Den perfekta sällskapshunden

@Maniac123 - jag har lite samma preferenser som du men vill ha en liten hund i framtiden. Så liten att den kan flyga i kabin, för jag tänker mig att när jag blir pensionär om +10 år kommer jag att resa en del. Utseendemässigt gillar jag vinthundar och spaniels och jag har haft cocker i +25 år och även borzoi i många år men det ligger en del år tillbaka. Ska kolla på English toy terrier. Markiejese är jag lite nyfiken på, ser ju ut som en jaktcocker! Men är de spaniels?

Men: Om man inte "måste" ha en hund att flyga med skulle jag kolla på whippet alla dagar i veckan. Man kan putsa dem med en trasa när man ska på utställning. Sen finns det whippet race, lure coursing och jag har träffat en whippet som var viltspårchampion. Och det är väl en frisk ras?

Generellt tycker jag vinthundar ofta är underskattade som sällskapshundar. Sen är naturigtvis de flesta ganska stora.
Det här är en stor anledning till att jag vill ha en så liten hund, och varför det inte går att kompromissa med. Den måste få plats i kabinen på ett flygplan. Och jag tror spontant att många markiejese är för stora för det.

Det här är en stor anledning till att jag vill ha en så liten hund, och varför det inte går att kompromissa med. Den måste få plats i kabinen på ett flygplan. Och jag tror spontant att många markiejese är för stora för det.
Jag har egentligen nollkoll på markiejese, så du kan mycket väl ha rätt. Egentligen vill jag inte alls byta ras, men i framtiden vill jag ha en hund som kan flyga i kabinen och då är cocker för stor. Att jag alls intresserat mig för markiejese är för att de första bilderna jag såg var på hundar som utseendemässigt liknade jaktcockrar. Sedan kanske de inte alls ÄR som (jakt)cockrar plus att jag har sett fler bilder nu och en del tilltalar mig inte alls utseendemässigt.

Jag har egentligen nollkoll på markiejese, så du kan mycket väl ha rätt. Egentligen vill jag inte alls byta ras, men i framtiden vill jag ha en hund som kan flyga i kabinen och då är cocker för stor. Att jag alls intresserat mig för markiejese är för att de första bilderna jag såg var på hundar som utseendemässigt liknade jaktcockrar. Sedan kanske de inte alls ÄR som (jakt)cockrar plus att jag har sett fler bilder nu och en del tilltalar mig inte alls utseendemässigt.
Markiejese är i samma storlek som en Dvärgschnauzer. Tikarna borde med få undantag gå att flyga med i kabinen och även en hel del hanar.

Roligt att du kollat på typ samma raser som mig! Jag funderar också på att skaffa en liten hund nästa gång om ca 2-2,5 år!
Schipperke och lancashire heeler ligger både som alternativ. Har dock inte träffat någon öht. Så skulle verkligen behöva träffa och få en bild av dem. Läst väldigt blandat om just schipperken. Jag gillar ju utseendet hos den men har svårt för hundar som är väldigt ettriga och skälliga vilket jag hört vissa sagt, så om det stämmer går den bort. Mitt topp val just nu är västgötaspetsen då jag tycker den är otroligt fin och gillar också att den ser robust ut samt har mycket krut för en liten hund. Men även här har jag inte träffat några individer.

Min sambo är väldigt förtjust i DSG så den är inte helt avskriven från min lista. Jag tycker de är söta men de jag träffat hittills har varit lite för lugna för min smak.
Vart i landet finns du? Jag har två vättar om du vill träffa några.

Åh nämen! Jag bor strax utanför Uppsala 😍
Det var ganska långt bort. Jag finns i mitten av Västra Götaland. Har du vägarna häråt nån gång så hör av dej. Bara att skicka ett pm :) annars kan du gå med i västgötaspets på fb. Det brukar alltid finnas nån eller några som kan hjälpa en att träffas.

Din var jättesöt! Det finns vissa DSG som jag tycker är rätt söta/fina, men tyvärr är ju oftast de som syns i utställningsringarna ganska groteska? Jag upplever att det finns en ”sportvariant” som är finare? 🙈
Nisse är ju lite mer kortbent och iofs bara 8 månader. Så lär bredda sig mer.

Bifogade filer

• 20241104_140615.webp
    20241104_140615.webp
    248,2 KB · Visningar: 40
Nej, men italiensk vinthund är den minsta av vinthundarna. Den har lättskött päls, men har tyvärr en del hälsoproblem.
Hälsoproblem vill jag inte ha 🥶
Då väljer jag hellre en för stor 🙏
Haha det här lät väldigt bekant! Har också haft dalmatiner, vill ha en mindre ras nästa gång och flera av dessa raser finns på min lista också. DSG ligger högt på den, men ja, de är fula 🙈 Det är något med proportionerna, huvudet och nacken. Huvudet för litet och/eller halsen för bred typ. Sen kanske inte alls alla hundar ser ut såhär, men den här bilden (som är SKKs bild på köpahund.se) illustrerar just det väl. Sen kan det mycket väl bli en dsg ändå!

Visa bifogad fil 157994

"På pappret" ligger pinscher väldigt bra till, men har uppfattningen att det är svårt att hitta en bra. Schipperke och Lancashire heeler är bubblare men jag är inte så inläst än, och bägge är lite mindre än vad jag föreställt mig att jag vill ha.
Dom har det typiska fästinghuvudet som jag kallar det 😇

Haha det här lät väldigt bekant! Har också haft dalmatiner, vill ha en mindre ras nästa gång och flera av dessa raser finns på min lista också. DSG ligger högt på den, men ja, de är fula 🙈 Det är något med proportionerna, huvudet och nacken. Huvudet för litet och/eller halsen för bred typ. Sen kanske inte alls alla hundar ser ut såhär, men den här bilden (som är SKKs bild på köpahund.se) illustrerar just det väl. Sen kan det mycket väl bli en dsg ändå!

Visa bifogad fil 157994

"På pappret" ligger pinscher väldigt bra till, men har uppfattningen att det är svårt att hitta en bra. Schipperke och Lancashire heeler är bubblare men jag är inte så inläst än, och bägge är lite mindre än vad jag föreställt mig att jag vill ha.
När jag var ung hade de jättesmå huvuden, men numera är det ofta svårt att skilja dem från t.ex jrt. De har (i mitt tycke) blivit snyggare de semaste tio åren

Problemet med plats är väl att de verkar magiskt bli fler trots att man bara skulle ha en...? :angel:

(Fast jag är rätt säker på att en whipp skulle gå ner i kattkorgen här så just det kanske inte gör så mycket skillnad? :rofl:)
Alltså, tibbe terrier stämmer in på nästan allt, förutom att en del kan ha egna åsikter om det där med inkallning.

Alltså, tibbe terrier stämmer in på nästan allt, förutom att en del kan ha egna åsikter om det där med inkallning.

Jag, jag har träffat väldigt få tibbar men det är helt klart en ras som skulle kunna vara intressant. Att intresset för millimeterlydnad inte är så stort är inget större bekymmer, jag vill bara inte ha en som drar på hare och inte ger sig utan följer med bort till bilvägen. :( Misstänker att en tibbe inte har riktigt lika mycket lust att springa på det sättet?

Tyvärr har jag hört från olika håll att det kan vara lite svårt med separationsångest och ensamhetsträning? Det känns som en potentiell risk när man bor ensam och i långa loppet behöver kunna lämna hunden någon timme eller två åt gången flera gånger i veckan?

Hur funkar pälsen som nerklippt? Hyfsat fjällduglig har jag för mig?

Jag tittar just nu efter en mindre hund, under 15 kg men gärna ännu mindre, som tickar alla mina boxar. Jag kräver också att den är hyfsat estetiskt tilltalande för mig.. :nailbiting:

Jag vill ha en hund som är sunt byggd, hyfsat frisk, inte för skällig, helst inte terrier, lättskött päls. Jag vill typ ha en Bichon Havanais fast i typ valppäls hela livet :love:

Eftersom jag ställer ut så kommer jag inte kunna ha en nedrakad hund.

DSG tickar typ alla boxar, men jag tycker de är fula.. :o
Cavalier tickar många boxar förutom hälsan men där är jag väldigt positiv klubbens inställning att förbättra hälsan. Dessvärre tycker jag att de är lite väl tråkiga..
Papillon är väl ok, men alla jag träffat skäller mer än jag önskar och jag kan verkligen inte se mig själv med en..
Pudel är härliga, men orkar inte med pälsvården.
Terrier Brasileiro gillar jag, men rädd att de är för mycket terrier..
Corgi Pembroke.. Jag vet inte. Den långa kroppen o korta benen tilltalar mig inte.
Jack Russel gillar jag, men för mycket terrier.
Chinese Crested, svårt att hitta bra mentalitet och ffa munhälsan bekymrar mig..
Chihuahua, finns många coola. Men även här är jag rädd för mentalitet och munhälsan.. Finns en så fin, ung hane på köpa hund nu som inte är så där extremt i utseendet.

Cirneco De’ll Etna, Basenji och Whippet är några favoriter. Även Praszky Krysarik och Italiensk Vinthund är på listan över intressanta raser, även om de är aningen för små och sköra..
Eftersom det är för stor konkurrens med Whippet varför inte en Cirneco? De är ju dessutom lite mindre.
Annars har du ju alla podengos också från liten till stor.
En face rase eller mudi är kanske lite för aktiv?

Cavalier har väl också päls som behöver klippas och tas om hand om är den perfekt ändå?😅
Nu har jag inte haft Cavalier på över 15 år men pälsvården minns jag som er enkel. Våra hade inte så mkt päls. Typ som en welsh springer Spaniel. Borstade igenom våra kanske varannan vecka. Snö fastnade dock gärna på frambenen.
Vår ena Cavalier ställdes ut och det krävdes inget extra pälsmässigt utöver tvätt (om han inte nyligen blivit tvättad) och genomborstning någon dag innan utställning.

Hälsan är ju dock som sagt inte bra.

Jag, jag har träffat väldigt få tibbar men det är helt klart en ras som skulle kunna vara intressant. Att intresset för millimeterlydnad inte är så stort är inget större bekymmer, jag vill bara inte ha en som drar på hare och inte ger sig utan följer med bort till bilvägen. :( Misstänker att en tibbe inte har riktigt lika mycket lust att springa på det sättet?

Tyvärr har jag hört från olika håll att det kan vara lite svårt med separationsångest och ensamhetsträning? Det känns som en potentiell risk när man bor ensam och i långa loppet behöver kunna lämna hunden någon timme eller två åt gången flera gånger i veckan?

Hur funkar pälsen som nerklippt? Hyfsat fjällduglig har jag för mig?
Ja, seperationsångest är inte helt ovanligt, min var obotlig och visst kan finns det dom så drar på harar. Men nedklippt funkar utmärkt i fjällen. Det märks att de är gjorda för fjällterräng! Blockterräng timme efter timme, inget problem! Skare som inte bär så man plumsar igenom i hål lika djupa som man själv är hög och man är 11 år? Varför gör vi inte det här oftare matte?! Men kan också följa med på svartklubb,gatufestival eller fika i stan.

Eftersom det är för stor konkurrens med Whippet varför inte en Cirneco? De är ju dessutom lite mindre.
Ja, Cirneco är ett mycket intressant alternativ. Sen är inte utställningskonkurrensen helt avgörande, såklart ;) Kikar även på Mudi och Face Rase, om jag skulle vilja ha något mer aktivt. Har tränat mycket hund tidigare, men efter att min dåvarande hund blev påflugen på klubben så tappade jag allt.. Nu har jag börjat ta upp träningen igen, så om jag håller fast vid det framöver så skulle Mudi eller Face Rase absolut kunna vara intressant! :)
Podengo eller ffa Podenco tycker jag söta, men känns inte helt rätt bara.. Av någon oklar anledning.

Vart i landet finns du? Jag har två vättar om du vill träffa några.
Åh nämen! Jag bor strax utanför Uppsala in
Det var ganska långt bort. Jag finns i mitten av Västra Götaland. Har du vägarna häråt nån gång så hör av dej. Bara att skicka ett pm :) annars kan du gå med i västgötaspets på fb. Det brukar alltid finnas nån eller några som kan hjälpa en att träffas.
Ja det är lite långt och jag brukar oftast röra mig uppåt landet och inte nedåt men har jag vägarna förbi ska jag absolut göra det, Tack! Ska även gå med i FB gruppen ☺️

Ja pinscher har jag funderat på också. Den ”stora” då alltså. Men jag är inte helt såld.. Dvärgpinscher är rätt ok, förutom att jag aldrig har träffat en trevlig. Schipperke har jag också bara träffat bitska, skälliga.. 🙈 Lancashire heeler gillar jag inte formen på. Japp, jag är kräsen 😂

Egentligen tycker jag typ ingen småhund är sådär supervacker eller supersöt så det känns lite svårt att byta storlek. Stora hundar kan jag nämna hur många som helst som jag tycker är vackra/fina/söta. Men jag får kompromissa lite, tänker dock inte köpa de som jag tycker är allra fulast
Välkommen att hälsa på mig om du är i skåne eller skaraborgs närhet. Gissa ställer gärna upp som bra ex.

Jag vet inte hur podengo i litet format brukar vara. Men den enda jag känner är extremt osäker. På nivån att han inte kan bli undersökt av veterinär trots lugnande innan. Systern till ägaren kan trots flera års bekantskap fortfarande inte röra vid honom. Om hon sitter på en stol "får" hon vara i samma rum.

Jag vet inte om han är ett unikt exemplar, eller om rasen har problem med osäkerhet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka