Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog på samma nivå att förkasta lock down som att förkasta Sveriges mer återhållsamma metod. Vad som fungerar och behövs beror på läget man befinner sig i, kulturen och demografiska förhållanden.

Att ägna sig åt total lock down och att inte lämna huset i glesbygden i Norrland skulle vara smått idiotiskt (ska man smitta renarna typ) samtidigt som det inte funnits en chans i världen att få någon hyfsad koll i Wuhan med trångbodheten om man rörde sig fritt där. Var sak har sin plats och tid. Indien är en annan problemeatik, hur kan man ha lock down om många bor på gatan och många inte har råd med mat om de inte jobbar, man räddar inga liv om folk börjar svälta.
Precis, man behöver ju göra bedömningar utifrån hur det är på olika platser.
 
Någon som är insatt i palliativ vård vid covid-19? Läste förut någon läkare som berättade att det var morfin och syrgas.

Men nu i igår var det ett reportage i tidningarna där en dotter (som var undersköterska) berättade om hennes mamma som bodde på äldreboende, hon var mycket gammal men riktigt pigg för övrigt innan detta. Mamman hade fått en syresättning som var nere på 60% och plågats till döds i kvävning och bara fått alvedon. Någon syrgas fanns inte att tillgå på äldreboendet.

Hade inte syrgas och morfin kunnat lindra plågorna? Eller har jag missat något?

Blir fruktansvärt rädd för att mina äldre anhöriga ska behöva kvävas till döds hemma utan lindring. Så kan det väl inte vara? Eller är alvedon lika bra som morfin mot kvävningskänslor? Lindrar inte syrgas om syresättningen är 60%?

Läser också i en annan artikel att många fler än normalt inte kommer tas in på sjukhus (pga förväntad platsbrist), utan de får dö hemma eller på äldreboende. Så hemskt om de då inte får tillgång till lindring?? Och vem vårdar de hemma, många bor ju själv hemma? Får de ligga ensamma och dö? Har hemtjänsten tid med nya kunder? Min äldre anhörig (74 år) har inte ens hemtjänst utan klarar sig helt själv normalt. Dock flera riskfaktorer och förmodligen inte högprioriterad i dessa tider.

För att vara extra tydlig menar jag alltså inte intensivvård utan lindring mot andnöd, smärtstillande och någon att hålla i handen typ... :cry:

Tror inte palliativ vård är annorlunda om patienten har Covid-19 eller ej?
Syrgas kan jag inte minnas att det normalt fanns på äldreboenden, däremot finns det ju palliativa mediciner (bla morfin, morfin skopolamin osv) så det borde ju kunna ges om en läkare sätter in den ordinationen?
 
Spinner vidare på ditt, men det är inte ett direkt svar på ditt inlägg.

Jag har noll insyn i palliativ vård, det är inget jag har satt mig in i eftersom jag själv och mina närmaste förhoppningsvis har rätt långt dit.

Men borde inte ångestdämpande ges?
Det finns ju en hel hög människor som morfin inte fungerar på tex, så det känns ju som att man måste ha något mer att ta till där.
Jo det brukar ges om det behövs. Poängen med palliativ vård är att folk ska få dö på på ett så bra sett det går.
 
Nej vi blir inte av med covid-19, men vi är inte av med mässling och tbc heller. I-länderna har bemästrat dessa sjukdomar temporärt med hjälp av vaccin, globalt dör miljoner människor varje år.

Immunitet är lösningen, antingen genom vaccin eller genom att tillräckligt många får sjukdomen och bygger upp immunitet den vägen. Det är en så stor andel av smittade med covid-19 som har lindriga eller inga symptom att smittan blir omöjlig att kontrollera.

Jag förstår verkligen inte varför du målar upp covid-19 som ett hot mot hela mänskligheten. Det är en harmlös sjukdom om man ser det på populationsnivå. Dödligheten uppskattas enligt FHM ligga på 1-2%, men ofta skrivs dödligheten ner efter pandemier.

Däremot ska man inte underskatta de problem som kommer i pandemins spår. Läste idag att en halv miljard människor hotas av fattigdom, som en följd av åtgärderna mot viruset som fått produktionen och handeln att tvärnita.
Nu skrev jag pandemier - dvs jag hoppas att det här coronaviruset är relativt harmlöst, vilket vi inte vet ännu. På de platser där vi vet att man mäter, analyser och följer upp ställer det nya corona-viruset till väldigt elände trots ganska extrema motåtgärder. Att kampen mot coronan hjälpt mot en så smittsam sjukdom som vinterkräksjukan är ett mått på hur starka åtgärderna är.

tbc finns inga vaccin emot (det är f ö en bakterieinfektion) och varje år dör 1,5 miljoner människor. I de flesta fall skulle de kunnat räddas med antibiotika. Men den sjukdomen klarar man sig ifrån genom goda sanitära förhållanden och genom att inte vara trångbodd. TBC smittar inte heller särskilt lätt. Så rent krasst måste vi inte bekämpa tbc överallt för att slippa sjukdomen.

Mässlingen vaccinerar man även i u-länderna för, just för att förhindra en global spridning (och det finns jättemycket konspirationsteorier kring vaccinationsprogrammen). Dvs det är en sjukdom som vi bekämpar överallt för att slippa (och ändå dör en massa barn varje år)

Om vi låter fattiga människor bli sjuka kommer ett virus att överleva i de populationerna. Virus är i princip bara en snutt RNA eller DNA i ett kuvert. De muterar ständigt (vilket är skälet till säsongsinfluensan). Om man inte tar ett helhetsgrepp på dessa sjukdomar, kan det vara så att vi vaccinerar i i-länderna mot en version samtidigt som nästa, nästnästa och nästnästnästa version muteras fram.
 
Någon som är insatt i palliativ vård vid covid-19? Läste förut någon läkare som berättade att det var morfin och syrgas.

Men nu i igår var det ett reportage i tidningarna där en dotter (som var undersköterska) berättade om hennes mamma som bodde på äldreboende, hon var mycket gammal men riktigt pigg för övrigt innan detta. Mamman hade fått en syresättning som var nere på 60% och plågats till döds i kvävning och bara fått alvedon. Någon syrgas fanns inte att tillgå på äldreboendet.

Hade inte syrgas och morfin kunnat lindra plågorna? Eller har jag missat något?

Blir fruktansvärt rädd för att mina äldre anhöriga ska behöva kvävas till döds hemma utan lindring. Så kan det väl inte vara? Eller är alvedon lika bra som morfin mot kvävningskänslor? Lindrar inte syrgas om syresättningen är 60%?

Läser också i en annan artikel att många fler än normalt inte kommer tas in på sjukhus (pga förväntad platsbrist), utan de får dö hemma eller på äldreboende. Så hemskt om de då inte får tillgång till lindring?? Och vem vårdar de hemma, många bor ju själv hemma? Får de ligga ensamma och dö? Har hemtjänsten tid med nya kunder? Min äldre anhörig (74 år) har inte ens hemtjänst utan klarar sig helt själv normalt. Dock flera riskfaktorer och förmodligen inte högprioriterad i dessa tider.

För att vara extra tydlig menar jag alltså inte intensivvård utan lindring mot andnöd, smärtstillande och någon att hålla i handen typ... :cry:

Om vi bortser från corona nu så ser palliativ vård olika ut beroende på ansvarig läkare, vi har haft de som tyckt att Alvedon räcker (trots att det inte gör det) och de som inte snålar på morfinet. Det inte heller alltid som individen har ont i slutskedet och då behövs inte smärtlindrande. Angående syrgas så blir det till att ta ställning till om det förlänger lidandet liksom att ge dropp ger man inte heller om loppet är kört då det bara blir ett utdraget lidande.
Sen med tanke på coronan så har vi blivit instruerade att undvika att ta ut joursköterskorna då de åker runt i hela länet till både boenden och sjuka i hemmet = risk för smittspridning och de ordinarie sköterskorna jobbar endast vardagar på kontorstider så det kan bli lite krångligt om nån behöver nåt om inte ordinarie sköterskor är på plats. Hittills har vi haft nåt enstaka misstänkt fall men de har av skrivits efter provtagning.
 
Jag vet inte hur man hanterar palliativ vård, men det är behandlande läkare som är ansvarig. Det går förmodligen inte att undvika att folk dör av kvävning, det är det som händer för flertalet med covid19. Det låter hemskt om man inte kan få lugnande/smärtlindring mm, däremot tror jag syrgas bara förlänger lidandet om allt hopp är ute, men som behandling även om man inte klarar respirator så verkar det användas frekvent.

Jag skulle dock ta reportage av den typen med en nypa salt, ibland är de mer ute efter att skapa skandal än att skildra verkligheten.

Tack för svar.

Om man ändå måste kvävas till döds så verkar det ju rimligt att det går så fort som möjligt. Men så otroligt fruktansvärt. Skulle hellre vilja ha aktiv dödshjälp till mig och mina anhöriga i så fall... Så svårt att tro att alvedon skulle hjälpa något särskilt, men de kanske är bra mot just kvävningsplågor, vad vet jag.
 
Om vi låter fattiga människor bli sjuka kommer ett virus att överleva i de populationerna. Virus är i princip bara en snutt RNA eller DNA i ett kuvert. De muterar ständigt (vilket är skälet till säsongsinfluensan). Om man inte tar ett helhetsgrepp på dessa sjukdomar, kan det vara så att vi vaccinerar i i-länderna mot en version samtidigt som nästa, nästnästa och nästnästnästa version muteras fram.
Låter fattiga människor bli sjuka?

Hur skulle vi undvika det? Det är inte så att man medvetet sprider viruset bland fattiga, det tar inte hänsyn till inkomst. Nu tänker jag på virus typ Corona och inte TBC som mycket beror på sanitära förhållanden.
 
Tack för svar.

Om man ändå måste kvävas till döds så verkar det ju rimligt att det går så fort som möjligt. Men så otroligt fruktansvärt. Skulle hellre vilja ha aktiv dödshjälp till mig och mina anhöriga i så fall... Så svårt att tro att alvedon skulle hjälpa något särskilt, men de kanske är bra mot just kvävningsplågor, vad vet jag.
Det är så med många sjukdomar, att det är mer eller mindre plågsamt att dö. Vi gör våra husdjur tjänsten att låta dem somna in utan plågor, men inte människor.
 
Nu skrev jag pandemier - dvs jag hoppas att det här coronaviruset är relativt harmlöst, vilket vi inte vet ännu. På de platser där vi vet att man mäter, analyser och följer upp ställer det nya corona-viruset till väldigt elände trots ganska extrema motåtgärder. Att kampen mot coronan hjälpt mot en så smittsam sjukdom som vinterkräksjukan är ett mått på hur starka åtgärderna är.

tbc finns inga vaccin emot (det är f ö en bakterieinfektion) och varje år dör 1,5 miljoner människor. I de flesta fall skulle de kunnat räddas med antibiotika. Men den sjukdomen klarar man sig ifrån genom goda sanitära förhållanden och genom att inte vara trångbodd. TBC smittar inte heller särskilt lätt. Så rent krasst måste vi inte bekämpa tbc överallt för att slippa sjukdomen.

Mässlingen vaccinerar man även i u-länderna för, just för att förhindra en global spridning (och det finns jättemycket konspirationsteorier kring vaccinationsprogrammen). Dvs det är en sjukdom som vi bekämpar överallt för att slippa (och ändå dör en massa barn varje år)

Om vi låter fattiga människor bli sjuka kommer ett virus att överleva i de populationerna. Virus är i princip bara en snutt RNA eller DNA i ett kuvert. De muterar ständigt (vilket är skälet till säsongsinfluensan). Om man inte tar ett helhetsgrepp på dessa sjukdomar, kan det vara så att vi vaccinerar i i-länderna mot en version samtidigt som nästa, nästnästa och nästnästnästa version muteras fram.

Vad menar du med att det inte finns vaccin mot tbc? BCG infördes i Sverige på 40-talet. Nej det är inte ett hundraprocentigt vaccin, men en del i prevention. Men visst vi lämnar tbc och mässling. Poängen var dels vaccin för immunitet, dels att vi redan har allvarliga sjukdomar i världen idag.

Men om vi går tillbaka till det du vill diskutera, kontroll av pandemier. Vilka historiska pandemier har vi kontrollerat på annat sätt än genom vaccin? Har det varit framgångsrikt?

Hur ska kontrollen av covid-19 gå till? Tycker du det på något sätt verkar kontrollerat nu? Smittan har ju redan fått snurr globalt så hur tar vi helhetsgrepp på detta? Berätta gärna hur du tänker istället för att upplysa mig om sådant jag redan vet.
 
Det är så gott som säkert att man blir immun mot covid19 (muterar den så blir det en annan sjukdom), men hur länge är osäkert och om man får totalt skydd eller om en del kan slinka igenom.
Jo, jag vet att det blir en annan sjukdom om den muterar men tänker att jag för min del inte räknar mig som immun mot Covid-19 om det kanske bara är så att jag är det ett par månader eller något år.
 
Det är så med många sjukdomar, att det är mer eller mindre plågsamt att dö. Vi gör våra husdjur tjänsten att låta dem somna in utan plågor, men inte människor.

Jag var nog så naiv att jag trodde man vid behov blev så kraftigt medicinerad att man inte led. Men det kanske inte alltid är möjligt och nu kanske inte alla hinns med heller. Reagerade så starkt på denna dotter som beskrev hur mamman plågades till döds av kvävning.
 
Jag var nog så naiv att jag trodde man vid behov blev så kraftigt medicinerad att man inte led. Men det kanske inte alltid är möjligt och nu kanske inte alla hinns med heller. Reagerade så starkt på denna dotter som beskrev hur mamman plågades till döds av kvävning.
Jag tror att vi lurar oss om vi tänker att döden är stillsam och fin. Det är nog oftast inte så...
 
Jo, jag vet att det blir en annan sjukdom om den muterar men tänker att jag för min del inte räknar mig som immun mot Covid-19 om det kanske bara är så att jag är det ett par månader eller något år.

Även om den muterar kan man komma att ha viss nytta av en tidigare infektion med snarlikt virus. Liksom att en mutation inte behöver vara till det sämre. Ser man till influensavirus så har de återkommit som mildare säsongsinfluensor. Vi har ju även olika Coronavirus som går runt år efter år som förkylningsvirus. Det är lätt att jämföra med spanska sjukan men det är bra att tänka på att det är ett exempel som sticker ut i mängden med sin andra snabba och aggressiva våg.
 
Det är en harmlös sjukdom om man ser det på populationsnivå. Dödligheten uppskattas enligt FHM ligga på 1-2%, men ofta skrivs dödligheten ner efter pandemier.

Däremot ska man inte underskatta de problem som kommer i pandemins spår. Läste idag att en halv miljard människor hotas av fattigdom, som en följd av åtgärderna mot viruset som fått produktionen och handeln att tvärnita.

Ja precis det ord jag använde i början om sjukdomen- harmlös om man ser det i stort.

Och håller med om det sista men i det stora där är det onödig produktion/ handel i grund som enbart sliter på miljö, både resurs och co² ekvivalenter. Det förminskar förvisso inte de negativa följderna på ekonomin, men det är en ekonomi som är byggd på överkonsumtion, resursslöseri och lyx.
 
Blir fruktansvärt rädd för att mina äldre anhöriga ska behöva kvävas till döds hemma utan lindring. Så kan det väl inte vara? Eller är alvedon lika bra som morfin mot kvävningskänslor?

Nu kanske jag är nr 2 på bollen men är det ngt som dämpar förmågan att andas så är det morfin.
Min mormor dog av en (för hög dos) morfin som helt enkelt släckte ner andningen. Självklart jättesvårt att dosera svagare människor rätt och självklart bråkade ingen av oss då vi alla tyckte det var en välgärning.
 
Vad menar du med att det inte finns vaccin mot tbc? BCG infördes i Sverige på 40-talet. Nej det är inte ett hundraprocentigt vaccin, men en del i prevention. Men visst vi lämnar tbc och mässling. Poängen var dels vaccin för immunitet, dels att vi redan har allvarliga sjukdomar i världen idag.

Men om vi går tillbaka till det du vill diskutera, kontroll av pandemier. Vilka historiska pandemier har vi kontrollerat på annat sätt än genom vaccin? Har det varit framgångsrikt?

Hur ska kontrollen av covid-19 gå till? Tycker du det på något sätt verkar kontrollerat nu? Smittan har ju redan fått snurr globalt så hur tar vi helhetsgrepp på detta? Berätta gärna hur du tänker istället för att upplysa mig om sådant jag redan vet.
Det var du som tog upp tbc. Vilket innebar att jag faktiskt undrade över hur mycket koll du har. Och ja ett vaccin som sannolikt (effekten kan inte kvantifieras) ger ett visst skydd för småbarn, är ett vaccin -my bad.

Och det jag säger är att vi måste se smittan globalt. Pandemier kan inte enbart hanteras lokalt. Vaccin etc måste vara tillgängliga globalt för att göra nytta. Så att göra som du föreslog i det inlägg jag reagerade på - skita i flyktinglägren för det är värre i slummen (vilket faktiskt får det att verka som om du anser att vi kan skita i alla andra) är kontraproduktivt.
 
Smittan har redan nått lägren, det rapporteras inte om det för media har fullt upp med att rapportera om smittan i resten av Europa och världen.

Jamen krasst så kommer ingen vilja läsa om det heller. Det kanske hade gjorts en insamling på ngt vis om det enbart varit ett flyktingläger eller för den delen ett u-landsvirus.

Nu vill folk läsa om hur ( enligt media antagligen inte av BJ själv) fruktansvärt hårt BJ är drabbad för han ligger på IVA med syrgas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 411
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp