Vad gäller reaktionerna så kan jag inte se det som annat än positivt att människor reagerar på dålig/oseriös avel.

Det jag reagerar mest på är det oseriösa beteendet, faktiskt. En tjuvparning mellan en sobel och en merle ställer ju inte till någon direkt skada - de valpar som blir sobelmerle blir som sagt registrerade med avelsspärr. Uppfödare har varit ärliga med värre tjuvparningar än så utan att ha blivit lynchade!

Att man däremot hemlighåller en kull, det är ett oerhört oseriöst beteende. Och som Vallhund skriver så misstänkliggörs andra uppfödare genom att denna kennel inte namnges.

Ingen är lurad, hon har bara ställt olyckan utanför sin kennel. Det kanske inte är tillåtet att göra på det sättet. Man kanske måste registrera tjuvparning hos skk? Om inte så förstår jag inte varför dom har med det att göra.

Ingen är lurad, hon har bara ställt olyckan utanför sin kennel. Det kanske inte är tillåtet att göra på det sättet. Man kanske måste registrera tjuvparning hos skk? Om inte så förstår jag inte varför dom har med det att göra.

Ja, som registrerad uppfödare ska man meddela tjuvparningar till SKK, oavsett om resultatet blir blandraser eller renrasiga hundar. I det här fallet var ju individerna renrasiga och då är det dessutom så att alla sådana individer som föds ska registreras i SKK - man kan inte välja vilka man vill regga! Dels så får man bara ta ett visst antal kullar på en tik och genom att välja att inte registrera en kull så kan man överutnyttja tiken utan att det märks. Dels så beläggs som sagt sobelmerlefärgade hundar med avelsspärr eftersom merlefärgen kan vara svår att se på den typen av hundar, vilket gör att man riskerar framtida merle-merle parningar som kan ge hundar med svåra defekter. En oreggad hund kan man aldrig kontrollera i ett register oavsett vad uppfödaren sagt vid försäljning angående att den aldrig bör avlas på...

Är man som uppfödare med i SKK har man förbundit sig att följa deras regler, tycker man att det är för besvärligt så behöver man inte föda upp SKK-registrerade hundar!

Jag är efter lite detektivarbete f ö tämligen säker på vilken denna uppfödaren är. Jag vill inte gå ut med namnet eftersom det inte är helt klarlagt men det är ändå ingen uppfödare som jag skulle rekommendera baserat på avelsarbete.

Jag missförstod nog. Trodde att de som fick/köpte valparna var på det klara med hur det låg till, dvs ingen lurad. Men så kanske det inte var?

Tycker bara reaktionerna här säger en hel del. Det var fö inte jag som berättade detta, du blandade nog ihop oss. :)
Som medlem i SKK har man förbundit sig att följa deras regler, alla valpar i en kull av renrasiga hundar skall reggas, råkar man ut för en tjuvparning o behåller valparna o de är renrasiga skall de registreras precis som vanligt, i eget namn. Att använda sig av bulvan är riktigt, riktigt fult. Men du kanske tycker att det är helt i sin ordning att få en hund tjuvparad, ljuga om det o använda bulvan?

Rasen collie är värd bättre, den har i dagsläget inte det bästa ryktet, många dras med rädslor för ljud o hala golv t ex, tror du att beteendet som denna uppfödare ägnar sig åt skulle gagna rasen på något sätt?

Ja, som registrerad uppfödare ska man meddela tjuvparningar till SKK, oavsett om resultatet blir blandraser eller renrasiga hundar. I det här fallet var ju individerna renrasiga och då är det dessutom så att alla sådana individer som föds ska registreras i SKK - man kan inte välja vilka man vill regga! Dels så får man bara ta ett visst antal kullar på en tik och genom att välja att inte registrera en kull så kan man överutnyttja tiken utan att det märks. Dels så beläggs som sagt sobelmerlefärgade hundar med avelsspärr eftersom merlefärgen kan vara svår att se på den typen av hundar, vilket gör att man riskerar framtida merle-merle parningar som kan ge hundar med svåra defekter. En oreggad hund kan man aldrig kontrollera i ett register oavsett vad uppfödaren sagt vid försäljning angående att den aldrig bör avlas på...

Är man som uppfödare med i SKK har man förbundit sig att följa deras regler, tycker man att det är för besvärligt så behöver man inte föda upp SKK-registrerade hundar!

Jag är efter lite detektivarbete f ö tämligen säker på vilken denna uppfödaren är. Jag vill inte gå ut med namnet eftersom det inte är helt klarlagt men det är ändå ingen uppfödare som jag skulle rekommendera baserat på avelsarbete.
Du får inte gå ut offentligt med namnet, det kan klassas som förtal även om uppgifterna i sig är sanna, eftersom det kan uppfattas som det görs i syfte att skada uppfödaren. Men ack vad nyfiken jag blir.

Du får inte gå ut offentligt med namnet, det kan klassas som förtal även om uppgifterna i sig är sanna, eftersom det kan uppfattas som det görs i syfte att skada uppfödaren. Men ack vad nyfiken jag blir.

Jag var lite otydlig, det jag menar är att det inte är någon mening att skicka pm och fråga. ;) Men visst förstår jag om du är nyfiken!

Jag tolkade det inte som att valpköparna fått felaktig information om valparna. Dvs att uppf endast undvek att komma ut med det offentligt och till skk, men att valpköparna visste att de köpte felfärgade valpar från tjuvparningskull och att dessa blev utan stamtavla och ska betraktas som blandras. Men jag kan ju ha misstolkat texten eller läst dåligt. Givetvis ska valpköparna inte föras bakom ljuset.

Men vad det har med rasen i sig att göra förstår jag inte. Om hon sålt "blandrashundar" en gång vid sidan av sin collieavel så påverkar inte det rasen i mina ögon. Hon har ju inte registrerat dem som collies och dom kommer aldrig att användas i collieavel.

Om en uppfödare tycker det är OK att bryta mot de regler de förbundit sig att följa vid ett tillfälle, vad säger att de inte gjort det vid flera? Att vara SKK-ansluten ska betyda att man uppfyller vissa villkor, merparten av dem till nytta för hundarna. Att vissa, i synnerhet namnkunniga, uppfödare åker snålskjuts på SKK:s goda rykte kan slå tillbaka på dem som är noga med reglerna.

Okej, men det känns ju inte att det har m rasen att göra om hon låter en tjuvparning hamna utanför kenneln sas. Med tanke på hur snabbt folk dömmer o drar egna slutsatser utifrån ingen fakta förstår jag att hon undviker att sprida detta misstag bland hundfolk. Man kan ju bli lynchad för mindre i hundvärlden. Det mest tragiska tkr jag är att man känner att man måste dölja ett sånt misstag, att det inte finns mer tolerans o förståelse.
Att medvetet ge valparna och dess ägare sämre förutsättningar (begränsningar det innebär med blandras) tycker jag är illa.

Att mörka en kull så att de tex inte kan gå mh och att de inte hamnar i statistiken vid hälsoproblem kan definitivt skada rasen.

Jag håller med! Jag vet inte mer än vad de sagt till mig-. känner mig inte lurad och H*N har inte fått pengar av mig men det är inget beteende jag uppmuntrar alls!
De men det är oärligt mot rasklubben tycker jag och framförallt rasen. (är ingen stor fan a SKK.)
-det var därför jag tog upp det till TS
Var nog med uppfödaren för som en del skriver så har rasen en del problem, men det är en fin och trevlig hund om man får tag i en bra hund (-uppfödare ;))

Jag håller med! Jag vet inte mer än vad de sagt till mig-. känner mig inte lurad och H*N har inte fått pengar av mig men det är inget beteende jag uppmuntrar alls!
De men det är oärligt mot rasklubben tycker jag och framförallt rasen. (är ingen stor fan a SKK.)
-det var därför jag tog upp det till TS
Var nog med uppfödaren för som en del skriver så har rasen en del problem, men det är en fin och trevlig hund om man får tag i en bra hund (-uppfödare ;))

Jag är inte heller något stort fan av SKK, men det är det bästa alternativ vi har helt enkelt. (Jag gillar inte exteriörbedömning som tävling över huvud taget, så redan i grundsynen har jag problem med organisationen...)

Jag förstår att du är glad över att du fått din hund i ditt liv (och ingen har ju något problem med din hund, jag är glad att du inte missförstod där :up:), men visst blev du lurad iom "förklaringen" till varför kullen inte var reggad ("fick inte")? Det påverkar ju inte din individ på något sätt, men det är ytterligare ett tecken på den enorma oseriositeten hos uppfödaren anser jag.

Och som @Dentaku redan skrivit i tråden, men som verkligen tål att upprepas anser jag, registreringen handlar inte bara om synlighet och regler - det handlar om djurskydd! Nu är ju du en intresserad och förhoppningsvis kunnig ägare, och detsamma kan man ju hoppas om den andra valpens ägare. Ni vet(?) alltså att och varför era hundar inte bör gå i avel. Men om något skulle hända som gör att någon av hundarna byter ägare, då följer ingen information med hunden... Som nämnts är merle inte alltid så lätt att se, men jag vill också påstå att det inom "oreggade men äkta"-aveln finns väldigt mycket mindre kunskap om varför dubbelmerle är något man ska undvika...

Jag tvivlar inte på att du @enhorning är vettig och gör rätt val osv, men jag anser att det är otroligt oansvarigt av uppfödaren att inte vilja använda verktygen som finns för att undvika att deformerade valpar kommer till världen! För att skydda sitt eget anseende (varför!? eller är det så illa som Dentaku nämnde, att kanske vill hen slippa räkna en kull så tiken går att använda över gränsen?) är hen villig att riskera djurens välfärd. :yuck:

(Jag gjorde för övrigt misstaget att googla double merle och deppade ihop totalt. Stendöva hundar utan ögon som erbjuds till avel - blir vackra valpar! :up: Jävla amerikaner. :banghead:)

Man kan göra mentaltest med blandras. Och om en kull på få valpar hamnar utanför statistiken så tror jag inte att det skadar rasen. Nej tyvärr, jag ser inte logiken.

Däremot beträffande dubbelmerle. Men uppfödaren kan ta lika mkt ansvar för valparna gentemot valpköparen även om de är oregistrerade, välja köpare med kunskap och med god kontakt och återtagande om hunden måste omplaceras. Som sagt, det är lätt att draegna slutsatser.

Man kan göra mentaltest med blandras. Och om en kull på få valpar hamnar utanför statistiken så tror jag inte att det skadar rasen. Nej tyvärr, jag ser inte logiken.

Däremot beträffande dubbelmerle. Men uppfödaren kan ta lika mkt ansvar för valparna gentemot valpköparen även om de är oregistrerade, välja köpare med kunskap och med god kontakt och återtagande om hunden måste omplaceras. Som sagt, det är lätt att draegna slutsatser.

Så det är bättre/lika bra att chansa på att saker går bra, allt löser sig till det bästa om nåt skulle ske, än att använda sig av de verktyg som finns för att skydda mot framtida valpar?

Och vad med att dölja antalet kullar tiken faktiskt fött?

Edit: Och vad gäller "god kontakt" har den här uppfödaren avsiktligt distanserat sig genom mellanhänder, och när det kommer till "återtagande" vill hen ju inte kännas vid kullen öht. Det fyller inte mig med förtroende för hur ansvarstagande hen är.

Ja det är lätt att dra egna slutsatser, du är duktig på det. Vad är det för mentaltest man kan göra med blandisar?

Missförstår du med flit det flera av oss skriver angående hur det skadar rasen o alla, speciellt collie uppfödare skadas av det som den här uppfödaren har gjort?

Någon som har det här?
Kan ni inte berätta lite om era hundar?
Har ni lång eller korthårig?
Hur är de i temperament?
Arbetsvilja?
Hälsoproblem?
Vad gillar ni bäst med rasen?
Något ni inte gillar?

Jag har en långhårig collie-tik, blue-merle, fem år gammal. Tog över henne som omplacering för två år sen. Hon är lugn i grund men kan tagga till. Inte speciellt arbetsvillig tycker jag dock, försöker alltid ta den enkla vägen och mycket "what's in it for me"-attityd. Man uppfattar henne lätt som lite "dum" men jag tror att hon egentligen är rätt smart, jobbar inte i onödan. Barnen försökte t ex hoppa hinder med henne - hon sprang runt... När hon får snö i tassarna på vintern sätter hon sig och vägrar gå och håller upp tassarna för att man ska ta bort snön åt henne. Är det på baktassarna lägger hon sig med tassarna i luften...

Hon är inte mentaltestad men hon är otroligt skottfast, bryr sig inte om ljud. Väldigt bra på att slappna av var som helst, stannar man mer än 30 sekunder så lägger hon sig ner o slappar. Bryr sig inte om andra hundar överhuvudtaget (förutom vår andra hund). Hon gillar inte nya människor, absolut inte aggressiv men reserverad. Jättesnäll mot barn och katter. Lite vallig om man springer med eller runt henne. Rätt bekväm av sig, långpromenader är inte hennes grej, då lägger hon sig ner o vägrar gå (tills man tar av kopplet, då springer hon iväg). Hon hatar att åka bil. Inte speciellt skällig.

Jag tror inte att hon är så rastypisk. Men det är en otroligt lättsam och enkel hund. Man kan ha med henne överallt, hon slappnar av och funkar liksom var hon än hamnar, gör inget väsen av sig. Lite egensinnig är hon, men mest bara charmigt egensinnig.

Pälsvården var jag orolig för, men den är inte jobbig alls. En ordentlig genomborstning i veckan och nåt bad om året har hon fått. Klipper pälsen på tassarna.

Ja det är lätt att dra egna slutsatser, du är duktig på det. Vad är det för mentaltest man kan göra med blandisar?

Missförstår du med flit det flera av oss skriver angående hur det skadar rasen o alla, speciellt collie uppfödare skadas av det som den här uppfödaren har gjort?

Man kan göra BPH med blandraser förutsatt att de har TAVLIC. Men det sker sällan, tror vi hade en blandras förra året och den tillhörde en av testledarna...

Man kan göra BPH med blandraser förutsatt att de har TAVLIC. Men det sker sällan, tror vi hade en blandras förra året och den tillhörde en av testledarna...
Jag vet det, har för mig att jag skrev det i tråden om oseriös avel där tintilar ansåg sig veta allt om MH eftersom hens syster gjort MH me sin hund.

Jag var ute efter svar från tintilar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 581
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 519
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?