På de hundfora som fanns i begynnelsen, vovve o Västerviks BK´s forum var det ett evigt tjafs från blandisägare om att de blev diskriminerade eftersom blandisar inte fick tävla i bruksgrenarna. Att bruksgrenar, såväl som utställningar faktiskt handlar om avelsutvärderingar gick in genom ena ögat o ut genom det andra.
Många var vi som tyckte att deras egen klubb, dvs blandis.se skulle kunna hålla egna tävlingar fick vi inget gehör för.
Nån som vet hur det ser ut idag på den fronten?

Jag tycker nog inte att bruksprov kan ses som avelsutvärderingar längre och egentligen är det ingen poäng med att utesluta blandraser när man säger okej till alla renraser, alltså även de som inte är av bruksras. Jag menar, vad har pudelaveln att vinna på att pudlar går bruksprov? De som skulle vara aktuella för att starta bruksprov med blandraser är förstagångsköpare som är intresserade = med allra största sannolikhet köper de en renrasig bruksavlad hund nästa gång. Utesluts de ur verksamheten så vaknar kanske aldrig intresset för bruks eller renrashundar och det förlorar hela vår organisation på.

Utställningar är lite annorlunda eftersom hunden bedöms mot en standard, och utan standard går det inte att bedöma.

Jag har själv ägt två blandrashundar och intesset väcktes när de var relativt unga. Det dröjde alltså ganska många år innan jag hade möjlighet att köpa ny hund. Som tur var tyckte ena hunden att det var ganska roligt med lydnad så det tävlade vi i. Men han hade passat så himla mycket bättre till brukset. Jag hade heller aldrig något intresse av att vara med i någon blandrasorganisation, men eftersom jag inte riktigt fick respons av den lokala SBK-klubben så valde jag att träna privat. Nu är jag nörd ut i fingertopparna så det blev hundar av bruksras till slut och jag lägger en stor del av min fritid på min SBK-klubb men riktigt det engagemanget kan man nog inte förvänta sig av alla människor. Det finns mer i livet som lockar och vi måste erbjuda något väldigt bra för att de ska stanna.

Senast ändrad:
Jag tycker nog inte att bruksprov kan ses som avelsutvärderingar längre och egentligen är det ingen poäng med att utesluta blandraser när man säger okej till alla renraser, alltså även de som inte är av bruksras. Jag menar, vad har pudelaveln att vinna på att pudlar går bruksprov? De som skulle vara aktuella för att starta bruksprov med blandraser är förstagångsköpare som är intresserade = med allra största sannolikhet köper de en renrasig bruksavlad hund nästa gång. Utesluts de ur verksamheten så vaknar kanske aldrig intresset för bruks eller renrashundar och det förlorar hela vår organisation på.

Utställningar är lite annorlunda eftersom hunden bedöms mot en standard, och utan standard går det inte att bedöma.

Jag har själv ägt två blandrashundar och intesset väcktes när de var relativt unga. Det dröjde alltså ganska många år innan jag hade möjlighet att köpa ny hund. Som tur var tyckte ena hunden att det var ganska roligt med lydnad så det tävlade vi i. Men han hade passat så himla mycket bättre till brukset. Jag hade heller aldrig något intresse av att vara med i någon blandrasorganisation, men eftersom jag inte riktigt fick respons av den lokala SBK-klubben så valde jag att träna privat. Nu är jag nörd ut i fingertopparna så det blev hundar av bruksras till slut och jag lägger en stor del av min fritid på min SBK-klubb men riktigt det engagemanget kan man nog inte förvänta sig av alla människor. Det finns mer i livet som lockar och vi måste erbjuda något väldigt bra för att de ska stanna.
Bra poäng.

Jag har blivit lite förstörd av styrelsearbetet i klubben tror jag ;). Nu handlar allt om att vi ska inkludera så många som möjligt för att kunna hålla ett tillräckligt stort medlemsantal och dessutom har vi alla privata aktörer som blivit verkliga konkurrenter! Jag tror inte att SBK har råd med att vara en klubb för inbördes beundran och jag tycker mig ana de här tongångarna från förbundet också. Inte att vi ska låta blandraser gå bruksprov (DET är nog lite väl magstarkt för de gamla rävarna ;) ), men att vi nog måste modernisera oss lite samtidigt som vi ska utnyttja den enorma kunskapsbank som finns i organisationen.

Jag har blivit lite förstörd av styrelsearbetet i klubben tror jag ;). Nu handlar allt om att vi ska inkludera så många som möjligt för att kunna hålla ett tillräckligt stort medlemsantal och dessutom har vi alla privata aktörer som blivit verkliga konkurrenter! Jag tror inte att SBK har råd med att vara en klubb för inbördes beundran och jag tycker mig ana de här tongångarna från förbundet också. Inte att vi ska låta blandraser gå bruksprov (DET är nog lite väl magstarkt för de gamla rävarna ;) ), men att vi nog måste modernisera oss lite samtidigt som vi ska utnyttja den enorma kunskapsbank som finns i organisationen.

Jag vill dock säga till SBKs försvar (inte för att jag tror du attackerar :p) att visst har det skett en ganska stor utveckling ändå! Det är verkligen helt andra tongångar än det var för säg 10-15 år sedan bara. Det händer helt klart saker, och det fortsätter hända också är min bild i alla fall.

Sen är det ju helt klart så att det är väldigt många som drar, och väldigt få som drar åt exakt samma håll, men den sortens tröghet är inte odelat negativ heller...

Bara för att jag är nyfiken på rasen så tycker jag det behövs en sådan tråd. :p

Vad har ni, lång eller korthårig?
Hur är de i temperamentet?
Arbetsvilja?
Svår/lättmotiverade?
Hur är det med rasbundna sjukdomar?
Collie i en barnfamilj, ja eller nej? Är ju en fråga om rätt uppfostran på både barn och hundar såklart, men rent generellt. Är de väldigt buffliga, leker hårdhänt eller något annat som kanske inte är optimalt med barn?
Vad gör ni med era hundar?
Tävlar ni?
I vad?

Bilder lär vi ha i tråden såklart :p

Senast ändrad:
Bara för att jag är nyfiken på rasen så tycker jag det behövs en sådan tråd. :p

Vad har ni, lång eller korthårig?
Hur är de i temperamentet?
Arbetsvilja?
Svår/lättmotiverade?
Hur är det med rasbundna sjukdomar?
Collie i en barnfamilj, ja eller nej? Är ju en fråga om rätt uppfostran på både barn och hundar såklart, men rent generellt. Är de väldigt buffliga, leker hårdhänt eller något annat som kanske inte är optimalt med barn?
Vad gör ni med era hundar?
Tävlar ni?
I vad?

Bilder lär vi ha i tråden såklart :p

Vi har 2 långhåriga tikar (har haft collie sedan 1985). Båda är underbara sociala hundar, två riktiga "klippor" som älskar att vara med på allt (men de gillar inte hästarna). Tyvärr tränar vi inte egentligen med dem pga tidsbrist utan de är mest sällskapshundar. Dock upplever jag de collies vi har/haft som väldigt lättlärda och arbetsvilliga, men de kan vara lite ifrågasättande. Jag har ingen erfarenhet av korthårscollie, men tror att de många gånger är lättare att ha som arbetande hundar.

De collies vi har/haft har gått utmärkt ihop med barn, de är inte alls hårdhänta eller buffliga.
Vår första collie hade höftledsfel och togs bort när hon var 9 år, kärnfrisk i övrigt, det var ett hart slag för mig. De andra hundarna har inte haft några sjukdomar. Collies kan ha problem med höftleder precis som många andra raser, och de ska dessutom ögonlysas som valpar.

Precis som alltid när man köper valp, oavsett ras, så ska man vända sig till en erfaren, seriös uppfödare som avlar på friska och sunda djur med bra temperament.

Jag har valt collie eftersom de är vänliga, värdiga, väldigt följsamma och enkla hundar. Och dessutom så vackra!

Denna trådstart liknar ju din andra tråd om collie, men eftersom jag får en chans att skryta över min fina hund, så visst. ;)

Jag har en långhårshane på 16 månader som heter Seamist Silverstone, eller Samson till vardags. Jag har tidigare haft en långhårstik från en annan uppfödare.

Gemensamt för mina hundar har varit en STOR leklust, kamplust och arbetsvilja. Det är dock ingenting som är självklart hos collie, tyvärr. Många collies gillar att träna sådär till husbehov, men kan ha svårt att ta i när det blir lite tyngre och tar emot.

Mina är/har varit mycket lättmotiverade med både lek och godis, och jobbar hur länge som helst mest för glädjen att få jobba. Det finns tyvärr dock linjer som är både matkräsna och har lite leklust - där vet jag faktiskt inte vad man ska motivera med för att det ska gå att jobba med hunden. Lägg ner MYCKET tid på efterforskning så att du får en socialt stabil, lekfull och trygg hund utan ljudrädslor. På hemsidan svenskacollieklubben.se kan du få massor av information om hur du letar. MI-index kan du också ha mycket nytta av. Tumregeln är att den planerade valpkullen ska ha ett index på MINST 100.

Rasbundna sjukdomar finns - CEA, CRD och HD är väl de vanligaste. Titta också på AD-röntgenresultat om sådana finns (ej ett krav). Men i grunden är det en frisk ras fysiskt - det stora problemet är mentaliteten.

En stabil collie funkar fint i en barnfamilj. Råkar du köpa en med ljudrädslor och social osäkerhet så kan det bli jobbigt dock. Barn rör sig snabbt och låter och en mentalt instabil hund kan reagera kraftigt på sådant.

Jag tränar just nu lydnad och spårar en hel del med min hund. Målet är start i appellklass spår till våren.

Precis som jag skrev i den andra tråden. En mentalt stabil collie är en lekfull, kampglad, social och arbetsvillig hund som kan och bör få jobba, och som är en underbar familjehund och träningskompis.

Och så lite bilder på slyngeln då.

oYB6X_8L9f1wfQMbMVXAe3_zWsSluAQDiSUniePo_-8_zpsjbcbjtzm.jpg
uFmtUTmVmk-nzyK0n_H59hKpX-cBIEAi96CCxj9IQQI_zpsfeapq0sq.jpg
_DSC3510_zpsc3lbfpye.png
GDozl5LrKANq4KeMvByhCtH8ssmlPBfQd-M0JsWmpng_zps9ptceqoe.jpg

Men vad tokigt, hade totalt glömt bort att jag redan startat en sådan här tråd.
Får pma moderatorn och se om en kan tas bort eller om trådarna kan slås ihop. Lite onödigt med två likadana ju.

@inverterad Fin hund du har!
Hur är det med pälsvård på långhårig, tovar det sig lätt?
Hur ofta borstar och badar du?
Rasbunda sjukdomar, vad ska man se upp med? (utöver det du skrev ovan då) Är ryggproblem vanliga tex, höftproblem såg jag Solis skrev om? Allergier?

@Solis De är otroligt vackra hundar!
Absolut ska man vara noga med val av uppfödare och val av hund.

Hej!

Jag har en sobel långhårshane på snart 13 månader, (kan dessvärre inte få med någon bild då jag inte vet hur det funkar) heter i stamtavlan Dantos Ulwar men går till vardags under namnet Riley.

Just min kille tycker jag är jämn och fin i sitt temperament, just nu har han dock kommit in i en extra skällig period och stundvis kallas han för Skällman, för allt ska skällas på bara för att liksom! Han är oerhört pratglad helt enkelt. Han har aldrig påvisat några kvarstående rädslor och har snabbt kommit över "läskiga" saker, oftast på egen hand. Han är en väldigt egen hund och har varit det sedan han var valp. Viftade inte på svansen överhuvudtaget förrän vid ca 6-7 månaders ålder, till exempel, nu svävade jag nog ut för mycket från din ursprungliga fråga, ursäktar för det!

Arbetsviljan... Den är helt klart svajig. Bestämmer själv om han tycker något är värt det och är det inte det så går han. Han, som individ, hade definitivt platsat på t.ex en gård, det är ungefär det arbetet han vill ha.

Han har i stort sett inget godisintresse, eller matintresse heller för den delen. Lekintresset är tyvärr rätt lågt också så det är svårt att motivera honom! Han är extremt kräsen, med allt. Även gottigott som t.ex kött. En sådan knasig hund han är ibland.

Rasbundna sjukdomar som finns inom rasen är ju HD, AD CEA och CRD. HD-röntgen och ögonspegling är det ju krav på, men jag hade varit extra petig med AD också då det varit många collies som dykt upp med AD då man inte kollar det i lika stor utsträckning, detta gäller då både långhår och korthår. Min uppfödare t.ex röntgar armbågarna också, och har som krav på de hanar hon använder att de är friröntgade också.

Ja, en mentalt stabil collie hade funkat i en barnfamilj, men både barn och hund bör lära sig ordentligt hyfs. Tycker inte min eller de jag träffat varit buffliga överhuvudtaget - kanske en aningen skälliga och att det kan skrämma barnen, men annars tycker jag det funkar bra.

Med Riley tränar jag sök, då det är det enda jag har kommit på att han gillar. Kör också lydnad för att förhoppningsvis starta i lydnads 1:an.

@Mirre, HD-fel finns, precis som jag skrev i mitt inlägg (HD = höftledsdysplasi, finns i alla stora raser). Inom collie är det ett rätt så litet problem. Nu är HD-index på väg in så att det ska bli lättare att undersöka släktbilden när det gäller den sjukdomen, men tills vidare får du titta på Ras- och Avelsdata. Man kan säga generellt att har en kennel fina MH-spindlar så har den också allt annat rätt så bra ordnat (grovt generaliserat men... ) Som sagt, oroa dig mer för rädslor än för HD eller ögonproblem.

Ryggproblem? Nej, det har jag inte hört något om. Alltså, alla sjukdomar finns ju inom alla raser, men det finns bara rasprogram mot CEA/CRD och HD vilket ju säger att det är de stora problemområdena när det gäller rasens fysiska hälsa. Samma sak med allergier. Det finns, liksom epilepsi, cancer och allt annat tråkigt, men det är inget stort problem i rasen. Tänk mentalitet, mentalitet, mentalitet, och när du hittat en kennel som verkar bra inom det området, DÅ kan du se hur HD-statusen ser ut.

Korrekta pälsar tovar inte mer än kanske bakom öronen där pälsen är väldigt mjuk. Jag borstar min några gånger i månaden (för sällan... ) och han är aldrig tovig. Sen de väldigt fullpälsade får ju med en del skräp in om du går i skogen, så viss sanering efter skogsrally behövs nog.

Jag har aldrig badat min mer än spolat med vatten när han varit lerig, och han är 16 månader drygt. Han luktar inte hund och är inte skitig att ta i.

På TS begäran så har jag slagit ihop de båda "collietrådarna" och eftersom den första var nästan 1 år gammal så ser den nya tråden lite tokig ut men det får ni stå ut med :).

/lillebill,moderator på Hund

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 581
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 519
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna