Cola till barn?

Sv: Cola till barn?

Jag tycker också att en viss återhållsamhet med sockerätande i hemmet är en bra idé när man har små barn, eller barn överhuvudtaget. Jag tycker inte man behöver ladda upp inför helgerna med shoppingvagnen fylld av jätteflaskor med allehanda läsk, stora mängder godis och dito chips. Inte per automatik. Festa loss ibland på godsaker är givetvis helt okej, men jag tycker mig se ett slentrianmässigt köpande av MÄNGDER med läsk (ekonomiflaskor eller egen läskmaskin!) och godis. Det är nästan så, inbillar jag mig, att njutningen inte är densamma när godiset finns i obegränsad mängd? Det blir liksom ingen "speciellt" med det utan nåt man stoppar i sig lite av ohejdad vana.

Godiset innehåller ju dessutom andra mindre hälsosamma saker, förutom sockret.

:bow: Tack för att du bevisar att det inte är jag som skriver så fruktansvärt illa att man inte fattar ett ord av det jag skriver, började bli lite orolig där ett tag. Sen visst jag inser att folk missuppfattade mitt första inlägg men anser ändå att jag förklarat mig bättre i de senare.

Nej men om du inte kan dra slutsatsen att mitt barn kommer att ha anlag för det och att jag därför anser att mitt barn inte ska börja livet med att äta en massa socker, utan ha ett mer kontrollerat och begränsat intag av det.

Utgår man inte från att ens barn kommer att bli friskt?

Förstår inte heller varför du anför vad dina dietister säger om du själv inte tror på vad de säger? Eller håller med. Men strunt samma, nej, jag är inte särskilt intresserad av diskussioner med dietister, sådant har jag nog av i jobbet. Men att de inte gillade alkohol var nytt för mig.

jag engagerade mig i diskussionen därför att ditt första inlägg var så svart-eller-vitt. Sedan om du inte vill debattera, ok with me.

Utgår man inte från att ens barn kommer att bli friskt?

Förstår inte heller varför du anför vad dina dietister säger om du själv inte tror på vad de säger? Eller håller med. Men strunt samma, nej, jag är inte särskilt intresserad av diskussioner med dietister, sådant har jag nog av i jobbet. Men att de inte gillade alkohol var nytt för mig.

jag engagerade mig i diskussionen därför att ditt första inlägg var så svart-eller-vitt. Sedan om du inte vill debattera, ok with me.

Klart som fan att man utgår från att barnet blir friskt. Jag var frisk när jag föddes, trots pappa med diabetes (jag fick det vid 29 års ålder). Men hur friskt barnet än är så är gener alltid där och mitt barn kommer att ha halva sin uppsättning av gener från mig och jag har diabetes och de generna finns där alltså vare sig jag vill eller inte. Man kan vara fullt frisk men ändå bära på "skadade" gener, i det fallet gäller det bara att vara extra försiktigt med vad man utsätter sig för, för att minimera risken att sjukdomen bryter ut (detta är väl tredje gången jag försöker få dig att förstå det). Mitt första inlägg ja, slutade du att läsa efter det eller?

Jag ser ingen vidare diskussion, mest du som försöker tala om för mig hur fel jag tänker. Det känns bara tröstlöst faktiskt.

Vad gäller alkohol, så trodde jag att alla visste att för att alkohol ska kunna bli just alkohol, så krävs det socker till jäsningen, man kan säga så här att ju högre alkoholhalt desto högre och snabbare kolhydrater. Öl är långsamma kolhydrater medans sprit är snabba som ger en kraftig och snabb ändring av blodsockret, först upp sedan störtdykning nedåt när alkoholen går ur kroppen (levern "glömmer" skjuta till glukosreserver då den koncentrerar sig på att rena ut giftet (alkoholen) ur kroppen. Alkohol kan med andra ord ställa till det ordentligt för en diabetiker som inte har stenkoll på sitt intag och även blodsockret.

Jag tycker inte man behöver ladda upp inför helgerna med shoppingvagnen fylld av jätteflaskor med allehanda läsk, stora mängder godis och dito chips.

Nej, som sagt var, sunt förnuft tycker jag räcker långt. Men ibland har jag svårt för vuxna som överför regler till sina barn på grund av problem som de själva har. Jag har tex en kompis (som jag gillar väldigt mycket i övrigt) som inte tillåter sitt barn att äta choklad, indirekt pga sin egen ätstörning och omättliga godissug. Hon äter massor av godis själv, men tillåter inte sitt barn att göra det, ens det minsta lilla. Det tycker jag blir konstigt. För mig är choklad en njutning jag inte skulle vilja vara utan, men jag äter inte varje dag och aldrig några större mängder. Ser inga problem med att låta min son smaka heller.

Vad gäller alkohol, så trodde jag att alla visste att för att alkohol ska kunna bli just alkohol, så krävs det socker till jäsningen, man kan säga så här att ju högre alkoholhalt desto högre och snabbare kolhydrater. Öl är långsamma kolhydrater medans sprit är snabba som ger en kraftig och snabb ändring av blodsockret, först upp sedan störtdykning nedåt när alkoholen går ur kroppen (levern "glömmer" skjuta till glukosreserver då den koncentrerar sig på att rena ut giftet (alkoholen) ur kroppen. Alkohol kan med andra ord ställa till det ordentligt för en diabetiker som inte har stenkoll på sitt intag och även blodsockret.

Nej, jag förstår inte alls det där om genetiken. Jag trodde risken var ca 30-50 procent?

Vad gäller alkohol åsyftade jag på människor utan diabetes. De där som enligt dina dietister skulle må bättre om de slutade med alkohol och åt enligt tallriksmodellen.

Obs- du behöver inte alls svara om du tycker att det är tröstlöst!

Men...det ar val ratt valkant numera att folk i allmanhet ater for mycket och motionerar for lite? Att ata enligt tallriksmodellen och dra ner pa alkoholintaget rent allmant kan val aldrig vara daligt?

Jag har varit ratt restriktiv med godis etc till mina barn som nu ar 4.5 ar. Det ar kanske iofs mest for att vi vuxna inte dricker lask, ater smagodis, chips osv sa vi koper valdigt sallan hem det. Fore tva ars alder fick de inte smaka nagot "onyttigt" men darefter har vi inte varit sarskilt strikta. Men jag maste saga att jag tycker det ar ratt skont att barnen valjer vatten framfor sota drycker, aven nar de har fritt val, och att de nojer sig med en eller tva kakor nar det bjuds.

Jag har en vaninna vars tva barn (2 och 5) gnaller efter kakor, glass och choklad dagarna i anda, de dricker inget annat an saft och vagrar ata upp middagen om de inte far majonnas pa allt och en sot efterratt som "beloning" efterat. De har haft helt fri tillgang pa onyttiga livsmedel sedan spad alder och det marks. De ar valdigt aktiva sa de ar normalviktiga (just nu) men det kanns inte som om de har nagon vidare bra kosthallning faktiskt...

Intressant att det enbart är Cola det pratas om när det gäller dricka med koffein i när även Trocadero innehåller koffein...

kl

Vet inte om jag är ensam men jag tycker att cola och godis har blivit någon jävla muta till ungarna när de inte gör som man vill. Bättre pli på ungarna och lär dem släcka törsten med vatten eller mjölk. Både för hälsans skull men även för tändernas skull. Med en tandläkare i familjen så har jag helt blivit avskräckt att ens låta mina barn få dricka cola.

Jag tycker också att en viss återhållsamhet med sockerätande i hemmet är en bra idé när man har små barn, eller barn överhuvudtaget.

Håller absolut med och med ett litet ögonkast på dagens svenska barn, ungdomar och vuxna kan vi tydligt se att ökningen av dem som äter fel och rör sig för lite successivt ökar.
Föräldrar kan argumentera sig blå över hur de anser barn ska utfodras. Avkommornas hull skvallrar ogenerat om föräldern hade "rätt" eller "fel" förhållningssätt gällande utfodringen.

Föräldrar kan argumentera sig blå över hur de anser barn ska utfodras. Avkommornas hull skvallrar ogenerat om föräldern hade "rätt" eller "fel" förhållningssätt gällande utfodringen.

Och om ett barn är överviktigt och övriga i familjen är normalviktiga eller smala, är det då "felaktig utfodring" som är problemet?

Men...det ar val ratt valkant numera att folk i allmanhet ater for mycket och motionerar for lite? Att ata enligt tallriksmodellen och dra ner pa alkoholintaget rent allmant kan val aldrig vara daligt?

Jag har inga problem med tallriksmodellen, bortsett från att jag aldrig sett någon människa äta enligt den i praktiken. Alkohol är ju inte enbart negativt för kroppen, utan har goda effekter mot bla blodtrycket, så den biten vet jag inte riktigt vad dietisterna har emot.

Intressant att det enbart är Cola det pratas om när det gäller dricka med koffein i när även Trocadero innehåller koffein...

Men vem dricker trocadero nuförtiden? Det är nog betydligt vanligare att dricka cola, av försäljningssiffrorna att döma.

Jag har inga problem med tallriksmodellen, bortsett från att jag aldrig sett någon människa äta enligt den i praktiken. Alkohol är ju inte enbart negativt för kroppen, utan har goda effekter mot bla blodtrycket, så den biten vet jag inte riktigt vad dietisterna har emot.

Det är väl massor av folk som äter enligt den? För mig är det helt enkelt vanlig mat, sen kanske man inte lägger upp det uppdelat på det sättet, men proportionerna kolhydrater vs grönsaker vs kött är väl rätt normala för en lagad måltid? Möjligen att det är lite mycket kött.

Det är väl massor av folk som äter enligt den? För mig är det helt enkelt vanlig mat, sen kanske man inte lägger upp det uppdelat på det sättet, men proportionerna kolhydrater vs grönsaker vs kött är väl rätt normala för en lagad måltid?

Ingen aning, vet inte ens vad dietisterna förespråkar för fördelning numera. Det är möjligt att många äter så per automatik, men ingen jag känner har i a f använt det som en viktmetod. Inte medelhavsdieten heller, även om den ska vara överlägsen det mesta annat i teorin.

Men vem dricker trocadero nuförtiden? Det är nog betydligt vanligare att dricka cola, av försäljningssiffrorna att döma.

Ja, jag nästan svimmade när Trocadero nämndes - jag visste inte ens att den fortfarande fanns! Trocadero var min barndoms lite mer speciella läsk, med lite annorlunda smak. Den och Portello! Finns den också kvar? Måste nog göra en nostalgitripp, tror jag! :)

Och om ett barn är överviktigt och övriga i familjen är normalviktiga eller smala, är det då "felaktig utfodring" som är problemet?

Det kan det vara men inte nödvändigtvis (det kan vara så att endast en individ i familjen har en extra dragning till att stoppa fel och för mycket saker i munnen), det kan även vara ett annat föräldrapåverkat misslyckande/feltänk.
I väldigt sällsynta fall kan det vara medicinskt.

Det är väl massor av folk som äter enligt den? För mig är det helt enkelt vanlig mat, sen kanske man inte lägger upp det uppdelat på det sättet, men proportionerna kolhydrater vs grönsaker vs kött är väl rätt normala för en lagad måltid? Möjligen att det är lite mycket kött.

Iaf innan vår matkultur kraftigt började influeras från resten av världen.
Jag åt enligt tallriksmodellen fram till 90-talet då jag flyttade hemifrån och andra matkulturer gjort explosivt intåg.
På min tallrik ligger det numer mest grönsaker, protein och fett - min huvudsakliga kolhydratskälla är grönsaker.

Det kan det vara men inte nödvändigtvis (det kan vara så att endast en individ i familjen har en extra dragning till att stoppa fel och för mycket saker i munnen)

Ja. jag tycker nog att man ska vara försiktig att dra slutsatser och skuldbelägga föräldrar för sådant, eftersom vi vet att vissa barn har en aptitstörning som gör att de äter mer än andra. Dessutom är ju inte barn djur, som man sätter en exakt foderstat åt och sedan slänger in fodret genom en lucka till - de har ju möjligheter att påverka vad de äter på egen hand. Det är inte så lätt.

Min son är synnerligen smal, utan att någon annan i familjen är det (normalviktig). Det behöver ju knappast tyda på att han får sund mat eller osund heller, för den delen.

Dessutom ska man komma i håg att ätstörningar (åt båda hållen) inte alls behöver synas på midjemåttet eller BMI-skalan. Så jag tycker nog att du var onödigt enkelspårig i ditt förra inlägg.

Ja. jag tycker nog att man ska vara försiktig att dra slutsatser och skuldbelägga föräldrar för sådant, eftersom vi vet att vissa barn har en aptitstörning som gör att de äter mer än andra. Dessutom är ju inte barn djur, som man sätter en exakt foderstat åt och sedan slänger in fodret genom en lucka till - de har ju möjligheter att påverka vad de äter på egen hand. Det är inte så lätt.

Min son är synnerligen smal, utan att någon annan i familjen är det (normalviktig). Det behöver ju knappast tyda på att han får sund mat eller osund heller, för den delen.

Dessutom ska man komma i håg att ätstörningar (åt båda hållen) inte alls behöver synas på midjemåttet eller BMI-skalan. Så jag tycker nog att du var onödigt enkelspårig i ditt förra inlägg.

Med tanke på hur explosivt snabbt svenska barn blir feta säger jag utan att blinka att föräldrar knappt anstränger sig för att påverka sina barns hälsa eller reglera denna märkliga ökning av ursäkten "förhöjd aptit" bland barn.
OM de hade gjort det hade det inte sett ut som det gör idag.
Allt det handlar om är okunskap, nonchalans, orkeslöshet som förkläds med idel ursäkter.
Det finns ingen godtagbar ursäkt till att vi ska vara fetare idag än vad vi var för 30 år sedan.

Att sätta rutiner/vanor tidigt är a och o för vad som senare kommer hända.
Låt ditt barn äta sig fet och du har grundat för att denne individ kommer bli en fet, troligen ännu fetare, vuxen.

Den stora massan föräldrar med överviktiga/mulliga barn (eller husdjur) ska bära skämskeps.
Det är få som med kunskap och engagemang i ryggen inte förmår hålla sin familj normalviktiga och dessa är just undantagen och inte det minsta intressanta att diskutera runt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka