Sv: Cola till barn?
Nu var det ju fler än jag iofs som tyckte att hundar och barn kanske inte kan jämföras rakt av, och jag har inte skrivit att jag kan något speciellt om näringslära, men jag jobbar med det, så lite koll har jag. Jag har garanterat bättre källor och underlag än vad du hittar på livsmedelsverket.
Det finns ingen konsensus i sockerfrågan - vilket kan exemplifieras med att jag själv har jobbat ihop med en dietist med diabetes som inte tycker att socker är särskilt farligt.
Nu tycker du säkert att jag förhäver mig igen, och det är helt okej, men som jag ser det handlar det bara om att tro och tycka i hög grad. Och då är det ju onödigt att dra så höga växlar på det som att anpassa hela sin kost därefter. Nu har du ju egentligen andra skäl till att undvika socker och kolhydrater, och det säger jag ingenting om, inte heller om det är så att ditt barn med stor sannolikhet också kommer att ha diabetes. Men för alla andra är kostråden fortfarande inte så underbyggda att man behöver gå ut och varna för att äta godis eller kakor då och då.
Glykemiskt index-idén finns det inget vetenskapligt stöd för alls, kan jag tillägga.
Vem har sagt att jag enbart går efter livsmedelsverket, det var bara lättast att dra informationen därifrån, iom att du skriver till andra att de helt saknar kunskap om näringslära, så uppfattas det som att du själv sitter på alla svaren.
Du har jobbat ihop med en diabetiker, men ändå verkar du synnerligen okunnig om hur sjukdomen fungerar ändå.
Man ska anpassa sin kost efter diabetesen, jag ser ingen anledning att äta något jag inte tål bara för att det är jobbigt eller krångligt att anpassa hela kosten, ända sättet att få bukt med sjukdomen är just att anpassa kosten och medicinera med insulin. Insulin är ett fettbildande hormon och ju mindre doser du behöver ta desto bättre (dvs äta färre kolhydrater och socker som påverkar blodsockret)
Du skulle väl aldrig säga till en laktosintolerant att dricka mjölk för det är ju sååå nyttigt (nu riskerar de väl kanske inte att bli blinda, tvungna att amputera kroppsdelar eller tom dö av att äta fel kost, eller som gravid föda övervuxna barn på 7-8kg).
Åh du har fattat att jag har skäl till att undvika socker och kolhydrater, halleluja!
Jag har inte varnat andra eller förespråkat hur de ska göra, i mitt första inlägg svarade jag på frågan huruvuda jag skulle låta
mitt barn dricka cola, detta är för mig helt otänkbart samt att ge barn socker (det raffinerade då) i form av godis och kakor. Det är
mitt val, ni andra gör och tycker som ni vill (som jag redan skrivit). Socker är inte nyttigt i sig, en viss del kolhydrater behövs alltid eftersom det är det hjärnan livnär sig på, rent socker är bara en smaksättare utan någon vidare näring alls.
Vad gäller GI, LCHF, NCHF och andra kolhydratbaserade dieter, bryr jag mig inte nämnvärt, även om jag fattar idén bakom (jag har provat LCHF ur diabetessynpunkt, det fungerade utmärkt ur det hänseendet med minskade doser insulin och stabilare blodsocker, men det skapade bara ett sug efter kolhydraterna som var allt annat än hälsosamt och projektet lades ner), så dessa är definitivt inget jag förespråkar, eller rekommenderar