Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är ju en gigantisk skillnad på att öppna ett paket hushållspapper och lägga ner det i korgen samtidigt som man snyter sig och att öppna samma paket och ställa tillbaks det på hyllan eller som en söt person gjorde på Byggmax och öppnade ett paket med sticksågsblad tog ut ett och hängde tillbaks det på kroken så jag hade 2 blad istället för 3 då jag kom hem :rage: .
Det här har egentligen inte med den här tråden att göra men jag blir skrämd av hur många som anser att stöld är okej bara man kan omskriva det som något annat :crazy:

Vad vet du om hur jag gjorde med hushållspapperet? Jag skrev bara att jag betalade för det. Problemet är att så många läser in så mycket både i andras agerande och i diskussionen, sådant som inte finns och sådant som inte sagts. Jag har verkligen inte läst tråden som att någon förespråkar stöld.

Svenskar har väl inte heller någon generell tolerans för stöld, vad baserar du det på?

Något som i grunden är väldigt bra och unikt för Sverige/Norden är den mellanmänskliga tilliten. I Sverige tror många gott om främlingar, men vi håller på att tappa en del av det tyvärr.
 
Tycker väl kanske inte egentligen att den här diskussionen hör hemma här men jag måste bara kolla om jag verkligen uppfattat rätt.

T.ex. @ginnies tycker du verkligen att det är okej att ett barn tar och äter lite på något i en mataffär och lägger tillbaka? Skulle du kunna tänka dig att köpa den varan? @SiZo

Jag blir bara så förundrad i och med att jag själv tycker att det skulle vara väldigt otrevligt. Såg jag ett såpass gammalt barn som en tioåring göra något sådant skulle jag nog utbrista "vad gör du?!" De flesta tioåringar tror jag dessutom skulle tycka det vore skitäckligt om det låg en halväten bulle där de själva tänkt ta en bulle ifrån.

Mee det sagt har jag dock inte såvitt jag kommer ihåg sett någon äckla sig i affären.
Så jag håller inte precis utkik heller..
 
Mee det sagt har jag dock inte såvitt jag kommer ihåg sett någon äckla sig i affären.
Så jag håller inte precis utkik heller..

Ja men detta är väl kärnan i det hela, de flesta sköter sig och många av oss ser heller aldrig/ytterst sällan de här företelserna som vissa eldar på så otroligt över i sociala medier. Liksom chilla och koncentrera er på den stora majoriteten som sköter sig, det gäller Coronavirus som annat.
 
OT
Det är väldigt vanligt att det i en butik ligger halvätna bullar öppnade chipspåsar tomma chokladförpackningar och andra innehållslösa förpackningar. Personalen städar undan detta så fort de hinner men svinnet är stort och det ökar kraftigt
 
Tycker väl kanske inte egentligen att den här diskussionen hör hemma här men jag måste bara kolla om jag verkligen uppfattat rätt.

T.ex. @ginnies tycker du verkligen att det är okej att ett barn tar och äter lite på något i en mataffär och lägger tillbaka? Skulle du kunna tänka dig att köpa den varan? @SiZo

Jag blir bara så förundrad i och med att jag själv tycker att det skulle vara väldigt otrevligt. Såg jag ett såpass gammalt barn som en tioåring göra något sådant skulle jag nog utbrista "vad gör du?!" De flesta tioåringar tror jag dessutom skulle tycka det vore skitäckligt om det låg en halväten bulle där de själva tänkt ta en bulle ifrån.

Mee det sagt har jag dock inte såvitt jag kommer ihåg sett någon äckla sig i affären.
Så jag håller inte precis utkik heller..
Jag är mer förundrad över att du verkligen behöver fråga om någon här skulle köpa en halväten bulle? Och tycka det är okej att äta en halv bulle och lägga tillbaks den.

Hur får du till det? Förväntar du dig att någon ( utom den som ätit av den/ föräldern) ens funderat på att köpa den?
 
Tycker väl kanske inte egentligen att den här diskussionen hör hemma här men jag måste bara kolla om jag verkligen uppfattat rätt.

T.ex. @ginnies tycker du verkligen att det är okej att ett barn tar och äter lite på något i en mataffär och lägger tillbaka? Skulle du kunna tänka dig att köpa den varan? @SiZo

Jag blir bara så förundrad i och med att jag själv tycker att det skulle vara väldigt otrevligt. Såg jag ett såpass gammalt barn som en tioåring göra något sådant skulle jag nog utbrista "vad gör du?!" De flesta tioåringar tror jag dessutom skulle tycka det vore skitäckligt om det låg en halväten bulle där de själva tänkt ta en bulle ifrån.

Mee det sagt har jag dock inte såvitt jag kommer ihåg sett någon äckla sig i affären.
Så jag håller inte precis utkik heller..
Fel person att fråga. Jag avskyr barn och går åt andra hållet i butiker om jag ser dem. Oavsett hur de beter sig.

Så självklart skulle jag inte vilja det.
 
Att du på något sätt tog med paketet får nog ses som självklart då det annars är svårt att betala för det.
Känns meningslöst att diskutera med någon som enbart är ute efter att plocka poänger på att märka ord.

Jag självscannar ;) Men ja totalt meningslös diskussion, vem har ens förespråkat stöld? Ingen.
 
Jag är mer förundrad över att du verkligen behöver fråga om någon här skulle köpa en halväten bulle? Och tycka det är okej att äta en halv bulle och lägga tillbaks den.

Hur får du till det? Förväntar du dig att någon ( utom den som ätit av den/ föräldern) ens funderat på att köpa den?

Nej, jag måste verkligen ha missuppfattat något av det jag läste 🤷‍♂️
 
Fel person att fråga. Jag avskyr barn och går åt andra hållet i butiker om jag ser dem. Oavsett hur de beter sig.

Så självklart skulle jag inte vilja det.

Hm, måste ha varit slarvig med vem jag skulle tagga. Kanske slarvig med hur jag läste med.
 
Jah tror vi har olika syn på vad normalt är. För mig är något som händer, som friska ungar i den åldern kan få för sig. Normala 10 åringar har hyss för sig tänjer gränser, kanske pallar äpplen eller snattar (vilket det här är ett exempel på) det är inget konstigt/onormalt utan något som många föräldrar behöver hantera.

Uppenbarligen har vi det. Jag har en 10-åring hemma. Inte en chans att hen hade ens tänkt tanken att plocka upp en bulle i affären och tar en tugga.

Om man nu ska snatta för att tänja gränser så fattar de flesta 10-åringar att man måste vara mer diskret än så... Inte bara plocka upp en bulle och börja äta... Det är sånt mycket mindre barn gör för att det inte förstår bättre.
 
Uppenbarligen har vi det. Jag har en 10-åring hemma. Inte en chans att hen hade ens tänkt tanken att plocka upp en bulle i affären och tar en tugga.

Om man nu ska snatta för att tänja gränser så fattar de flesta 10-åringar att man måste vara mer diskret än så... Inte bara plocka upp en bulle och börja äta... Det är sånt mycket mindre barn gör för att det inte förstår bättre.
Nu handlade det inte om din unge utan ungar i största allmänhet, de är mycket olika. Och inte vad de brukar göra utan vad som är en onormal handling. Att en 10-åring sätter sig i hörnet på affären och gör sina behov, dricker diskmedel eller att tro att hen är 2 år och envisas med att ha napp är onormalt och en orsak till att oroa sig och att ta en tugga på en bulle är något helt normalt.
 
Släpp bullen!

Barn har normalt små eller inga symptom vid covid-19
De med små eller inga symptom smittar vad vi vet betydligt mindre eller inte alls.
Barn är därför rimligen inget stort problem.

De som smittar värst är de som hostar och nyser.
Om vi håller avstånd minskar riskerna betydligt.
 
Jag kan inte se att det skulle vara ett tecken på onormalt beteende att ta en tugga på en bulle i en affär om man är i 10-års åldern. Det är inte rätt , inte önskvärt, inte väluppfostrat men knappast något som är onormalt. Det är inte onormalt i någon ålder i min värld.
Det är fan i mig inte normalt i någon ålder. Att det kan hända med ett yngre barn där föräldrarna brister i sin uppmärksamhet är en sak. Men att kalla det normalt är en helt annan sak.
Ett litet tillägg.
Att äta något i affären t ex smaka på en vindruva ett en bit lösgodis eller för den delen ta ett paket näsdukar, snyta sig och lämna det öppnade paketet lyder juridiskt under stöld/snatteri.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 401
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp