Den perfekta sällskapshunden

Jag bor ju i lägenhet med två västgötaspetsar. Det kan väl komma något skall ibland när dom inte tänker sig för men det är inte speciellt ofta. Hemma hos pappa däremot, som bor i hus. Där kan det bli livat. Särskilt när Leffe hör grannhunden eller när någon lämnar huset. Dock så tystnar han ganska fort. Men det är stor skillnad på här och där.
Bor också med västgötaspets i lägenhet. Vi har bott i hus innan också.

Han vet att han inte får skälla, och det gör han inte heller. (Undantaget om det ringer på dörren, men det är jag okej med.) Spelar ingen roll om andra hundar skäller i porten, ambulans åker förbi eller om barn utanför leker högljutt.

Är däremot övertygad om att det beror på uppfostran. Hade min inte blivit tillräckligt aktiverad och ingen hade lärt honom vad som är önskvärt beteende hade han säkert också skällt mycket mer.

Finns ju mängder med trevliga sällskapshundar, men jag slår ett slag för affenpinscher o lhasa apso:love: Supertrevliga hundar båda två, glada, lydiga, vänliga och friska😊
Affenpinschern ingen direkt pälsvård, båda visserligen reserverade mot främlingar men det ser jag egentligen bara positivt på😅
Hänger med på allt från stalldagar till fjällvandringar, men har inget emot att vara soffpotatisar ibland heller😍

Fast båda två är brachycefala, och lhasa apso dessutom en larmande ras med mycket pälsvård. :confused: Alltihop är faktorer som många har som "det här vill jag inte ha", och som är en del av anledningen till att man kan se just att det saknas passande sällskapsraser...

Fast båda två är brachycefala, och lhasa apso dessutom en larmande ras med mycket pälsvård. :confused: Alltihop är faktorer som många har som "det här vill jag inte ha", och som är en del av anledningen till att man kan se just att det saknas passande sällskapsraser...
Vad menar du med :confused:?
Ingen av raserna har problem med sin andning, och om man klipper ner lhasan så är det inte mycket pälsvård?
För mig är det två perfekta sällskapshundar, tvivlar starkt på att det skulle finnas en ras som passar alla😅

Ingen av raserna har problem med sin andning, och om man klipper ner lhasan så är det inte mycket pälsvård?
För mig är det två perfekta sällskapshundar, tvivlar starkt på att det skulle finnas en ras som passar alla😅

Jag hade ändå aldrig köpt en hund med en missbildning så som kort nos eller korta ben, så för oss som inte vill ha det så finns det typ inga hundar när det gäller sällskapshundar.

Jag hade absolut hellre varit utan hund än att stödja den typen av avel.

För mig hade hunden behövt vara medelstor, kort dubbelpäls, utan missbildningar, som går att ha lös och har någorlunda will to please, utan att behöva arbeta flera dagar i veckan.

Jag hade ändå aldrig köpt en hund med en missbildning så som kort nos eller korta ben, så för oss som inte vill ha det så finns det typ inga hundar när det gäller sällskapshundar.

Jag hade absolut hellre varit utan hund än att stödja den typen av avel.

För mig hade hunden behövt vara medelstor, kort dubbelpäls, utan missbildningar, som går att ha lös och har någorlunda will to please, utan att behöva arbeta flera dagar i veckan.
Fast samtidigt (och det här återkommer ju ALLTID i sådana här trådar) kan man inte skräddarsy en hund per person. Jag tycker ju att det finns ett gäng spetsar som passar in på typ tre av fyra kriterier... sedan kanske en schnauzer eller pinscher, kanske en pudel eller någon typ av spaniel? En sheltie? En staffe? Man kan liksom inte alltid få allt.

Fast det är ju som att jag kommer in och säger att min Bichon Frisé är den perfekta sällskapshunden. Men då måste vi bortse från att hon är såpass liten att jag måste lyfta upp henne för att hon inte ska riskera att skadas bland folk och att hennes pälsvård är rätt omständlig. Dvs hon är verkligen toppen, men även om hon sköter jobbet som sällskapshund kanon så har hon onekligen nackdelar.

Å andra sidan, perfektion finns inte i verkligheten.

Fast samtidigt (och det här återkommer ju ALLTID i sådana här trådar) kan man inte skräddarsy en hund per person. Jag tycker ju att det finns ett gäng spetsar som passar in på typ tre av fyra kriterier... sedan kanske en schnauzer eller pinscher, kanske en pudel eller någon typ av spaniel? En sheltie? En staffe? Man kan liksom inte alltid få allt.
Vet inte om jag tycker att det är allt att ha en medelstor hund som har vettig päls, ingen missbildning, som inte behöver arbeta och inte drar på vilt. Känns som vad dom flesta som vill ha hund till sällskap är ute efter men måste då köpa utställningsversioner av golden och labbe.

En spets hade jag inte haft lös. Finns det medelstora spaniels som inte behöver jobba?

Jag tycker ju DSG är perfekt t.ex :D

Fast det är ju som att jag kommer in och säger att min Bichon Frisé är den perfekta sällskapshunden. Men då måste vi bortse från att hon är såpass liten att jag måste lyfta upp henne för att hon inte ska riskera att skadas bland folk och att hennes pälsvård är rätt omständlig. Dvs hon är verkligen toppen, men även om hon sköter jobbet som sällskapshund kanon så har hon onekligen nackdelar.

Å andra sidan, perfektion finns inte i verkligheten.
Känns som att mitt ursprungliga inlägg inte gick fram som jag menade😅🤔

Jag slängde bara in två förslag på vad jag tycker är två bra sällskapsraser, det var det jag trodde vi gjorde i den här tråden😅

Känns som att mitt ursprungliga inlägg inte gick fram som jag menade😅🤔

Jag slängde bara in två förslag på vad jag tycker är två bra sällskapsraser, det var det jag trodde vi gjorde i den här tråden😅
Nja, hela det här forumet verkar vara överens om att bichon-raserna är superbra sällskapshundar mentalt och hälsomässigt. Problemet där som hela tiden återkommer är att de är pälsraser som behöver både pälsvård och regnkläder.

En spets hade jag inte haft lös. Finns det medelstora spaniels som inte behöver jobba?
Finsk lapphund, mittel, lunde, schpperke eller islänning är exempel på spetsar som går utmärkt att ha lösa tänker jag. Bara sådär off the top of my head. :) Min shiba också men hon är inte ett typexempel direkt.

Beror på vad du menar med jobba, mina springer spaniel jag haft har inte behövt jobba, däremot behöver dom ju komma ut på promenader. Och inte promenader som en runda runt huset utan gärna lösa ute i skogen eller längre turer.

Jag håller med jag blir bara irriterad 🙈 finns mängder med sällskapshundar och ofta att frallan hade varit så beskedlig om den haft en normal kropp att jämföra med en så sjuk hund är bara konstigt alls äldre och sjuka hundar blir lugnare.

Ja, dsg är bäst 😍 Min är ju iofs bara 8 månader, men fart på ute och lugn inne.
Helt klart nöjd med och mysa under värmefilten en dag när de är skitväder ute.
Relativt lättlärd ändå skulle jag säga.
Folk kommer såga den med av någon anledning 🙈

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka