Cola till barn?

Sv: Cola till barn?

Nej, den ligger säkert ingen annanstans. Som jag skrev hittade jag den på samma ställe som du men jag kollade upp vem som skrivit den också. Om du inte använder lite källkritik blir du ett lätt byte på nätet.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan hänvisa till texten som rekommendationer eftersom den bara innehåller åsikter.

Som jag skrev är det för att det är detta jag har blivit rekommenderad
Jag skrev även att den innhåller en hel rad med hänvisningar till forskning, så att det bara skulle vara åsikter håller jag inte med om.

Jag brukar faktiskt använda mig av källkritik men eftersom ingen annan i den här tråden ens ansträngt sig det minsta att komma med några som helst belägg för vad de skriver, så orkade jag inte anstränga mig mer än att leta upp texten.
Ärligt talat bryr jag mig inte hälften av vad det verkar, men jag har blivit så feltolkad och dessutom märkt som rabiat fanatiker genom tråden att allt bara eskalerat till ointressant dravel och jag orkar faktiskt inte bry mig längre.

Nja, jag mår jättebra av att äta mycket kolhydrater, faktiskt. Snarare är det så att om det blir för mycket fett och protein i kosten, då mår jag betydligt sämre, främst genom att min mage inte riktigt klarar av att hantera det. Och mår magen dåligt mår hela människan dåligt. Bäst mår jag när typ 3/4 av det jag äter är grönsaker, baljväxter och spannmål.

Så att "man" mår kasst av att äta mycket kolhydrater håller jag inte alls med om. Du kanske gör det som diabetiker, men för egen del så är det absolut inte så. Det räcker t ex att jag äter en enda måltid enligt LCHF för att må redigt illa resten av dagen, min mage pallar inte riktigt att få så lite fibrer tror jag.

Jag börjar varje dag med en tallrik havregrynsgröt, så fibrer får jag i mig, äter man som diabetiker en massa snabba kolhydrater mår man dåligt (trots det har ett flertal i tråden försökt övertyga mig om att diabetiker ska äta precis som alla andra). Jag skrev "man" för att jag skrev till Cera som, precis som mig, har diabetes typ 1

LCHF har inte med saken att göra, har tidigare i tråden (vid ett par tillfällen tror jag väl) påpekat att LCHF inte är ngt jag anser vara bra eller rekommenderar, så det fattar jag inte varför du tar upp nu.

Uppfattade dina inlägg som att du menade att ben amputeras och diabetiker hamnar i koma för att de öht äter socker eller snabbverkande kolhydrater. Men då är jag mer med på vad du menar och jag håller till viss del med.

Sen hur det är att vara diabetiker har jag ingen aning om eftersom jag inte är det men jag anser mig ändå vara hyfsat insatt i hur diabetes behandlas och vad det innebär.

Men jag måste nog be dig om ursäkt ändå eftersom jag dels missuppfattade din grundsyn och sen verkade ha trampat rätt hårt på dina tår. Orkar inte bemöta hela din text och debattera på vilket sätt diabetes och laktosintolerans skiljer sig åt utan nöjer mig med detta inlägg och att både du och jag fick fram våra åsikter.

Jaha, är det sockerträsket jag är fast i. Intressant.

Har NÅGON påstått att socker i mängder är nyttigt för barn (eller vuxna)? Men att därifrån tro att socker är djävulens påfund kanske är lite extremt?

Måste man bli sockertaliban för att vara en god förälder?

Tack för att i alla fall någon här inte är fast i sockerträsket (fattas bara att det skulle behövas en diabetiker till det)..

Visst mår man kasst av att äta för mycket kolhydrater, det går ju men är långt ifrån värt det. Bättre att skippa det så långt det går, tycker jag och även de flesta jag känner (både friska och icke diabetiker).

LCHF har inte med saken att göra, har tidigare i tråden (vid ett par tillfällen tror jag väl) påpekat att LCHF inte är ngt jag anser vara bra eller rekommenderar, så det fattar jag inte varför du tar upp nu.

Fast du skrev ju att man mår dåligt av att äta kolhydrater, då är det väl inte orimligt att tro att "man" borde må bra av att äta en kost som utesluter kolhydrater, dvs LCHF?

Jag förstår att du som individ upplever att socker är rena giftet för dig, men det framgår inte riktigt när du skriver att du menar att det bara är för dig som är det är så, snarare verkar det som att du tycker att socker generellt är dåligt/giftigt för människor, t ex ditt kommande barn (som väl förhoppningsvis inte kommer födas med diabetes?).

Just ett uttryck som "man" leder ju tanken till att du menar "folk i allmänhet", inte att du med "man" menar "jag".

Jag har visserligen inte lusläst alla inlägg i tråden men jag har aldrig sett någon människa någonsin plädera för att barn eller diabetiker - eller någon annan - ska äta en massa socker.
Nej visserligen, men flera i tråden har försvarat och levererat enligt mig ett mycket tamt försvar till varför socker ingår i hemmets skafferi.
gulan

Så att påstå att socker i måttlig mängd inte är skadligt och gott är enligt dig "ett tamt försvar"??

För sanningen är ju att väldigt många människor kan äta socker (i måttlig mängd)utan att bli det minsta sjuka.

Nej visserligen, men flera i tråden har försvarat och levererat enligt mig ett mycket tamt försvar till varför socker ingår i hemmets skafferi.
gulan

Så att påstå att socker i måttlig mängd inte är skadligt och gott är enligt dig "ett tamt försvar"??
Socker är jättegott och i "pytte"mängd är det oftast inte skadligt...måttligt-tja din och min uppfattning om "måttligt" kan skilja sig avsevärt.
För sanningen är ju att väldigt många människor kan äta socker (i måttlig mängd)utan att bli det minsta sjuka.
Nej kanske inte sjuka..men väl feta! (även av "måttlig" mängd) Är man själv överviktig och vet vilket helvette det är så anser jag att man tar ett vuxet ansvar och ser till så ens barn INTE äter på sammat sätt eller skaffa sig samma ovanor som den vuxne har. No1 har i flera inlägg skrivit jättebra ang. just detta.
gulan

Nej kanske inte sjuka..men väl feta! (även av "måttlig" mängd) Är man själv överviktig och vet vilket helvette det är så anser jag att man tar ett vuxet ansvar och ser till så ens barn INTE äter på sammat sätt eller skaffa sig samma ovanor som den vuxne har. No1 har i flera inlägg skrivit jättebra ang. just detta.
gulan

Man blir inte fet enkom av socker utan av en felaktig kost och för lite motion. Socker kan inte pekas ut som ensam bov.

Är man vuxen och överviktig med familj är det viktigt att man gör det till en familjesak att göra någonting åt saken. Att byta livsstil och ta med sig hela familjen. Inte göra som allt för många (iaf kvinnor) gör, gör det till sin ensak och kör på diverse olika bantingsmetoder medan resten av familjen fortsätter med samma livsstil som gjorde henne överviktig.

gulan
*läst men ej skrivit så mycket*
Men du, varför ska man försvara det?

Vi har socker i skafferiet; strösocker, bitsocker, florsocker och vaniljsocker för närvarande (kanske finns det lite gammalt farinsocker också. Och sirap. Och honung). Varför skulle man behöva försvara det? Strö- och bitsocker används främst i teet (som bara vi vuxna dricker ibland). Övriga sockersorter används när vi bakar; t ex bullar, sockerkaka eller kladdkaka. Och jag förstår verkligen inte varför man ska behöva försvara det heller.

Vi har förstås också mer eller mindre socker i viss färdigmat hemma; ketchup, sylt, oboy (:eek:), saft (:eek: igen) och en hel del annat. Och LÄSK har vi också.

Att vi äter t ex sylt och ketchup till pannkakor eller pasta och köttbullar kan jag inte heller förstå att man behöver försvara.

Det betyder inte att vi äter 3 dl ketchup eller sylt per dag. Ej heller att vi dricker 10 glas saft om dagen (inget av barnen dricker saft; den lilla erbjuds inte och den stora gillar inte) eller fikar med sockrigt fikabröd 10 gånger i veckan.

Vilken enormt polariserad diskussion! Det finns väl grader i helvetet eller...? :grin:

Vi har socker i skafferiet; strösocker, bitsocker, florsocker och vaniljsocker för närvarande (kanske finns det lite gammalt farinsocker också. Och sirap. Och honung). Varför skulle man behöva försvara det? Strö- och bitsocker används främst i teet (som bara vi vuxna dricker ibland). Övriga sockersorter används när vi bakar; t ex bullar, sockerkaka eller kladdkaka. Och jag förstår verkligen inte varför man ska behöva försvara det heller.

Vi har förstås också mer eller mindre socker i viss färdigmat hemma; ketchup, sylt, oboy (:eek:), saft (:eek: igen) och en hel del annat. Och LÄSK har vi också.

Att vi äter t ex sylt och ketchup till pannkakor eller pasta och köttbullar kan jag inte heller förstå att man behöver försvara.

Det betyder inte att vi äter 3 dl ketchup eller sylt per dag. Ej heller att vi dricker 10 glas saft om dagen (inget av barnen dricker saft; den lilla erbjuds inte och den stora gillar inte) eller fikar med sockrigt fikabröd 10 gånger i veckan.

Vilken enormt polariserad diskussion! Det finns väl grader i helvetet eller...? :grin:

Jag tänkte som du. Satt och tyst och läste den här tråden och känner mig verkligen lite obehagligt till mods över resonemanget från vissa här. Jag försvar inte socker och anser mig inte behöva göra det heller. Jag anser att lördagsgodis äter man, ibland under veckorna kan man äta något, tex en glass eller två på sommaren, kanelbulle när vi någon gång får för oss att baka det, på kalas osv.

Barnen dricker inte läsk speciellt ofta. De fick dricka en burk cola i går när vi käkade pizza (:eek::eek:), men det sker inte ens en gång i veckan de dricker läsk. Pizza (ej hemmagjord) äter vi en gång i månaden, mcdonalds en gång i månaden också och resten hemlagad och nyttig mat med kött, grönsaker och rotfrukter. Frukt äter de varje dag och de får dessutom saft några gånger i veckan.

Ingen av mina barn är tjocka på minsta vis. Ingen av mina barn har osunda matvanor. De äter lördagsgodis på lördagar (jag blir alldeles prickig av ordet fredagsmys....), ibland lite chips också i "godispåsen", de kan äta lite popcorn i veckan, men jag ser inte det som totalt onyttigt och "förbjudet".

Att tro att man lösa fetman med att dra in allt socker är som att tro att man löser växthuseffekten genom att inte fisa.
Det finns så mycket som är bättre att ordna. Tex att äta rätt (tallriksmodellen) och att röra på sig. Det är A och O faktiskt.

Det här med idrott och hur man får barn att syssla med det. Som att lära en hund gå i koppel?? Inte en chans! En hunds uppfostran är på inga sätt lika problematisk som barnuppfostran. Den som tror att man kan få ett motvilligt barn att vara med på idrotten i skolan på samma vis som man lär hunden att gå i koppel, borde skaffa sig barnerfarenhet. Du kan tvinga en hund. Det går inte att tvinga barn. Du kan övertala, muta och förklara varför men någon tvång går inte att ha.

Min äldsta son vill inte vara med på idrotten i skolan just nu. Han har bytt skola och har nya klasskamrater och nya lärare och ALLT är nytt. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, dra dit ungen i örat, slita av och på kläderna och dra ut honom i salen och med i aktiviteter? Jag föredrar att låta honom vara lite i fred nu, att inte tvinga honom nu i början, att förklara vikten av idrott. Klart det är obehagligt att visa sin kropp för okända barn! Han har varit och badat med klassen och inte velat duscha, herregud, jag förstår honom till fullo! De har dock löst det som så att när barnen börjat försvinna från duscharna har min son gått dit och så har läraren "vaktat". Det kommer att bli så att min unge är med på gympan, att min unge duschar inför kompisarna, att min unge känner sig trygg med barnen där. Men tvång finns inte på kartan.

Det jag som förälder tycker är viktigt är tre saker. 1. att äta rätt, lagom av allt. 2. att röra på sig på olika vis, som man känner sig trygg med. Och 3. att inte skapa datornördar av sina barn. Barn som är tjocka är väl ofta barn som sitter och ugglar framför dator och tvspel och liknande. De har roligt utan att röra på sig med andra ord.

Man blir inte fet enkom av socker utan av en felaktig kost och för lite motion. Socker kan inte pekas ut som ensam bov.
Så rätt..men med tanke på att att det förkommer i socker i väldigt många livsmedel (nyckelhålmärkt inräknat) så som överviktig blir det där ett pussel att lägga och enligt mig extra viktigt att solla bland det som är väldigt sockrigt.
Är man vuxen och överviktig med familj är det viktigt att man gör det till en familjesak att göra någonting åt saken. Att byta livsstil och ta med sig hela familjen. Inte göra som allt för många (iaf kvinnor) gör, gör det till sin ensak och kör på diverse olika bantingsmetoder medan resten av familjen fortsätter med samma livsstil som gjorde henne överviktig.
Bra skrivet!
gulan

Jag anser att övervikt 99% består av felaktig kost OCH för mycket gotter i alla dess former. Endel tror de kan övertyga mig om att de visst motionerar, äter "rätt" och sällan/aldrig godis eller bakverk. Men som No1 sa i ett av sina inlägg...kroppshyddan avslöjar brutalt.
I den här tråden tycker jag det förekommer ett försvar eller ursäkter av socker..man bjuder sina barn på läsk för föräldrarna dricker det (vi bjuder aldrig våra barn på vin fast vi dricker det) man ger sina barn godis för föräldrarna äter det osv och menar på att förbud bara ökar nyfikenheten. En tam ursäkt tycker jag. (Läs inlägg 112)
Det har nog de allra flesta hemma..men om man har problem med övervikt i familjen så kanske man ska se över sockerhyllan...om man nu har barn som är så stora att de kan ta fram bunkar och röra ihop en smet till kladdkaka...
Men ingen övervikt?
gulan

Det här med idrott och hur man får barn att syssla med det. Som att lära en hund gå i koppel?? Inte en chans!
Nej inte riktigt så stod det faktiskt! Det var mer en jämförelse mellan hundägare och barnfamiljer, där det känns enklare och bekvämare att bara säga -det går inte.
gulan

Nej inte riktigt så stod det faktiskt! Det var mer en jämförelse mellan hundägare och barnfamiljer, där det känns enklare och bekvämare att bara säga -det går inte.
gulan

Som hunägare är jag rätt slapp. Jag kör inte militärlydnad med mina hundar, jag är glad att de kan gå hyfsat fot, sitter på kommandon men det gör inget om det får bli lite tjat på dem. Vem bryr sig liksom, de är bara hundar, lever relativt kort. Om man gör fel händer inget allvarligt.

Med barnen är det annorlunda. Jag anser att det är viktigt att de lär sig allt det de ska lära sig, vett och etikett, sunda matvanor, vikten av att röra på sig och all annan kunskap som kan vara användbar för barnet i livet som det har framför sig. Människor kan leva i 100 år liksom.

Men, det ÄR svårt att uppfostra barn, man får välja vilka strider man tar. För min del just nu- att min äldsta son ens GÅR till gympasalen!

Jag tycker fortfarande jämförelsen är dålig. Det är så olika.

Min älsta är bara 2 år så nej, ingen cola här. :p Ingen läsk över huvud taget. Vi vuxna i huset dricker sällan läsk själva så det är ingen vana vi vill föra över till våra barn heller. Däremot kommer de att få dricka läsk när de blir större, tex om det bjuds på på kalas eller liknande. Eller om vi köper hem det av ngn anledning. Och då kvittar det egentligen vilken sort det är, för dom ska inte dricka det i stora mängder oavsätt, men däremot kommer vi alltid att förbjuda allt som heter lightläst i vårt hus och även på bjudning. Sötningsmedel vill jag inte sätta i mina ungar.

Helt ärligt känns det som om att du kan lägga ned den här "diskussionen" nu, det går inte diskutera med någon som vägrar inse att hen inte har rätt i allt och inte ens läser andras inlägg ordentligt (det är iaf tydligt att hen knappt förstår/bryr sig om hälften av det man skriver, därav det fetade i ditt citat, speciellt inte som alla andra inte verkar ha problem med läsförståelsen).

Ursäkta för kapningen, men jag tycker synd om dig som sitter och skriver så sakligt och tydligt till ingen nytta för Hiddeous lyssnar bara till sig själv vad det verkar.

Ursäkta den sena responsen har inte tittat in förrän idag men: tack! :)

Vad det gäller liknelsen mellan barn och djur ser jag inte att det skulle vara så hemskt.

Nu handlade iofs inte jämförelsen om vare sig en parallelldragning mellan barn och hundar eller att man uppfostrar barn på samma sätt som hundar.
Min kommentar skrevs enbart för att dra parallellen mellan fokuset på "DET GÅR AAAALDRIII" när en förälder inte förmår sig vara konsekvent i lösningen av ett problem i barnuppfostran / när en hundägare inte förmår sig vara konsekvent för att lösa ett problem i hunduppfostran.

Det är helt enkelt inte svårare än att ta exemplet att en förälder många gånger anser att den andra föräldern är för blödig/mesig. En har lätt för att säga nej/vara konsekvent och den andra sväljer desto mer.

Att vara konsekvent är inte alltid lösningen i barnuppfostran. Flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter barnets behov är lite nyckeln. Att bara bestämma sig för att det ska vara på ett sätt funkar väldigt sällan. Man måste vara kreativ, flexibel och finna olika vägar.

Att vara konsekvent är inte alltid lösningen i barnuppfostran. Flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter barnets behov är lite nyckeln. Att bara bestämma sig för att det ska vara på ett sätt funkar väldigt sällan. Man måste vara kreativ, flexibel och finna olika vägar.

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 577
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 488
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka