Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det blir nog lite väl mkt åkande för vår del, Cinna ska gå en fälttävlan i Örebro dagen efter utställninge och jag måste hem och jobba lite till ;)

Så dumt att inte Vätös utställning ligger under någon helg då. Då hade vi nog kunnat åka dit med iaf Peia men nu blir det för stökigt med resande för mig :(

Ja, det är väl knappast en nyhet?
Som du ser bor jag i Kalmar, jag har jobb här. Åker jag över en vanlig helg förlorar jag mindre jobbtid=lön jämfört med om jag reser mitt i veckan. Jag kan nämligen inte resa bara över 6 juni.
Vi tänkte nämligen köra upp Peia till mina föräldrar lite tidigare än jag flyttar upp dit för sommaren. Sen ska jag ner till Kalmar igen och jobba till mitten av juni. Det är alltså en onödig kostnad att åka till Vätö för mig, tyvärr.

*Knapplån*

Puttar lite och passar på att fråga vilka utställningar som folk har tänkt sig i sommar. Jag tror nog att både Cinna och Peia visas i Örebro 2 juni, om nu proppen kunde komma upp snart :mad:
Sen blir Riks för båda två i augusti då.
Säkert några som ska till Riks men Örebro då? :)

Hade gärna åkt till Vätö 6 juni, nosis familj har stuga där, men det passar inte lika bra som 2 juni rent resemässigt för mig.

Tror att propparna skulle komma i CN och det är presstopp idag.

Tror att propparna skulle komma i CN och det är presstopp idag.

Eftersom jag är otålig och handlingskraftig ringde jag Opaf:s vice ordf ;) De har styrelsemöte på onsdag och skulle slutgiltigt bestämma propparna då. Det viktiga var iaf att det blir av 2 juni så nu är det mesta bokat och klart :D

Ja, det är väl knappast en nyhet?
Som du ser bor jag i Kalmar, jag har jobb här. Åker jag över en vanlig helg förlorar jag mindre jobbtid=lön jämfört med om jag reser mitt i veckan. Jag kan nämligen inte resa bara över 6 juni.
Vi tänkte nämligen köra upp Peia till mina föräldrar lite tidigare än jag flyttar upp dit för sommaren. Sen ska jag ner till Kalmar igen och jobba till mitten av juni. Det är alltså en onödig kostnad att åka till Vätö för mig, tyvärr.

Oj då. Du får väl uppmana arrangörerna att dom lägger uställningen lite närmare Kalmar så det passar dej bättre till nästa gång:(

Eftersom jag är otålig och handlingskraftig ringde jag Opaf:s vice ordf ;) De har styrelsemöte på onsdag och skulle slutgiltigt bestämma propparna då. Det viktiga var iaf att det blir av 2 juni så nu är det mesta bokat och klart :D

Jag tänkte på connemara utställningarna. Men SPAF kanske bestämmer connemaras också?

*Knapplån*

Puttar lite och passar på att fråga vilka utställningar som folk har tänkt sig i sommar. Jag tror nog att både Cinna och Peia visas i Örebro 2 juni, om nu proppen kunde komma upp snart :mad:
Sen blir Riks för båda två i augusti då.
Säkert några som ska till Riks men Örebro då? :)

Hade gärna åkt till Vätö 6 juni, nosis familj har stuga där, men det passar inte lika bra som 2 juni rent resemässigt för mig.

Vi ska till Ängelholm den 14 juli. Har tänkt visa Ami. Men hon ska ju också betäckas, har jag tänkt. Så vi får se vilket stadie hon är i isf, annars får jag ta med Aragorn istället.

I slutet på Augusti har Sydöstra Sveriges Ponnyförening en utställning. Tänkte visa Aragorn där.

Och ev. kanske Aragorn också får vara med på talangjakten för 2-åringar i löshoppning i slutet på året någon gång.

Jag ska till Riks också, men hästarna får bli hemma då. Lite långt att åka med transport med dem. Men det är ju ett måste att åka dit och titta iaf! :banana:

Jag tänkte på connemara utställningarna. Men SPAF kanske bestämmer connemaras också?

Så dum jag är, tänkte inte på att Örebros är en samlad ponnyutställning :idea: Det är ingen av de rena connemarautställningarna som passar i tidsschemat. Cinnas tävlande går före trots allt. Men Riks blir det och Örebro och två utställningar räcker gott.
Det ska bli riktigt spännande att höra särskilt Peias kritik. Jag tycker att hon är väldigt snygg, visserligen part i målet, och andra brukar också berömma hennes exteriör. Och ffa traven är arbetad mycket med sen förra året så där borde hon kunna höja sig :D
Cinna blir iofs också spännande, förra året fick hon 37 och 40 poäng så vi får väl se vilken typ av ponny de här domarna gillar. (37:an var dock för låg enligt övriga deltagare också så det borde väl blir högre än så iaf.)

Oj då. Du får väl uppmana arrangörerna att dom lägger uställningen lite närmare Kalmar så det passar dej bättre till nästa gång:(

Det ligger en ponnyutställning i Nybro, två mil från stallet. Dock ligger den 5 augusti och då är både jag och Peia i Finspång. Cinna är ju alltid i Finspång.
Nu blir det så att mamma och pappa kommer ner hit vid pingst och tar hem Peia så reser jag hem dit en snabbis 1-4 juni och visar pållarna och kör Cinna till fälttävlan och sen jobbar jag lite till i Kalmar ;)
Finspång-Örebro tar bara lite mer än en timme så det är ju inte långt alls.
Jag hade blivit väldigt glad om Nybro-utställningen legat innan juni eller september och framåt. Då hade iaf Peia kunnat visas där. Nu krockar det ju med Riks i vilket fall som helst så.

Jag ska till Riks också, men hästarna får bli hemma då. Lite långt att åka med transport med dem. Men det är ju ett måste att åka dit och titta iaf! :banana:

Hur långt har du till Borås? Enligt Eniro cirkus 25 mil.
Vi kanske är superknäppa (troligen :angel: ) men vi åkte ju till Åstorp med två släp förra året och ska till Borås med två släp i år. Då utgår vi från Finspång, inte från Kalmar ;)

Hur långt har du till Borås? Enligt Eniro cirkus 25 mil.
Vi kanske är superknäppa (troligen :angel: ) men vi åkte ju till Åstorp med två släp förra året och ska till Borås med två släp i år. Då utgår vi från Finspång, inte från Kalmar ;)

Jag är jättedålig på kartan, kan jag erkänna :crazy: men det kan kanske stämma att det är ungefär det avståndet.

Jag tycker att det är jätteroligt att åka dit och titta, och det är ju roligt när det kommer folk med sina connemaror dit, trots att de har långt att åka. :bow:

Men jag känner att jag vill inte låta mitt (förhoppningsvis) dräktiga sto och min unghäst få åka så långt i transport. Det tar ändå en del längre tid att åka med transport än bara med bil.

Men det kan vara roligt att åka dit för att bara titta också. :) Man har lite mer tid att sitta och studera de andra connemarorna, än om man har sina egna med sig, som man ska pyssla med.

Och mina egna ska ju ändå få visas på andra utställningar i sommar ändå. ;)

Jo, jag undrar en sak..
Tycker ni att connemarahingsten Nice-n´-Curly är en bra hingst?:confused:

Jo, jag undrar en sak..
Tycker ni att connemarahingsten Nice-n´-Curly är en bra hingst?:confused:

Jag har tyvärr aldrig sett honom live själv. Men jag tycker att han verkar vara något i min smak. Han ser väldigt vacker ut på bild iaf.

På avelsvärderingen fick han poängen: 78886 = 37 poäng. Och så fick han en 8:a och god kritik för sin galopp. Han skulle kanske matcha ett sto som har bättre typ och bättre trav.

Han har ju väldigt intressant härstamning, tycker jag. e. Nice-n'-Easy, u. Corinne II (hans mormor är Coosheen Coriander), ue. Earl of Doon.

Han har ju deltagit i EM på fälttävlan 2003 och 2004, tagit NM-Guld och varit placerad på SM.

Så jag tycker absolut att han verkar vara en bra hingst!

Funderar du på att betäcka med honom eller? :)

Jag är jättedålig på kartan, kan jag erkänna :crazy: men det kan kanske stämma att det är ungefär det avståndet.

Jag tycker att det är jätteroligt att åka dit och titta, och det är ju roligt när det kommer folk med sina connemaror dit, trots att de har långt att åka. :bow:

Men jag känner att jag vill inte låta mitt (förhoppningsvis) dräktiga sto och min unghäst få åka så långt i transport. Det tar ändå en del längre tid att åka med transport än bara med bil.

Men det kan vara roligt att åka dit för att bara titta också. :) Man har lite mer tid att sitta och studera de andra connemarorna, än om man har sina egna med sig, som man ska pyssla med.

Och mina egna ska ju ändå få visas på andra utställningar i sommar ändå. ;)

Då bestämmer vi att det är så långt ;) Peia var ju ett år förra året men så cool så man kunde tro att hon var 20 år eller så. Inga problem vare sig att stå i helt nytt stall med främmande hästar. (Dessutom i två stall eftersom mamman hennes inte tänkte dricka det vatten som fanns vid visningsplatsen. Inte ens i betfor gick det :eek: Däremot kunde mamma Cinna dricka vattnet i vattenhindren :D Hon drack också ordentligt i det andra stallet med samma vattenledning. Cinna är speciell, ja.)

Jag kan helt ärligt säga att själva visningarna är aptråkiga. Jag visar själv men även då håller jag på att falla ihop av uttråkning inne i ringen. Det är minst lika trist som dressyr :p
Men men, det är nyttigt har jag hört och på Riks finns ju ridklasser för Cinna också. Funtar på att låta henne gå mästerskapet i dressyr också. Jennifers dressyrtränare säger det ;)

Jag anklagar inte någon för att inte ta med sin hästar, bara nyfiken på varför. Förra året var det klart mest sörlänningar. En från Norge, Graffe från Västerhaninge och så våra två från Finspång.
Men då får du komma och hälsa på oss och pållarna på Riks. De är lätta att känna igen :)

Hahaha! Dem där stona kan ju få sina egna idéer ibland. :smirk: Tur att hon iaf drack vattnet i vattengraven... :p Mitt lilla sto kan vara likadan. Så jag känner igen det där! :D

Nej, det är ingen fara! :) Jag kan bara säga att det är tur att det finns såna som ni, som gärna åker längre sträcker, så att vi åskådare får mer ögongodis! :)

Ja, det måste jag ju göra!! :)

Cinna har en hel del idéer. Hon är ju ändå van att stå uppstallad på meetings och sånt och dricka annat vatten men det var visst riktigt äckligt vatten där i Åstorp ;)

Tackar för det berömmet :bow: (Så kan jag passa på att tacka mina föräldrar som gärna både betalar och följer med :D )

Självklart. Jag hoppas att proppen kommer snart bara. Jag gissar att det ser ut som förra året och då lär Cinna få gå dressyrmästerskap på fredagen, WHP på lördagen och hoppmästerskap på söndagen. Och så ska båda visas. Peia siktar på att försvara Colour cup också :bump:

Nu har ju fölningssäsongen börjat komma igång så smått. Vilka connemaraston är dräktiga? med vilken hingst? när beräknas det vara dags? :bump: :)

Årets föl kom natten till igår!!:)
Ett brunt (blir skimmel?) stoföl e. Flynn ue. Janus
Lyckades komma in i stallet precis under födseln, halva fölet ute...
Allt gick fint!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 314
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 656
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 115
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka