Blir så arg!

Sv: Blir så arg!

Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.

måste tyvärr hålla med några andra som skrev! är man seriös låter man inte sin valp springa fram till andra hundar utan att fråga. du skulle ha frågat lika mycket som han skulle sagt till dig. det är om jag inte missminner mig lag på att hundar skall hållas kopplade så det var på ditt ansvar.
 
Sv: Blir så arg!

har det hänt att din hund har bitit flera hundar med stora skador som följd under endast två veckor??!!! mamma mia, jag måste nog gå och tända lite fler lampor, det här gör mig riktigt mörkrädd!

jag har själv ersatt ett vetbesök sedan min kopplade (bundna) hund bet en lös hund, så jag borde veta vad som gäller, inte sant?

Nää inte under 2 veckor, de jag menar är bara att det tar lång tid att reda ut något sådant, Det har blivit mycket skador på Stjärna 2 ggr och på en annan hund 1 gång !

Då undrar jag va de är som skiljer ditt fall emot mitt?
Föstår inte varför du skriver aatt DU borde veta vad som gäller när jag har varit i samma situation .. :confused:
 
Sv: Blir så arg!

jag tycker att ansvaret till 100% ligger på dig...
sorry...
men lixom, det e samma när man är ute å rider, när någon hund kommer springandes, det är inte MITT problem, men det BLIR...

ta ansvar... koppla hunden....

TUR att din hund inte skadade hans, eller hur?
 
Sv: Blir så arg!

skillnaden är den att vi var på privat träning och alla som var på plats visste att hon var som hon var. och att det inte var fråga om några stora skador.
 
Sv: Blir så arg!

Då har man munkorg på dem under tiden.
Visst även normalt snälla hundar kan bita ifrån under ett slagsmål, men orden "mycket stor skada" säger mig att det är mer än ett vanligt gruff.
 
Sv: Blir så arg!

Då har man munkorg på dem under tiden.
Visst även normalt snälla hundar kan bita ifrån under ett slagsmål, men orden "mycket stor skada" säger mig att det är mer än ett vanligt gruff.

Har munkorg på min hane !
Min tik har jag dock inte munkorg på , bara vid vissa tillfällen !
De beror ju på vad man anser vara en stor skada, de krävs inte många sek. för att någon av hundarna ska bli mycket skadade!
 
Sv: Blir så arg!

skillnaden är den att vi var på privat träning och alla som var på plats visste att hon var som hon var. och att det inte var fråga om några stora skador.

Jaa, men fortfarande så är de inte mitt fel så länge jag ahr min hund i koppel !
 
Sv: Blir så arg!

Du har en skyldighet även om din hund är i koppel..

Det är ju från fall till fall, men oftast är det ägaren till den hund som skadar( alt biter först ) som får stå för kalaset
 
Sv: Blir så arg!

Går det till polisanmälan så skiter de i vilken hund som var lös, den som vållar skadan är den som får betala.

vilket jag vet då min förra hund blev attackerad av en annan hund när han gick fot med mig. när jag tog isär hundarna (ägaren var inte till nån hjälp, snarare tvärom) fick den andra ett 1½cm långt sår på benet. Tjejen ursäktade sig och bad om förlåtelse. Jag tyckte väl att det var oki och vi bytte telefonnumemr så vi kunde gå en promenad ihop med hundarna för att avdramatisera. Tre dar senare ringer polisen. Jag fick betala vertrinär vård (för ett skrapsår på 1½cm!!) trots att hon i sin polisanmälan skrivit att hennes hund brukar springa fram till andras.
 
Sv: Blir så arg!

Går det till polisanmälan så skiter de i vilken hund som var lös, den som vållar skadan är den som får betala.

vilket jag vet då min förra hund blev attackerad av en annan hund när han gick fot med mig. när jag tog isär hundarna (ägaren var inte till nån hjälp, snarare tvärom) fick den andra ett 1½cm långt sår på benet. Tjejen ursäktade sig och bad om förlåtelse. Jag tyckte väl att det var oki och vi bytte telefonnumemr så vi kunde gå en promenad ihop med hundarna för att avdramatisera. Tre dar senare ringer polisen. Jag fick betala vertrinär vård (för ett skrapsår på 1½cm!!) trots att hon i sin polisanmälan skrivit att hennes hund brukar springa fram till andras.

Okej, men jag förstår inte vad vi disskuterar eftersom de har hänt mig, jag vet att jag fick tillbaka mina 3452:- av killen som ägde hunden ! Sen vad som har hänt alla andra och varför inte ni har fått pengar när jag fick de kan man ju fråga sig !
 
Sv: Blir så arg!

Du har en skyldighet även om din hund är i koppel..

Det är ju från fall till fall, men oftast är det ägaren till den hund som skadar( alt biter först ) som får stå för kalaset

Aa och jag ser inte var jag har skrivit någonstans att Stjärna har bitit först i någon av situationerna!
 
Sv: Blir så arg!

till TS: jagtycker att du gjorde fel. Gubben skall inte behöva be dig att koppla din hund eller ta den därifrån..det är sunt förnuft. en av mina tikar skulle inte uppskatta om det kommer en hund framrusandes så

Till my star: det spelar ingen roll om din hund är kopplad eller ej då strikt ägar ansvar gäller. det kan bli så att ni får stå för varandras skador i stället.
 
Sv: Blir så arg!

Jag skrev inte så heller, det handlar ju om en bedömning. Vissa fall kan den som har hund som bet först få betala, en annan gång är det som i escodobes fall den som gjort skada ...

Oftast spelar det ingen roll vilken hund som bet först, rent krasst är det ägaren till den hund som gör mest skada som får betala..
 
Sv: Blir så arg!

Men det är väl ändå din skyldighet att ha din hund kopplad om du inte har full kontroll över den.Gubben hade ju faktiskt sin kopplad.Han antog väl att du hade full koll eftersom du hade den lös så klart,är väl ändå inte hans sak att se till att inte din hund springer fram till hans som han har kopplad.Skulle aldrig i livet våga låta en valp springa fram till en vilt främmande hund,skulle ju kunnat hänt vad som helst,tänk om den andra hunden flygit på din valp och skadat den,i värsta fall hade den kunnat ge ett dödande bett.Hur hade du mått efter det?Nej tycker att ansvaret låg hos dig och att du borde vara mycket försiktigare.Hade det varit min skottehane den sprungit fram till så hade jag inte kunnat garanterat hur det hade gått.Så tänk efter nästa gång.
 
Sv: Blir så arg!

Då får du ha munkorg på bägge tills du fått ordning på dom, ingen ska behöva få sin hundvalp totalt uppäten av en hund för den hund som better sig så mot en valp är det något redigt fel i huvudet på.

Har en rottweiler hane som har haft två rejäla slagsmål med andra hundar,dock inte mitt fel utan de andra hundägare. Men han skulle bara nosa nyfiket på valpen o fundera på vad det var för filur sen om valpen ger lekinviter så gör min också det. En hund ska kunna läsa av den andra inte bara direkt tänka mörda för som sagt va den är det fel i huvudet på oavsett tidigare behandling.
 
Sv: Blir så arg!

Jag håller med, en hund som ger sig på en valp ska inte strutta runt med vem som helst... Tänk när det springer fram ett barn...

//E
 
Sv: Blir så arg!

Då får du ha munkorg på bägge tills du fått ordning på dom, ingen ska behöva få sin hundvalp totalt uppäten av en hund för den hund som better sig så mot en valp är det något redigt fel i huvudet på.

Har en rottweiler hane som har haft två rejäla slagsmål med andra hundar,dock inte mitt fel utan de andra hundägare. Men han skulle bara nosa nyfiket på valpen o fundera på vad det var för filur sen om valpen ger lekinviter så gör min också det. En hund ska kunna läsa av den andra inte bara direkt tänka mörda för som sagt va den är det fel i huvudet på oavsett tidigare behandling.

Tänkvärda ord som jag verkligen håller med om!!
 
Sv: Blir så arg!

Då får du ha munkorg på bägge tills du fått ordning på dom, ingen ska behöva få sin hundvalp totalt uppäten av en hund för den hund som better sig så mot en valp är det något redigt fel i huvudet på.

Har en rottweiler hane som har haft två rejäla slagsmål med andra hundar,dock inte mitt fel utan de andra hundägare. Men han skulle bara nosa nyfiket på valpen o fundera på vad det var för filur sen om valpen ger lekinviter så gör min också det. En hund ska kunna läsa av den andra inte bara direkt tänka mörda för som sagt va den är det fel i huvudet på oavsett tidigare behandling.

Okej ! Kan inte säga till 100% att Stjärna inte hade gjort något mot en liten valp men de har aldrig hänt!
Däremot har jag munkorg på Rocco i.o.m. att jag inte ens kan vara 50% säker på att han inte skulle göra något, har aldrig utsatt honom för den konfrontationen !
 
Sv: Blir så arg!

Jag håller med, en hund som ger sig på en valp ska inte strutta runt med vem som helst... Tänk när det springer fram ett barn...

//E


Vem som helst ?
Mina hundar bor i princip med barn och är uppväxt med barn båda 2 innan dom kom till mig !
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 598
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp