Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag spinner vidare så är det här Sveriges akilleshäl dödssiffremässigt - vår åldringsvård och hemtjänst är (ofta) organiserad så att de som vi skulle skydda allra mest - har störst behov av social distansiering - de har vi sett till att de får besök av många olika personer varje dag, och nästa dag - andra olika personer...

Absolut är det den största risken och anledningen dvs hur strukturen för äldrevård är uppbyggd. Det har även FHM uttalat sig om i dagarna .

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-den-svenska-aldrevarden-kan-vara-mera-sarbar/
 
konspirationsteorierna är dessutom oerhört utbredda och väldigt många tror på dem. En annan”variant” av denna konspirationsteori är även att man planterat ut Covid-19 för att sedan när ett vaccin tagits fram, uppmana alla att vaccinera sig. I vaccinet finns då ett chip med, som möjliggör att via 5G masterna ”spåra och läsa av” alla människor.
Den varianten sprids även av svenska foliehattar, jag såg ett youtubeklipp förra veckan av en väldigt övertygad kvinna i kristall- och chakrabranschen som varnade för just de 5G-anslutna övervakningschip som kommer att implanteras via vaccinsprutan.
 
Jag har ingen annanstans att klaga över detta så jag öser ut lite till här.

Hon säger nu att influensa och coronavirus har samma underfamilj. Jag försöker desperat förklara att de inte tillhör samma familj och därmed inte kan tillhöra samma underfamilj (Jag lyckas inte hitta alla underfamiljer på alla influensor). HUR ska jag få henne att förstå?!

Hennes råd kan ju bli riktigt farliga då många i gruppen är multisjuka.
 
Här i Norge är ju frågan hur länge vi ska leva som vi gör nu. Det blir lite försiktiga ändringar i tilltagen efter den 20/4, men vi kan knappast räkna med att leva normalt på väldigt länge.

Det tär väldigt, men det känns som en liten lättnad att uppoffringarna iallafall verkar ha effekt just nu. Antalet inlagda på sjukhus är hanterbart och antalet nya smittade (bland de som testats...) minskar. Men så fort man lättar på tilltagen lär det ju gå upp igen. Just nu tror jag det är ca 125.000 testade och runt 6000 med konstaterad smitta.

Så vi får väl räkna med åtminstone ett par månader till innan merparten är tillbaka på jobbet, och det lär dröja innan uteserveringarna i Oslo kan öppna igen. (Det är stopp på alkoholservering sedan en tid tillbaka). Och inom två veckor lär en ny smitt-topp komma med tanke på att folk umgås mer under påsken.

Har i Oregon gor de lika dant vad det galler testning. Vi har ungefar samma antal innevanare som Norge men stangde alla skolor, restauranger, barer, etc forsta veckan i Mars och de har nu sagt att allt ska fortsatta vara stangt till skolan slutar (normalt) i borjan pa Juni.
Vi hade de forsta fallen i borjan av Mars och har sedan dess 44 doda och 1321 bekraftade fall av Covid-19 med ungefar samma folkmangd som Norge. Oregon skickade en storre mangd resparatorer till New York da vi har lyckats "platta ut kurvan" och inte behovde anvanda alla vi har.
 
Jag är kartnörd, tyckte det här var lite intressant. https://metro.co.uk/2020/04/10/coro...istinct-strains-spread-across-world-12536852/
16E7EA2E-D601-4799-9F47-D4E678E5436A.webp
 
Jag har ingen annanstans att klaga över detta så jag öser ut lite till här.

Hon säger nu att influensa och coronavirus har samma underfamilj. Jag försöker desperat förklara att de inte tillhör samma familj och därmed inte kan tillhöra samma underfamilj (Jag lyckas inte hitta alla underfamiljer på alla influensor). HUR ska jag få henne att förstå?!

Hennes råd kan ju bli riktigt farliga då många i gruppen är multisjuka.

Vem är hon /vad är det som du refererar till ?
Det låter ganska hopplöst och inte så givande att lekmän försöker förklara för lekmän s.a.s. Det är ju huvudorsaken till varför man ska följa myndigheterna här och referera till deras information som är oerhört gedigen inkl då FAQ .
 
Har i Oregon gor de lika dant vad det galler testning. Vi har ungefar samma antal innevanare som Norge men stangde alla skolor, restauranger, barer, etc forsta veckan i Mars och de har nu sagt att allt ska fortsatta vara stangt till skolan slutar (normalt) i borjan pa Juni.
Vi hade de forsta fallen i borjan av Mars och har sedan dess 44 doda och 1321 bekraftade fall av Covid-19 med ungefar samma folkmangd som Norge. Oregon skickade en storre mangd resparatorer till New York da vi har lyckats "platta ut kurvan" och inte behovde anvanda alla vi har.

olika länder, och ffa olika stater i USA har sina olika metoder. Det finns öht inget svar eller facit på att något skulle vara mer rätt eller fel än det andra. Det inkluderar ju givetvis även hur olika resurser hanteras osv, då det inte går att mäta eller jämföra rakt av.
 
Jag är kartnörd, tyckte det här var lite intressant.

Den var märklig.
Utbrottet på USA:s östkust är sagt att härstamma från Europa, (röd), medan västkusten fick sitt tidigare, från Asien (gul).
Vi i Sverige sportlovade i Alperna och borde ha fått Italiens virus (röd), men har som övriga norra Europa Wuhan-derivatet (orange).


Känns som att antingen är det entusiatiskt hitte-på, eller så har forskarna bakom nåt stort på gång.
 
Den var märklig.
Utbrottet på USA:s östkust är sagt att härstamma från Europa, (röd), medan västkusten fick sitt tidigare, från Asien (gul).
Vi i Sverige sportlovade i Alperna och borde ha fått Italiens virus (röd), men har som övriga norra Europa Wuhan-derivatet (orange).


Känns som att antingen är det entusiatiskt hitte-på, eller så har forskarna bakom nåt stort på gång.
Namnet på forskaren står i artikeln, mejla och fråga vet jag.
 
Den var märklig.
Utbrottet på USA:s östkust är sagt att härstamma från Europa, (röd), medan västkusten fick sitt tidigare, från Asien (gul).
Vi i Sverige sportlovade i Alperna och borde ha fått Italiens virus (röd), men har som övriga norra Europa Wuhan-derivatet (orange).


Känns som att antingen är det entusiatiskt hitte-på, eller så har forskarna bakom nåt stort på gång.

Washington state fick sin forsta covid-19 (patient 0) redan i January. Han kom hem till Seattle efter en trip till Wuhan och insjuknade nagra dagar senare.
Just nu har Washington State testat 88000 manniskor, med 10000 positiva resultat, och 475 doda.
Da Oregon ar Washington State's sodra granne och det ar manga, manga som reser mellan Seattle och Portland (som ligger efter Oregon's norra grans med bostads omraden till Portland som ligger i Washington State.

New York fick sin patient 0 efter en trip till Iran i borjan pa Mars. Det ar ungefar 500 Svenska mil fran Seattle till New York City ... lika langt som en resa (med flygplan) fran Stockholm till Kanada.
 
Sa inte Anders Tegnell att smittan som sprids i Sverige inte kommer från Italien när samhällsspridningen konstaterades?
Nej, inte vad jag minns, tror han formulerade sig i stil med att man inte visste var den kom ifrån i och med att smittan inte gick att spåra.
 
Den var märklig.
Utbrottet på USA:s östkust är sagt att härstamma från Europa, (röd), medan västkusten fick sitt tidigare, från Asien (gul).
Vi i Sverige sportlovade i Alperna och borde ha fått Italiens virus (röd), men har som övriga norra Europa Wuhan-derivatet (orange).


Känns som att antingen är det entusiatiskt hitte-på, eller så har forskarna bakom nåt stort på gång.
Jag läste nåt klipp om att textilindustrin i Italien sålts till kinesiska bolag och i stället för att flytta produktionen till Kina har de flyttat kinesiska arbetare från Wuhan till Italien. Dessa arbetare ska då ha tagit med sig viruset till Italien när de återvände efter det kinesiska nyårsfirandet.

Vet inte källan, det var screenshotat och postat av nån på Facebook.
Kan vara sant eller inte sant men låter som en rimlig förklaring till varför Italien drabbats så hårt.
 
Jag har ingen annanstans att klaga över detta så jag öser ut lite till här.

Hon säger nu att influensa och coronavirus har samma underfamilj. Jag försöker desperat förklara att de inte tillhör samma familj och därmed inte kan tillhöra samma underfamilj (Jag lyckas inte hitta alla underfamiljer på alla influensor). HUR ska jag få henne att förstå?!

Hennes råd kan ju bli riktigt farliga då många i gruppen är multisjuka.
Anmäl hennes inlägg som falska nyheter eller anmäl gruppen.
 
Jag läste nåt klipp om att textilindustrin i Italien sålts till kinesiska bolag och i stället för att flytta produktionen till Kina har de flyttat kinesiska arbetare från Wuhan till Italien. Dessa arbetare ska då ha tagit med sig viruset till Italien när de återvände efter det kinesiska nyårsfirandet.

Vet inte källan, det var screenshotat och postat av nån på Facebook.
Kan vara sant eller inte sant men låter som en rimlig förklaring till varför Italien drabbats så hårt.
Sprid inte tveksamma fakta utan goda källor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 397
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp