Blir så arg!

Sv: Blir så arg!

Jodå, jag förstår det. Det kom en liten hund springande imot henne när hon hade munkorg, men då hann jag dra henne bakom mig, och sparka bort den andra hunden. (alltså inte sparka hårt, utan mer lyfta bort den med foten.

Tänkte mest om det kommer en stor agressiv hund, då har jag ju inte så mkt att sätta imot, förutom att sparka allt vad jag kan...
 
Sv: Blir så arg!

Då får du som ägare trampa i mellan o hjälpa din hund med näbbar o klor. För du har rätt i skydda dig o dit.Om den andra hunden går till anfall mot din hund o du fruktar din hunds liv får du göra det som krävs för den ska sluta även om det innebär att du måste avliva den andra hunden. Har själv hjälpt min hund 2ggr med o stampa o sparka bort 2 kamphundar som bitit sönder min hund. De bägge har varit i ruskigt dåligt skicka efter. Ena bet nästan tungan av sig när jag sparka den under hakan sen knäckt revben på dom, även stampat dom över magen o.s.v. jag gjorde vad som krävdes att dom skulle släppa. Det kan aldrig bli jag som blir skyldig för de har haft sina lösa sen har det varit deras som bitit sönder min hund.
 
Sv: Blir så arg!

Du kan själv gå till civilrätt om du vill behöver inte blanda in polisen ens.
Du går bara till en advokatfirma så ordnar dom det åt dig.

Så skulle jag fått gjort. När Piru Vart så illa biten av pitbullen så jag trodde Piru skulle bli halt för livet. Då skulle försäkrings bolaget fått räknat ut värdet på Piru o sen begärt det som skadestånd.

Det är just det jag menar! Det är inte många som går till civilrätten med "hundmål". Du gjorde det inte heller??
 
Sv: Blir så arg!

Det knepiga med det strikta hundägaransvaret är ju att din hund inte får bita ihjäl en annan hund, ens i självförsvar men du som ägare får försvara den och även om det krävs döda hunden. Himla knepiga lagar vi har!
 
Sv: Blir så arg!

Nej han blev bra efter nån vecka. Då hade jag igentligen ingen kostnad för vad det kosta känner en vet privat som hjälpte mig, betala bara för medicamentet typ 400:-. Såg hans hund nån mån efter detta slagsmål o den kröp och kissa på sig när den såg mig det räckte för mig det då. sen så här i efterhand vet jag att dom avliva hunden för alla problem dom fick med den.
 
Sv: Blir så arg!

När jag bara hade Birk, så brukade jag bara bli alldeles paff om en annan hund sprang fram till honom, han var snäll mot andra hundar. Men sen jag skaffade Isa, så har jag lärt mig att skrika till den andra ägaren att de ska kalla in sin hund, och hinner den fram, så "sparkar" jag bort den.
 
Sv: Blir så arg!

Det knepiga med det strikta hundägaransvaret är ju att din hund inte får bita ihjäl en annan hund, ens i självförsvar men du som ägare får försvara den och även om det krävs döda hunden. Himla knepiga lagar vi har!

ja det är så jävla galet!

Om du har en hundgård med hänglås o skylt varning för hunden o nån går in till hunden får du stå för alla skador. Eller om nån överfaller dig o ska våldta dig o hunden försvarar dig o gärningsmannen anmäler dig får du stå för skadorna. Hur snett är samhället igentligen.
 
Sv: Blir så arg!

Nej det har de ju inte, men ofta så blir det inget mer av ett ärende som polisen lägger ner. Inte många som går vidare med det som civilmål.

Men polisen ska aldrig ta upp ett ärende där en hund har skadat en annan hund. Det är kort och gott inte ett polisärende eftersom det inte är ett brott. Det är en ren och skär civilrättslig sak. Det var det jag menade. :)

Annat är det om en hund biter en människa eller ett hemdjur, då är det ett brott och därför ett polisärende.
 
Sv: Blir så arg!

Jag vet inte om du läste mitt inlägg, men det jag disskuterar är hundar som visar ilska mot andra hundar, valpar, oprovocerat.

Men som jag även skrev är det ju vi, människans fel. Det är inte hundens fel.
Jag har erfarenhet av rädda hundar som har bitit och då har jag tagit beslutet att avliva den hunden för att den har det bättre i hundhimlen.

Jag tycker att en hanhund ÄR tom i skallen om den ger sig på en tik oprovocerat ja.

Jag disskuterar som sagt utefter vad My_star skrivit för inlägg om hennes hundar som behöver ha munkorg för att de kan bita andra hundar.
Har man en hund man ej kan lita på tycker jag inte heller att man kan säga att den inte skulle kunna bita ett barn.

Jag lägger ingen skuld på hundarna utan på människan, men uttrycker även vad jag tycker om sådana hundar och vad jag skulle gjort o inte gjort med en sån hund.

//M
 
Senast ändrad:
Sv: Blir så arg!

Jag har inte läst hela tråden men håller med de andra.

Jag tycker det är oansvarigt å valpens vägnar, stackaren!
Man släpper inte hundar lösa och låter de hälsa på andra, UTAN att fråga! :mad:
Nej, jag tycker mest synd om valpen.


Men sen ska inte gubbens hund attackera. Som ovan skrev, att attackera en valp, då är något fel.
 
Sv: Blir så arg!

Som jag sagt tidigare, det är ägarens förbannde skyldighet att se till att hundarm inte skadar någon.
Om det krävs munkorg eller avlivning må det så vara
Däremot är jag intresserad av orsaker till varför djur beteer sig på olika sätt.
 
Sv: Blir så arg!

Men sen ska inte gubbens hund attackera. Som ovan skrev, att attackera en valp, då är något fel.

Där går våran mening i sär. Att en annan hund ogillar valpar är helt okej att det säger ifrån på "friskt" sätt att här är du inte välkommen är helt okej, men att den gammle hunden direkt tänker mörda den är osunt bettende.
 
Sv: Blir så arg!

Där har du en poäng!;)
Det skulle vara intressant om något sådant fall kunde komma upp i rätten, just för att få ett prejuridicerande fall, fast då måste det ju gå så långt som till regeringsrätten om jag inte minns fel.

Tyvärr är det inte många fall som går så långt eftersom risken är för stora kostnader.

Fast domstolen är ju ändå tvungen att döma efter lagen oavsett om domare och nämdemän tycker nåt helt annat. Domstolen kan inte börja ändra i lagarna lite som dom vill och efter hur de som sitter i domstolen tycker. :crazy:
 
Sv: Blir så arg!

Jag håller med dej.Jag har också hund och jag vet vad arg man kan bli när det kommer sånna där människor..Det är dom som inte borde få ha hund isånnafall!:angel:
 
Sv: Blir så arg!

Och så skapar man en ny användare för att få medhåll från sig själv. :angel:

exakt så tänkte jag me. Typiskt när man inte får med håll då kommer det in en riddare i blankrustning o med bara 1inlägg o håller med den som ingen annan håller med som som en räddare i nöden :rofl:
 
Sv: Blir så arg!

*kl*

Till TS:
Som 99% av de andra i tråden redan har sagt. Ditt egna fel. Skyll inte ifrån dig!

Har själv en valp på 10 veckor, brukar ha honom lös. Men så fort jag ser en annan hund kopplar jag alt. bär upp honom.


Även den snällaste hund kan säga ifrån, man kan aldrig lita på ett djur till 110%.
 
Sv: Blir så arg!

En tik kan utgöra hot lika mkt som en annan hanhund!
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 597
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp