Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Årets föl kom natten till igår!!:)
Ett brunt (blir skimmel?) stoföl e. Flynn ue. Janus
Lyckades komma in i stallet precis under födseln, halva fölet ute...
Allt gick fint!

Grattis till ett fint (definitivt skimmel) föl!!

Hur vet man det om den är så liten? Är mamma föl homozygot för Flynn är väl brun?

Hur vet man det om den är så liten? Är mamma föl homozygot för Flynn är väl brun?

Svarta ben och "mättad" födelsefärg = skimmel. En brunt föl utan skimmelanlag är mycket ljusare vid födseln, och har också ljusa ben.

Oftast är det nog så men inte alltid. Min åring föddes kolsvart, men har ännu inte ett vitt hårstrå.

Just ja, det är ju så det är!
Hade för mig att min svartbruna uppfödning hade den här färgen när han föddes, men när jag kikar på mina gamla bilder ser jag ju att han hade ljusa ben.

Japp, har jag bara släpet och chans att komma ifrån i vettig tid så åker jag (börjar 16 men kan ta med hästen till jobbet).

Ska kanske visa tricha på riksen.
Någon annan som ska dit.

Nu har ju fölningssäsongen börjat komma igång så smått. Vilka connemaraston är dräktiga? med vilken hingst? när beräknas det vara dags? :bump: :)

MadickenII är dräktig med Grange Flynn Sparrow, och går 310 dagar idag. Vilket betyder att fölisen borde komma inom 30 dagar.

Appropå ingenting så har jag sålt mitt sto Calendula (kallad Sländan). Hon har hamnat hos en jättehärlig familj i Nynäshamn där det blir dressyr för hela slanten.
Damen tycker att det är onödigt att hoppa hinder vilket ledde till att jag inte hade någon ryttare till henne, så dök denna dressyrintresserade familj upp och blev jätteförtjusta.
De hade ridit för tränare i går och hon gillade också Sländan.
Känns riktigt bra fast allt gick lite fort...

Jag tror att vi fortfarande inte är kvalificerade.

Om hon går bra under våren kanske jag tar med henne dit och rider ridklasser. Beroende på hur jag jobbar.

Jo, jag undrar en sak..
Tycker ni att connemarahingsten Nice-n´-Curly är en bra hingst?:confused:

Med egna prestationer mätt så är han ju en riktigt bra hingst. Hur han nedärver sig är ju helt omöjligt att svara på.

Funderar du på att använda honom till något sto eller?

Årets föl kom natten till igår!!:)
Ett brunt (blir skimmel?) stoföl e. Flynn ue. Janus
Lyckades komma in i stallet precis under födseln, halva fölet ute...
Allt gick fint!

Då kanske du kan bli den första att skicka in till fölgalleriet på SCS hemsida!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 314
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 115
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka