Blir så arg!

Sv: Blir så arg!

Jag skulle aldrig våga "anta" att det går bra att min valp springer
fram till en annan hund. Min valp är väldigt glad i andra hundar
och människor och jag vill att hon ska fortsätta vara det, därför
låter jag inte henne springa fram till andra hundar utan att fråga
människan i andra änden kopplet om det går bra.
 
Sv: Blir så arg!

Det är inte så roligt när man står med en snäll nyoperad hund, med stygn,dränering och hela kittet, som bara får gå utanför porten för att göra sina behov. Vilket gör att hunden håller på att gå upp i limmingen av uppdämt överskottsenergi och en "snäll hund springr fram för att hälsa".

Eller så får man skylla sig själv när ens hund en dag springer fram till en som har en smittsam sjukdom.

Och även en normalt snäll hane kan bli putt när han är ute och går med sin höglöpande tik och en annan hane kommer fram..

Eller om hunden springer fram til en annan hund, vars ägare nyligen fått sin andra hund ihjälbiten och som i panik sätter en känga i skallen på din snälla hund.
 
Sv: Blir så arg!

Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.

"är man seriös",hur seriös är du då? som har din 14v gamla valp LÖS och som tillåter den sprigna fram till främmande (kopplade)hundar..Gubben ska ju INTE hålla koll på Dina jyckar heller!:cool:

Jag hade blivit flyförbannad om jag vore i gubbens skor,och det hade Faktiskt inte varit mer än rätt att din valp skulle komma till skada eller ngt då den andra hunden gick till "attack" då du tog för givet att det var OK.
Och att du ens har mage att klaga på andra när det är du som gör fel?:eek:
Sanslöst...

Jag stannar Alltid mina lösgående hundar vid möte,frågar om det är Oki om dom kan hälsa på varann eller nåt...
Jag hatar när främmande hundar (inkl. valpar) kommer fram till mina hundar utan lov..För jag "sparkar" (INTE bokstavligt talat) undan dem om inte ägaren kallar in/fångar sin hund.Ingen får hälsa på mina hundar utan lov,och isynnerlighet inte lösspringande hundar-som själva kan gå till anfall.


"Smarta människor lär sig av andras misstag,dumma människor lär sig av sina egna"
 
Senast ändrad:
Sv: Blir så arg!

Jag hade blivit förbannad men varit tålmodig men när du hämtat din hund hade du fått höra. Så gubben är ju klockren i mina ögon han håller ordning på sin hund o har rätt i o säga ifrån till dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir så arg!

fast när det gäller just valpar brukar jag ha mer tålamod. valpar är inte färdiga lydiga hundar och det är väl ganska bra att de är lösa så mycket som möjligt. de flesta vuxna hundar brukar inte heller gå i taket när valpar beter sig "illa". jag har inte heller några problem att använda mina fötter, men de är till för vuxna hundar, inte valpar.

däremot bör husse eller matte kanske försöka hindra valpen att rusa fram, och BE OM URSÄKT. tänk så mycket trevligare det hade varit om folk hade kunnat klämma fram ett "ursäkta" eller "förlåt" någon gång ibland!
 
Sv: Blir så arg!

Ja nu har det aldirg hänt att en just en valp rusat ut till mina hundar,men visst har jag tålamod med dem-OM det nu skulle komma till krita-för valpar gör ju inte så mer mkt skada än vad en vuxen hund kan göra,men jag ogillar ändå att främmande hundar ska rusa fram till mina utan lov..

Jag har en Riktig surkärring här hemma som hatar Allt vad hundar heter,hon har blivit rejält biten av en stor lösgående hund när hon själv var valp,så det är en princip jag följer-INGEN hälsar på mina hundar utan lov,lika mkt som mina får hälsa på andra.

Ja en ursäkt brukar inte sitta helt fel vid sånna situtationer.:D

Jag skulle skämma ögonen ur mig om jag var i TS/liknande situation...
 
Sv: Blir så arg!

Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.

...och om man är en seriös valpägare så ropar man och frågar om det är ok att valpen kommer fram. Helst kallar man in valpen förstås och frågar sedan om det är ok att de träffas - om de nu öht måste göra det.

Tycker inte du ska skylla på gubben. Han hade ju hunden kopplad och det var din hund som sprang till hans.
 
Sv: Blir så arg!

Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.

Nej, om du är seriös frågar du om det går bra att hundarna hälsar iom att det är din hund som är lös. Du kan inte anta att folk vill att hundarna ska hälsa bara för att ägaren inte säger något. Han kanske antog att du skulle kalla in hunden i sista sekund eller plocka upp den. Hursomhaver var det du som gjorde fel och ubben har all rätt at vara arg på dig.
 
Sv: Blir så arg!

fast när det gäller just valpar brukar jag ha mer tålamod. valpar är inte färdiga lydiga hundar och det är väl ganska bra att de är lösa så mycket som möjligt. de flesta vuxna hundar brukar inte heller gå i taket när valpar beter sig "illa". jag har inte heller några problem att använda mina fötter, men de är till för vuxna hundar, inte valpar.

däremot bör husse eller matte kanske försöka hindra valpen att rusa fram, och BE OM URSÄKT. tänk så mycket trevligare det hade varit om folk hade kunnat klämma fram ett "ursäkta" eller "förlåt" någon gång ibland!

Fast min hund, som har blivit attackerad av lösspringande hundar flera ggr, klarar inte av valpar/unghundar som kommer framrusande. Så för mig är det många timmars arbete som blir förstört om detta händer. Vilket gör att jag visar tydligt vad jag tycker om att hunder kommer. Sparkar, skriker och motar bort byrackorna :devil:
 
Sv: Blir så arg!

du ska hålla din hund kopplad eller kalla in den om ni möter andra hundar. du tycker att hundägaren borde sagt till att hunden inte gillade andra hundar. jag tycker att du borde frågat om det var okej att den hälsade. man släpper inte fram sina hundar bara sådär. det är oansvarigt.
 
Sv: Blir så arg!

Hade de varit mina hundar din valp sprungit fram till hade du inte haft din hund idag ! De har hänt ett fler tal gånger att hundar sprungit fram till min tik och de har blivit mycket skador både på Stjärna och på dom andra hundarna, vilket självklart den som äger den lösa hunden har fått stå för alldeles själv ! Som tur är har jag munkorg på Rocco för att just undvika människor som dig som har sina hundar lösa !!
Tycker att de är respektlöst mot folk som försöker arbeta med sina hundar att inte var aggresiva !
När jag tränar med Stjärna och känner att de börjar gå bra och de kommer en hund fram till henne, raseras allt jag byggt upp genom att hon utsätts för en situation hon inte klarar av !
 
Sv: Blir så arg!

Ta då bort hunden om du inte kan reda ut henne då!!!

Lyckans du inte o styra upp din hund i ett samhälle där såna här grejer faktiskt kan hända så får man nog fundera på andra alternativ för hunden.
 
Sv: Blir så arg!

Jo, men farbrorn såg ju att min hund sprang fram, är man seriös så säger man ju till att hunden kanske inte tkr om valpar eller så. INNAN min hund är framme.

Jag tycker att det är du som är väldigt oseriös! Du skrev att du hade full koll på din valp och då borde du ha kallat in hunden. Man kan inte ta det som en självklarhet att andra ska säga till om hunden är agressiv heller. Det är ditt ansvar att ha koll på din hund, ingen annans.

En fråga som har lite med detta att göra. Om vi tar exemplet här nu, vem hade fått betala om gubbens hund bitit valpen illa så den behövt veterinär vård? Enligt lag alltså och inte vett...
 
Sv: Blir så arg!

hmmm... enligt lagen är det DU som ska betala för de skador DIN hund orsakar, oavsett vems hund som är lös.

och jag håller med PIRU, kan du inte hindra din hund från att bita när du har den kopplad + att den orsakar stora skador bör den nog tas bort.
 
Sv: Blir så arg!

Ta då bort hunden om du inte kan reda ut henne då!!!

Lyckans du inte o styra upp din hund i ett samhälle där såna här grejer faktiskt kan hända så får man nog fundera på andra alternativ för hunden.

Nu är ju läget så att båda mina hundar är omplacerings hundar och det finns andra alternativ än att ta bort dom i första taget !
Tar inte 2 veckor att ordna en hund som är aggresiv, testa så får du se ! Och anser du att de är möjligt är du mer än välkommen att fixa mina !
 
Sv: Blir så arg!

hmmm... enligt lagen är det DU som ska betala för de skador DIN hund orsakar, oavsett vems hund som är lös.

och jag håller med PIRU, kan du inte hindra din hund från att bita när du har den kopplad + att den orsakar stora skador bör den nog tas bort.

Båda mina hundar är omplacerings hundar och alla är värda en andra chans tar inte 2 veckor att orna upp ett sånt beteende!

Konstigt att dom jag pratade med + mitt försäkringsbolag sa att detta inte är kostnader jag ska stå för, om nu lagen säger annat !
 
Sv: Blir så arg!

har det hänt att din hund har bitit flera hundar med stora skador som följd under endast två veckor??!!! mamma mia, jag måste nog gå och tända lite fler lampor, det här gör mig riktigt mörkrädd!

jag har själv ersatt ett vetbesök sedan min kopplade (bundna) hund bet en lös hund, så jag borde veta vad som gäller, inte sant?
 
Sv: Blir så arg!

fast när det gäller just valpar brukar jag ha mer tålamod. valpar är inte färdiga lydiga hundar och det är väl ganska bra att de är lösa så mycket som möjligt.

Då skulle jag rekomenderat långlina, jag själv kommer definitivt använda långlina på nästa valp för att eliminera händelser som denna och som du skriver valpar är inte färdiga lydiga hundar så det har ju med säkerhet att göra !
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 598
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp