Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

mina två är båda efter grange flynn sparrow-finney master.
Alltså är de samma stam som gahnes själv använder (stoet kommer från dom) o dom får ponnier men mina envisas med o bli stora... begriper mej inte på DNA :cool:

Men... Flynn och Finney Master är/var ju jättestora och ger stort - så det är väl inte konstigt alls? och bakom dom hingstarna är det inte smått heller? Och Roeson, Ruben och Benjamin ur Gahnes stam var väl inte små? Hänger inte riktigt med hur du tänker.

Flynn är 147, har ingen överhöjdare bakåt vad jag hittat ( 3 led bakåt på allbreed).
Rebecca är 145 och har inget stort bakom sej (mamman var tom c ponny).
Ruben var i rebeccas storlek (hon o ruben var de största av helsyskonen).
roesons pappa är 152 men han är ändå ponny själv.

så visst är de ändå lite märkligt att min 3 åring ändå närmar sej 156..

De flesta av gahnes unghästar (helsyskon eller halvsyskon till rebecca och flynn som pappa) håller ponnymåttet.

Jag tycker inte att det verkar helt ovanligt att det dyker upp överhöjdare där mamman och pappan är runt 145cm. Det är väl den där fullblodsgenen som slår igenom. Tycker i så fall att det är mer konstigt Gahnes inte får några.

Ska hämta hem min 142.8cm höga connemara om ett par timmar.

Kan säga att hon ser mkt större ut, både jag och mätmännen såg lite förvånade ut när hon slutmättes i år.

Hon var 144 någonting som yngre :rofl: Antagligen mer spänd på den tiden.

:)

Flynn är 147, har ingen överhöjdare bakåt vad jag hittat ( 3 led bakåt på allbreed).

De flesta av gahnes unghästar (helsyskon eller halvsyskon till rebecca och flynn som pappa) håller ponnymåttet.

Det verkar inte finnas några enkla tumregler att beräkna förväntad mankhöjd hos hypotetiska parningar i den här rasen. Det har funnits överhöjdare e. lilla Roundstone Chief och ser man på de dryga 10-talet helsyskon som fanns e. Slieve Dara u. Keehaune Belle så var de från ca 140 till uppemot 160 i mankhöjd. Samtidigt som det visst kan finnas rimliga skäl att anta att vissa föräldrar tenderar att ge "stora" eller "små" avkomlingar i högre grad än vissa andra.
Vidare kan det vara svårt att ha en uppfattning om den verkliga höjden hos många irländska avelsdjur - de stamboksförs ofta som 2-åringar, och det är den mankhöjd de då mäts till som registreras. Har hört/läst rätt många vittnesmål om hur STORA ponnyerna som visats på Clifden sett ut att vara.
I övrigt blir åtminstone jag förvånad över att emellanåt i saluannonser på föl läsa tvärsäkra påståenden som "blir C-ponny" eller "blir stor D-ponny". Skulle själv aldrig våga mig på att påstå något sånt om det varit jag som skrivit annonsen...

Nu är Neffi hemma och verkar vara nöjd med det.

Vet inte riktigt när jag kommer komma åt att ultraljuda henne, är ledig den 9e, vet inte om ambulatoriska har ul, hoppas det... Borde ha det, Finsta har.

Tycker det är verkar vara mycket krångel i år med att få stona dräktiga, men det är kanske inte så konstigt med tanke på vädret. (Eller är det bara i södra sverige som reget öser ner varje dag?)
Min är dräktig med Poeten, men hon betäcktes i maj när det var högsommarvärme.

Hur går det för dina andra ston?

Ja, krångel i massor har vi haft. Med allt.

Beauty betäcks inte om i år. Fölis fastnade med benet i staketet och fick lite feber och gick på medicin under 30-dagars brunsten och det kändes lite sent att börja på nästa så hon får vila till nästa år istället. Ser dock högdräktig ut. :D

Janne blev inte dräktig på första betäckningen utan var infekterad och nästa brunst var bara två dagar så vi missade den när vi skulle ha is i magen och vänta till tredje dagen. Typiskt. Hon betäcktes i måndags och går på hippotrim så hoppas att det funkar nu. Annars ger jag upp för i år.

Windy var inte dräktig men kollades väldigt sent pga diverse omständigheter men betäcks på nästa brunst om ca 1½ vecka.

Tizzan brunstar inte men ska ändå säljas nu. Har inte tid med alla hästarna, blir förhoppningsvis bara 6 stycken under vintern.

Måtten på allbreed är säkert de som står i stamboken och det är ju måtten de mäts in som vid stamboksföring (vilket väl ofta är som 2-3åringar).

Jag tror du ger honom för bra foder. :D:rofl:

ja visst är de konstsigt att dom vågar påstå att de blir maxad C, stor D osv i annonserna.. kan man ju inte veta i förväg.

Flynn är ju mätt på bruksprovet o inte på irland.
har själv ridit honom o hanterat han o tycker inte han är så stor.
ganska maffig men inte hög.

ja vi får nog sluta ge dom mat :p
Q kommer ju bli kvar så han får gärna dra iväg upp till 170 om han skulle vilja de..eftersom ju högre han bli desto bättre för mej o mina långa ben :D
Nisse hade vi dock tänkt sälja o då hade de varit praktiskt med en ponny ;)

Men vilken otur du har!:(
Hur går det för er andra med "fölproducerandet"?

Men vilken otur du har!:(
Hur går det för er andra med "fölproducerandet"?

Ja. Det är verkligen inte mitt år. Det har iofs inte varit mina år tidigare heller. Jag hoppas jag haft min beskörda del av otur och krångel nu och att det vänder nästa år.

Vet ej. Får svar den 9e aug.

Då ska jag försöka komma ihåg att fråga om de kan ta ett blodprov också så jag får veta om hon är skimmel eller inte. Eller snarare hur mkt skimmel :)

*Kl*

Lite bilder att beskåda :)

12982918.jpg

12982919.jpg

12983167.jpg

12982917.jpg

Och ja, jag vet att bröstan är för stor. Det var bara för att hon skulle få prova att ha den på sig.
12984012.jpg

12984014.jpg

Bildkvallen är urusel men bara för att kunna visa en löshoppningsbild :)
12984045.jpg

Delvis knapplån

Jättefina båda två!!

Några bilder från en lokal utställning i Tidaholm igår kommer här

hagalyckans_dun_happinezz.jpg

Hagalyckans Dun Happinezz

tancy_twice.jpg

Tansy Twice

yasmine_broderick.jpg

Yasmine Broderick

okay_bella.jpg

Okay Bella

rhett_butler.jpg

Rhett Butler

Vet inte mer om resultatet än att Tansy Twice blev BIR och Yasmine Broderick Reserv BIR

hej!
vad kan ett rimligt pris vara för ett stoföl som är efter Dexter leam pondi?,har blivit erbjuden att köpa som sällskap till vårat halvblods föl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 311
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 631
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 082
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka