Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Normalpris för ett stoföl är ca 15000kr. Nu har den ju ganska ovanlig stam, så det är svårt att säga. Vad är det för mödene?

Normalpris för ett stoföl är ca 15000kr. Nu har den ju ganska ovanlig stam, så det är svårt att säga. Vad är det för mödene?

Jag skulle nog säga att normalpriset ligger mellan 18-20000 kronor för ett korrekt stoföl. Med den stammen så kan man nog lägga på några tusen till. Men det kan ju inte vara många Dexterbarn som fötts i år, det är väll bara 3-4 stycken? Och bland dessa vet jag bara om ett stoföl.

*kl*

Skulle Ni ultraljuda på 14 dygn?

Hinner köra henne till Gurresta på fredag men tydligen så är det inte ovanligt att de kan vara lite "sena" i utvecklingen, Packiebarnen.

Men om hon är på väg in i brunst borde man väl se ett tämligen litet ägg i så fall?

Eller?

Och om det är jättetomt så kollar jag igen på 20?

*velig*

Hej!
Ni som har 1 åringar har ni fått pass till dom? Jag mailat många gånger till registratorn och hon säger hela tiden att det är på gång, än har jag inte fått detta. Lite märkligt tycker jag.

Som jag har fattat det är det inga problem att se en fosterblåsa på 14 dygn.

Anledningen till att man väntar till 16-17 dygn är för att man inte ska missa nästa brunst. Så det kan nog vara svårt att se ett ägg tidigare.

Om du inte ska betäcka om henne om hon är tom kan du ju lika gärna kolla på 14:e dygnet.

Eller ska du betäcka om ifall hon fortfarande är tom?

*kl*

Skulle Ni ultraljuda på 14 dygn?

Hinner köra henne till Gurresta på fredag men tydligen så är det inte ovanligt att de kan vara lite "sena" i utvecklingen, Packiebarnen.

Men om hon är på väg in i brunst borde man väl se ett tämligen litet ägg i så fall?

Eller?

Och om det är jättetomt så kollar jag igen på 20?

*velig*

Nej, inte betäcka om.

Så av den anledningen kan jag också lika gärna vänta.

ÅH vad velig jag blev.

:)

Har iaf tid att åka till stationen.

Får fundera, det var i stort sett "drop in" (fast man måste ringa först).

Om du inte är den där nyfikna sorten kan du vänta och se om hon brunstar om, och kolla med UL senare.

Vet inte om det finns ngn i hagen/på gården som duger för att brunsta om...

Vill kolla tidigt, därför att om hon ÄR tom så ska jag ev köpa en fölis istället.

Vad jag hört så kan dom ha äggblåsor som är ganska stora utan att visa det minsta brunst. Vad menar du med att dom är sena?:confused:

Som jag har fattat det är det inga problem att se en fosterblåsa på 14 dygn.

Anledningen till att man väntar till 16-17 dygn är för att man inte ska missa nästa brunst. Så det kan nog vara svårt att se ett ägg tidigare.

Om du inte ska betäcka om henne om hon är tom kan du ju lika gärna kolla på 14:e dygnet.

Eller ska du betäcka om ifall hon fortfarande är tom?

Jag har fattat precis tvärtom, att det ibland kan vara svårt att se blåsan så tidigt. Mitt sto var tom på 14:e dygnet ett år, och hingstägaren ringde och beklagade detta. Tre dagar senare ringde hon igen och berättade att hon var dräktig!

Är det inte bättre att vänta fyra dagar till i stället för att betala för ev.två undersökningar?

Det är nog bäst om du ringer till stationen och kollar vad de tycker, vi verkar ju uppfattat det här lite olika. : )

Inte FYRA dagar utan i så fall får jag vänta lör sön mån tis ons och så på torsdagen kan jag göra...

Jobbar kväll på fredag = hinner åka till stationen då de har ULtid 7-9.

Sen jobbar jag dag mån-ons och är ledig på tors.

Får ser hur det blir.

Saila, jo de har missat många Packiebarn på 14 som sen dykt upp några dagar senare och då sett mkt mkt äldre ut.

:oOj,vad lustigt!
Jag hade nog valt att vänta och undersöka senare med tanke på att du inte ska betäcka om stoet.
hälsningar saila

Anledningen till "brådskan" är att jag inte vill missa snygga bebisar. Har ögonen på en.

Men om jag köper den NU, så är Neffi garanterat dräktig och så har jag tre hästar.

Det går liksom inte.

Eg är det ingen panik med föl heller men jag har sett en som faller mig i smaken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 082
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka