Cola till barn?

Sv: Cola till barn?

:D
Det är som att få frågan från en frustrerad hundägare som säger att deras hundvalp minsann inte går att få att gå i koppel.

De flesta föräldrar vill inte dressera sina barn till att lyda som hundar. Barn genomgår genom åren dessutom ett flertal utvecklingsstadier som inte på långa vägar kan jämföras med hundar.

Det finns dessutom yttre faktorer som är mycket svårare att kontrollera som förälder än som hundägare. Få hundägare behöver hantera de problem som uppstår hos barn som blir retade eller mobbade. Få hundägare behöver kämpa med hundar som bara känner att de inte kan och som jämför sig med andra som alltid är så duktiga...

De flesta föräldrar vill inte dressera sina barn till att lyda som hundar. Barn genomgår genom åren dessutom ett flertal utvecklingsstadier som inte på långa vägar kan jämföras med hundar.

Det finns dessutom yttre faktorer som är mycket svårare att kontrollera som förälder än som hundägare. Få hundägare behöver hantera de problem som uppstår hos barn som blir retade eller mobbade. Få hundägare behöver kämpa med hundar som bara känner att de inte kan och som jämför sig med andra som alltid är så duktiga...

Poängen med hunden som sätter sig ned och vägrar gå i koppel vs barnet som vägrar delta i idrotten är att det är små grejer som dyker upp som man får lösa.
Inget konstigt, inget märkvärdigt och absolut inte omöjligt.

Poängen med hunden som sätter sig ned och vägrar gå i koppel vs barnet som vägrar delta i idrotten är att det är små grejer som dyker upp som man får lösa.

Barn som vägrar delta i idrott bör inte alltid ses som ett litet problem. Det är inte ovanligt att det ligger ganska stora problem bakom. Bra mycket besvärligare än att få en hund att gå i koppel. Jag tror inte det finns så många hundar som vägrar gå i koppel för att de blir retade av sina hundkompisar eller för att de tycker att de är dåliga på det...

Det kan vara en skitsak, men det kan också vara ett symptom på något mycket värre och du tenderar att vilja förenkla hela tiden.

Har jag fattat det här rätt nu?
Du har inga barn själv, men anser dig ha rätten att döma de som är föräldrar mot bakgrunden att du har fått en hund att gå fot i koppel?

Dina inlägg avslöjar tre saker:
1. Du saknar relevant erfarenhet när det gäller barn och troligtvis även näringslära och medicin, vilket Petruska påtalade tidigare.
2. Du har svidande fördomar mot människor (läs föräldrar) som inte klarar av det du påstår dig klara bättre - utan att ens ha varit i den situationen.
3. Bristande förståelse och inlevelseförmåga.

Att likna barn vid djur som ska utfodras och dresseras i koppel är faktiskt direkt obehagligt.

Det kan vara en skitsak, men det kan också vara ett symptom på något mycket värre och du tenderar att vilja förenkla hela tiden.

Aye. För mig är det väldigt främmande att se barn som något objekt som ska "fixas till" med konsekvent handlande där blödighet inte är någon önskvärd egenskap. Jag ryser lite, måste jag tillstå. Halvtaskig mat och till och med övervikt kan de flesta barn klara i dagens Sverige, men empati och kärlek kan ingen överleva utan.

Har jag fattat det här rätt nu?
Du har inga barn själv, men anser dig ha rätten att döma de som är föräldrar mot bakgrunden att du har fått en hund att gå fot i koppel?

Dina inlägg avslöjar tre saker:
1. Du saknar relevant erfarenhet när det gäller barn och troligtvis även näringslära och medicin, vilket Petruska påtalade tidigare.
2. Du har svidande fördomar mot människor (läs föräldrar) som inte klarar av det du påstår dig klara bättre - utan att ens ha varit i den situationen.
3. Bristande förståelse och inlevelseförmåga.

Att likna barn vid djur som ska utfodras och dresseras i koppel är faktiskt direkt obehagligt.

Varför inleda med en fråga när du så tydligt bildat dig en uppfattning?
Men nej, du har inte förstått det rätt och din tolkning av mina inlägg är fel.

Det fetstilta är mest lustigt.

Jag bryr mig inte tillräckligt för att förtydliga, den som vill förstå har inga problem med att förstå vad jag skriver och vad jag vill framföra.

Men sammanfattningsvis, och avslutningsvis:
Vi har något som kallas fetmaepedemi bland barn och ungdomar pga den procentuella ökning som skett det senaste decenniet.
Petruska nämnde något om en utplaning och jag säger bara att vi får väl se.
Och ja, jag lägger huvudansvaret på föräldrarna - de som förser barnen med pengar och mat.

På pappret ser allt väldigt lätt ut, jag var dessutom övertygade om att det var skitenkelt att vara förälder när vi fick vårat första barn, bara man var tydlig så löste sig allt. Och jodå första barnet åt enligt BVC schema med puré först, lite större bitar osv, sen kom barn två, han var inte ett dugg intresserad av puré, åt han det så kräktes han upp det igen. Det han åt som första maträtter var kyckling i currysås, pizza och tacos, då var han två år gamal och jag har släppt alla idéer om hur barn ska äta. Bara han äter så är vi nöjda! I dagsläget så är han pinnsmal, älskar allt som har med sportande och idrott att göra och det största problemet är att få i honom tillräckliga mängder med mat. Han väljer själv bort stora delar av fikautbudet, biskvier älskar han dock, och aftereight...
Vid samma matbord sitter dottern som har samma tendenser som jag till övervikt, tycker att det mesta sportande är jobbigt även om vi har fått henne till fotbollsträning och längdskidåkning och hon stannar för att hon tycker att det är kul med kompisarna, inte för själva sportandet. Det är fruktansvärt svårt att hitta rätt balans med maten, sonen skulle behöva mer grädde och smör för att hålla uppe sin vikt eftersom han inte äter tillräckligt i mängd, dottern skulle behöva minskas eftersom hon inte rör sig lika mycket. Sonen är inte ett dugg intresserad av mellanmål och liknande, han är sällan hungrig, dottern är alltid sugen på något även om hon inte alltid får, så finns alltid suget där.
Men samtidigt så finns dotterns prat om bantning, om kompisar som är smalare, om att någon äter mindre osv i kompisgänget.

Nu har vi inga stora problem, men det här måste finnas med i bakhuvudet vid varje måltid, vi måste ha koll att dottern inte tar mer sås än mat osv utan att göra det uppenbart.

Vad jag dessutom har lärt mig genom att träffa barnens kompisar och deras föräldrar är att det finns ytterligare varianter på problemen, ungefär lika många som det finns barn och det väldigt sällan finns en enkel lösning. Det ska vara roligt med mat och det ska vara roligt att röra på sig och att hitta det för alla barn är svårt, hur enkelt det än ser ut på pappret. Och hur enkelt det än är att lära en hund i koppel så har det inte så mycket mer med barn att göra att man måste vara konsekvent, fast ändå inte. Så fort barnen blir lite större så kan de köpa ett inkonsekvent beteende oxå eftersom de kan resonera, det kan inte en hund.

Så visst det ser ruskigt enkelt ut, ät inte mer än vad du gör av med, men i praktiken är det ruskigt svårt många gånger.

Ja, på ett sätt, och på ett sätt inte. Det finns människor som lägger väldigt stor vikt vid sin egen uppfostrande roll och tänker att detta är det centrala när man har barn. Hittills kan jag från min horisont säga att det är att styra in på fel spår. Väldigt lite handlar om konsekvens och tydlighet på det sätt som du antagligen tänker dig, och desto mer om kärlek, närhet, uppmuntran och ta barnens utveckling som den kommer och försöka göra det bästa av varje situation. Barn är komplexa och miljöerna som de samverkar i är också komplexa. Mycket mer komplicerade än dina exempel med hunddressyr.

Jag har vänner med barn som har överviktstendenser och det finns ingenting i föräldrarnas leverne som egentligen kan tillskrivas vara orsaken. De springer maraton, äter frukt och grönt, är medvetna och utbildade. Men barnen lever sina egna liv parallellt med våra. De får mat av andra, passas av andra och tar intryck av andra än sina föräldrar. Särskilt av äldre kompisar, enligt min ringa erfarenhet.

Varför inleda med en fråga när du så tydligt bildat dig en uppfattning?

Jag bryr mig inte tillräckligt för att förtydliga, den som vill förstå har inga problem med att förstå vad jag skriver och vad jag vill framföra.

Men sammanfattningsvis, och avslutningsvis:
Vi har något som kallas fetmaepedemi bland barn och ungdomar pga den procentuella ökning som skett det senaste decenniet.
Petruska nämnde något om en utplaning och jag säger bara att vi får väl se.
Och ja, jag lägger huvudansvaret på föräldrarna - de som förser barnen med pengar och mat.

Helt ärligt känns det som om att du kan lägga ned den här "diskussionen" nu, det går inte diskutera med någon som vägrar inse att hen inte har rätt i allt och inte ens läser andras inlägg ordentligt (det är iaf tydligt att hen knappt förstår/bryr sig om hälften av det man skriver, därav det fetade i ditt citat, speciellt inte som alla andra inte verkar ha problem med läsförståelsen).

Jag blir nästan mörkrädd när någon som påstår sig ha koll på näringslära förespråkar socker så nitiskt och till och med alkohol. Det kanske vore på tiden att hen uppdaterar sina "kunskaper", för fruktos är inte det farligaste sockret, det är det raffinerade som är den värsta boven och socker är inte nyttigt, speciellt inte för barn.
ett litet utdrag från livsmedelsverkets hemsida om deras rekommendationer för mat till spädbarn upp till ett år;

Undvik sötade livsmedel så långt det går. Socker ger bara tomma kalorier – inga vitaminer och mineraler. Det finns mycket socker i till exempel smaksatt yoghurt och fil, kex och kakor, nyponsoppa , krämer, sylt och marmelad och förstås godis och glass.
Söta drycker som saft, fruktdryck och läsk innehåller också mycket socker. Ge inte sådana drycker utan vänj i stället barnet vid att dricka vatten.

För barn 1-2 år

Undvik godis, saft och läsk så länge som möjligt. De innehåller lite näring men mycket socker, som barn inte behöver. Mycket socker kan skada barnets tänder. Det kan också göra att barnet inte orkar äta tillräckligt med vanlig mat, eller att barnet blir överviktigt på sikt.

Man tänker kanske inte på att även en del mat innehåller mycket socker. Det gäller många sorters fruktyoghurt, yoghurtdrycker, flingor, juicer, rismellanmål och liknande. Det är onödigt att vänja barn vid att allt ska smaka sött. I stället för fruktyoghurt kan du till exempel ge naturell yoghurt eller fil och blanda ner frukt eller bär. När det gäller flingor och müsli finns det många sorter som inte innehåller så mycket socker. Läs på förpackningen hur mycket tillsatt socker produkten innehåller. Du kan också välja nyckelhålsmärkt. Nyckelhålet får bara sättas på flingor, yoghurt och fil med lite socker och inget sötningsmedel.

Och slutligen för barn över två år

Livsmedelsverkets undersökning av barns matvanor visar att barn äter alldeles för mycket feta, sockerrika men näringsfattiga livsmedel. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från dessa livsmedel.

Om barnet ska få i sig alla näringsämnen kroppen behöver, utan att gå upp i vikt, finns det inte plats för särskilt mycket sådan mat.

Om barnet äter "nyttigt" i övrigt, det vill säga inte så mycket mättat fett och mycket frukt och grönt, finns det plats för sötsaker som motsvarar cirka 80-200 kalorier per dag, beroende på barnets ålder.

För barn 2-6 år motsvarar det för en vecka

•½ bulle
•2 småkakor
•3/4 dl glass
•1/3 dl smågodis, 25 gram
•4 små rutor chokladkaka, 15 gram
•½ minipåse snacks, 20 gram
•1 glas läsk och saft, 2 dl.

För barn 7-15 år motsvarar det för en vecka

•1 bulle
•4 småkakor
•2 dl glass
•1 dl smågodis, 60 gram
•1 liten chokladkaka, 40 gram
•1 minipåse snacks, 50 gram
•5 dl läsk och saft.

Antingen kan barnet välja en "sort" varje dag – eller allt på en gång, en gång i veckan. I dag äter svenska barn i snitt 150 gram godis i veckan. Vart tionde barn äter mer än 300 gram godis i veckan.

Ursäkta för kapningen, men jag tycker synd om dig som sitter och skriver så sakligt och tydligt till ingen nytta för Hiddeous lyssnar bara till sig själv vad det verkar.

Vad det gäller liknelsen mellan barn och djur ser jag inte att det skulle vara så hemskt. Människor är också djur, vi har bara utrustats med större pannlober och en hybris som gör att vi tror att vi är bättre än alla andra djur och har rätt att behandla dem som vi behagar, jag ser dock ingen som helst anledning till varför jag skulle behandla mina hundar, katter och häst sämre än mitt kommande barn och tittar man på hur barnuppfostran "bör" vara (enligt sk. proffessionella nannys och barnuppfostrare) skiljer det sig inte mycket från hur man uppfostrar sina djur, förutom att ingen skulle använda elhalsband eller tackle på barnen (som ju en viss Ceasar gör), fast det är ju en helt annan diskussion, tråden handlar om cola till barn och det är iaf enligt livsmedelsverket och de som faktiskt har koll på näringslära inte lämpligt alls.

Senast ändrad:

Helt ärligt känns det som om att du kan lägga ned den här "diskussionen" nu, det går inte diskutera med någon som vägrar inse att hen inte har rätt i allt och inte ens läser andras inlägg ordentligt (det är iaf tydligt att hen knappt förstår/bryr sig om hälften av det man skriver, därav det fetade i ditt citat, speciellt inte som alla andra inte verkar ha problem med läsförståelsen).

Nu var det ju fler än jag iofs som tyckte att hundar och barn kanske inte kan jämföras rakt av, och jag har inte skrivit att jag kan något speciellt om näringslära, men jag jobbar med det, så lite koll har jag. Jag har garanterat bättre källor och underlag än vad du hittar på livsmedelsverket.

Det finns ingen konsensus i sockerfrågan - vilket kan exemplifieras med att jag själv har jobbat ihop med en dietist med diabetes som inte tycker att socker är särskilt farligt.

Nu tycker du säkert att jag förhäver mig igen, och det är helt okej, men som jag ser det handlar det bara om att tro och tycka i hög grad. Och då är det ju onödigt att dra så höga växlar på det som att anpassa hela sin kost därefter. Nu har du ju egentligen andra skäl till att undvika socker och kolhydrater, och det säger jag ingenting om, inte heller om det är så att ditt barn med stor sannolikhet också kommer att ha diabetes. Men för alla andra är kostråden fortfarande inte så underbyggda att man behöver gå ut och varna för att äta godis eller kakor då och då.

Glykemiskt index-idén finns det inget vetenskapligt stöd för alls, kan jag tillägga.

Visst kan det vara svårt att få barn att göra som man vill, det är däremot inte svårt att som förälder föregå med gott exempel, både vad det gäller vad man äter och hur man beter sig i samhället.

Vem förespråkar socker och alkohol? Allt som sägs i tråden är väl att både socker och alkohol kan vara en del av ens näringsintag utan att det är skadligt (lite rött vitt är ju tom hälsosamt). De allra flesta människor hanterar både socker och alkohol utan att bli beroende eller feta.

Vem förespråkar socker och alkohol? Allt som sägs i tråden är väl att både socker och alkohol kan vara en del av ens näringsintag utan att det är skadligt (lite rött vitt är ju tom hälsosamt). De allra flesta människor hanterar både socker och alkohol utan att bli beroende eller feta.

Japp, precis så tänker jag också. Känner förresten både kardiologer och barnmorskor som tycker att mindre mängder alkohol är bra för kroppen - och huvudet! Nykterister lever faktiskt kortare liv än de som inmundigar lite vin då och då.

Hiddeous har ju sedan mitt första inlägg skrivit både att socker är nyttigt och att hen inte alls förstår varför dietister avråder från alkohol (till diabetiker som ju var det som var aktuellt i det jag skrev).
De allra flesta hanterar det bra ja, men inte alla, och som i mitt fall, ett barn med mamma och morfar med typ 1 diabetes har till syvende och sist en större risk att utveckla sjukdomen själv än vad "de flesta" barn har och ska därför äta efter den vetskapen, trots detta har Hiddeous ändå försökt intala mig att mitt barn måste få äta socker och sötsaker precis som alla andra annars kommer det att bli både mobbat och utveckla ätstörningar.

Hiddeous har ju sedan mitt första inlägg skrivit både att socker är nyttigt och att hen inte alls förstår varför dietister avråder från alkohol (till diabetiker som ju var det som var aktuellt i det jag skrev).
De allra flesta hanterar det bra ja, men inte alla, och som i mitt fall, ett barn med mamma och morfar med typ 1 diabetes har till syvende och sist en större risk att utveckla sjukdomen själv än vad "de flesta" barn har och ska därför äta efter den vetskapen, trots detta har Hiddeous ändå försökt intala mig att mitt barn måste få äta socker och sötsaker precis som alla andra annars kommer det att bli både mobbat och utveckla ätstörningar.

Socker används som term på olika sätt och beroende på vilken betydelse man ger ordet socker kan det mycket väl sägas vara nyttigt (eftersom kroppen behöver glukos). Att generellt sett avråda människor från att äta socker är obefogat, det är dock en helt annan sak att säga att man inte bör häva i sig mängder av det.

vad gäller diabetiker och kostråd så är en av mina närmsta vänner diabetiker (typ I) och har varit sedan barnsben, mamman är också diabetiker. Hon har träffat läkare, dietister, personliga tränare osv. under hela sitt liv och de verkar tämligen eniga. Ät normalt (som i nyttigt men inte extremt åt något håll) och kontrollera blodsockret mha motion och täta blodsockerkontroller. Hennes mamma har även varit engagerad i just kostfrågan kring diabetiker så det råder knappast någon brist på kunskap där.

Att sätta upp en massa tabun, oavsett om det gäller kost eller något annat (sex som exempel) riskerar alltid att slå fel. När det gäller barn är det väldigt viktigt att veta att du inte kontrollerar deras miljö. Du kontrollerar bara miljön i hemmet. Utanför måste barnet kunna hantera livet som det ser ut där vilket innebär att möta tex. sötsaker i olika former. Det värsta som kan hända med ett barn som har diabetes är väl att det lockas att äta det förbjudna, inte vågar berätta för föräldrarna och sedan blir sjuk?

vad gäller diabetiker och kostråd så är en av mina närmsta vänner diabetiker (typ I) och har varit sedan barnsben, mamman är också diabetiker. Hon har träffat läkare, dietister, personliga tränare osv. under hela sitt liv och de verkar tämligen eniga. Ät normalt (som i nyttigt men inte extremt åt något håll) och kontrollera blodsockret mha motion och täta blodsockerkontroller. Hennes mamma har även varit engagerad i just kostfrågan kring diabetiker så det råder knappast någon brist på kunskap där.

Det stämmer bra. Min man är diabetiker, typ 1, och hans läkare är också forskare och presenterar vad jag kan förstå regelbundet resultat som visar att det är bättre för diabetiker att äta allting, inklusive sötsaker, än att vara alltför noga med dieten. Det finns till och med följdsjukdomar som just diabetiker som är alltför (missriktat) noggranna med sin diet får.

Nu var det ju fler än jag iofs som tyckte att hundar och barn kanske inte kan jämföras rakt av, och jag har inte skrivit att jag kan något speciellt om näringslära, men jag jobbar med det, så lite koll har jag. Jag har garanterat bättre källor och underlag än vad du hittar på livsmedelsverket.

Det finns ingen konsensus i sockerfrågan - vilket kan exemplifieras med att jag själv har jobbat ihop med en dietist med diabetes som inte tycker att socker är särskilt farligt.

Nu tycker du säkert att jag förhäver mig igen, och det är helt okej, men som jag ser det handlar det bara om att tro och tycka i hög grad. Och då är det ju onödigt att dra så höga växlar på det som att anpassa hela sin kost därefter. Nu har du ju egentligen andra skäl till att undvika socker och kolhydrater, och det säger jag ingenting om, inte heller om det är så att ditt barn med stor sannolikhet också kommer att ha diabetes. Men för alla andra är kostråden fortfarande inte så underbyggda att man behöver gå ut och varna för att äta godis eller kakor då och då.

Glykemiskt index-idén finns det inget vetenskapligt stöd för alls, kan jag tillägga.

Vem har sagt att jag enbart går efter livsmedelsverket, det var bara lättast att dra informationen därifrån, iom att du skriver till andra att de helt saknar kunskap om näringslära, så uppfattas det som att du själv sitter på alla svaren.

Du har jobbat ihop med en diabetiker, men ändå verkar du synnerligen okunnig om hur sjukdomen fungerar ändå.
Man ska anpassa sin kost efter diabetesen, jag ser ingen anledning att äta något jag inte tål bara för att det är jobbigt eller krångligt att anpassa hela kosten, ända sättet att få bukt med sjukdomen är just att anpassa kosten och medicinera med insulin. Insulin är ett fettbildande hormon och ju mindre doser du behöver ta desto bättre (dvs äta färre kolhydrater och socker som påverkar blodsockret)
Du skulle väl aldrig säga till en laktosintolerant att dricka mjölk för det är ju sååå nyttigt (nu riskerar de väl kanske inte att bli blinda, tvungna att amputera kroppsdelar eller tom dö av att äta fel kost, eller som gravid föda övervuxna barn på 7-8kg).

Åh du har fattat att jag har skäl till att undvika socker och kolhydrater, halleluja!
Jag har inte varnat andra eller förespråkat hur de ska göra, i mitt första inlägg svarade jag på frågan huruvuda jag skulle låta mitt barn dricka cola, detta är för mig helt otänkbart samt att ge barn socker (det raffinerade då) i form av godis och kakor. Det är mitt val, ni andra gör och tycker som ni vill (som jag redan skrivit). Socker är inte nyttigt i sig, en viss del kolhydrater behövs alltid eftersom det är det hjärnan livnär sig på, rent socker är bara en smaksättare utan någon vidare näring alls.

Vad gäller GI, LCHF, NCHF och andra kolhydratbaserade dieter, bryr jag mig inte nämnvärt, även om jag fattar idén bakom (jag har provat LCHF ur diabetessynpunkt, det fungerade utmärkt ur det hänseendet med minskade doser insulin och stabilare blodsocker, men det skapade bara ett sug efter kolhydraterna som var allt annat än hälsosamt och projektet lades ner), så dessa är definitivt inget jag förespråkar, eller rekommenderar

Du skulle väl aldrig säga till en laktosintolerant att dricka mjölk för det är ju sååå nyttigt (nu riskerar de väl kanske inte att bli blinda, tvungna att amputera kroppsdelar eller tom dö av att äta fel kost, eller som gravid föda övervuxna barn på 7-8kg).
Åh du har fattat att jag har skäl till att undvika socker och kolhydrater, halleluja!

Det har jag förstått hela tiden. Jag har bara inte kommenterat det. Ditt första inlägg handlade ju inte bara om diabetes, utan även drogberoende. Och det riktade sig väl även till andra, eftersom du postade en länk?

Jag har aldrig tänkt i banorna att ditt barn skulle bli mobboffer för att det inte får äta socker. Jag tycker det är synd att barn som inte är sjuka ska behöva leva som om de vore det, även om det finns en potientiell risk att utveckla en sjukdom 30 år senare. Det skulle ju i så fall innebära att man inte kan delta fullt ut i tex barnkalas och äta den mat som serveras i vanliga skolmatsalar. Eller att man inte kan fika i sociala sammanhang. Och kanske ändå inte bli sjuk, eller så blir man sjuk oavsett.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat