Cola till barn?

Sv: Cola till barn?

Lustigt detta med cola och magsjuka. Jag har läst att man inte alls ska dricka det eftersom det är för mycket socker i det och gissar att magsjukan i 9 fall av 10 går över av sig självt - oavsett om man dricker cola eller inte.

En liten länk: http://www.aftonbladet.se/halsa/article11787565.ab

Lustigt detta med cola och magsjuka. Jag har läst att man inte alls ska dricka det eftersom det är för mycket socker i det och gissar att magsjukan i 9 fall av 10 går över av sig självt - oavsett om man dricker cola eller inte.

Jo, jag tror ju inte att cocacola botar magsjuka ;) Vad jag menar är, att precis när man är på väg att tillfriskna, och är svag och eländig och vanligt vatten smakar apa, så känns det som himmelrikets nektar att dricka pärlande, sval cocacola! Man får en liten kick av både socker och koffein, och bubblorna gör att man slipper den fadda smaken i munnen.

Vid vilken ålder får ditt barn dricka cola? Flera av våra grannar har ett totalt förbud mot cola (p.g.a. koffeinet) till barn. Mitt barn har fått cola på dagtid och hon har även fått smaka på kaffe (ren nyfikenhet) eftersom jag tror att förbud triggar nyfikenheten mer. Naturligtvis så är mycket totaltförbjudet fortfarande, alkohol och cigaretter, men cola är inte förbjudet i vårt hem.

Varför skulle koffein vara förbjudet för barn? Jag kan förstå om man inte vill utsätta tänderna för socker och lågt ph-värde, men koffein är ju helt ofarligt. Min 19 månaders dricker te med mig ! :)

Nu läste jag din länk! Och ja, det stämmer säkert! Vi har Resorb hemma, framförallt för dottern för det är ju viktigt att barn inte torkar ut. Jag skulle aldrig ge/dfricka cola medan magsjukan härjar som mest. Bara när man "nästan" blivit frisk men fortfarande inte känner för att dricka nåt annat, allt smakar pyton.

Men det är inget "gott råd" jag ger, tror heller inte att det är nåt farligt i det.

Varför skulle koffein vara förbjudet för barn? Jag kan förstå om man inte vill utsätta tänderna för socker och lågt ph-värde, men koffein är ju helt ofarligt. Min 19 månaders dricker te med mig ! :)

STORA mängder koffein är knappast nyttigt, man blir ju rätt speedad av det och alla vi kaffeälskare vet att man blir beroende....! det finns ju också åldersgräns för inköp av t.ex. Red Bull och andra koffeindrycker av den typen.

STORA mängder koffein är knappast nyttigt, man blir ju rätt speedad av det och alla vi kaffeälskare vet att man blir beroende....! det finns ju också åldersgräns för inköp av t.ex. Red Bull och andra koffeindrycker av den typen.

Nja, jag har försökt dricka kaffe sedan barnålder och inte lyckats bli beroende än. Te dricker jag för att det är gott och värmande. Ett glas Cola kan ju omöjligen ha någon större betydelse ur den aspekten. och blir man pigg är det ju inte nödvändigtvis negativt heller. Jag har personligen aldrig upplevt att jag har blivit "speedad" av Cola.

Huskuren coca-cola och chips bygger förmodligen på att det man behöver efter en magsjuka är vatten, socker och salt. Alltså precis som i vätskeersättning - fast lättare att få barnen intresserade....

Nja, jag har försökt dricka kaffe sedan barnålder och inte lyckats bli beroende än. Te dricker jag för att det är gott och värmande. Ett glas Cola kan ju omöjligen ha någon större betydelse ur den aspekten. och blir man pigg är det ju inte nödvändigtvis negativt heller. Jag har personligen aldrig upplevt att jag har blivit "speedad" av Cola.

"Beroende" blir man väl om man dricker kaffe dagligen, flera koppar. När man sen avstår nån dag, brukar man få grym huvudvärk, som bara en kopp kaffe kan bota.

Vi dricker själva betydligt mer te än kaffe, och får samma effekt, dvs huvudvärk om vi av nån anledning är te-lösa nån dag. Skulle tro cocacola gör detsamma, om man dricker massor varje dag, men det är det kanske inte så många som gör?

Jag märker helt klart på mitt barn om hon varit hos nån kompis och druckit cola, att det är ypperligt svårt att somna om kvällen..... Hon drack en gång, på en hästmässa, en kopp kaffe med mjölk vid 6-tiden på kvällen, och kunde omöjligt somna den natten på hotellet, trots att hon brukar slockna som en glödlampa efter mässdagar.

Coca cola är lite förbjudet eftersom en förälder dricker det lite för ofta, vi försöker få det till vuxendryck men ger nog upp om ett halvår eller så, då får han dricka det mer diskret.

Har fått dricka lite orangina men vi håller oss helst till vatten pga det är bättre som dryck.

Är coffein farligt för en tvååring? Jag skulle inte tveka ett ögonblick att ge vår en kopp the om han ville ha.

*kl*

På tal om coca cola, så skulle jag vilja påstå att fosforsyran är betydligt värre än koffeinet.

"Beroende" blir man väl om man dricker kaffe dagligen, flera koppar. När man sen avstår nån dag, brukar man få grym huvudvärk, som bara en kopp kaffe kan bota.

Vi dricker själva betydligt mer te än kaffe, och får samma effekt, dvs huvudvärk om vi av nån anledning är te-lösa nån dag. Skulle tro cocacola gör detsamma, om man dricker massor varje dag, men det är det kanske inte så många som gör?

Jag märker helt klart på mitt barn om hon varit hos nån kompis och druckit cola, att det är ypperligt svårt att somna om kvällen..... Hon drack en gång, på en hästmässa, en kopp kaffe med mjölk vid 6-tiden på kvällen, och kunde omöjligt somna den natten på hotellet, trots att hon brukar slockna som en glödlampa efter mässdagar.

Jag har varit beroende av Coca Cola i över halva mitt liv, och legat på en konsumtion av 1-3 liter om dagen. Om jag inte dricker det, blir abstinensen fruktansvärd.
Svår huvudvärk, illamående, dåligt humör, dålig aptit etc.

Har lyckats skära ner i perioder, men det räcker (tyvärr!) med något enstaka felsteg för att allt ska vara förstört igen..
Därför är jag mycket noga med att förklara för sonen, 6 år, hur dumt just Cola är. Han får däremot ett glas läsk när vi käkar ute, ibland på lördagarna osv. Han får Cola ibland också, men jag föredrar att han dricker annat faktiskt..

KL

Har inga barn men vet själv hur mycket socker, godis och läsk man konsumerar ibland :crazy:

Just cola skulle jag vara försiktig med framförallt eftersom att man faktiskt kan bli beroende av det, känner ett flertal som måste dricka det dagligen..

Annars hade jag begränsat godis och läsk typ till enbart en mindre mängd på fredag/lördagar för alla i familjen.
Vi försöker dra ner på allt sånt..för idag lever vi bland välfärdssjukdomar och det är inte konstigt ifall man tänker efter ibland..Vi själva har varit fruktansvärt dåliga på den biten..försöker tvinga i mig vatten i stället för saft så ofta som förut tex.

Sen en uppfattning jag har är att barn kan bli lätt dryga av att ha godis/läsk för lättillgängligt..de ska då alltid ha, hela tiden och det kan göra det svårt att få i dem annat..För de ska bara dricka läsk och det blir ett enda liv..
Kanske ge mer när de förstår att man inte kan äta godis eller dricka läsk hur mycket som helst bara för att det är gott?

Som en bekant sa "man skulle fasen inte introducera godis eller läsk förns de fyllt 18" :D

Här får barnen cola (eller annan läsk) de gånger vi äter utemat eller tacos (ett par gånger i månaden) och på lördagar till lördagsgodiset på kvällen. De gånger de väljer cola tycker jag inte att de har speciellt svårt att somna.

Är är en äkta fd pepsi max beroende människa. Dricker inget sedan jag fick veta att jag var gravid. Hade rejäl huvudvärk i en vecka...Dock tror jag inte på förbud för barn. Någon gång ibland kan jag tycka det är okej med cola.

Det tycker jag med. Att det blir lite "som förr i tiden" ;) när godis, glass, läsk osv var nåt lite speciellt som man inte stoppade i sig obegränsat varje dag, som tycks vara fallet nuförtiden (i många fall...). Jag vet flera barn som cyklar direkt från skolan till Netto och köper en påse lösgodis och en energidryck full med koffein, i princip varje dag. Inte så nyttigt kan man tänka, OCH lite ledsamt, tycker jag, att inget är riktigt "speciellt" längre. Allt finns, alltid, tillgängligt och som nåt självklart. (Och det gäller inte bara godis, utan allt möjligt..... Off topic.)

Tillhör inte föräldraforumet alls, så bara ett litet instick om apfelshorle (ursäkta ev. dålig stavning)
Allt jag har stött på i tyskland, o sverige, som kallats för apfelshorle har varit 50-60% äppeljuice och resten mineralvatten, utan sötningsmedel...
Så tänker att detta inte alls kan jämföras med hur onyttigt tex. cola är. istället magrare än ren juice. Nu har jag inga barn, men om jag hade, o de ville ville ha det till skolan så hade jag glatt låtit dem, 1000% ggr heldre än läsk. Kan ju kompemsera med att inte dricka "sånt" hemma istället då.
:)

Sonen var nog kring tre. Men vi häller alltid vatten och färgar det med läsk och det höll tills han var 4.5. Han har precis nu kommit på det och är det inte så mycket kolsyra dricker han det, annars får han vatten i tills det inte är "starkt". Vi har bilat genom Sverige och käkat en del hamburgare. Det är få ställen som har något utan kolsyra :-( Sist hade de kolsyrat lingondrickan...

Skönt där. Jag har aldrig trott på det där när folk allvarligt sagt att Cola är bra mot magsjuka.

Piggelin däremot, det är rena friskhetskuren ;-)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning