Jag håller med! Jag vet inte mer än vad de sagt till mig-. känner mig inte lurad och H*N har inte fått pengar av mig men det är inget beteende jag uppmuntrar alls!
De men det är oärligt mot rasklubben tycker jag och framförallt rasen. (är ingen stor fan a SKK.)
-det var därför jag tog upp det till TS
Var nog med uppfödaren för som en del skriver så har rasen en del problem, men det är en fin och trevlig hund om man får tag i en bra hund (-uppfödare
)
Jag är inte heller något stort fan av SKK, men det är det bästa alternativ vi har helt enkelt. (Jag gillar inte exteriörbedömning som tävling över huvud taget, så redan i grundsynen har jag problem med organisationen...)
Jag förstår att du är glad över att du fått din hund i ditt liv (och ingen har ju något problem med din
hund, jag är glad att du inte missförstod där
), men visst blev du lurad iom "förklaringen" till varför kullen inte var reggad ("fick inte")? Det påverkar ju inte din individ på något sätt, men det är ytterligare ett tecken på den enorma oseriositeten hos uppfödaren anser jag.
Och som
@Dentaku redan skrivit i tråden, men som verkligen tål att upprepas anser jag, registreringen handlar inte bara om synlighet och regler - det handlar om djurskydd! Nu är ju du en intresserad och förhoppningsvis kunnig ägare, och detsamma kan man ju hoppas om den andra valpens ägare. Ni vet(?) alltså att och varför era hundar inte bör gå i avel. Men om något skulle hända som gör att någon av hundarna byter ägare, då följer ingen information med hunden... Som nämnts är merle inte alltid så lätt att se, men jag vill också påstå att det inom "oreggade men äkta"-aveln finns väldigt mycket mindre kunskap om varför dubbelmerle är något man ska undvika...
Jag tvivlar inte på att du
@enhorning är vettig och gör rätt val osv, men jag anser att det är
otroligt oansvarigt av uppfödaren att inte vilja använda verktygen som finns för att undvika att deformerade valpar kommer till världen! För att skydda sitt eget anseende (
varför!? eller är det så illa som Dentaku nämnde, att kanske vill hen slippa räkna en kull så tiken går att använda över gränsen?) är hen villig att riskera djurens välfärd.
(Jag gjorde för övrigt misstaget att googla double merle och deppade ihop totalt. Stendöva hundar utan ögon som erbjuds till avel - blir vackra valpar!
Jävla amerikaner.
)