var stängda och att dem inte fick åka ut?
 
Dessutom om sjukdomar som covid-19 tillåts överleva med slumområden som Gaza eller Khibera som reservoarer blir vi aldrig av med dem.

Vår egen överlevnad vid pandemier bygger på att man får kontroll på smittan överallt.

Nej vi blir inte av med covid-19, men vi är inte av med mässling och tbc heller. I-länderna har bemästrat dessa sjukdomar temporärt med hjälp av vaccin, globalt dör miljoner människor varje år.

Immunitet är lösningen, antingen genom vaccin eller genom att tillräckligt många får sjukdomen och bygger upp immunitet den vägen. Det är en så stor andel av smittade med covid-19 som har lindriga eller inga symptom att smittan blir omöjlig att kontrollera.

Jag förstår verkligen inte varför du målar upp covid-19 som ett hot mot hela mänskligheten. Det är en harmlös sjukdom om man ser det på populationsnivå. Dödligheten uppskattas enligt FHM ligga på 1-2%, men ofta skrivs dödligheten ner efter pandemier.

Däremot ska man inte underskatta de problem som kommer i pandemins spår. Läste idag att en halv miljard människor hotas av fattigdom, som en följd av åtgärderna mot viruset som fått produktionen och handeln att tvärnita.
 
Tydligen har inte Kina räknat folk utan symptom som smittade alls, jag tror det är alldeles för smittsamt för att man ska kunna hoppas att en stad i den storleken skulle va helt utan smitta även efter en lockdown, visst om vi snackade mindre Svensk stad men knappast Wuhan
Det känns ganska uppenbart att Kina måste ha mörkat sina dödssiffror ändå. Som mest har runt 100-150 personer dött/dag där enligt statistiken, och det är ju väldigt lite med tanke på befolkningsmängd. Varför skulle vårdpersonal ha suttit och gråtit i hörn på sjukhusen över sådana siffror? (Det finns video på det). Det skulle ju isf inte vara så illa. Eller hade de någon superbehandling som de inte ha delat med sig av till resten av världen som gjorde att väldigt många av de sjuka faktiskt överlevde? Känns ju inte heller så troligt.

Men det är ändå lite hoppfullt med nyheterna från Kina. 15e mars öppnade skolor där igen och landet började snurra. Om en ökning hade skett sedan dess så borde vi har sett det vid det här laget eftersom det snart är en månad sedan. Och nu kommer det ju inga videor på gråtande sjukhuspersonal längre (vad jag har sett iaf).

Det skulle ju kunna betyda att de flesta redan är immuna där. Vilket iaf jag ser som väldigt positivt, eftersom det då kanske kan vara över väldigt snart om vi har lite flyt, om det skulle bli likadant för andra länder.
 
Men det är väl inte helt säkert att man blir immun, tycker jag hör lite olika teorier om det. Dessutom kan ju viruset mutera och komma tillbaka ännu starkare igen nästa omgång. Spanska sjukan gjorde ju precis det, slog ut äldre och sjuka första omgången och sen andra omgången blev dom yngre och friska också sjuka och dödligheten högre. Hoppas dock på immunitet för jag vill inte vara med om det här igen...
 
Helt OT men rekommenderar att du vaccinerar dig mot vattkoppor för säkerhets skull. Vad jag har hört är det inte bra att få som vuxen.
Jag har haft det som vuxen och blev inte speciellt sjuk. Klådan var värst.
Iofs hade jag det som barn också så hade väl lite immunitet kvar.
 
Det känns ganska uppenbart att Kina måste ha mörkat sina dödssiffror ändå. Som mest har runt 100-150 personer dött/dag där enligt statistiken, och det är ju väldigt lite med tanke på befolkningsmängd.
Kina utanför Wuhan - 1.390.000.000 invånare - hade ett totalt dödstal på 122 den dag Sverige passerade 122. Idag kanske det är någon ytterligare.

Edit: Idag är de siffrorna nedkorrigerade tillen total av 120 döda.
 
Senast ändrad:
Någon som är insatt i palliativ vård vid covid-19? Läste förut någon läkare som berättade att det var morfin och syrgas.

Men nu i igår var det ett reportage i tidningarna där en dotter (som var undersköterska) berättade om hennes mamma som bodde på äldreboende, hon var mycket gammal men riktigt pigg för övrigt innan detta. Mamman hade fått en syresättning som var nere på 60% och plågats till döds i kvävning och bara fått alvedon. Någon syrgas fanns inte att tillgå på äldreboendet.

Hade inte syrgas och morfin kunnat lindra plågorna? Eller har jag missat något?

Blir fruktansvärt rädd för att mina äldre anhöriga ska behöva kvävas till döds hemma utan lindring. Så kan det väl inte vara? Eller är alvedon lika bra som morfin mot kvävningskänslor? Lindrar inte syrgas om syresättningen är 60%?

Läser också i en annan artikel att många fler än normalt inte kommer tas in på sjukhus (pga förväntad platsbrist), utan de får dö hemma eller på äldreboende. Så hemskt om de då inte får tillgång till lindring?? Och vem vårdar de hemma, många bor ju själv hemma? Får de ligga ensamma och dö? Har hemtjänsten tid med nya kunder? Min äldre anhörig (74 år) har inte ens hemtjänst utan klarar sig helt själv normalt. Dock flera riskfaktorer och förmodligen inte högprioriterad i dessa tider.

För att vara extra tydlig menar jag alltså inte intensivvård utan lindring mot andnöd, smärtstillande och någon att hålla i handen typ... :cry:
 
Men det är väl inte helt säkert att man blir immun, tycker jag hör lite olika teorier om det. Dessutom kan ju viruset mutera och komma tillbaka ännu starkare igen nästa omgång. Spanska sjukan gjorde ju precis det, slog ut äldre och sjuka första omgången och sen andra omgången blev dom yngre och friska också sjuka och dödligheten högre. Hoppas dock på immunitet för jag vill inte vara med om det här igen...
Det är så gott som säkert att man blir immun mot covid19 (muterar den så blir det en annan sjukdom), men hur länge är osäkert och om man får totalt skydd eller om en del kan slinka igenom.
 
Någon som är insatt i palliativ vård vid covid-19? Läste förut någon läkare som berättade att det var morfin och syrgas.

Men nu i igår var det ett reportage i tidningarna där en dotter (som var undersköterska) berättade om hennes mamma som bodde på äldreboende, hon var mycket gammal men riktigt pigg för övrigt innan detta. Mamman hade fått en syresättning som var nere på 60% och plågats till döds i kvävning och bara fått alvedon. Någon syrgas fanns inte att tillgå på äldreboendet.

Hade inte syrgas och morfin kunnat lindra plågorna? Eller har jag missat något?

Blir fruktansvärt rädd för att mina äldre anhöriga ska behöva kvävas till döds hemma utan lindring. Så kan det väl inte vara? Eller är alvedon lika bra som morfin mot kvävningskänslor? Lindrar inte syrgas om syresättningen är 60%?

Läser också i en annan artikel att många fler än normalt inte kommer tas in på sjukhus (pga förväntad platsbrist), utan de får dö hemma eller på äldreboende. Så hemskt om de då inte får tillgång till lindring?? Och vem vårdar de hemma, många bor ju själv hemma? Får de ligga ensamma och dö? Har hemtjänsten tid med nya kunder? Min äldre anhörig (74 år) har inte ens hemtjänst utan klarar sig helt själv normalt. Dock flera riskfaktorer och förmodligen inte högprioriterad i dessa tider.

För att vara extra tydlig menar jag alltså inte intensivvård utan lindring mot andnöd, smärtstillande och någon att hålla i handen typ... :cry:
Jag vet inte hur man hanterar palliativ vård, men det är behandlande läkare som är ansvarig. Det går förmodligen inte att undvika att folk dör av kvävning, det är det som händer för flertalet med covid19. Det låter hemskt om man inte kan få lugnande/smärtlindring mm, däremot tror jag syrgas bara förlänger lidandet om allt hopp är ute, men som behandling även om man inte klarar respirator så verkar det användas frekvent.

Jag skulle dock ta reportage av den typen med en nypa salt, ibland är de mer ute efter att skapa skandal än att skildra verkligheten.
 
Kina utanför Wuhan - 1.390.000.000 invånare - hade ett totalt dödstal på 122 den dag Sverige passerade 122. Idag kanske det är någon ytterligare.
Jo, men det är ändå 11 miljoner invånare i Wuhan, så dödstalen är ju rätt låga officiellt sätt där med, framförallt om vi börjar jämföra med italien, spanien osv...
 
Jag vet inte hur man hanterar palliativ vård, men det är behandlande läkare som är ansvarig. Det går förmodligen inte att undvika att folk dör av kvävning, det är det som händer för flertalet med covid19. Det låter hemskt om man inte kan få lugnande/smärtlindring mm, däremot tror jag syrgas bara förlänger lidandet om allt hopp är ute, men som behandling även om man inte klarar respirator så verkar det användas frekvent.

Jag skulle dock ta reportage av den typen med en nypa salt, ibland är de mer ute efter att skapa skandal än att skildra verkligheten.
Spinner vidare på ditt, men det är inte ett direkt svar på ditt inlägg.

Jag har noll insyn i palliativ vård, det är inget jag har satt mig in i eftersom jag själv och mina närmaste förhoppningsvis har rätt långt dit.

Men borde inte ångestdämpande ges?
Det finns ju en hel hög människor som morfin inte fungerar på tex, så det känns ju som att man måste ha något mer att ta till där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 411
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp