Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

"Fixerad vid 17 dygn?Låter tidigt tycker jag. Har hört att detta sker runt 30-40 dygn.

Inte enligt min vet. Enligt samma vet det främsta skälet till att göra ul så tidigt som på dygn 14. Lättare att missa (speciellt om de är två kan man tänka), men också lättare att knipa den ena medan de ännu åker omkring. Tvillingar fixerar sig oftast tätt intill varandra i samma horn, och det är detta som gör det mycket svårt, i värsta fall omöjligt att klämma den ena utan att skada den andra har jag förstått...

Jag tror att det är lite skillnad på vad som menas med fixering här. Embryot "växer fast" runt dag 35 har jag också för mig, men den "fixering" som sker dag 15-17 är nog något annat. Innan dess far det ju runt i livmodern mellan de bägge hornen, men sen "sätter" det sig i ett av dem. Så har jag uppfattat det hela iallafall, hoppas nu bara att jag inte är helt ute och cyklar!

Mitt sto hade två fosterblåsor ett år. Det upptäcktes på dygn 17, och de låg så nära varandra att veterinären inte vågade försöka sig på en reduktion som det så vackert heter. Det såg likadant ut på dag 18-19, de låg "hopsmetade" i nedre delen av det ena hornet. Vet sa då att jag måste börja tänka på hur jag ville göra om det ena embryot inte försvann spontant. Antingen göra ett klämförsök så snabbt som möjligt (enligt min vet helst före dag 26 och absolut senast dag 30) och därmed riskera hela dräktigheten. Eller spruta bort båda två för att snabbt få stoet i ny brunst för ombetäckning. Om jag inte minns helt galet måste man spruta innan dag 35, annars skulle det ta 2-3 månader innan hon brunstade om. Det tredje alternativet var att ha is i magen och vänta och se, och ev riskera en tvillingdräktighet med allt vad det kan innebära. Kastning, döda föl etc.

Tack och lov behövde jag aldrig ta ställning, eftersom det ena försvann utan helt utan hjälp...

Tjopp.

Min var dräktig iaf. Den skvalpade runt väldans nära ena äggstocken men bäbis var det.

Ett gulbrunt stoföl.

:angel:

Åh, vad roligt! Nu är det bara den långa väntan kvar, sen har du din bebis!

Vad fixeras den vid om inte livmodern?

Nåt annat har jag väl inte påstått hoppas jag?! Livmodern består ju av corpus (kroppen) och två horn. Mycket förenklat, tänk dig livmodern som ett kohuvud (typ Hereford) sett framifrån. Längst ut på hornen finns ”ingångarna” från äggledarna till livmodern. Det är den vägen som embryot tar sig till livmodern, och den vägen som spermierna tar sig från livmodern till äggledaren för att befrukta ägget.

Jag ringde till min vet efter att ha skrivit inlägget i måndags, och igår eftermiddag fick jag en kopia av nån kollegas examensarbete om tvillingdräktigheter.

Så här står det om fixeringen:

”Det befruktade ägget utvecklas i äggledaren till ett embryo som anländer till livmodern sex till sju dagar efter ägglossningen. I början är embryot väldigt rörligt och åker runt i hela livmodern, mellan de båda hornen och i corpusdelen. Detta pågår fram till ca dag 15 då en fixering sker genom en samverkan mellan ökad tonus i livmodern, en förtjockning av endometriet samt en snabb tillväxt av embryot. Fixeringen sker oftast i den kaudala delen av ett av hornen, nära bifurkationen”

Bifurkationen (förgreningen) är ”inbuktningen” mitt emellan hornen. Det lär ska vara den näringsrikaste delen av livmodern, så det är antagligen inte slumpen som avgör var fixeringen för det mesta sker. Säkert naturens eget fiffiga sätt för snabbaste tillväxt. Tänk förresten så otrolig fiffig hela befruktningsprocessen är! Ägget slungas ur äggstocken rätt ut i bukhålan, fångas upp av äggledartratten och sugs in i äggledaren, där spermierna möter upp. När man tänker på hur det går till, blir man ganska förundrad över att det överhuvud taget fungerar...

Vidare, uppgifter från stuterijournaler i samma arbete:

"Den första dräktighetsundersökningen utfördes som regel mellan dag 14 och 20 efter ovulationen. Om veterinären upptäckte att stoet dubbelovulerat, återkallades hon för dräktighetsundersökning redan dag 14. Detta för att i god tid ha möjlighet att manuellt krossa den minsta fosterblåsan vid en eventuell tvillingdräktighet. Om det på dag 14 inte gick att krossa fosterblåsan p.g.a. att den var för liten, fick stoet återkomma nästa dag tills reduceringen lyckades. Viktigt var, enligt den veterinär som arbetade år 2003, att inte vänta till efter fixeringen (dag 17), då fosterblåsorna i de flesta fallen fixerats tätt intill varandra i samma horn, vilket markant försvårar reduceringen. Om det inte gick att klämma någon av fosterblåsorna t.ex. då de låg för tätt intill varandra redan tidigt och ej gick att separera, samt om ingen av dem resorberats naturligt, så sprutades båda bort med prostaglandin".

Så här står det fö om diagnostiken:

"Ultraljudets viktigaste funktion är att på ett tidigt stadium fastställa dräktighet och hjälpa till vid den tidiga bedömningen av om det rör sig om en tvillingdräktighet eller inte. Det är större risk att missa en dräktighet om ultraljudsundersökningen utförs innan embryot är fixerat men å andra sidan lättare att åtgärda en tvillingdräktighet. Tvillingdräktighet hos ston är negativt på grund av den höga risken för abort eller neonatal död vid fullföljd dräktighet"

Mitt gulbruna stoföl låg ganska långt upp till höger, så de verkade ha valt ut ett bra ställe att fastna på :)

*kl*

Madicken ska nu UL:as om i slutet på månaden, och förhoppningsvis så ligger det ett knytt där och växer. Har föressten pratat med en presumtiv köpare till lilla Sally, en familj från Norrland som vill ha henne som avelssto. Så nu ska kanske den lilla bebisen bli norrlänning! Känner mig redan ledsen, trots att jag inte kommer att lämna iväg henne före Feb-08.

Jag ska föressten iväg på RPAF´s ungponnyutställning i okt, någon annan som ska dit?

Nä min är för gammal :) Men jag hade åkt dit om det hade blivit inköp av yngre förmåga.

*kl*

Madicken ska nu UL:as om i slutet på månaden, och förhoppningsvis så ligger det ett knytt där och växer. Har föressten pratat med en presumtiv köpare till lilla Sally, en familj från Norrland som vill ha henne som avelssto. Så nu ska kanske den lilla bebisen bli norrlänning! Känner mig redan ledsen, trots att jag inte kommer att lämna iväg henne före Feb-08.

Jag ska föressten iväg på RPAF´s ungponnyutställning i okt, någon annan som ska dit?

Är det andra ultraljudet?

Är det andra ultraljudet?

Japp, det är det andra ultraljudet. Nu är min fölunge såld till Norrland, det tog ganska exakt en vecka från det att annonsen om ut. Hon ska bli avels och tävlingsponny hos en familj med egen hingst.

Jag vet att det är lite oförskämt, men får man fråga hur mycket du fick för henne?

Jag vet att det är lite oförskämt, men får man fråga hur mycket du fick för henne?

Det kan kanske vara lite känsligt att lägga ut här på Buke, men är någon väldigt intresserad så får vi ta det via PM.

Japp, det är det andra ultraljudet. Nu är min fölunge såld till Norrland, det tog ganska exakt en vecka från det att annonsen om ut. Hon ska bli avels och tävlingsponny hos en familj med egen hingst.

Glöm inte att meddela det till salulistan så din ponny tas bort!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 759
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 080
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka