Jag är inte heller något stort fan av SKK, men det är det bästa alternativ vi har helt enkelt. (Jag gillar inte exteriörbedömning som tävling över huvud taget, så redan i grundsynen har jag problem med organisationen...)

Jag förstår att du är glad över att du fått din hund i ditt liv (och ingen har ju något problem med din hund, jag är glad att du inte missförstod där :up:), men visst blev du lurad iom "förklaringen" till varför kullen inte var reggad ("fick inte")? Det påverkar ju inte din individ på något sätt, men det är ytterligare ett tecken på den enorma oseriositeten hos uppfödaren anser jag.

Och som @Dentaku redan skrivit i tråden, men som verkligen tål att upprepas anser jag, registreringen handlar inte bara om synlighet och regler - det handlar om djurskydd! Nu är ju du en intresserad och förhoppningsvis kunnig ägare, och detsamma kan man ju hoppas om den andra valpens ägare. Ni vet(?) alltså att och varför era hundar inte bör gå i avel. Men om något skulle hända som gör att någon av hundarna byter ägare, då följer ingen information med hunden... Som nämnts är merle inte alltid så lätt att se, men jag vill också påstå att det inom "oreggade men äkta"-aveln finns väldigt mycket mindre kunskap om varför dubbelmerle är något man ska undvika...

Jag tvivlar inte på att du @enhorning är vettig och gör rätt val osv, men jag anser att det är otroligt oansvarigt av uppfödaren att inte vilja använda verktygen som finns för att undvika att deformerade valpar kommer till världen! För att skydda sitt eget anseende (varför!? eller är det så illa som Dentaku nämnde, att kanske vill hen slippa räkna en kull så tiken går att använda över gränsen?) är hen villig att riskera djurens välfärd. :yuck:

(Jag gjorde för övrigt misstaget att googla double merle och deppade ihop totalt. Stendöva hundar utan ögon som erbjuds till avel - blir vackra valpar! :up: Jävla amerikaner. :banghead:)

Nej, jag känner mig inte alls påhoppad! Blir lite glad över att ni bryr er om min hunds öde-folk brukar mest rycka på axlarna.
Att jag skrev att jag inte känner mig lurad beror på att jag alltid misstänkt att det kan finnas andra orsaker än vad som sagt eller inte sagts.
Tiken var en äldre hund. Den hade absolut fått andra kullar tidigare.

Vet tyvärr inte något av andra valpen.

Hur är den amerikanska collien i övrigt? I usa brukar hundraserna bli än värre än här men har nästan bara hört gott om amerikanska collien. Att den ska ha bättre mentalitet bla. (hur vet man det i såfall utan mh och sånt?)
jag har sett två då jag en gång satt på i väntrum hos veterinären.
då kom två som var de största collie jag sett och de var amerikanska collie.

Ja det är lätt att dra egna slutsatser, du är duktig på det. Vad är det för mentaltest man kan göra med blandisar?

Missförstår du med flit det flera av oss skriver angående hur det skadar rasen o alla, speciellt collie uppfödare skadas av det som den här uppfödaren har gjort?
Vad för slutsatser har jag dragit?

Blandis Rix hjälper till att anordna mentaltest för blandraser och om man har tur kan man även komma in på ett valigt mh med blandras.

Utgå inte från att jag ställer frågan för att provocera. Det är inte min avsikt.

Nej, jag känner mig inte alls påhoppad! Blir lite glad över att ni bryr er om min hunds öde-folk brukar mest rycka på axlarna.
Att jag skrev att jag inte känner mig lurad beror på att jag alltid misstänkt att det kan finnas andra orsaker än vad som sagt eller inte sagts.
Tiken var en äldre hund. Den hade absolut fått andra kullar tidigare.

Vet tyvärr inte något av andra valpen.

Hur är den amerikanska collien i övrigt? I usa brukar hundraserna bli än värre än här men har nästan bara hört gott om amerikanska collien. Att den ska ha bättre mentalitet bla. (hur vet man det i såfall utan mh och sånt?)
jag har sett två då jag en gång satt på i väntrum hos veterinären.
då kom två som var de största collie jag sett och de var amerikanska collie.

Jag har inte någon bra koll på amerikanska collies tyvärr, kanske någon annan vet mer... Men det är väl helt enkelt så att som du antyder går det ju att påstå precis vad som helst om inga mätningar finns i system. :cautious:

Det intryck jag fått - som alltså inte är någon djup insikt utan helt baserat på samtal med ett par hundbekantingar over there - är att de faktiskt har mindre rädslor, men att de också är lallande idioter. :laugh:
Sorry, men det var alltså deras beskrivning - de hade enormt roligt åt Lassie-bilden, eftersom en collie knappt kunde räkna ut hur man satte en tass framför en annan. Jag påstår inte att deras bild är sann (alls!), men jag tyckte det var lite lustigt...

Sen är det väl så med väldigt många raser i USA att show-aveln dominerar något enormt, då ser ju utvecklingen ut därefter också. O_o

I USA är långhårscollien faktiskt generellt ganska så bra (även om det förstås finns avarter). De är väldigt stora och har väldigt mycket päls, men de ses också som arbetande hundar på ett mer självklart sätt än i Sverige (och framför allt mer än i Storbritannien där aveln är en fullkomlig katastrof :(). Så här står det i första meningen av den amerikanska standarden: "The Collie is a lithe, strong, responsive, active dog, carrying no useless timber, standing naturally straight and firm." Viss skillnad mot det svenska "vänlig och värdig"... :cautious:

Den slutsats jag får intryck av - öppen för att den inte stämmer - att du dragit är att vi som inte gillar blandrasavel är fanatiska SKK-förespråkare som blint kritiserar allt vi kan se som hot och/eller avvikelser från The One True Path för att vi inte kan tänka klart. Förblindade av våra fördomar mot blandraser och för renraser fördömer vi på ren reflex utan att ens tänka...

Och då min - och, gissar jag, många andras med mig - syn istället är att vi bryr oss om hundarna, nu och deras framtid blir det lite svårt att kommunicera. I en sådan strävan är SKK ett bra verktyg, helt enkelt för att de tillhandahåller enorma mängder statistik och information och dessutom kan påverka avelsinriktningarna i en sundare riktning. Det sistnämnda må falla under "inte mycket", men det är helt klart mer än "ingenting"... Plus att jag - och, återigen, antagligen många med mig - har erfarenheter av både uppfödare och valpköpare som visar att nä, hoppas att människans inneboende godhet ska innebära att utan reglering blir saker och ting helt hunky dory är inte särskilt realistiskt.

Pessimist ja, SKK-fanatiker nej. ;)

Den slutsats ja - får intryck av - öppen för att den inte stämmer - att du dragit är att vi som inte gillar blandrasavel är fanatiska SKK-förespråkare som blint kritiserar allt vi kan se som hot och/eller avvikelser från The One True Path för att vi inte kan tänka klart. Förblindade av våra fördomar mot blandraser och för renraser fördömer vi på ren reflex utan att ens tänka...

Och då min - och, gissar jag, många andras med mig - syn istället är att vi bryr oss om hundarna, nu och deras framtid blir det lite svårt att kommunicera. I en sådan strävan är SKK ett bra verktyg, helt enkelt för att de tillhandahåller enorma mängder statistik och information och dessutom kan påverka avelsinriktningarna i en sundare riktning. Det sistnämnda må falla under "inte mycket", men det är helt klart mer än "ingenting"... Plus att jag - och, återigen, antagligen många med mig - har erfarenheter av både uppfödare och valpköpare som visar att nä, hoppas att människans inneboende godhet ska innebära att utan reglering blir saker och ting helt hunky dory är inte särskilt realistiskt.

Pessimist ja, SKK-fanatiker nej. ;)
Nej, jag ifrågasätter inte er inställning till blandrasavel och jag hävdar inte heller att ni är fanatiker. Jag bara ifrågasatte reaktionen på uppfödarens handling. Jag såg/ser inte varför det blev ett sådant ramaski över en sån sak, hur det skadar rasen. Och jag undrade sonika vad jag missat.

Nej, jag ifrågasätter inte er inställning till blandrasavel och jag hävdar inte heller att ni är fanatiker. Jag bara ifrågasatte reaktionen på uppfödarens handling. Jag såg/ser inte varför det blev ett sådant ramaski över en sån sak, hur det skadar rasen. Och jag undrade sonika vad jag missat.

OK. Jag tolkade saker som "Med tanke på hur snabbt folk dömmer o drar egna slutsatser utifrån ingen fakta", "Tycker bara reaktionerna här säger en hel del.", mm som att du raljerade över hur överreagerande och dumma vi var helt enkelt. Att du förutsatte att vi överreagerade och det inte fanns någon faktisk, formell anledning (regel) att uppfödaren borde ha rapporterat kullen till SKK utan våra reaktioner var helt ur left field gjorde sitt till också.

Men det är svårt att tolka text, så jag ska försöka släppa de slutsatser jag dragit hittills.

OK. Jag tolkade saker som "Med tanke på hur snabbt folk dömmer o drar egna slutsatser utifrån ingen fakta", "Tycker bara reaktionerna här säger en hel del.", mm som att du raljerade över hur överreagerande och dumma vi var helt enkelt. Att du förutsatte att vi överreagerade och det inte fanns någon faktisk, formell anledning (regel) att uppfödaren borde ha rapporterat kullen till SKK utan våra reaktioner var helt ur left field gjorde sitt till också.

Men det är svårt att tolka text, så jag ska försöka släppa de slutsatser jag dragit hittills.
Okej, nej det jag menade var att om reaktionerna blir så stora och arga för uppfödarens handling, en för mig tämligen obetydande handling för rasen i sig om den skett en endast en gång och i övrigt hanterades med ansvar och respekt för djuren. Om man genast misstänker uppfödaren för att smussla med sina papper, och hävdar att nej nu kan man inte lita på en enda collie-uppfödare längre, alla collies kan rent av vara icke-renrasiga - ja, då anser jag att man drar förhastade slutsatser, gör en höna av en fjäder och då kan jag förstå varför man som uppfödare undanhåller en tjuvparning som skedde en enda gång, i en i övrigt seriös kennel med gott rykte. För att helt enkelt slippa få rabiata hundfolk på sig.

Okej, nej det jag menade var att om reaktionerna blir så stora och arga för uppfödarens handling, en för mig tämligen obetydande handling för rasen i sig om den skett en endast en gång och i övrigt hanterades med ansvar och respekt för djuren. Om man genast misstänker uppfödaren för att smussla med sina papper, och hävdar att nej nu kan man inte lita på en enda collie-uppfödare längre, alla collies kan rent av vara icke-renrasiga - ja, då anser jag att man drar förhastade slutsatser, gör en höna av en fjäder och då kan jag förstå varför man som uppfödare undanhåller en tjuvparning som skedde en enda gång, i en i övrigt seriös kennel med gott rykte. För att helt enkelt slippa få rabiata hundfolk på sig.

Det är nog helt enkelt så att vi kommer från helt olika håll i den här frågan. För jag kan inte läsa ovanstående utan att bli helt förbluffad över din avslappnade hållning och att du fortsätter hävda att det handlar om oresonliga överreaktioner som motiverar uppfödarens handling, framförallt eftersom flera av oss försökt förklara ingående vari problemet ligger här i tråden.

Jag anser fortsatt att den omtalade uppfödaren är en skam och ett skräckexempel, och jag ser över huvud taget inte vari överreaktionen ligger. Jag förstår inte riktigt vad försvaret av uppfödaren går ut på. Slappna av? :confused:

Missade du helt att jag skrev att det är flera collieuppfödare som under årens lopp råkat ut för tjuvparningar som de varit helt öppna med utan att få "rabiata hundfolk" på sig? Det har handlat om rena blandrasparningar, parningar mellan hundar som varit för unga för att genomgå de tester som är krav för registrering osv. Dessa uppfödare har dock visat sin seriositet genom att meddela SKK och gjort det bästa av situationen - hittat lämpliga hem till blandraser utan att göra någon som helst ekonomisk vinning, genomfört hälso- och mentalundersökningar så snart som möjligt och naturligtvis registrerat alla renrasiga hundar.

Hur vet du att händelsen i övrigt hanterades med "ansvar och respekt för djuren"? Ägaren skriver ju till och med att hen misstänker att det kan finnas andra orsaker än vad som sagts.

Missade du helt att jag skrev att det är flera collieuppfödare som under årens lopp råkat ut för tjuvparningar som de varit helt öppna med utan att få "rabiata hundfolk" på sig? Det har handlat om rena blandrasparningar, parningar mellan hundar som varit för unga för att genomgå de tester som är krav för registrering osv. Dessa uppfödare har dock visat sin seriositet genom att meddela SKK och gjort det bästa av situationen - hittat lämpliga hem till blandraser utan att göra någon som helst ekonomisk vinning, genomfört hälso- och mentalundersökningar så snart som möjligt och naturligtvis registrerat alla renrasiga hundar.

Hur vet du att händelsen i övrigt hanterades med "ansvar och respekt för djuren"? Ägaren skriver ju till och med att hen misstänker att det kan finnas andra orsaker än vad som sagts.
Nej, det visste jag inte/har jag missat.

Jag säger inte att uppfödaren hanterat händelsen så i övrigt, jag frågar OM hon har det så hur har det förstört rasen? För det finns ju inget som säger att hon inte har gjort det.

Det är nog helt enkelt så att vi kommer från helt olika håll i den här frågan. För jag kan inte läsa ovanstående utan att bli helt förbluffad över din avslappnade hållning och att du fortsätter hävda att det handlar om oresonliga överreaktioner som motiverar uppfödarens handling, framförallt eftersom flera av oss försökt förklara ingående vari problemet ligger här i tråden.

Jag anser fortsatt att den omtalade uppfödaren är en skam och ett skräckexempel, och jag ser över huvud taget inte vari överreaktionen ligger. Jag förstår inte riktigt vad försvaret av uppfödaren går ut på. Slappna av? :confused:
Jag menar inte att försvara någon, jag undrar hur det kommer sig att rasen blir förstörd av denna händelse. Fortfarande undrar jag det, utan att försvara uppfödaren eller veta OM hon i övrigt hanterat situationen på ett ansvarsfullt sätt - men fortfarande med inställningen att det är möjligt. Att det faktum att hon inte sagt nåt till SKK INTE betyder att hon också handlar oseriöst i sin övriga avel.

Jag menar inte att försvara någon, jag undrar hur det kommer sig att rasen blir förstörd av denna händelse. Fortfarande undrar jag det, utan att försvara uppfödaren eller veta OM hon i övrigt hanterat situationen på ett ansvarsfullt sätt - men fortfarande med inställningen att det är möjligt. Att det faktum att hon inte sagt nåt till SKK INTE betyder att hon också handlar oseriöst i sin övriga avel.

Ingen har mig veterligt sagt att det förstör rasen? Skadar den däremot. Collie har inte världens bästa anseende ärligt talat, många är bekymrade över framförallt rädslorna och att ytterligare sätt framkommer som uppfödare beter sig illa gör knappast att rasen får bättre rykte?
Om jag själv hade funderat på collie som nästa hund hade jag på fullt allvar dragit öronen åt mig i det här läget. Jag har inga kontakter bland collie-uppfödare, ingen särskild insyn i rasen. Detsamma gäller för många som byter ras eller köper sin första hund. Om jag i det läget läste det som framkommit i den här tråden hade jag fått se alla uppfödare (vem handlar det om? ingen aning... är det ett uttryck för en generell kultur hos vissa/många/alla collieuppfödare? ingen aning...) med ännu större misstänksamhet, samtidigt som jag även fått anledning att tvivla på statistiken (vad är sant? vad är dolt?). Hur gagnar det rasen att potentiella valpköpare med vissa krav drar öronen åt sig, medan kvar blir "äh, saker löser sig"-gruppen?

Sedan håller jag helt enkelt inte med i din optimistiska delbedömning, att man kan skilja ut vad man vet om en uppfödares beteende när man ska göra antaganden om beteenden man inte har specifik information om. För mig väger information in, jag nollställer inte mina bedömningar utan värderar vidare utifrån vad jag redan vet. Nej, jag är inte bergsäker på att den här uppfödaren har gjort 100 fel av 100, kanske är något bättre än jag tror. Men jag skulle aldrig lita på den förhoppningen, för mig har hen totalt förbrukat mitt neutrala förtroende och hamnat väldigt långt på minussidan. Det varken kan eller vill jag bortse från.

Hen har uppfört sig förkastligt, jag har inga som helst problem att "erkänna" att det färgar hur jag ser på personen.

Blandis Rix hjälper till att anordna mentaltest för blandraser och om man har tur kan man även komma in på ett valigt mh med blandras.

Utgå inte från att jag ställer frågan för att provocera. Det är inte min avsikt.
Vanligt MH i t ex SBKs regi kommer inga blandisar med på, om de inte är uttagna till tjänst, slinker det med en blandis så kan klubben tas ifrån rätten att arrangera MH.

Tycker absolut inte att det är en höna av en fjäder. Om alla uppfödare gjorde en sån här "miss" var, skulle det verkligen vara totalt förödandeför vilken ras som helst eftersom antalet kullar man kan ta på en tik är begränsat. Antingen är det nolltolerans mot alla fuskare eller så kan man släppa aveln fri utan kontroller öht. Blir ju ett jäkla hyckleri om man kan se emellan fingrarna när det passar. Är man seriös följer man alla regler utan undantag.

Förra året höll Blandis ett enda av deras egen mentalbedömning. Den verkar dessutom vara extremt lite som ingår om man jämför med MH eller BPH. Momenten som ingår är:

• Hälsande på grupp
  • Hantering
  • Promenad med annan person
  • Promenad med hundförare
  • Passivitet
  • Kontakt och kontroll
  • Aktivitet
  • Hot(spöke)

Första hälften täcks ju i princip upp av 1 a-c på ett MH...

Förra året höll Blandis ett enda av deras egen mentalbedömning. Den verkar dessutom vara extremt lite som ingår om man jämför med MH eller BPH. Momenten som ingår är:

• Hälsande på grupp
  • Hantering
  • Promenad med annan person
  • Promenad med hundförare
  • Passivitet
  • Kontakt och kontroll
  • Aktivitet
  • Hot(spöke)

Första hälften täcks ju i princip upp av 1 a-c på ett MH...
På de hundfora som fanns i begynnelsen, vovve o Västerviks BK´s forum var det ett evigt tjafs från blandisägare om att de blev diskriminerade eftersom blandisar inte fick tävla i bruksgrenarna. Att bruksgrenar, såväl som utställningar faktiskt handlar om avelsutvärderingar gick in genom ena ögat o ut genom det andra.
Många var vi som tyckte att deras egen klubb, dvs blandis.se skulle kunna hålla egna tävlingar fick vi inget gehör för.
Nån som vet hur det ser ut idag på den fronten?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 581
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 519
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"