Sv: Cola till barn?
Fast nu är det ju så att diabetes på inget sätt är en allergi. Det som händer är att man måste tillsätta ett insulin som friska kroppar producerar själv. Insulin är ingen allergimedicin. Om jag som frisk person äter 100 gram socker frisätter min kropp insulin. Hos en diabetiker frisätts ingen insulin och det är därför man måste tillföra den själv, ofta subkutant.
Jag har en morbror med diabetes och han äter precis som vanligt men håller koll på sitt blodsocker och tar insulinsprutor efter varje måltid samt långtidsverkande insulin dagligen (har jag för mig). Det är självklart inte nyttigt för diabetiker att äta dålig kost men det är och andra sidan inte nyttigt för någon alls så det har ju inget med saken att göra.
Måste säga att det är du som framstår som både okunnig och gammal i dina diabetesteorier. Att man ska extremanpassa hela kosten och passa sig för socker som djävulen gör för vigvatten trodde jag var förlegat nu.
Ahhh, underbara buke, fullt av människor som tolkar allt bokstavligt och saknar förmågan att tänka själva utifrån det man skriver, dessutom kan folk här också se hur man är eller vad man besitter för kunskap utifrån ngr skrivna rader i ett inlägg.
Jag behöver ingen lektion i om vad det är eller hur diabetes fungerar speciellt inte av ngn som "har en morbror med diabetes".
I och med att en diabetikers (min) kropp
inte producerar insulin, innebär det att den inte kan tillvara på socker, detta visar sig i höjt blodsocker och liknar i mångt och mycket en allergisk reaktion som man behandlar med insulin (som är ett hormon som bildas i bukspottkörteln på friska människor). Därav liknelsen med laktosintolerans, där man saknar enzymet laktas (som kan tillsättas genom piller).
En annan intressant sak i den här tråden är att alla "känner någon" med diabetes, ingen annan än jag verkar ha det här. Jag är upppvuxen med en diabetisk pappa och trodde att jag hade koll på sjukdomen, men det var inte förrens jag fick det själv som jag insåg hur jävligt det är.
Jag har skrivit innan att
visst, en diabetiker
kan äta allt, men ju mer socker du sätter i dig desto mer insulin måste du ta, nackdelen med det är att insulin är ett
fettbildande hormon och ju mer du trycker i dig, desto fetare kommer du att bli (det är likadant för friska människor där kroppen själv reguljerar insulindosen), sen kan man ju dessutom bli fet av den onyttiga maten i sig.
För övrigt måste alla diabetiker ha koll på sitt blodsocker hela tiden, jag kollar mitt
i snitt 8ggr/dag, ibland mer ibland mindre och så fort jag äter eller dricker något som innehåller socker eller kolhydrater måste jag ta insulin, samt långtidsverkande insulin 1 gång/dag, insulin tas
alltid subkutant, inte
oftast som du skrev
Om du anser att jag är okunnig eller gammalmodig i min syn på och hur jag sköter
min sjukdom och
min kropp, gör du nog bäst i att skylla det på de dietister och läkare som gett mig råden i hur det ska skötas.
Faktum är att jag var inne på diabeteskliniken igår för koll iom att jag är gravid och de var lyriska över mina värden och hur bra min kropp fungerar, då jag även helt saknar andra följder som många diabetiker får så som högt blodtryck (mitt låg på 90/50) och förändringar i ögonbottnarna.
För, jag vet inte
vilken gång i ordningen, kan jag återigen påpeka att jag aldrig talat om någon extremkost utan bara att man inte bör äta raffinerat socker i några mängder utan undvika det så långt det går Det har flera andra också skrivit här, de har dock uttryckt det med orden "sunt förnuft", men eftersom alla verkar övertygade om att jag saknar det, är det ingen ide att jag skriver det ändå.
Till sist kan jag lugna alla sockerälskare här med att jag igår åt en stor bit kladdkaka, tog mitt insulin, men mådde helt åt helvete efteråt, det var iofs gott, men nej, det får vara för min del.