Jag har haft en - nu börjar det bli några år sedan, men i alla fall:
Jag hade en korthårig collie. Hon var oerhört stabil socialt, inte så intresserad av människor men aldrig rädd, hur udda de än kunde se ut eller bete sig. Hon hade dock inte funkat "rätt av" i en familj med småbarn eftersom hon gick igång ordentligt på hastiga rörelser, hade en ganska ordentlig kamplust som i så fall hade behövt stävjas. Hon hade låg bittröskel också, vilket jag fick ta ur henne. En duktig vakthund, som inte släppte in objudna men omedelbart slappnade av och gick och lade sig så fort hon märkte att de var välkomna. Tyvärr fungerade hon inte särskilt bra ihop med andra hundar, gav sig gärna på de svagare och var rädd för de starkare. Gick bäst med väldigt självsäkra hundar.
Hon var inte skällig alls, snarare tystlåten. Hon hade "idéer" för sig, konstiga rädslor som bara dök upp. Jag tyckte inte att hon var en generellt ängslig hund, utan det var väldigt specifika, väl avgränsade rädslor. Däremot otroligt säker på olika underlag
Hon hade stor arbetsvilja, men tyvärr inte så mycket motor. Dvs, hon hade stort behov av att jobba (och var jätterolig att jobba med), men tog det emot gav hon upp. Därför passade hon bäst för agility (dock med en talanglös förare) och lydnad. Å andra sidan tycker jag att väldigt många hundar som inte är jaktavlade brister i motor
En lättlärd, intelligent hund, som ofta provade egna utföranden på övningar, och inte gick att "lura" i träningen. Klickertränades, vilket hon trivdes mycket bra med. Jag brukade kalla henne för en schackspelare, hon tyckte om att använda huvudet och lösa problem, men ville inte ta ut sig fysiskt...
Känslig mage (vilket försvann när jag hittade rätt foder) och dåliga tassar, annars mycket god hälsa.
Jag tycker att rasen passar väldigt bra för en aktiv person, men som kanske inte har jättehöga tävlingsmål. Perfekt hund för den vandringsintresserade, följsam, relativt lågt viltintresse och en lättskött päls som står emot väder och vind men inte drar in en massa skräp i tältet. Vackra är de också
Det jag ogillar med rasen är "vallhundsidéerna" och bristen på motor (men jag har som sagt höga krav där).
Lite förvånad att rasen inte är vanligare faktiskt...