Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Jag skulle nog säga att normalpriset ligger mellan 18-20000 kronor för ett korrekt stoföl. Med den stammen så kan man nog lägga på några tusen till. Men det kan ju inte vara många Dexterbarn som fötts i år, det är väll bara 3-4 stycken? Och bland dessa vet jag bara om ett stoföl.

I Sverige har det väl bara fött 2 Dexter- barn i år? En hingst o ett sto. Var i alla fall bara 3 som betäcktes varav 2 blev dräktiga. Men det kan ju importerats någon ytterligare...

hej!
vad kan ett rimligt pris vara för ett stoföl som är efter Dexter leam pondi?,har blivit erbjuden att köpa som sällskap till vårat halvblods föl.

Jag skulle tippa på runt 20-25.000:-, om fölet finns i Sverige. De irländska ligger ännu högre i pris.

Vad har de begärt för pris om man får fråga?

Jag skulle tippa på runt 20-25.000:-, om fölet finns i Sverige. De irländska ligger ännu högre i pris.

Vad har de begärt för pris om man får fråga?

Vi har inte fått något pris än,bara bilder. Men eftersom vi har köpt två utav hennes uppfödningar och hon är nöjd med oss så ser hon nog gärna att vi köper denna också, så då är det ju lockande...Den står inte i Sverige,dock.

Lite dräktig ser hon väl ut att vara?

juli01.jpg

Vet ännu inte om jag åker imorgon eller inte.

Kanske ska prova att ringa distriktet också.

Inte FYRA dagar utan i så fall får jag vänta lör sön mån tis ons och så på torsdagen kan jag göra...

Jobbar kväll på fredag = hinner åka till stationen då de har ULtid 7-9.

Sen jobbar jag dag mån-ons och är ledig på tors.

Får ser hur det blir.

Saila, jo de har missat många Packiebarn på 14 som sen dykt upp några dagar senare och då sett mkt mkt äldre ut.

Det låter lite farligt det där med att man missar Packiebarnen på ett tidigt UL. Madicken blev ju UL:ad på det 16:e dygnet, och var då tom. Men tänk om det fanns ett litet knytt som inte vet. såg på skärmen. Ahh, det sabbar hela min planering. Bör man göra ett andra UL kanske?

Jag skulle kolla bara för att vara på den säkra sidan om hon var helt tom, dvs inget ägg heller...

:)

Jag velar fortfarande.

Men det verkar väl smartast att göra det den 9e, då har hon gått 19 dygn om hon är dräktig.

Det låter lite farligt det där med att man missar Packiebarnen på ett tidigt UL. Madicken blev ju UL:ad på det 16:e dygnet, och var då tom. Men tänk om det fanns ett litet knytt som inte vet. såg på skärmen. Ahh, det sabbar hela min planering. Bör man göra ett andra UL kanske?

Du kan ju ta ett blodprov sen istället.

*kl*

Har visserligen inget med avel att göra, men här är ju connemara-folket samlat så har därför en ganska konstig fråga...

Är Connemaror rent generellt pigga alt heta? (självklart finns det alltid undantag..det vet jag)
Alltså mycket motor, mycket energi..kan inte stå mer än någon dag utan att få för mkt överskottsenergi.

Ägde en överskriden hagens ponny 2001 som just var sån att hon inte kunde stå mer än en dag. Behövde mycket ridning och aktivering och var rejält pigg (dock ej het).

Letar nu en ny överhöjdare och har kollat ett bra tag. De jag har hittat är just såna med mycket energi och som kräver ruttinerade ryttare. Har även hört från andra connemaraägare att deras hästar också är så, hur är era till temperamentet? (syftar då främst vid ridning)

Är det kanske pga den inriktade hoppaveln? Irland ex.
Eller beror det på från vilken uppfödare hästarna kommer ifrån?

Jag har en ryggskada som gör att jag inte klarar av de piggare hästarna längre. Självklart vill jag inte ha en slö häst men inte åt det hetare hållet....är det dags för mig att se mig efter en annan ras? Eller finns det lite lugnare connemaror också?

*kl*

Har visserligen inget med avel att göra, men här är ju connemara-folket samlat så har därför en ganska konstig fråga...

Är Connemaror rent generellt pigga alt heta? (självklart finns det alltid undantag..det vet jag)
Alltså mycket motor, mycket energi..kan inte stå mer än någon dag utan att få för mkt överskottsenergi.

Ägde en överskriden hagens ponny 2001 som just var sån att hon inte kunde stå mer än en dag. Behövde mycket ridning och aktivering och var rejält pigg (dock ej het).

Letar nu en ny överhöjdare och har kollat ett bra tag. De jag har hittat är just såna med mycket energi och som kräver ruttinerade ryttare. Har även hört från andra connemaraägare att deras hästar också är så, hur är era till temperamentet? (syftar då främst vid ridning)

Jag har en ryggskada som gör att jag inte klarar av de piggare hästarna längre. Självklart vill jag inte ha en slö häst men inte åt det hetare hållet....är det dags för mig att se mig efter en annan ras? Eller finns det lite lugnare connemaror också?

Jag tror att det helt beror på individ och foderstat. Mina har haft längre tids vila pga tidsbrist men är nu under igångridning.

Den ena är snäll och samarbetsvillig och jobbar på pigg och framåt men ändå så att man kan rida på och inte behöver sitta och tjuvhålla hela tiden.

Den andra är lite mer ifrågasättande och far iväg och bockar, men är ändå ganska lätt att säga till. Tar man tag lite lätt så vet han att han ska skärpa sig men man får vara mer på sin vakt.

Båda de här två är 6-åringar under utbildning. De har dock inte varit ute i skogen nu utan bara varit på höfälten hemmavid.

Stoet (16år) är hur lugn som helst, åt det sega hållet på banan men pigg och framåt i skogen.

Stoet med föl skulle jag nog kanske inte ge mig ut på utan att hon är igångsatt ordentligt då det finns lite väl mycket energi där (hon rids ju dock inte nu).

*kl*

Jag tro att det beror på hur dom är uppfostrade, mina kan stå längre perioder och inte blir dom heta för det.

Två av mina hästar tävlar jag i westernridning och där vill man inte ha heta hästar, dom är lugna och coola tills jag säger till om mera aktivitet. Det skulle inte fungera annars.

Man måste lära hästarna att bara för att dom har haft semmester och kommer tillbaka till arbetet, måste man fortfarande vara lugn och cool och vänta tills ryttaren säger till.

Sedan har vi så klart fodret som kan göra hästen het, så en vettig utformad foderstat, skall inte göra en connemara het.

Det där är rent nonsens! Det har INGENTING med hingsten att göra! Fosterblåsan syns normalt på 14:e dygnet, men det är större risk att missa en dräktighet innan embryot är fixerat. Detta sker på dag 15-17, och innan dess är embryot väldigt rörligt och far runt i hela livmodern. Fördelen med tidigt ul är att det är lättare att åtgärda en ev tvillingdräktighet innan fixeringen, men nackdelen är som sagt att det också är lättare att missa hela härligheten…

Att "Packiebarnen" skulle dyka upp några dagar senare och se mycket äldre ut är också bara nonsens. Det beror isåntfall på att de ÄR äldre och inget annat! Det är omöjligt att säga den exakta tidpunkten för befruktningen. Även om du vet när stoet ovulerade, är ägget befruktningsdugligt under 8-12 timmar efter ovulation. Ålder på embryot fastställs med hjälp av utseendet. Fosterblåsan är rund tom dag 19 och på dag 20 dag börjar den bli något oregelbunden. På dag 21 är den ordentligt oregelbunden. Så om stoet påstås vara på dag 19 men ser ut som dag 21, innebär det antingen ett skadat/dött embryo på väg att resorberas, eller att stoet i själva verket är på dag 21...

Om Madicken är undersökt på dygn 16 borde man ha sett fosterblåsan. Om embryot däremot var något dygn yngre kanske det ännu inte hade fixerats, och lekte kurragömma med veterinären just den dagen. Så om hon inte gått i ny brunst skulle jag definitivt fundera på ett nytt ul…

Ja tänk om det vore så enkelt om man kunde se det på ögonen.

En del säger ju att deras ston blir introverta när det är dräktiga.

Men min är sådan i normaltillstånd :)

Ska ställa väckarklockan och ta oss till Gurresta på måndag och kolla om de ha tid med oss. Då är det 16 dygn sedan senaste betäckningen.

Det där är rent nonsens! Det har INGENTING med hingsten att göra! Fosterblåsan syns normalt på 14:e dygnet, men det är större risk att missa en dräktighet innan embryot är fixerat. Detta sker på dag 15-17, och innan dess är embryot väldigt rörligt och far runt i hela livmodern. Fördelen med tidigt ul är att det är lättare att åtgärda en ev tvillingdräktighet innan fixeringen, men nackdelen är som sagt att det också är lättare att missa hela härligheten…

Att "Packiebarnen" skulle dyka upp några dagar senare och se mycket äldre ut är också bara nonsens. Det beror isåntfall på att de ÄR äldre och inget annat! Det är omöjligt att säga den exakta tidpunkten för befruktningen. Även om du vet när stoet ovulerade, är ägget befruktningsdugligt under 8-12 timmar efter ovulation. Ålder på embryot fastställs med hjälp av utseendet. Fosterblåsan är rund tom dag 19 och på dag 20 dag börjar den bli något oregelbunden. På dag 21 är den ordentligt oregelbunden. Så om stoet påstås vara på dag 19 men ser ut som dag 21, innebär det antingen ett skadat/dött embryo på väg att resorberas, eller att stoet i själva verket är på dag 21...

Om Madicken är undersökt på dygn 16 borde man ha sett fosterblåsan. Om embryot däremot var något dygn yngre kanske det ännu inte hade fixerats, och lekte kurragömma med veterinären just den dagen. Så om hon inte gått i ny brunst skulle jag definitivt fundera på ett nytt ul…

Ojoj, lugn och fin nu... Jag har inte påstått något om hingsten i fråga, men påståendet måste ju komma någonstans ifrån. Frågan är vart? Märren blev UL:ad på morgonen på det sextonde dygnet efter det enda språnget som hon fick, och detta tillsammans med att hon bråkade runt vid undersökningen borgar för ett andra UL. Någon brunst finns det inte en chans att jag ser, man har bara några timmar på sig i hennes fall. Fortsättning lär följa.....

Jag skulle som sagt kolla igen i ditt läge!

Neffi ska till Gurresta senare idag, ska se om jag klarar av att sova något :crazy:

Hon lär visa "för-brunst" imorgon dessutom om hon är tom, så eg behöver jag inte åka. Men jag vill inte vänta.

"Fixerad vid 17 dygn?Låter tidigt tycker jag. Har hört att detta sker runt 30-40 dygn.

Tjopp.

Min var dräktig iaf. Den skvalpade runt väldans nära ena äggstocken men bäbis var det.

Ett gulbrunt stoföl.

:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 759
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 080
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka