Precis så angående pälsen! Mina BC har perfekt päls på det viset, dom behöver inte täcke om det inte är svinkallt, den är kort och torkar jättefort, dom behöver inte borstas och skulle aldrig kunna få tovor. Men hittar typ ingen medelstor sällskapshund med den pälsen som inte drar på vilt. Tror absolut att det finns ett behov av den typen av hund.
Jag hoppas verkligen att Markiesje kan vara åt det hållet (och etablerar sig som ras, suget verkar ju finnas). Rörlig kropp, ingen form av knepigheter i exteriören, och en för mig perfekt storlek. Bland det mest tilltalande jag vet utseendemässigt också, även om det finns flera raser som är det på olika sätt.
Mitt troligaste val just nu skulle vara en dvärgschnauzer, trots att den är "utanför matchning" på rätt många punkter. Frisk i sin konstruktion, lättskött till vardags, och möjlighet att få tag på en med hyfsat gedigen mental utvärdering är högsta prio.
Storleksgrejen är för mig en optimering mellan att vara såpass liten att det funkar att följa med till folk och på uteställen och så att jag kan lyfta och bära en bit utan problem vid behov. Samtidigt inte så liten att jag med en höft som kommer bli sämre med åren måste sätta mig på huk för att nå hunden. Tycker också att lite större än dvärghundarna är mycket lättare att hantera i närheten av hästar. Har "testat" både vavva och sheltie så jag är rätt säker på den punkten.