Cola till barn?

Sv: Cola till barn?

Nu är min dotter bara 11 mån, men hon dricker gärna sånt med bubblor i.
Nu får hon dock mest juice, osockrad måltidsdryck, mineralvatten och kolsyrat och lätt smaksatt kranvatten.
Tänker inte förbjuda cola, men jag kommer inte att propsa på att hon ska smaka.
Men eftersom min lilla fis har syskon som är mycket äldre, så kommer hon så småningom inse att de dricker annat.
Dessutom så häller yngsta storasystern och hennes pojkvän i sig litervis med cola under en helg:grin:
De kan med lätthet tömma fyra 1,5 cola på en helg. Säkert mer också, om inte colan tagit slut och jag vägrat köpa mer.

Barnen här har alltid haft lite restriktioner förr, bara läsk och godis på lördagar.
Men nu när de får studiebidraget och tjänar egna pengar så kan man ju inte styra det längre.

Varför skulle koffein vara förbjudet för barn? Jag kan förstå om man inte vill utsätta tänderna för socker och lågt ph-värde, men koffein är ju helt ofarligt. Min 19 månaders dricker te med mig ! :)

Helt ofarligt ar det val inte?

Fran wiki visserligen men det kanns inte som nagra nyheter....

Blodtryckshöjande
Höjer pulsen
Vidgar bronkerna
Stimulerar det centrala nervsystemet
Urindrivande (omtvistat)
Lägre tarmrörelse (tarmperistaltik)
Högt intag kan ge upphov till sömnlöshet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

I örtteer och rooibos (rött te) finns inget koffein, det tycker jag ar ett bra alternativ.

Som egen erfarenhet kan jag namna att jag alltid kunnat dricka kaffe nar som helst pa dygnet och det har aldrig paverkat min energiniva. Nar jag var gravid daremot, kunde jag inte dricka kaffe efter 3 pa dagen for da somnade jag aldrig.

Helt ofarligt ar det val inte?

Fran wiki visserligen men det kanns inte som nagra nyheter....

Blodtryckshöjande
Höjer pulsen
Vidgar bronkerna
Stimulerar det centrala nervsystemet
Urindrivande (omtvistat)
Lägre tarmrörelse (tarmperistaltik)
Högt intag kan ge upphov till sömnlöshet

Ja, och du kan dö av att dricka för mycket vatten. Och du kan bli beroende av träning. När det gäller blodtrycket är det nog inte barn i första hand som ska akta sig, utan äldre vuxna som har problem med detta.
Ett glas cola innehåller väldigt lite koffein och jag tror ingen, absolut ingen, riskerar sin hälsa på grund av det.

För min del känns det lätt att ge alternativ, 7up, hemmagjord citronsaft med bubbelvatten och rött te funkar utmärkt här. att jämföra koffein med vatten och träning känns fjantigt.

För min del känns det lätt att ge alternativ, 7up, hemmagjord citronsaft med bubbelvatten och rött te funkar utmärkt här. att jämföra koffein med vatten och träning känns fjantigt.

Ja, gör vad du vill. Själv tycker jag att onyanserade hänvisningar till Wikipedia är ganska töntigt också. Då är ribban satt, typ.

Vid vilken ålder får ditt barn dricka cola? Flera av våra grannar har ett totalt förbud mot cola (p.g.a. koffeinet) till barn. Mitt barn har fått cola på dagtid och hon har även fått smaka på kaffe (ren nyfikenhet) eftersom jag tror att förbud triggar nyfikenheten mer. Naturligtvis så är mycket totaltförbjudet fortfarande, alkohol och cigaretter, men cola är inte förbjudet i vårt hem.

Med våra äldsta drog vi ut lite på smakandet så de var nog kring 3-års åldern innan de drack läsk och smakade godis. Med vår yngsta så gick det betydligt snabbare, han fattar ju direkt att det är något extra gott de har i glasen.....

Barnen får dricka läsk eller festis ngn gång per vecka. Vi är inte sådär jättebekymrade utan tycker att vi äter och dricker bra och då finns det plats för lite onyttigheter när det passar.

Menar du att du tvivlar på att innehållet är sant i just den här artikeln?

Nej, jag menar att det är irrelevant för tråden, eftersom ingen har föreslagit att barn ska dricka så mycket cola att de drabbas av fettlever och permanent blodtryckshöjning. I överdrivna mängder är allt farligt.

Fast jag misstänker, att just cocacola, liksom sk Energidrycker fulla av koffein och socker, är snabbt vanebildande hos barn (och vuxna...!). Jag ser själv barn i mellanstadieåldern som dricker dessa dagligen, flaskvis. Och som försvarar det med att "energi är ju BRA!".

Att dricka cola och annan läsk nån gång i veckan är inget att orda om, men det är väldigt lätt att fastna för dem. Se bara Red Bull som är en gigantisk business idag! Den har väl åldergräns för inköp men likväl dricks den av barn.

Att dricka cola och annan läsk nån gång i veckan är inget att orda om, men det är väldigt lätt att fastna för dem. Se bara Red Bull som är en gigantisk business idag! Den har väl åldergräns för inköp men likväl dricks den av barn.

Jag säger inte att cola är någon essentiell föda för barn, men man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. Jag tror att det mest vanebildande är sötman och inte koffeinet.

Jag säger inte att cola är någon essentiell föda för barn, men man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller. Jag tror att det mest vanebildande är sötman och inte koffeinet.

Fast om man ser till de som dricker kaffe utan socker- hur många kan sluta bara sådär?

Fast om man ser till de som dricker kaffe utan socker- hur många kan sluta bara sådär?

Det vet jag inte. Varför skulle de sluta, för övrigt? Men kaffe innehåller 3-5 ggr koffeinhalten i Cola, så om det är koffeinet du är orolig för, måste kaffe vara en värre 'drog' att till varje pris skydda barnen ifrån. Dock har jag på känn att få barn dricker litervis med kaffe frivilligt.

Kl

Jag och sambon gillar cola zero och dottern har sett drycken sen hon föddes.
När hon i början ville smaka så kunde jag hälla lite lite i hennes dricksvatten. Och då var hon nöjd.
Nu kan hon få litegrann om vi tex grillar eller så och är sugen. Men hon vet att hon måste äta maten först ;)
Och hon är nöjd med det lilla hon får.

Vi har aldrig förbjudit henne att smaka saker, men istället har hon aldrig tjatat eller gnällt för att hon vill ha läsk/godis. En liten smak bit brukar räcka fint.
Så tycker det är helt onödigt att fylla hela glaset eller ge en hel påse godis.

Aha, och jag är övertygad om att inga gifter är nyttiga för kroppen. Det finns många andra tillsatser jag håller mig borta från för att jag tror att det är onyttigt för mina barn, både korttidsverkande och på längre sikt. koffein är en av de som jag undviker om jag kan.

Aha, och jag är övertygad om att inga gifter är nyttiga för kroppen. Det finns många andra tillsatser jag håller mig borta från för att jag tror att det är onyttigt för mina barn, både korttidsverkande och på längre sikt. koffein är en av de som jag undviker om jag kan.

Vad definierar du som gifter?
Helt okej, men det finns inget vetenskapligt stöd för en sådan hållning, mig veterligen. Många tillsatser är nyttiga för kroppen. Det finns tex stöd för att kaffe skyddar hjärtat (aorta). Mycket lite här i världen är svart eller vitt.

Det vet jag inte. Varför skulle de sluta, för övrigt? Men kaffe innehåller 3-5 ggr koffeinhalten i Cola, så om det är koffeinet du är orolig för, måste kaffe vara en värre 'drog' att till varje pris skydda barnen ifrån. Dock har jag på känn att få barn dricker litervis med kaffe frivilligt.

Men gärna cocacola ;-) Och med tanke på hur mycket socker -och koffein!- det finns i cola och hur lätt det är att svepa is sig ganska stora mängder, tycker jag det hör till de drycker (läsk överhuvudtaget) man ska vara försiktig med. Lightdryckerna är inte mycket bättre, med tanke på vad sockret ersatts med.

Och ja, jag umgås med folk som dricker ofattbara mängder läsk. Som köper jätteflaskor och har i kylskåpen och dricker av under dagen och kvällen. Och som sen undrar varför dom inte kan gå ner i vikt fastän dom äter så nyttigt.....

Men gärna cocacola ;-) Och med tanke på hur mycket socker -och koffein!- det finns i cola och hur lätt det är att svepa is sig ganska stora mängder, tycker jag det hör till de drycker (läsk överhuvudtaget) man ska vara försiktig med. Lightdryckerna är inte mycket bättre, med tanke på vad sockret ersatts med.

Och ja, jag umgås med folk som dricker ofattbara mängder läsk. Som köper jätteflaskor och har i kylskåpen och dricker av under dagen och kvällen. Och som sen undrar varför dom inte kan gå ner i vikt fastän dom äter så nyttigt.....

Absolut ska man vara försiktig med läsk, men jag har svårt att köpa koffeinargumentet. Och förbud är ju också en tveksam metod.

Det finns tex stöd för att kaffe skyddar hjärtat (aorta).

Men inte coca cola väl?

Aspartam, monosodiumglutamat och alla E-nummer som jag inte vet vad de är, parabener och mineraloljor undviker jag. Dessutom undviker jag palmolja som inte är från sustainable plantage och tonfisk som inte är fiskad delfinvänligt. Jag bojkottar även Nestlé.

Inte rabiat på något sätt alltså, jag försöker bara göra det så naturligt som möjligt. Det påverkar säkert att jag är restriktiv med både kaffe och cola till mej själv också, det är inte så att det finns i kylen och så får inte mina barn dricka det.

Men inte coca cola väl?

Aspartam, monosodiumglutamat och alla E-nummer som jag inte vet vad de är, parabener och mineraloljor undviker jag. Dessutom undviker jag palmolja som inte är från sustainable plantage och tonfisk som inte är fiskad delfinvänligt. Jag bojkottar även Nestlé.

Inte rabiat på något sätt alltså, jag försöker bara göra det så naturligt som möjligt. Det påverkar säkert att jag är restriktiv med både kaffe och cola till mej själv också, det är inte så att det finns i kylen och så får inte mina barn dricka det.

Gott så, men just koffein ser jag ingen anledning till att vara så rädd för. Cola innehåller dessutom betydligt mer än bara koffein, så om inte cola skyddar hjärtat, behöver det inte ha något samband med just koffeinet - förstår du vad jag menar? Å andra sidan kan det också vara andra skyddande ämnen i kaffet som gör att det kan - jag skriver kan - vara bra för hjärtat. Både kaffe och te har ju studerats i århundraden och än så länge finns det inget medicinskt skäl att avstå dem.

Jag dricker kaffe en gång om dagen, bara - 2 koppar med en massa mjölk i. Och så dricker jag te kanske 2 ggr, mindre om sommaren, mer om vintern. Och jag kan erkänna att jag får en grym huvudvärk om jag inte får min koffeinkick! Och mot den huvudvärken hjälper inga Ipren, bara kaffe.

Fast det oroar mig inte, eftersom jag vill ha mitt kaffe :D och det är sällan inget finns att tillgå.

I min dotters fall (12 år) är det helt klart märkbart att hon får svårt att somna om hon druckit cola. Men jag kommer inte att avråda henne från varesej kaffe eller te, när hon blir stor nog att bestämma själv över vad hon vill köpa hem. Däremot köper vi aldrig hem cola, eller annan läsk, fast hon får givetvis dricka det om hon blir serverad, no big deal. Däremot har vi som sagt aldrig haft det hemma så hon har ingen längtan efter det, hon brukar be om vatten (!) de gånger hon äter på t.ex. Burger King eller nån restaurant, aldrig läsk. Även om jag själv dricker nåt onyttigt ;)

Jag tror nog det finns annat i cola som är värre än koffeinet, MEN man blir helt klart beroende av det om man dricker det regelbundet. Då tycker jag te eller kaffe är bättre än cola, definitivt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 580
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat