Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo du har faktiskt det, tyvärr. Du har skrivit att man ska skita i rekommendationerna och du har skrivit att man låter bli att vårda folk som skulle kunna bli friska för att de råkar vara gamla.

Jag har inte skrivit det heller. Är du verkligen inte förmögen att läsa enkla texter utan att komma med egna tolkningar som du tar som sanning?

Framöver förväntar jag mig att du diskuterar med mig istället för din imaginära vän. Han finns bara i ditt huvud.
 
Jo du har faktiskt det, tyvärr. Du har skrivit att man ska skita i rekommendationerna och du har skrivit att man låter bli att vårda folk som skulle kunna bli friska för att de råkar vara gamla.

Så uppfattade inte jag det.

Men jag hör väl till dem som tycker det mesta gått till överdrift när det gäller friska människor som är under 70. Tilläggas ickerökande, rökare verkar ligga pyrt till.
Oroa er inte, det jag har lärt mig om mig själv under coronatiden är att jag alltid följer rekommendationerna. Alltså även innan.
 
I den här tråden har vi fått läsa av vissa att man inte behöver oroa sig för att inte få intensivvård om man behöver, oavsett ålder och riskgrupp.

Det argumenterar jag emot.
Du kanske ska börja då med att visa på att din teori stämmer. Hittills har du kommit med en artikel om en peson som avvisades för att man bedömde att denne inte skulle klara intensivvård och lösryka siffror som inte bevisar något alls. Det som talar för att alla som kan tillgodogöra sig får det är att det finns lediga intensivvårdsplatser och det har funnits under hala coronakrisen.

Vad får dig stt tro att läkare nekar folk intensivvård när det finns resurser? För att jävlas med folk eller?

Men ja man behöver oroa sig, om många börjar göra som du och går till jobb sjuka reser medvetet i strid med rekommendationerna så finns risken att intensivvården räcker. Vi har inte klarat oss genom krisen än.
 
Du kanske ska börja då med att visa på att din teori stämmer. Hittills har du kommit med en artikel om en peson som avvisades för att man bedömde att denne inte skulle klara intensivvård och lösryka siffror som inte bevisar något alls. Det som talar för att alla som kan tillgodogöra sig får det är att det finns lediga intensivvårdsplatser och det har funnits under hala coronakrisen.

Vad får dig stt tro att läkare nekar folk intensivvård när det finns resurser? För att jävlas med folk eller?

Det finns inte resurser till alla. Att det finns lediga intensivvårdsplatser beror på att man inte tar emot alla på intensiven.

Man kan inte sitta med en intensiv full med 80+ om det kommer en ny våg. Då måste man kunna ta emot.

Läkarna agerar för att minimera lidande och att rädda liv på de som har längst kvar att leva.
 
Det finns inte resurser till alla. Att det finns lediga platser beror på att man inte tar emot alla på intensiven.

Man kan inte sitta med en intensiv full med 80+ om det kommer en ny våg. Då måste man kunna ta emot.

Läkarna agerar för att minimera lidande och rädda liv på de som har längst kvar att leva.

Intensiven är inte full med gamla, sjuka människor i vanliga fall heller. De dör oftast med pallativ vård i sina hem/sjukhem.
De som nekas intensivvård med till exempel respirator idag hade nekats samma vård redan innan corona, om de dykt upp med liknande symptom.

Läste du inlägg #663 till exempel? Det tyckte jag var jättetydligt och informativt trots att det var en rant från twitter.
 
Intensiven är inte full med gamla, sjuka människor i vanliga fall heller. De dör oftast med pallativ vård i sina hem/sjukhem.

Läste du inlägg #663 till exempel? Det tyckte jag var jättetydligt och informativt trots att det var en rant från twitter.

Ja,och?

Poängen är att sjukvården inte vill att intensiven ska vara fullbelagd i en sådan här situation och ser till så att så inte blir fallet.

Det är dessutom mycket enklare att neka i första läget och mer humant mot personalen, än att ta in 80+ och sedan rycka respiratorn ifrån dem för att det kommer in folk i medelåldern.
 
Det finns inte resurser till alla. Att det finns lediga intensivvårdsplatser beror på att man inte tar emot alla på intensiven.

Man kan inte sitta med en intensiv full med 80+ om det kommer en ny våg. Då måste man kunna ta emot.

Läkarna agerar för att minimera lidande och att rädda liv på de som har längst kvar att leva.

Dom som bedöms som att dom inte klarar av en behandling som tex en dålig 80 + are får aldrig den behandlingen. Detta oavsett vilken behandling det handlar om eller vilken avdelning dom än ligger på.
 
Ja,och?

Poängen är att sjukvården inte vill att intensiven ska vara fullbelagd i en sådan här situation och ser till så att så inte blir fallet.

Det är dessutom mycket enklare att neka i första läget och mer humant mot personalen, än att ta in 80+ och sedan rycka respiratorn ifrån dem för att det kommer in folk i medelåldern.

Det fetade - tror du på riktigt att det är så det skulle gå till eller tramsar du bara? Om det stämmer att du har familj inom läkar/vårdyrket hade jag hoppats på lite större insikt.

De äldre och sjuka lägg inte in på IVA av helt andra anledningar än att det inte finns utrymme eller rresurser. De utsätts helt enkelt inte för behandlingar som vore att förlänga döden snarare än livet, som den där ST läkaren så kraftfullt uttryckte sig.
 
Det finns inte resurser till alla. Att det finns lediga intensivvårdsplatser beror på att man inte tar emot alla på intensiven.

Man kan inte sitta med en intensiv full med 80+ om det kommer en ny våg. Då måste man kunna ta emot.

Läkarna agerar för att minimera lidande och att rädda liv på de som har längst kvar att leva.
Varför kan man inte det? Det går att avbrta intensivbehandling om man måste prioritera. Det är rätt syniskt och helt utan bevis att påstå att man sparar IVA platser istället för att behandla folk man tror kommer att klara behandlingen. Det finns med i riktlinjerna.

Men kan agera för att minimera lidande och rädda liv även om man inte har 20% lediga platser.

Vad har du för bevis att läkare inte ger IVA till alla som behöver och man bedömer har chansen öveleva den och ha en rimlig tid kvar efter behandingen mer än rena spekulationer?
 
Det fetade - tror du på riktigt att det är så det skulle gå till eller tramsar du bara? Om det stämmer att du har familj inom läkar/vårdyrket hade jag hoppats på lite större insikt.

De äldre och sjuka lägg inte in på IVA av helt andra anledningar än att det inte finns utrymme eller rresurser. De utsätts helt enkelt inte för behandlingar som vore att förlänga döden snarare än livet, som den där ST läkaren så kraftfullt uttryckte sig.

Det går inte till så just för att sjukvården gör som jag säger. Anpassar nivån så att de som tas emot också tas om hand.

Så fungerar i stort sett all offentlig sjukvård i Sverige idag. Tror du verkligen på riktigt att den offentliga vården ger vård till alla som behöver vård. Det finns inte resurser till det utan det prioriteras.

Man kan inte skära ner på sjukvården i flera decennier utan att det får konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Det går inte till så just för att sjukvården gör som jag säger. Anpassar nivån så att de som tas emot också tas om hand.

Så fungerar i stort sett all offentlig sjukvård i Sverige idag. Tror du verkligen på riktigt att den offentliga vården ger vård till alla som behöver vård. Det finns inte resurser till det utan det prioriteras.

Man kan inte skära ner på sjukvården i flera decennier utan att det får konsekvenser.

Man ger vård till dom som klarar av att få vården.

Svårt att fatta vad vi skriver?

Bedöms du inte klara av vården så får den inte.
 
Det går inte till så just för att sjukvården gör som jag säger. Anpassar nivån så att de som tas emot också tas om hand.

Så fungerar i stort sett all offentlig sjukvård i Sverige idag. Tror du verkligen på riktigt att den offentliga vården ger vård till alla som behöver vård. Det finns inte resurser till det utan det prioriteras.

Man kan inte skära ner på sjukvården i flera decennier utan att det får konsekvenser.

Det du påstår som inte stämmer är att folk skulle bortprioriteras och dö ensamma i plågor och utan vård bara för att de är gamla. Det är helt enkelt inte sant.
Anledningen till att de bortprioriteras vid just intensivvårdsbehandling till exempel, är att de med största sannolikhet inte skulle kunna ta till sig vården. Bara ordet Intensivvård säger en del tycker jag.

Nu tänker jag skita i det här för andra gången, bryta min monotona husarrest och gå ut med byrackorna istället! :D
 
Det går inte till så just för att sjukvården gör som jag säger. Anpassar nivån så att de som tas emot också tas om hand.

Så fungerar i stort sett all offentlig sjukvård i Sverige idag. Tror du verkligen på riktigt att den offentliga vården ger vård till alla som behöver vård. Det finns inte resurser till det utan det prioriteras.

Man kan inte skära ner på sjukvården i flera decennier utan att det får konsekvenser.
Är glad för är mamman och farmor inte behövde plågas längre än nödvändigt med IVA.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 392
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp