Sv: Blir så arg!
Varför skulle det vara fel i huvudet på en hanhund som råkar bita en tik? Det beror helt och hållet på i vilken situation.
Vi hade ett slagsmål hemma för ett par år sedan,(det enda vi har haft, trots två hanhundar och höglköpande tikar osv) med en äldre tik och en yngre hane, Hane hade mycket, mycket stor respekt för tiken - och skulle aldrig medvetet störa/irretera henne.
Tiken hade pga tidigare vanskötsel stort matförsvar. Det brukade dock inte vara några problem då vi hade rutiner runt fodringsituationer.
Men en dag var olyckan framme.
Tiken (och en annan hane) hade fått varsitt köttben, när det är dags för promenad försöker tiken ta med sig benet ut, men hon får lov att spotta ut det. i den 1 kvm stora hallen.
När tiken (och en annan hane) är ute kommer den andre hanen in i lägenheten (jag var ovetandes om detta) hittar ett smarrigt ben och lägger sig ner för att äta på det.
Tiken (och den andra hanen) släpps in vid dörren. Det första tiken får se är hanhunden som äter på HENNES BEN. Hon tar ett hoppar ifrån toppen av trappan för att dyka ner till SITT ben. Hanen som ligger avslappnat i godan ro tugagdne på sitt ben överaskas totalt när tiken nästan landar på honom och ta sitt ben
Självklart så hugger han ifrån sig och slagsmålet är ett faktum. Det går rätt fort att sära på dem, och så fort de inser vad de gjort så är det två mycket skamsna hundar. Hanen skulle som sagt aldrig DRÖMMA om att sätta sig upp mot tiken, och tiken hade i normala fall bara kunnat visa sig så skulle han släppt benet och gått därirån.
Han blev överaskad helt enkelt, och när han dels inte flyttade på sig och dessutom bet henne - tro fan hon skulle sätta slynglen på plats.
Min tik fick en reva i örat.
Men jag skulle aldrig för en sekund klandra hanhunden.
Det var enbart den mänskliga faktorn.
Det var slarv, både ifrån min sida som lät benet ligga i den mikorskåpsika hallen, och det var slarv av hundvakten att inte upmärksamma att hans hund inte borde ligga i hallen och tugga på benet.