@enhorning

Det låter som en oerhört oseriös uppfödare! Det skulle inte vara några problem att regga sobelmerle hundar - det som händer är att de beläggs med avelsspärr. SKK brukar dessutom ha överseende med om det sker någon enstaka tjuvparning. Det vore intressant att veta vem som är uppfödare till din hund, du får hemskt gärna skicka ett pm till mig.
Den uppfödaren hade jag gladeligen anmält till SKKs disciplinnämnd!:rage::rage:

För övrigt - om man tycker att jag och @ananya (jag tar mig friheten att tala för dig också :p ) låter som totala dysterkvistar och pessimister så ska man veta att vi är riktiga colliefantaster som älskar rasen.

Det är därför vi är angelägna dels om att alla som är intresserade av att skaffa collie ska få bästa möjliga förutsättningar att hitta en trevlig hund utan plågsamma rädslor som begränsar både hundägande och hundliv, dels att de uppfödare som avlar på rädda hundar - ibland som sagt så rädda att de inte ens klarar en mentalbeskrivning - inte ska ha några valpköpare som är intresserade av deras uppfödning till slut. Så länge inte SKK går inte och hindrar den typen av avel är det bara minskad efterfrågan som kan stoppa sådana oseriösa uppfödare.

En hund med svåra rädslor ska ingen behöva äga. En mentalt bra collie är däremot en fantastiskt trevlig hund! :)

Jag tycker inte det är bruksras- och absolut ingen vallras-även om den står som bruksras, den har helt enkelt tappat för mycket av den ras den en gång var-tyvärr-men tycker att man ska jobba med den för att den inte ska blir för soffpotatis så att säga.

Både det här och det du säger om att de är lugna gäller bara för en del av rasen. Det finns bruksdugliga hundar både bland lång- och korthåren, och vi ska vara mycket glada att den fortsätter räknas till bruksraserna, eftersom vi då får många verktyg exempelvis MI och MH att använda för att hitta bra kullar.

En bra collie är en fantastisk brukshund, träningskompis och familjemedlem.

Kunde inte sagt det bättre själv, @Dentaku. :D:up: Jag vill också verkligen trycka på mentalindex som verktyg - MH-protokoll kan vara svåra att tolka om man inte är van, men MI-siffrorna är lätta att tolka för vem som helst. Fråga uppfödarna om deras kullars blivande mentalindex, och om det är lägre än 100 - ifrågasätt varför! Det enda sättet som rasen kan utvecklas och bli bättre på är om valpköpare ställer krav på mentalt sunda valpar.

Jag förstår inte riktigt, pratar du om din individ eller om rasen? Min erfarenhet stämmer inte alls med "lugna hundar som inte ställer krav på sina ägare" - men jag har aldrig själv ägt någon - och jag hänger inte riktigt med i om du pratar generellt eller specifikt om din hund? Samma med bruksegenskaperna, mm.

(I tillägg blir jag mörkrädd av din kennels beteende, men det är ju som det är... :meh:)

Det har nog med olika erfarenheter att göra. Baserat på de långhåriga collies jag har träffat så klassar inte jag heller den som en bruksras, utan som en aktiv sällskapshund. Några av de collies jag har träffat har ändå varit bruksavlade men det har liksom inte varit något riktigt tryck i dem, blir det jobbigt så lägger de av direkt. Eller börjar skälla...

Jag menar inte att alla brukshundar måste vara superenergiska och villiga att jobba tills de stupar, men lite jävlaranamma och föremålsintresse vill jag nog ha, och framför allt inte det här undvikande beteendet som jag hela tiden ser hos collies.

Så om ändamålet är att hunden ska vara lagom aktiv och relativt lättfostrad tycker jag att det är ett bra val. De brukar ju tycka att det är skojjigt med lite aktivitet men verkar inte kräva det. Vill man ha en hund som kan prestera lite finns det nog mer lämpade raser.

När det gäller korthåren så har jag träffat på ett par som sett ganska roliga ut. Helt klart att de varit betydligt mer i dem än i långhåren. Men min erfarenhet av collies är inte jättestor, har kanske träffat 15-20 st.

@Milosari, det ser nog väldigt olika ut beroende på vilka hundar man träffat. Det finns ett gäng kennlar som avlar på mentalitet, men menar du arbetsegenskaper så är det YTTERST få av de uppfödarna som aktivt selekterar för den typen av egenskaper, mer än orädsla och möjligen nyfikenhet/lek.

En hund med svåra rädslor ska ingen behöva äga. En mentalt bra collie är däremot en fantastiskt trevlig hund! :)

Mina morföräldrar hade en långhårig collie när jag var yngre. Sökte på SKK och hunden var född 1983, så det är ett tag sen men jösses jag har bara positivt att säga.

Hunden kom drygt 5 år gammal till mina morföräldrar genom en av mina släktingar som tröttnat på hunden enligt vad jag hört. B var alltid pålitlig för oss barnbarn, trots att han var en äkta gårdshund. Morfar var av den åsikten att gårdshundar inte ska ha koppel utan ska lära sig gårdsgränserna. När vi barnbarn var på besök så gick B aldrig av tomten, och om vi klev utanför de osynliga gränserna så vallade han tillbaka oss på tomten. Så länge vi befann oss på tomten så låg han nånstans i närheten, så jag upplevde aldrig honom som stressad snarare väldigt mån om sin flock. När skaran barnbarn utökades och B började bli gammal så slutade han att valla in oss, utan då följde med oss över tomtgränsen. Mot andra hundar var det aldrig något problem, han lunkade bara på i sin takt. Hur gammal han blev minns jag inte, men jag har för mig att han blev drygt 13 år. Sorg i mitt barnhjärta än idag, för med denna upplevelse så har jag svårt för att rasen är sönderavlad.

Hade det inte varit för pälsen så hade jag absolut kunnat tänka mig en långhårig collie om jag kunde få ett sånt exemplar som B var :love: Nu är jag medveten om att 1 exemplar av rasen inte visar hur de är, och speciellt inte med tanke på att B föddes för över 30 år sedan.

@Milosari, det ser nog väldigt olika ut beroende på vilka hundar man träffat. Det finns ett gäng kennlar som avlar på mentalitet, men menar du arbetsegenskaper så är det YTTERST få av de uppfödarna som aktivt selekterar för den typen av egenskaper, mer än orädsla och möjligen nyfikenhet/lek.

Uppfödaren till de hundarna jag kallade för bruksavlade skriver i alla fall på sin hemsida att hon försöker få fram bra tävlingshundar :). Men ja, det är lite svårt att uttala sig om en hel ras baserat på de ganska få individer jag har träffat.

Uppfödaren till de hundarna jag kallade för bruksavlade skriver i alla fall på sin hemsida att hon försöker få fram bra tävlingshundar :). Men ja, det är lite svårt att uttala sig om en hel ras baserat på de ganska få individer jag har träffat.
Nu har jag ju ingen aning om vilken uppfödare det gäller utan svarar mer generellt och det gäller i princip alla bruks- (eller arbets-)avlade raser:
Det brukar finnas relativt gott om uppfödare som säger sig avla "mot bruks/jakt/drag/whatever, går man sedan in och kollar på hundarna så har de i princip inte gjort något alls, kanske en lydnadsetta eller viltspårprov.
Icke att förakta men något bevis på att hunden funkar bra i arbete är det inte! En bra brukshund som skall föreställa en god representant för sin ras får allt komma med lite mer. Personligen ser jag dessutom gärna att uppfödaren själv är (eller i alla fall har varit) aktiv inom bruks/jakt/vall eller vad det nu gäller.
OT men ringde en tervuppfödare för några år sedan som sade sig avla mot bruks och hundar som var mentalt stabila. Jodå, de var mycket aktiva och hundarna riktigt, riktigt bra på sök - de brukade leta efter barnen på tomten. Kikade man närmre så hittade man avbrutna MHn och annat fint bakom avelsdjuren :banghead:. Ska man skratta eller gråta??

Jag försvarar inte uppfödaren. Det var under all kritik (valpen valde mig och jag blev såld då den kom galopperande in i min famn och somnade i knät), men det var en rad fel, förutom tjuvparning; hanen har bara en kula osv.
De är ganska stora inom korthåren så det hade inte varit bra för deras kennel.
Jag vill inte namnge dem, jag vill inte bli indragen i något det skulle inte vara så svårt att veta var det kom ifrån med bara två valpar i kullen och det är en engångsföretelese och det tror jag de fick skrämsel hicka.
Inte för att det är ok alls.
Det står inte ens dom som uppfödare så vet inte hur man skulle bevisa det heller.

Min erfarenhet av rasen är inte så stor-men jag jag anger efter det individer jag mött.
Alla hundar ställer krav på sin ägare-men inte hört av någon att tex en collie skulle "riva huset" om den inte fick utlopp för sin energi som tex.
Det går inte att jämföra med border collie eller schäfer tex.
Jag tycker absolut att collie ska stå kvar som brukshund men som milosari skrev så är det också min erfarenhet av rasen.

Jag gillar rasen och vill gärna ha fler men tycker inte om aveln för att de är för stor inriktning mot uställning och det har lett till att rasen är ett blott minne av den ras den en gång var.

Jag försvarar inte uppfödaren. Det var under all kritik (valpen valde mig och jag blev såld då den kom galopperande in i min famn och somnade i knät), men det var en rad fel, förutom tjuvparning; hanen har bara en kula osv.
De är ganska stora inom korthåren så det hade inte varit bra för deras kennel.
Jag vill inte namnge dem, jag vill inte bli indragen i något det skulle inte vara så svårt att veta var det kom ifrån med bara två valpar i kullen och det är en engångsföretelese och det tror jag de fick skrämsel hicka.
Inte för att det är ok alls.
Det står inte ens dom som uppfödare så vet inte hur man skulle bevisa det heller.

Min erfarenhet av rasen är inte så stor-men jag jag anger efter det individer jag mött.
Alla hundar ställer krav på sin ägare-men inte hört av någon att tex en collie skulle "riva huset" om den inte fick utlopp för sin energi som tex.
Det går inte att jämföra med border collie eller schäfer tex.
Jag tycker absolut att collie ska stå kvar som brukshund men som milosari skrev så är det också min erfarenhet av rasen.

Jag gillar rasen och vill gärna ha fler men tycker inte om aveln för att de är för stor inriktning mot uställning och det har lett till att rasen är ett blott minne av den ras den en gång var.
Som erfaren uppfödare borde hen ha vetat att en enstaka tjuvparning inte leder till problem, ens om de skulle vara blandisar, under förutsättning att SKK kontaktas av uppfödaren själv o att valparna inte säljs för mer än kostnaderna. Förutom att de inte är reggade så ljög hen för dig om anledningen. Det är knappast en förmildrande omständighet att du fick hunden gratis.

Att hen är stor inom korthårsvarianten av collie gör det bara värre o misstänkliggör alla uppfödare. Jag klandrar absolut inte dig men jag blir asförbannad på folk som beter sig som hen har gjort, dels gentemot dig, men framförallt gentemot rasen.

Jag har haft en - nu börjar det bli några år sedan, men i alla fall:
Jag hade en korthårig collie. Hon var oerhört stabil socialt, inte så intresserad av människor men aldrig rädd, hur udda de än kunde se ut eller bete sig. Hon hade dock inte funkat "rätt av" i en familj med småbarn eftersom hon gick igång ordentligt på hastiga rörelser, hade en ganska ordentlig kamplust som i så fall hade behövt stävjas. Hon hade låg bittröskel också, vilket jag fick ta ur henne. En duktig vakthund, som inte släppte in objudna men omedelbart slappnade av och gick och lade sig så fort hon märkte att de var välkomna. Tyvärr fungerade hon inte särskilt bra ihop med andra hundar, gav sig gärna på de svagare och var rädd för de starkare. Gick bäst med väldigt självsäkra hundar.

Hon var inte skällig alls, snarare tystlåten. Hon hade "idéer" för sig, konstiga rädslor som bara dök upp. Jag tyckte inte att hon var en generellt ängslig hund, utan det var väldigt specifika, väl avgränsade rädslor. Däremot otroligt säker på olika underlag :)

Hon hade stor arbetsvilja, men tyvärr inte så mycket motor. Dvs, hon hade stort behov av att jobba (och var jätterolig att jobba med), men tog det emot gav hon upp. Därför passade hon bäst för agility (dock med en talanglös förare) och lydnad. Å andra sidan tycker jag att väldigt många hundar som inte är jaktavlade brister i motor ;) En lättlärd, intelligent hund, som ofta provade egna utföranden på övningar, och inte gick att "lura" i träningen. Klickertränades, vilket hon trivdes mycket bra med. Jag brukade kalla henne för en schackspelare, hon tyckte om att använda huvudet och lösa problem, men ville inte ta ut sig fysiskt...

Känslig mage (vilket försvann när jag hittade rätt foder) och dåliga tassar, annars mycket god hälsa.

Jag tycker att rasen passar väldigt bra för en aktiv person, men som kanske inte har jättehöga tävlingsmål. Perfekt hund för den vandringsintresserade, följsam, relativt lågt viltintresse och en lättskött päls som står emot väder och vind men inte drar in en massa skräp i tältet. Vackra är de också:love:

Det jag ogillar med rasen är "vallhundsidéerna" och bristen på motor (men jag har som sagt höga krav där).

Lite förvånad att rasen inte är vanligare faktiskt...

Okej, men det känns ju inte att det har m rasen att göra om hon låter en tjuvparning hamna utanför kenneln sas. Med tanke på hur snabbt folk dömmer o drar egna slutsatser utifrån ingen fakta förstår jag att hon undviker att sprida detta misstag bland hundfolk. Man kan ju bli lynchad för mindre i hundvärlden. Det mest tragiska tkr jag är att man känner att man måste dölja ett sånt misstag, att det inte finns mer tolerans o förståelse.

Okej, men det känns ju inte att det har m rasen att göra om hon låter en tjuvparning hamna utanför kenneln sas. Med tanke på hur snabbt folk dömmer o drar egna slutsatser utifrån ingen fakta förstår jag att hon undviker att sprida detta misstag bland hundfolk. Man kan ju bli lynchad för mindre i hundvärlden. Det mest tragiska tkr jag är att man känner att man måste dölja ett sånt misstag, att det inte finns mer tolerans o förståelse.

Men hur läser du? :confused:
Det har flera gånger påpekats att det finns tolerans och förståelse för misstag (tjuvparning), men inte för ljugandet. Som redan sagts i tråden hade kenneln inte blivit uteslutna ur SKK om de rapporterat att det skett ett misstag, valparna hade kunnat registreras trots fel färg, osv. Men istället ljuger (den tydligen stora och erfarna :arghh:) kenneln om vad som hänt och varför - till valpköpare med! - och skaffar sig mellanhänder så de verkligen ska kunna ta avstånd från kullen.:meh:

Nä, det har jag ingen som helst tolerans och förståelse för. För det luktar skunk lång väg!

Det skadar rasen bl. a. genom att du skriver om det här. De som läser o har, eller känner collies kommer att undra om stamtavlorna på hundarna är korrekta o vad mer som döljs hos de hundar som avlas på. Är hen stor som det påstås så misstänkliggörs alla uppfödare o viljan att köpa valp blir mer eller mindre obefintlig hos presumtiva valpspekulanter.

Tycker bara reaktionerna här säger en hel del. Det var fö inte jag som berättade detta, du blandade nog ihop oss. :)

Det är helt frivilligt att vara medlem i SKK. Det finns ingen som förbjuder någon att föda upp hundar under helt andra/självskapade/inga alls regler, man får göra precis hur och vad man vill så länge man följer djurskyddslagarna. Så att vara med i SKK, skriva under på deras regler, dra nytta av att dessa regler är kända och respekterade av många, och så helt göra precis som man vill, köra rakt över reglerna, dölja, smussla och ljuga - och göra allt man kan för att ha kvar sitt "jag står för SKK"-ansikte utåt... Det är skitfult. Fegt och bedrövligt. Och skadar som @vallhund skrev andra uppfödare - faktiskt inte bara inom collie heller - som faktiskt följer reglerna.

Jag tycker det är ett otroligt smutsigt beteende, det är ju som sagt helt frivilligt att alls vara med i organisationen! Vad är det du @tintilar tycker är en sådan överreaktion, vad är det du tycker är OK med beteendet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 586
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar