Cola till barn?

Sv: Cola till barn?

Vi dricker sällan läsk hemma, det blir bara när vi hämtar pizza vilket handlar om kanske en gång i månaden. Då blir det cola eller fanta till. Cola fick E smaka första gången när han var 2 år kanske, den var utspädd med bubbelvatten. Nu när han är 3, snart 4 år kan han och jag dela på en 33a till pizzan.

Vi brukar göra lite "bubbelsaft" hemma på lördagen om han vill ha, men oftast duger vanligt bubbelvatten alldeles utmärkt.

Helt ofarligt ar det val inte?

Fran wiki visserligen men det kanns inte som nagra nyheter....

Blodtryckshöjande
Höjer pulsen
Vidgar bronkerna
Stimulerar det centrala nervsystemet
Urindrivande (omtvistat)
Lägre tarmrörelse (tarmperistaltik)
Högt intag kan ge upphov till sömnlöshet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

I örtteer och rooibos (rött te) finns inget koffein, det tycker jag ar ett bra alternativ.

Som egen erfarenhet kan jag namna att jag alltid kunnat dricka kaffe nar som helst pa dygnet och det har aldrig paverkat min energiniva. Nar jag var gravid daremot, kunde jag inte dricka kaffe efter 3 pa dagen for da somnade jag aldrig.

Allt handlar om dos. När det gäller te så innehåller alla sorterna även nyttiga antioxidanter så den hypotetiska skadan med låga halter tein (som ju faktiskt kan ha goda egenskaper i sig) kan ju vägas upp. Allt handlar om dos och jag har aldrig sett några belägg för att normal tekonsumtion skulle vara skadlig. Tvärtom faktiskt, även när det gäller svart och grönt te.

Min 3-åring dricker te till frukost (nästan varje dag, beroende på humör) och han får då ca 1 dl. Det kan vara svart, grönt eller rött beroende på vad vi är sugna på.

*KL*

Mitt barn (som föds i december) ska inte få äta eller dricka socker alls så länge det går, helst aldrig. Socker kan jämföras med ganska tung narkotika på flera vis länk på det. Jag är dessutom diabetiker och vet mer än väl vad socker kan ställa till med för bekymmer.

Min syster har en dotter på 2,5 som inte får äta socker eller sötsaker (nu för tiden får hon dock smaka pyttelitet t.ex. tårta vid kalas) om andra äter för att hon inte ska känna sig utanför. Dricks det läsk är det bara för vuxna och kallas för Colabärs (cola) eller sprit (sprite) och öl och sprit, det vet hon ju att det är vuxendricka och det får hon ju inte smaka på. Hon får inte ens äta vanlig ketchup.
De gånger hon dricker varm choklad är det mjölk, kakao och någon tsk lönnsirap (riktigt beskt och äckligt, men hon älskar det), de äter hemma hos sig osötat bröd och liknande produkter, trots att de inte är några hälsofreaks. Detta barn älskar mat och äter allt hon kommer över i matväg och jag tycker det är otroligt skönt att se ett barn som inte blir itutat russin eller godis som en muta eller ett tidsfördriv och sedan rusar runt med en sockerchock utan dess like.

Om man håller barnet borta från det söta skapas aldrig sockerberoendet och jag vet att jag hade flera vänner när jag växte upp som aldrig var särskilt förtjusta i allt sött, då de inte blivit "invanda" vid det som barn.

Senast ändrad:

Lönnsirap är det ju rätt mycket socker i, liksom färsk frukt. För att inte tala om bröstmjölk och ersättning, det är jättesött. Vad ska barnet få som nyföding, ifall du inte vill ge nåt sött?

Fast mina bar har ätit godis & druckit läsk (säkrast att tillägga att det endast varit på helger så jag inte blir stämplad som en olämplig mor) sedan sonen var 2-3år & dottern 1år (russin + lite läsk) och ingen av dem är särskilt intresserad av godis & läsk. De äter det & dricker det på helgen helt enkelt (nu är de 9 & 7,5)
Coca-cola är inte deras favoritdryck men givetvis får de dricka cola.

Kompisens barn som hade helförbud för socker drack på sitt första obevakade kalas läsk tills han spydde.

Jag tycker att feta barn & sockerhysterin är två ytterligheter, själv väljer jag en medelväg då jag förbehåller förbud för viktiga saker.

Så tänker jag.

Och de flesta som får socker blir inte sockerberoende, precis som de flesta som dricker alkohol inte blir alkoholister.

Vi försöker gå någon slags gyllene medelväg och E som snart är 4 år är matglad, äter det mesta och är absolut inte sockertokig på något sätt.

+ Sol & Mabuse

Pricken över i i trippel bemärkelse. Håller med och tycker att hysteri och endera håll inte är något att eftersträva.

Jag är dessutom diabetiker och vet mer än väl vad socker kan ställa till med för bekymmer.

Menar du att människor som inte har diabetes bör äta som människor som har diabetes?

Och vad ska du ge ett litet barn i stället? De behöver både fett och kolhydrater för att få tillräckligt med näring.

Det finns massor av människor som har ätstörningar och inte sällan beror det på den typen av förbud som du förordar. (Charlotta Flinkenberg fick en liknande uppfostran som den du förespråkar och när hon blev vuxen och tjänade egna pengar började hon kasta sig över allt som innehöll socker.) När det gäller behandling av barnfetma är det i stället vetenskapligt konstaterat att man helst inte ska ladda olika typer av livsmedel med förbud alls, utan i stället fokusera på HUR man äter. Kroppen har normalt sett en väl fungerande mekanism för att reglera även sockerintag.

Jag tycker att din inställning gränsar till fanatism och sund är den definitivt inte.

Detta barn älskar mat och äter allt hon kommer över i matväg och jag tycker det är otroligt skönt att se ett barn som inte blir itutat russin eller godis som en muta eller ett tidsfördriv och sedan rusar runt med en sockerchock utan dess like.

Jag tror att du och din syster nog ska vara ganska försiktiga i att dra några förnöjsamma slutsatser tills barnet blivit vuxet. Det kan precis lika gärna slå åt andra hållet den dagen hon får smaka detta strikt förbjudna och upptäcker hur gott det är, samtidigt som hon noterar att de flesta andra människor inte verkar ha några problem med att inmundiga sött.

Jag tror ändå att det kan ligga NÅGOT litet i det. Helt ovetenskapligt tänker jag då på min dotter, som bodde med oss i södra Kalifornien från cirka 6 månaders ålder. Där går man inte utanför dörren utan minst en vattenflaska, man behöver dricka massor i den torra värmen. Självklart hällde vi inte söta drycker i hennes flaska utan enbart vatten, alltid. Detsamma i våra egna (söta drycker släcker inte törsten på samma ljuvliga vis som vatten).

När vi sen flyttade tillbaka hit, fortsatte vi med vattenvanan, vi hade absolut inga förbud eller förmaningar, MEN hon fick aldrig "smak" för söta drycker. Än idag, om vi nån gång går till Burger King eller MacD, väljer hon självmant vatten före cocacola. Ibland, på bio eller så, kan hon köpa en Zingo, men sen brukar hon känna sig törstig och vilja ha vatten istället. Äppeljuice dricker hon ibland, men när jag frågar vad hon vill dricka till maten, väljer hon nästan alltid vatten (eller mellanmjölk).

Jag tycker givetvis detta är jättebra! Smågodis brukar hon ibland säga att hon vill köpa, men hon äter nästan aldrig upp det. Så vi köper det ytterst sällan. Men jag har aldrig givit henne några förbud.

Så NÅGOT tror jag det ligger i att man som liten vänjer sig vid vissa saker. Om det sen är den söta smaken, eller helt enkelt känslan av vad som släcker törsten bäst, det vet jag inte.

Själv skulle jag aldrig i livet ge ett litet barn drycker med konstgjorda sötningsmedel i!

När vi sen flyttade tillbaka hit, fortsatte vi med vattenvanan, vi hade absolut inga förbud eller förmaningar, MEN hon fick aldrig "smak" för söta drycker. Än idag, om vi nån gång går till Burger King eller MacD, väljer hon självmant vatten före cocacola.

Ja, och det tycker jag är inte så märkligt. Att undvika läsk känns inte heller så kontroversiellt som att undvika allt socker hela livet. Det är där sunt förnuft tar ett väldigt vigt språng över till extremism. Och orsaken är ungefär lika irrationell som att äta en kost för personer med underfungerande sköldkörtel, trots att man inte har någon sådan sjukdom. För sköldkörteln kan haverera oavsett vad man äter och diabetes 1 kan man inte få av felaktig kost. Beroende kan man bli av allt - träning, vatten, komplimanger, treo. Man kan inte undvika rubbet bara för att det finns en teoretisk risk.

Det håller jag med dig om. Sen finns det, för mig, värre "födämnen" än just socker (i rimlig mängd). Jag är lite paranoid över härdat fett t.ex. och undviker det som pesten.

Lönnsirap är det ju rätt mycket socker i, liksom färsk frukt. För att inte tala om bröstmjölk och ersättning, det är jättesött. Vad ska barnet få som nyföding, ifall du inte vill ge nåt sött?

Känns som ett ganska löjligt inlägg. Som jag skrev tidigare, jag har diabetes, en sjukdom som tvingar mig att ha koll på vad och hur mkt socker/kolhydrater olika livsmedel innehåller, detta för att kunna reglera min insulindos efter hur mycket och vad jag ätit.
Jag skrev heller aldrig att mitt barn inte skulle få något sött, det jag opponerade mig mot (uppenbarligen otydligt) var det raffinerade sockret. Ska man ta bort socker helt måste man i princip sluta äta, eller hålla sig till fett och vattenbaserade grönsaker som t.ex. gurka. Mitt barn kommer givetvis att få äta kolhydrater och frukt (som ju innehåller fruktos, en sockerart, dock naturlig och inte lika skadlig som raffinerat socker). Nuförtiden innehåller ju tillochmed de flesta sorters påläggsskinka druvsocker.

Vad det gällde lönnsirapen menade jag att det är klart nyttigare att bjuda sitt barn på en kopp gjord på mjölk, kakao och en tsk lönnsirap, än en kopp gjord på mjölk och ngt chokladdryckspulver (t.ex. Oboy-värsta barnknarket i historien). Då är det enda sockret det lilla från sirapen (oraffinerat) samt mjölksockret också det naturligt, istället för de mängder socker som tillsatts i chokladdryckspulvret.

Senast ändrad:

Mitt barn kommer givetvis att få äta kolhydrater och frukt (som ju innehåller fruktos, en sockerart, dock naturlig och inte lika skadlig som raffinerat socker).

Blanda inte ihop "naturligt" med "nyttigt". Fruktos är den skadligaste formen av socker, om nu någon sockerform i måttlig mängd är skadlig.

Men du nämner ingenting om den psykologiska konsekvensen av förbud eller komplett undvikande i dina lägg. Jag undrar ju hur du resonerar där.

Det håller jag med dig om. Sen finns det, för mig, värre "födämnen" än just socker (i rimlig mängd). Jag är lite paranoid över härdat fett t.ex. och undviker det som pesten.

Ja, men där finns ju ett helt annat vetenskapligt underlag än det gör för undvikande av "vanligt" fett och socker.

Allmänt svar till alla som anser att jag tydligen är fel ute och de som uppenbarligen läst in lite mer i mitt inlägg än det jag faktiskt skrev.

Mitt barn kommer inte att få socker (det raffinerade då, kolhydrater, mjölksocker och fruktsocker känns det som att man inte kan rå över) i kosten så länge jag är den som förser det med mat när barnet sen blir äldre bestämmer inte längre jag vad det äter och troligtvis kommer jag inte kunna det heller då andra barn antagligen får stoppa i sig socker hur mycket de vill.
Fett som någon nämde har jag inte ens tagit upp. Jag skrev inte heller att barn som äter socker automatiskt kommer att bli sockerberoende eller är sämre barn/har sämre föräldrar.
Om man ska gå efter tesen som nämnts här:Förbud skapar beroende så är det väldigt märkligt att vi inte har fler tunga missbrukare än vi faktiskt har idag, så det tror jag inte på, plus att det nu inte är fråga om ngt strängt förbud från min sida, mer ett minimalt intag av det raffinerade sockret, i den mån det går, är skitsvårt i dagens sockersamhälle...

Hiddeous: Du verkar ha tagit mest illa vid dig av mitt inägg så du får ett eget svar. Någonfanatiker är jag inte, bara medveten. Dessutom skrev jag att min systers dotter visst får smaka på söta saker och sånt, så hon vet mycket väl hur det smakar, dock får hon väldigt lite av det, men som jag skrev här ovan, att så länge min syster står för maten skippas sockret (det raffinerade)så mycket det går.
Du verkar även väldigt orolig över om jag tycker att "alla" ska äta som diabetiker. Jag har enbart skrivit vad jag tycker och vad mitt barn kommer att få äta, vad ni andra äter och ger era barn får stå för er, det har inte jag med att göra, men faktum är att alla de dietister jag träffat pga min diabetes och kanske än mer nu som gravid diabetiker förespråkar tallriksmetoden och de anser att alla borde äta så, diabetiker ska bara byta ut allt som går att byta till fullkorn samt skippa kakor, godis, söta drycker och alkohol.

Du KAN få diabetes typ 1 av felaktig kost, det fick jag, det är så för att diabetes faktiskt är ärftligt och om du har det latent kan det bryta ut om du missköter dig. Mitt barn kommer att ha både en mamma och en morfar med diabetes typ 1, detta är en stor anledning till att jag vill reglera sockret i mitt barns kost i den mån jag kan (dvs inte hela barnets liv som du verkar ha fått för dig).

Lena_Furberg: anledningen till att vatten släcker törsten bättre är ju för att drycker med socker (raffinerat, mjölksocker eller fruktos) höjer blodsockehalten som i sin tur gör dig törstig. Vatten är gott!

Jag tycker också att en viss återhållsamhet med sockerätande i hemmet är en bra idé när man har små barn, eller barn överhuvudtaget. Jag tycker inte man behöver ladda upp inför helgerna med shoppingvagnen fylld av jätteflaskor med allehanda läsk, stora mängder godis och dito chips. Inte per automatik. Festa loss ibland på godsaker är givetvis helt okej, men jag tycker mig se ett slentrianmässigt köpande av MÄNGDER med läsk (ekonomiflaskor eller egen läskmaskin!) och godis. Det är nästan så, inbillar jag mig, att njutningen inte är densamma när godiset finns i obegränsad mängd? Det blir liksom ingen "speciellt" med det utan nåt man stoppar i sig lite av ohejdad vana.

Godiset innehåller ju dessutom andra mindre hälsosamma saker, förutom sockret.

Om man ska gå efter tesen som nämnts här:Förbud skapar beroende så är det väldigt märkligt att vi inte har fler tunga missbrukare än vi faktiskt har idag

? Förstår inte alls vad du åsyftar.

Jag har enbart skrivit vad jag tycker och vad mitt barn kommer att få äta, vad ni andra äter och ger era barn får stå för er, det har inte jag med att göra, men faktum är att alla de dietister jag träffat pga min diabetes och kanske än mer nu som gravid diabetiker förespråkar tallriksmetoden och de anser att alla borde äta så, diabetiker ska bara byta ut allt som går att byta till fullkorn samt skippa kakor, godis, söta drycker och alkohol.

Precis detta irriterar mig. Bristen på saklighet. Varför i hela friden skulle "alla" skippa alkohol? Eller kakor? Eller söta drycker? Poängen som jag och många andra har försökt att lyfta fram är ju att måttliga mängder - vilket de flesta också utan problem håller sig till - inte är skadligt. Att bara äta kakor, godis och dricka alkohol är förstås inte nyttigt, men det är ingen kost, i princip.

Faktum är att jag tycker lite synd om barn som särbehandlas i sociala sammanhang (jag får inte äta bullar för mamma) utan att det finns ett uns av logiskt tänkande bakom. Mat och god mat är för många människor en njutning och jag kan inte se några vettiga skäl att förneka sig det - om det inte råkar vara så att man faktiskt ÄR sjuk. Men det är en helt annan sak.

Du KAN få diabetes typ 1 av felaktig kost, det fick jag, det är så för att diabetes faktiskt är ärftligt och om du har det latent kan det bryta ut om du missköter dig.

Det normala är att man har diabetes 1 för att man just har anlag för det. Det är den väsentliga faktorn. Jag kan med andra ord inte äta mig till diabetes 1, för jag har inte de generna.

Det normala är att man har diabetes 1 för att man just har anlag för det. Det är den väsentliga faktorn. Jag kan med andra ord inte äta mig till diabetes 1, för jag har inte de generna.

Nej men om du inte kan dra slutsatsen att mitt barn kommer att ha anlag för det och att jag därför anser att mitt barn inte ska börja livet med att äta en massa socker, utan ha ett mer kontrollerat och begränsat intag av det.

ÅTERIGEN, jag har aldrig sagt att ALLA ska skippa än det ena än det andra, bara att jag personligen inte tänker låta mitt barn äta en massa socker och sockerstinna produkter pga att vi har diabetes typ 1 i släkten, däremot har de dietister jag träffat tyckt (alltså dietisternas åsikt, inte min) att alla borde äta efter tallriksmodellen, har du problem med det, kan jag ge dig deras telefonnummer och mail så får du ta det med dem istället.

Om du anser att det kommer bli synd om mitt barn så får du tro det, gör du som du vill så gör jag som jag vill. Sverige är ett fritt land och så länge barnen mår bra och utvecklas som de ska tror inte jag inte att det skadar dem att inte få sitt lördagsgodis och kakor och läsk varje helg, eller när helst de önskar för den delen.
Jag har heller aldrig sagt att jag ska förneka mitt barn vare sig mat eller god mat. Jag är mycket matintresserad och hade gärna blivit kock om det inte vore för att jag rent fysiskt inte kan bli det (är rörelsehindrad).
Att du verkar anse att man måste tillsätta socker för att det ska bli god mat tycker jag är skrämmande. Jag äter ofta god mat (vem äter äcklig mat?) och lägger mer än gärna ner lång tid på att tillaga den, sambon hjälper gärna till då han också är matintresserad.
Varken kvaliteten eller smaken blir sämre på maten för att man inte har i socker som ändå sällan tillsätts till varmrätter och efterrätt är knappast något nödvändigt, utan kan vara gott någon gång ibland, vid särskilda tillfällen.

Känns nästan som om du verkar tro att jag har planerat att föda upp mitt barn på LCHF kost eller tom NCHF, detta är absolut inte fallet, vilket jag tycker borde framgått innan.

Helt ärligt ger den här diskussionen mig ingenting eftersom du uppenbarligen misstolkar allt jag skriver och dessutom gett dig den på att jag har fel och du har rätt, jag har helt enkelt ingen lust att i inlägg efter inlägg förklara saker som jag anser att man borde förstå bara genom att läsa det jag skriver och tänka till lite.
Vill du ha dietisternas nummer och mail för vidare diskussion kan du PMa mig om det...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka