Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är det i Sverige om ngn dör hemma men uppvisade coronasymptom innan den dog? Testas personen då när dödsorsak fastställs?
 
Mellan 5 och 10 av 50 personer var symptomfria ELLER hade mycket milda symptom som huvudvärk eller mindre nässnuva.
Det är ju trots allt redan fastställt att det kan smitta typ några timmar innan det bryter ut och att man kan vara sjuk även med milda symptom, så att ha snuva och huvudvärk är för mig inte symptomfri, inte ens om det är milda symptom.
Det enda det visar var att man kan vara smittad trots att man knappt har några symptom, och de som inte hade symptom vid testtillfället vet vi ju inte om de skulle få några timmar senare egentligen. Så, nej, för mig säger det inte att det är skolbarn och kollektivtrafiken som är boven till att smittan tagits in på äldrevården. Det är sjuk personal, och jag tror knappast att det rör sig om personal som är totalt symptomfria helt och hållet, utan jag tror det ligger något i det som personalen själv vittnar om- att de tvingas jobba trots att de är sjuka, och att de inte har adekvat skyddsutrustning eller rutiner.
Det visar att smittan sprids även inom sjukvården. Ingen av artiklarna handlar om huruvida öppna skolor bidrar till att sprider smitta eller ej utan om att smittan sprids inom äldrevården och på sjukhus vilket är väldigt oroande.
 
Jag blir stum. Det där som du beskriver är att direkt bryta mot flera olika lagar som allemansrätten omges av.
Tack och lov är vi förskonade ifrån folk där vi bor.
Visst är det det! Det är som att de inte fattar att här lever och bor det människor och djur, vilda som tama, de är så välkomna hit om de respekterar "inte störa och inte förstöra" men det är inte deras privata lekland! Jag bara väntar på att möta de som har sina hundar lösa i skogen nu. Jag lär knappast kunna vara tyst. Min egen hund får absolut inte lämna stigen/skogsvägen den här årstiden just med tanke på barnkammaren som råder. Jag har inte sett dem i skogen än men jag ser ju spåren och hunden känner doften.
Vi brukar också vara förskonade från sådant. Konstrundan brukar generera endel söndagsåkare men de brukar vara relativt harmlösa. Nu ska "alla" ut på landet och som sagt, de är välkomna om de bara beter sig normalt. Häromdagen höll jag på att bli nermejad av en liten tant, en annan dag kom det en som körde så fort att trots att det var raksträcka såg hen mig inte i tid utan vi fick kasta oss ner i diket. Liksom hallå? Det är en smal grusväg med en hel massa vilt på och runt!
Det där med att ta sats och bara köra gjorde en styrkeledare i by-brandkåren här när folk hade ställt sig korkat... det tog typ tre dängda bilar innan folk kom rusande och flyttade på dem :angel: :D
Kan se det framför mig :angel:
 
När det gäller dödsfall och hur man räknar, tror jag inte att vi kommer att få något exakt tal på hur många som dött av vad under pandemin. Detta oavsett vilket land och hur man räknar.
Mest beroende på att när så många dör på så kort tid finns inte resurser för obduktion. Inte heller resurser att lagra de avlidna tills det lugnar ner sig.
Såg någonstans att man fått börjar gräva diken för att klara av att begrava alla. Tror det var i USA. Oavsett kommer det att finnas många som man inte riktigt vet dödsorsaken på.
 
När det gäller dödsfall och hur man räknar, tror jag inte att vi kommer att få något exakt tal på hur många som dött av vad under pandemin. Detta oavsett vilket land och hur man räknar.
Mest beroende på att när så många dör på så kort tid finns inte resurser för obduktion.
Vi kommer få hyfsat exakta tal från hela världen när detta är över.
Det som kommer göras är att man analyserar överdödligheten, och det görs på samma sätt världen över.
 
Vi kommer få hyfsat exakta tal från hela världen när detta är över.
Det som kommer göras är att man analyserar överdödligheten, och det görs på samma sätt världen över.

Det blir nog svårt att få något resultat överhuvudtaget. I alla fall så länge länderna för register över de avlidna på olika sätt. Läste i DN idag att om t.ex en smittad person i Finland har t.ex. KOL som underliggande sjukdom så registreras personen som avliden i KOL och inget annat. Möjligen riktigt, jag vet inte. Men i de flesta fall är viruset endast "spiken i kistan". Skulle vi registrera likadant i Sverige så skulle naturligtvis siffrorna är bättre ut.
 
Det blir nog svårt att få något resultat överhuvudtaget. I alla fall så länge länderna för register över de avlidna på olika sätt. Läste i DN idag att om t.ex en smittad person i Finland har t.ex. KOL som underliggande sjukdom så registreras personen som avliden i KOL och inget annat. Möjligen riktigt, jag vet inte. Men i de flesta fall är viruset endast "spiken i kistan". Skulle vi registrera likadant i Sverige så skulle naturligtvis siffrorna är bättre ut.
Var inte det länkat tidigare i tråden? Jag har läst samma sak och tror många länder gör på samma sätt.
 
Var inte det länkat tidigare i tråden? Jag har läst samma sak och tror många länder gör på samma sätt.

Jag vet inte, har inte läst allt :o. Reagerade på att det påstods att man skulle kunna se ett ganska säkert (?) resultat efteråt. För det tror inte jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 397
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 684
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp