Den perfekta sällskapshunden

Nja, hela det här forumet verkar vara överens om att bichon-raserna är superbra sällskapshundar mentalt och hälsomässigt. Problemet där som hela tiden återkommer är att de är pälsraser som behöver både pälsvård och regnkläder.
Hur svårt är det att klippa ner en liten bichon några gånger om året det tar 30 minuter på sin höjd🙈

Just storleken verkar ju vara lite spretig på dsg, min är ju bara 32 cm hög ungefär 🤣
Och strl 35 är lite stort i täcken.
Medans många säger att deras drar 40cm bla.

Min hade 45 men det var för annars räckte de inte runt bröstkorgen. Så 40 egentligen :)
36cm i mankhöjd har jag för mig.

Hur svårt är det att klippa ner en liten bichon några gånger om året det tar 30 minuter på sin höjd🙈

Och hur svårt kan det vara att acceptera att folk tycker att olika saker är ett stort hinder och att det som är plättlätt för dig är ett problem för någon annan och vice versa?

Jag tycker inte att klippning är något direkt bekymmer att fixa med, men jag kan fullt förstå att det inte funkar för alla. Många pälsar blir dessutom mindre väderbeständiga när de är nerklippta, och då är det kläder som blir en "extra grej" varje dag.

Och hur svårt kan det vara att acceptera att folk tycker att olika saker är ett stort hinder och att det som är plättlätt för dig är ett problem för någon annan och vice versa?

Jag tycker inte att klippning är något direkt bekymmer att fixa med, men jag kan fullt förstå att det inte funkar för alla. Många pälsar blir dessutom mindre väderbeständiga när de är nerklippta, och då är det kläder som blir en "extra grej" varje dag.
Folk söker efter något som inte finns. Det är löjligt.
Man kan inte få allt.

Cavalier har väl också päls som behöver klippas och tas om hand om är den perfekt ändå?😅
Betydligt mycket mindre jobb än med bichon-pälsarna som jag förstått det, vad jag vet så har de spanielpäls. Inte bomullsfluff som tovar sig så fort det är fuktigt i luften.

Min hade 45 men det var för annars räckte de inte runt bröstkorgen. Så 40 egentligen :)
36cm i mankhöjd har jag för mig.
33 i non-stop är egentligen perfekt i längden på Nisse, men kommer ej fungera när han breddat sig klart. Så han kommer definitivt bli en liten dsg 🤣

Betydligt mycket mindre jobb än med bichon-pälsarna som jag förstått det, vad jag vet så har de spanielpäls. Inte bomullsfluff som tovar sig så fort det är fuktigt i luften.
Fast rakar du en bichon har den inte heller svårskött päls det är samma med vilken ras pälsras som helst så länge den hålls tillräckligt kort så behövs inget ytterligare jobb med den.
Men då kommer ju problemet att köpa och använda täcken och det verkar ju enormt svårt för vissa att ta av och på ett täcke inför promenaden 🙈

Den är ju för liten o har väll för mycket energi. Men som en aktiv sällskapshund absolut skulle jag säga.
Visst Nisse har lätt till skall men så är han ju endast 8 månader
Antagligen 🙈 önskehunden ska mest bara vara tyst och lugn och född utan några instinkter som hör till arten hund :)
Ja i min värld låter det som en sjuk hund som inte alls orkar vara hund.

Fast rakar du en bichon har den inte heller svårskött päls det är samma med vilken ras pälsras som helst så länge den hålls tillräckligt kort så behövs inget ytterligare jobb med den.
Men då kommer ju problemet att köpa och använda täcken och det verkar ju enormt svårt för vissa att ta av och på ett täcke inför promenaden 🙈
Men är det så himla konstigt att det finns människor som vill ha en hund med funktionell päls? Inget pudelkrull, inget rakande, inga täcken utan bara en helt vanlig fungerande päls....

Nja, hela det här forumet verkar vara överens om att bichon-raserna är superbra sällskapshundar mentalt och hälsomässigt. Problemet där som hela tiden återkommer är att de är pälsraser som behöver både pälsvård och regnkläder.
Måste bara säga att jag aldrig någonsin haft rengkläder på min havanais. Vill inte ens tänka på hur pälsen hade sett ut av det. Visst, efter ett par timmar i ihållande regn fryser han om han inte är i rörelse, men det gör jag med så då går vi in :D.

Måste bara säga att jag aldrig någonsin haft rengkläder på min havanais. Vill inte ens tänka på hur pälsen hade sett ut av det. Visst, efter ett par timmar i ihållande regn fryser han om han inte är i rörelse, men det gör jag med så då går vi in :D.

Jag tänker att en klippt bichonpäls säkert funkar utmärkt om man inte vill vara ute så mycket, men jag vill ha med min hund på fjällvandring och i stallet och då är en funktionell päls som klarar väder, torkar hyfsat fort och inte så lätt blir tovig klart prioriterat.

Av samma anledning vill jag ha en lite större hund än de flesta sällskapsraser. Inte för att jag inte vet att de klarar av att hänga med alldeles utmärkt, utan för att jag tycker att det är mycket mer praktiskt med 35-40 cm än med 25-30 i det sammanhanget.

Resten av tiden kommer den vara en storstadsboende sällskapshund som får hänga med på restauranger och resor. Det känns inte som ett så ovanligt "användningsområde" att göra båda delar.

Jag tänker att en klippt bichonpäls säkert funkar utmärkt om man inte vill vara ute så mycket, men jag vill ha med min hund på fjällvandring och i stallet och då är en funktionell päls som klarar väder, torkar hyfsat fort och inte så lätt blir tovig klart prioriterat.

Av samma anledning vill jag ha en lite större hund än de flesta sällskapsraser. Inte för att jag inte vet att de klarar av att hänga med alldeles utmärkt, utan för att jag tycker att det är mycket mer praktiskt med 35-40 cm än med 25-30 i det sammanhanget.

Resten av tiden kommer den vara en storstadsboende sällskapshund som får hänga med på restauranger och resor. Det känns inte som ett så ovanligt "användningsområde" att göra båda delar.
Jag hade cairnterrier som kombination av "sällskapshund i stan" och "hänga med till stallet och gå långa rundor i skogen". Kanske i minsta laget för min smak, men absolut tillräckligt robust för att jag skulle vilja ha honom i stallet. Pälsen kräver ju trimning, men bara 2-3 gånger per år, så klart mindre pälsvård än t.ex. en nerklippt pudel. Och väldigt funktionell päls - min cairn hade under sina 14 år aldrig täcke och mig veterligen frös han inte och blev heller aldrig våt in på skinnet.

Fast "inför promenaden" är ju just det som gör att DSG, nedklippta hundar etc. inte fungerar optimalt i mitt fall. Visst kan jag ta på ett täcke inför om jag ska gå en promenad, men om jag en, t.ex. en lördag i november, spenderar 8 timmar med att pyssla med saker hemma ute och inne (oavsett om det är tråkigt väder eller inte), dvs mycket tid ute men också mycket gå ut och in i huset/garaget/stallet/någon annan byggnad, så orkar jag inte ta på och av täcket på hunden varje gång jag går ut/in. Jag har själv skor som bara går att dra på och av snabbt, utan snörning eller liknande, eftersom det är enklare med tanke på antalet gånger jag kan ta på och av dem när jag är hemma. Visst kan hunden gå in och lägga sig ensam i värmen, men det är ju lite tråkigt när vi andra är ute och håller på. Dvs jag vill inte ha en hund som är begränsad och inte kan/vill hänga med och göra det vi andra gör pga att den tycker att det är för kallt ute stora delar av året.

I mitt fall kan hundpromenader vara en relativt liten del av tiden som jag och hundarna är ute.

Mitt, och hundarnas, hem är inte inomhus i huset, och att vi går ut ur huset några gånger om dagen för promenader - vårt hem är huset och trädgården (2000-3000 kvm) och alla byggnader omkring (dvs både inne och ute).

Jag vet inte riktigt varför du svarar mig?

Jag har aldrig sagt att en bichon skulle vara ett utmärkt val för fjällvandringar. Jag har bara sagt att jag aldrig haft regntäcke på min. Bara för att en del har det, betyder inte det att det är en ras som kräver det. Viktig skillnad om nu täckesdelen är ett starkt argument för eller emot på något sätt.

Lillterriern min var ju korthårig och det var först när hon kom upp i ålder jag använde täcke på henne... och det gör jag med shiban också nu när hon är gammal när det är alldeles för blött och ruskigt trots att hon har väldigt funktionell päls.
När jag bodde i norrland hade flera kompisar nedklippta pudlar och ingen av dem hade täcke på till vardags under vintern, om det är det man tycker är jobbigt. :) Snöbollar i pälsen var ett större bekymmer när det var lite varmare.

Precis så angående pälsen! Mina BC har perfekt päls på det viset, dom behöver inte täcke om det inte är svinkallt, den är kort och torkar jättefort, dom behöver inte borstas och skulle aldrig kunna få tovor. Men hittar typ ingen medelstor sällskapshund med den pälsen som inte drar på vilt. Tror absolut att det finns ett behov av den typen av hund. :)

Precis så angående pälsen! Mina BC har perfekt päls på det viset, dom behöver inte täcke om det inte är svinkallt, den är kort och torkar jättefort, dom behöver inte borstas och skulle aldrig kunna få tovor. Men hittar typ ingen medelstor sällskapshund med den pälsen som inte drar på vilt. Tror absolut att det finns ett behov av den typen av hund. :)
Jag tror att just egenskapen "inte drar på vilt" är en sådan som samtliga sällskapshundägare kan enas om faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka