Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Visst ser man att det är connemaror! Fina båda två, spec 2-åringen gillade jag. Dock lite bred halsansättning.

Går också i valet och kvalet ang hingstvisning, men skulle behöva ett expertutlåtande innan jag vågar mig dit:smirk:

Precis som Madicken nämde, så tycker jag också att 2-åringen ser väldigt jämn och fin ut. Den andra bilden var bättre! :) Han ser ut att vara av bra typ.

Svårt att säga om 1-åringen, då han ser ut att vara i en period då han växer lite ojämt (som unghästar gör såklart). Men han ser söt ut han också.

Jag gillar faktiskt din 2-åring mkt! :)

kl.

i helgen var jag i gävle o tävlade på deras nationella.
den som vann 150 där var en stpr maffig herre e. Poetic Justice :D
Tyckte de var lite roligt att den med "ponnypappa" vann över alla stora fina halvblod.
Hoppade ävldigt trevligt o trevlig typ. Stor o ganska grov.
Mamman är e.cantus.

Vad roligt!!!! :) :bump: :) :bump: :bow: :bow:

Visst var det väl något /några fler Dexter-barn på väg?? Någon som vet hur det har gått ?

Tack till er alla som har tyckt, roligt att få lite kommentarer av er connemara folk.

Visst var det väl något /några fler Dexter-barn på väg?? Någon som vet hur det har gått ?

Hittade den här på tidningen ridsports hemsida: Så nu har ju båda Dexter-barnen kommit.

Dexterföl.jpg

Kopierat från ridsports hemsida

Importsperma i ponnyaveln

I Ridsports Avelsextra fanns en artikel om användning av importsperma från ponnyhingstar. Ett av de två connemaraston som omnämndes i artikeln har nu fått ett föl.

På Långarnö Stuteri i Grillby, nedkom Inellan Alice den 25 april med ett ännu namnlöst stoföl efter den storhoppande Dexter Leam Pondi. Hon kommer att bli skimmel som sina föräldrar hälsar uppfödaren Lotta Sjöberg.

Ohh vilken sötnos:love: Kolla in "glasögonen":rofl:
Kul att det blev ett sto,och spännade kombination!

*Knapplån*

Hör kanske inte så mkt till avelsbiten men kan berätta ändå. (Cinnas avelsvärde höjs väl kanske något :angel: )
Jennifer och Cinna debuterade idag fälttävlan, Debutant i Kinda. 62% i dressyren=57 straff. Jennifer var supersur på Cinna som varit fin på framridningen men sen mest lallat omkring.
Banhoppningen var jag nog mest orolig för. Cinna lyfter inte gärna på fossingarna för pyttehinder. (75 cm :eek: ) De nollade iaf och låg typ 12:a då.
Terrängen gick sen prima, nolla på hinder och på tid. Optimaltiden var 2 min och 50 sek och de gick på 2 min och 45 sek. Dessutom ett kval till Lätt :bump:
De klättrade till nionde plats och blev placerade. Det var elva placerade så strax över 40 startande i kategori D. Rosett, plakett och benlindor med hem :)
Laget blev tyvärr bara 5:a, 9 startande och 3 placerade. Lagets sistaryttare fick stopp i terrängen och en hel del tidsfel så då tappade de den tredjeplats de haft inför terrängen.
Nåja, bra debut ändå och nu siktar vi mot Mantorps 2-dagars nästa helg :D

Fö så kan jag ju berätta lite hur det går för min Tiger. Det hör verkligen inte till avel eftersom han är valack men connemara är han ju iaf :D

I lördags var vi på löshoppningsgenrep inför treårstestet. Nytt ridhus (det som treårs går i) bekymrade honom nada och vi klarade oss finfint trots att det var tredje gången jag visade honom i löshoppning (mamma har åkt på träning med honom innan och en annan tränare har drivit mot hindret). Han är så lyhörd så det är inte sant. Bara för att mamma stod typ ett halvt steg längre fram när hon skulle sätta igång honom efter höjning tog han andra hållet men fattade att det blev fel o gjorde en snygg piruett i galopp o tog rätt håll :D Känns iaf bra inför treårs :)

I söndag var det (för oss) sista körningen. Jag fick köra både inne o ute en sväng på den stora hoppbanan där han aldrig vart. Han travade runt med sin vagn som om han aldrig gjort annat. Tittade inte på nåt och bjöd fint o var lugn i munnen (jag har svårt för långa tömmar o han är mkt känslig). Ska ta upp körningen i höst igen var det tänkt så mamma kan motionera honom en gång i veckan med det när jag börjar skolan igen.

Ridningen är helt outstandning. Jag har aldrig suttit på en sådan stabil unghäst. Rakt fram i samma tempo med taktfast gång trampar han på i god form. Har jättelätt för att falla in i galopp, bryter av o sätter igång mjukare än min förra tävlingsponny o utan tygel/skänkelhjälper. Det är så lätt så jag är rädd han inte ens lärt sig skänkeln riktigt :crazy: Och detta utan mkt riding alls, 10 gånger kanske?

Och dessutom, nu är han MIN :love:

19 april blev han vår, min och mammas. Det är första hästen både hon och jag har köpt (hon lyckades få alla psykfall hon fastnade för i sin ungdom o hennes nuvarande häst betalde vi bara betäckningen för på grannens sto). Och vad nästan ännu bättre är att han är min pappas största favorit och han är så stolt över vår duktiga lilla ponny :) Ett tag var han så anti hästar så vi knappt ville ha kvar mammas som vi haft sedan föl (17 år) men nu verkar det vända tackvare Tiger :)

Vad roligt att det går så bra för Tigern. Och grattis till hästköpet! Pappa hälsar. (Är fö ljusgrå på hela kroppen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 314
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 115
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka