Sv: Cola till barn?
Det normala är att man har diabetes 1 för att man just har anlag för det. Det är den väsentliga faktorn. Jag kan med andra ord inte äta mig till diabetes 1, för jag har inte de generna.
Nej men om du inte kan dra slutsatsen att mitt barn
kommer att ha anlag för det och att
jag därför anser att
mitt barn inte ska börja livet med att äta en massa socker, utan ha ett mer kontrollerat och begränsat intag av det.
ÅTERIGEN,
jag har
aldrig sagt att ALLA ska skippa än det ena än det andra, bara att
jag personligen inte tänker låta mitt barn äta en massa socker och sockerstinna produkter
pga att vi har diabetes typ 1 i släkten, däremot har
de dietister jag träffat tyckt (alltså dietisternas åsikt, inte min) att alla borde äta efter tallriksmodellen, har du problem med det, kan jag ge dig deras telefonnummer och mail så får du ta det med dem istället.
Om du anser att det kommer bli synd om mitt barn så får du tro det, gör du som du vill så gör jag som jag vill. Sverige är ett fritt land och så länge barnen mår bra och utvecklas som de ska tror inte jag inte att det skadar dem att inte få sitt lördagsgodis och kakor och läsk varje helg, eller när helst de önskar för den delen.
Jag har heller aldrig sagt att jag ska förneka mitt barn vare sig mat eller god mat. Jag är mycket matintresserad och hade gärna blivit kock om det inte vore för att jag rent fysiskt inte kan bli det (är rörelsehindrad).
Att du verkar anse att man måste tillsätta socker för att det ska bli god mat tycker jag är skrämmande. Jag äter ofta god mat (vem äter äcklig mat?) och lägger mer än gärna ner lång tid på att tillaga den, sambon hjälper gärna till då han också är matintresserad.
Varken kvaliteten eller smaken blir sämre på maten för att man inte har i socker som ändå sällan tillsätts till varmrätter och efterrätt är knappast något nödvändigt, utan kan vara gott någon gång ibland, vid särskilda tillfällen.
Känns nästan som om du verkar tro att jag har planerat att föda upp mitt barn på LCHF kost eller tom NCHF, detta är absolut inte fallet, vilket jag tycker borde framgått innan.
Helt ärligt ger den här diskussionen mig ingenting eftersom du uppenbarligen misstolkar allt jag skriver och dessutom gett dig den på att jag har fel och du har rätt, jag har helt enkelt ingen lust att i inlägg efter inlägg förklara saker som jag anser att man borde förstå bara genom att läsa det jag skriver och tänka till lite.
Vill du ha dietisternas nummer och mail för vidare diskussion kan du PMa mig om det...